George Baker Selection - 5 Jaar Hits (1974)

Label: Negram

26. Morning Light
  27. Omaha
  28. Holy Day
EVANSHEWSON
Huppeldepup polderpup, polderpop, haha, niets mis mee, maar zeker geen grootse muziek.
Band vereeuwigd door gebruik van Little Green Bag in één van Tarantiono's films (Reservoir Dogs ? als ik me niet vergis).

Little Green Bag stijgt toch boven de rest uit, de andere deuntjes... tja, zoals gezegd, meezinghuppeldepupmuziekjes...

***

avatar van kaztor
Ik vind Little Green Bag het enigste behoorlijke nummer van deze band.
De rest is gewoon verschrikkelijk!

EVANSHEWSON
Het enigste of het enige ?

Ik vind de hoes een ENIG plaatje !

avatar van LucM
In die tijd vond ik George Baker Selection nog leuke muziek maken, zonovergoten pop met wat folk of rock, vele nummers waren guilty pleasures voor mij.
Wanneer George Baker Selection oftewel Hans Bouwens een wereldhit scoorde met "Paloma Blanca" is het succes hem naar het hoofd gestegen en bracht hij voornamelijk kopieën uit van dat nummer.

Joy
wat heeft baker nog meer voor boeiends gemaakt behalve kleine groene tas en oema maloepa blanka?

Proef ik daar een cynische ondertoon?
Lees dit bericht maar eens.

avatar van LucM
Het mag dan misschien oercommercieel klinken, het minste wat je van George Baker Selection kan zeggen is dat ze een zeer eigen geluid hadden en sterke melodieën die in het hoofd blijven hangen. Het klonk écht vrolijk en dat kan ik veel meer waarderen dan de kunstmatige vrolijkheid bij schlagers (Frans Bauer bv.) of die emotieloze prefabpop van tegenwoordig.

Inderdaad, het geluid van mijn jeugd. Ik vond het prachtig, later was het hopeloos fout (als politiek correcte Oor-lezer lachte je heel hard om deze muziek) maar nu begin ik het weer steeds meer te waarderen. Natuurlijk schaamteloos commercieel, maar ook gewoon vaak verrekte goed, mooie melancholische melodietjes. Ik word er altijd vrolijk van.

Volgens de muziekpolitie is er vast veel, heel veel aan te merken op George Baker, maar maakt het niet minder lollig om naar te luisteren.

avatar van bikkel2
Slimme muzak. Die Bouwens kon wel een liedje schrijven.
Little Green Bag is trouwens echt wel memorabel.
Daarna wordt het gladder en zoeter, maar Paloma Blanca had ik best willen schrijven.
Had ik nog ff kunnen blijven liggen vanmorgen i.p.v 4.30 op.

avatar van musician
Er is een tijd vóór en ná Paloma Blanca en dat is bij de George Baker Selection net het onderscheid tussen de veelal best aardige dingen die gedaan zijn tot Paloma Blanca.

George Baker zal financieel met het meeste plezier terug denken aan de vijf jaar na Paloma Blanca. Maar artistiek wint voor mij het eerste deel. Ruim eigenlijk. Nummers als Nathalie, Over and over, Little Green Bag, allemaal niets mis mee. Op z'n merites bekeken, uiteraard.