Genesis - 1983-1998 (2007)

Label: Virgin

1. Mama (6:53)
  2. That's All (4:26)
  3. Home by the Sea (5:07)
  4. Second Home by the Sea (6:07)
  5. Illegal Alien (5:00)
  6. Taking It All Too Hard (3:58)
  7. Just a Job to Do (4:47)
  8. Silver Rainbow (4:31)
  9. It's Gonna Get Better (5:00)
  10. Invisible Touch (3:29)
  11. Tonight, Tonight, Tonight (8:53)
  12. Land of Confusion (4:47)
  13. In Too Deep (5:03)
  14. Anything She Does (4:20)
  15. Domino (10:45)
  16. Throwing It All Away (3:52)
  17. The Brazilian (4:57)
  18. No Son of Mine (6:39)
  19. Jesus He Knows Me (4:16)
  20. Driving the Last Spike (10:09)
  21. I Can't Dance (4:01)
  22. Never a Time (3:50)
  23. Dreaming While You Sleep (7:17)
  24. Tell Me Why (4:59)
  25. Living Forever (5:41)
  26. Hold on My Heart (4:38)
  27. Way of the World (5:40)
  28. Since I Lost You (4:10)
  29. Fading Lights (10:20)
  30. Calling All Stations (5:45)
  31. Congo (4:52)
  32. Shipwrecked (4:24)
  33. Alien Afternoon (7:54)
  34. Not About Us (4:40)
  35. If That's What You Need (5:13)
  36. The Dividing Line (7:45)
  37. Uncertain Weather (5:30)
  38. Small Talk (5:02)
  39. Ther Must Be Some Other Way (7:55)
  40. One Man's Fool (8:54)
  41. On the Shoreline (4:49)
  42. Hearts on Fire (5:17)
  43. Do the Neurotic (7:07)
  44. Feeding the Fire (5:54)
  45. I'd Rather Be You (4:04)
  46. Anything Now (7:03)
  47. Sign Your Life Away (4:45)
  48. Run Out of Time (6:31)
avatar van musicboy
Bevatten de dvd's concerten? Zo ja, deze die reeds op dvd verschenen?

musicboy schreef:
Bevatten de dvd's concerten? Zo ja, deze die reeds op dvd verschenen?

Nee, allemaal nieuw maar deze box moet je helemaal niet hebben.
Je kan beter die 2 mooie cd's apart kopen.

avatar van kaztor
Is een 2 trouwens niet wat erg overdreven?
We Can't Dance en Calling All Stations zijn beiden prima albums, de bonus-cd is erg goed te doen en 'Genesis' is ook een goed popalbum.
Alleen Invisible Touch schuift wat onderuit voor mij. Het lijkt mij toch wat overtrokken om het een 2 te geven.

avatar van BenZet
Hoe klinkt de remaster van We can't dance eigelijk? De verbetering bij de van orgine Lp's kan ik me wel voorstellen maar We can't dance en Calling Al Stations zijn beide als orgine cd verschenen

kaztor schreef:
Is een 2 trouwens niet wat erg overdreven?

Vindt Genesis geen goed album anders had ik de box wel gekocht.
Heb deze niet aangeschaft omdat ik de bonusdisc van deze box ook al niet bijzonder vindt.

Calling all stations is inderdaad de beste van deze box.
Daarna wordt het al moeilijk voor mij.
I can't dance vind ik ook niet even sterk en vooral i can't dance en Jesus he knows me zijn zeer zwakke nummers.
Dus 1 voor Cas, 1/2 voor i can't dance en een !/2 voor Invisible touch maakt samen 2 sterren.
Beoordeel deze naar de hele box.
Cas heeft wel meer punten als losse cd.

Gert P schreef:

Vindt Genesis geen goed album anders had ik de box wel gekocht.

Calling all stations is inderdaad de beste van deze box.
Daarna wordt het al moeilijk voor mij.
Beoordeel deze naar de hele box.
Cas heeft wel meer punten als losse cd.

En album Genesis dan?

avatar van vigil
dat vermeld hij als 1ste...

BenZet schreef:

En album Genesis dan?

daar ben ik mee begonnen zoals Vigil ook al schrijft.

avatar van Jester
Abacab was het dieptepunt, daarna gaat het weer iets beter. Aardige box, zo zit er een interessante documentaire bij "We Can't Dance", over de totstandkoming van dat album. Zo zijn er (volgens mij) unieke opnames gemaakt in hun eigen studio in Surrey.

BenZet schreef:

Subliem. Met name de meer progressieve stukken zijn een genot om naar te luisteren. Erg ruimtelijk gemixed, maar dat gaat op voor alle cd's die onder handen zijn genomen door Nick Davis.

kaztor schreef:

Ok. Ik heb ondertussen al de remaster van we can't dance binnen en die klinkt inderdaad weer beter. Ga ook eens naar Genesis en invisible touch kijken. De remaster van abacab gaat me toch echt te ver...

avatar van kaztor
Ikzelf vind Abacab beter dan een Invisible Touch, maarja... Whodunnit, he...

avatar van Jester
Ik moet wel zeggen dat ik door de interviews die bij deze box zitten wel meer begrip heb gekregen voor de overwegingen om een andere richting in te slaan. En dat er ef en toe een grapje als Whodunnit tussen zit.... Tjsa.

Jester schreef:

Is ook wel zo, en ik vind zelf de albums Genesis en We Can't Dance best wel goed. Invisible touch is jeugdsentiment dus kan ik voor lief nemen. Abacab daar en tegen vind ik zwaar ondermaat, behalve de nummers abacab, dodo en me and sarah jane. De albums die ik al noemde kan ik (nog steeds) met veel plezier naar luisteren..

avatar van IntoMusic
De box met de meest commerciële albums van Genesis. Deze haalt het dan ook niet bij de andere 2, maar het geluid is ook hier weer fantastisch.

CAS had ik toevallig voor de aanschaf van deze box weer eens uit de kast gehaald en het blijft verassen. Helemaal als je bedenkt dat dit toch echt het laatste album van de groep was. Mooiere afsluiter is er toch niet?

Invisible touch draai ik zeer weinig, wat hetzelfde geldt voor Genesis. De 2 lange tracks op We can't dance zijn fenomenaal in de remasterde uitvoering. Pfffff koptelefoon op en het boeit allemaal voor 20 minuten even niet meer.

avatar van daniel1974nl
Vrijwel alle albums klinken als een klok...maar ik denk dat dat met deze albums ook het minst moeilijk was omdat de meesten al een behoorlijke standaard hadden in de tijd dat ze gemaakt zijn. Zeker We Can't Dance en Calling All Stations waren klonken destijds al ontzettend goed, dus ik vermoed dat ze ook niet zoveel hebben hoeven doen aan deze albums. Invisible Touch vond ik altijd een beetje matjes klinken en Genesis en Abacab, wellicht nog erger...de remasters hebben daar destijds niet veel aan veranderd en het bleef dramatisch....geen warmte, geen dynamiek....het was een drama om naar te luisteren. Zeker in verhouding tot het live materiaal, en de manier waarop Genesis zich live profileerde. Daar vlogen letterlijk te vlammen vanaf.....

Het is waar dat deze box inderdaad de meest commerciele periode vertegenwoordigd. De weg die was ingeslagen met Duke werd nog verder doorgezet naar het album dat voor velen het dieptepunt is in het hele Genesis Oevre, namelijk Abacab....Ook hier weer...het verschil van dag en nacht met de manier hoe het nummer Abacab op cd staat en hoe het live gespeeld werd, en zich profileert met een werkelijk schitterende gitaarsolo aan het einde van het nummer. Alle respect, daarvoor...........Maar het album an zich kan bij mij geen diepe indruk achterlaten.....zo eindigde de eerste box van Genesis.....en zo begint de tweede met het gelijknamige album Genesis. Genesis slaat daarmee een commercielere weg in, maar klimt tegelijk ook weer uit het dal. Genesis is naar mijn optiek wellicht het beste Genesis album van de latere periode....Dit vooral door de nummers Home By The Sea (een van hun beste nummers ooit) en Silver Rainbow. Maar ook It's gonna get better en That's All mogen er zijn.

Met Invisible Touch gaat de band min of meer verder op dezelfde tour van Genesis, maar haalt het toch niet met zijn voorganger....Evenmin betekent het voor de band wel dat Genesis doorbreekt en een stadion act gaat worden...het album heeft een paar opmerkelijke juweeltjes als Tonight Tonight Tonight (vooral het middenstuk) Domino en The Brazilian, maar heeft uiteindelijk een te grote overvloed aan commerciele nummers.

Met We Can't Dance heeft de band denk ik een middenweg willen varen tussen Genesis en Invisible Touch. Het bevat een aanzienlijk groter aantal aan nummers en dit keer niet een maar twee nummers die over de 10 min. klokken. Daarvaan is Fading Lights bij uitstek de klassieker en het nummer dat oude tijden van Los Endos, One For The Vine en Home By The Sea in herrinering doet roepen....fenomenaal. Ook Driving The Last Spike, Dreaming While You Sleep en Way Of The World Mogen er zijn, en wil vooral de eerste single van het album No Son Of Mine, niet vergeten. Dit alles doet....het meest bekende nummer van het album 'I Can't Dance' in zo ongeveer alles verbleken....een werkelijk baggernummer dat de band nooit had mogen maken...

Calling All Stations kon geen goedkeuring van de meeste band krijgen en dat is jammer. De tour in de VS werd afgelast door tegenvallende verkopen van het album, en de grote meute liet het afweten. Daarmee werd eens te meer duidelijk dat de meeste Genesis fans Collins terug wilden en geen vervanging dulde...een buitengewoon hypocriet en starre kijk op het geheel (van zowel Tony en Mike als de fans die het af laten weten)....want Ray is wellicht een veel betere zanger dan Collins. CAS werd dat ook een album met een hoger symfo element dan alle albums sinds W&W, en leverde een paar juweeltjes op waar ik stijl van achterover sloeg. Calling All Stations, The Dividing Line en There Must Be Some Other Way zijn wederom nummers waar Genesis zich weer van zijn progessieve kant laat zien. De daarop volgende tour bracht ook een heel interessant experiment. Ik vond het fantastisch hoe Ray al die nummers zong...zowel de Gabriel nummers als de Collins nummers. Zelfs nu denk ik dat No Son Of Mine met zang van Ray vele malen beter is.

Nu...de opnames zijn inderdaad fenomenaal...en klinken net alles alle andere albums nu, eindelijk hoe ze zouden moeten klinken. Daarnaast is ook het bonus materiaal van deze box, erg erg interessant. Om je collectie compleet te maken, is deze box een must have...........Maar ik zou eerst de andere twee aanschaffen.

avatar van rkdev
Mooie recensie daniel1974nl

En inderdaad, WOW, wat een fenomenale opnames!
Ik heb gisteren deze remasters voor het eerst met koptelefoon beluisterd, en hoorde dingen in nummers -die ik al 20 jaar van binnen en van buiten ken- die in nog nooit had gehoord !
Echt geweldig ! Geeft een compleet nieuwe dimensie aan de albums.
Ook de bijbehorende DVD's zijn de moeite waard.

avatar van Gert P
Toch nu de box voor een habbekrats en mn losse cd's verkocht.
Het nummer home by the sea had ik alleen live en daardoor beetje overstag gegaan maar inprincipe deze cd en bonus disc voor nog geen 10 euro op sacd en dvd-a

avatar van daniel1974nl
Nu, 6 jaar na dato, kan ik nog steeds niet uit over het prachtige geluid van deze collectie. Blasting........Ook al is het kwalitatief niet het beste wat ze hebben gemaakt, het fenomenale geluid maakt het een plezier om er naar te luisteren. En het is nog 100 beter als alles wat voorbijkomt op de hedendaagse radio, uiteraard.

Ik was alleen al bij dat de dynamiek terug is, dat het nu eenerzijds zo subtiel is en anderzijds zo bombastisch. Geen van deze albums heeft enig vermeldenswaardig mellotron gebruik, wat de voorgaande albums zo geschikt maakt voor surroundgeluid, toch staat hier nog genoeg op om van te genieten.

Ik ben wel blij dat ik alles destijds direct heb aangeschaft. Met een beetje zorg en liefde gaan deze boxen een hele tijd mee en kunnen we hier nog lang van genieten.