Hij doet het gewoon hoor.
Verwachten we van een 51-jarige Eminem nog het niveau van
The Marshall Mathers LP en
The Eminem Show? Na projecten als
The Marshall Mathers LP 2,
Shady XV, de soundtrack van
Southpaw én vooral
Revival ben ik persoonlijk al blij dat we een gewoon solide project krijgen.
Houdini heb ik al tot in de treure gehoord aangezien mijn 4-jarig zoontje hier helemaal zot van is, het is geen heel goed nummer maar zit wel vervuld van heel wat nostalgie. Prima, niet meer dan dat. Toch bleef ik, door projecten in het verleden, mijn hart vasthouden voor zijn twaalfde album:
The Death of Slim Shady (Coup de Grâce). Volgens Em zelf is het een conceptalbum en moet je het echt op volgorde (dus niet op shuffle) beluisteren.
De intro
Renaissance is weer ontzettend sterk,
Music to Be Murdered By begon nog niet iets sterker met het fenomenale
Premonition maar dit is ook zeker niet verkeerd.
Habits met White Gold is ook een goed nummer waar Eminem laat horen nog steeds aan de top te staan van Hip Hop als het over skills gaat. De kwalitatieve lijn zakt niet met
Trouble al is het wel ontzettend jammer dat het maar 40 seconden duurt.
Brand New Dance schijnt dus een left-over te zijn van
Encore, vandaar de heel vele Christopher Reeve referenties. Hier op het forum is dit zo te zien één van de grote favorieten, ik vind het daarentegen het zwakste nummer op deze LP. Akkoord dat Eminem heel goed rapt, dit doet hij meestal wel, maar de beat is wel echt ondermaats. Het is een glimps van de oude Eminem... maar laten we onszelf nu niet voor de gek houden hé:
Encore behoort zeker niet tot zijn beste projecten.
De kwaliteit gaat wederom omhoog met het nummer
Evil, hierna krijgen we een skit en die wordt gevolgd door de eerste Dr. Dre-beat van deze plaat.
Lucifer is wat mij betreft één van de duidelijke uitschieters van
The Death of Slim Shady. Dr. Dre laat horen nog steeds dé grootmeester te zijn, al haalt deze prachtige productie niet het niveau van zijn werk op
CASABLANCO (van Marsha Ambrosius) wat maar een 3-tal weken voor dit album het daglicht zag (ook op Aftermath/Interscope). Zo'n beat in combinatie met de manier waarop Eminem hier rapt maakt de oude Eminem-fan in mij wel heel gelukkig.
Antichrist is ook een geweldig nummer, het is vooral tof om Bizarre op het einde van die track te horen. Het is nooit een top-MC geweest maar zijn stijl past zeker wel bij die van de gastheer, zeker wanneer hij rapt als zijn alter-ego Slim Shady. Daarbij had ik ook nooit verwacht om die twee ooit nog eens samen te horen!
Fuel is ook één van de climaxen van deze LP, het begint tijd te worden dat iedereen inziet hoe goed JID wel niet is... een perfecte gastbijdrage op een album van de grootste rapper allertijden lijkt me hier een goed platform voor.
Hierna komt
Road Rage, de tweede en laatste Dr. Dre-beat van dit studioalbum. Dit nummer vind ik jammer genoeg niet het niveau hebben van alle voorgaande nummers (
Brand New Dance daargelaten). De teksten zijn typisch Slim Shady, Eminem rapt gewoon sterk maar de productie is ondermaats... zeker als we weten wie er verantwoordelijk voor is.
Daarna komt de leadsingle,
Houdini, en alleen al om de glimlach en het dansen van mijn zoontje te zien kan dit nummer eigenlijk niets meer verkeerd doen bij mij.
Na een tweede skit komen we aan bij het nummer
Guilty Conscience 2. Het eerste deel had een gastbijdrage van Eminem's baas, Dr. Dre, dat is hier niet het geval.
Guilty Conscience 2 is een collaboratie tussen Eminem en zijn alter-ego Slim Shady. De productie is héérlijk, je zou zo zeggen dat deze ook van de grootmeester komt maar dat is niet het geval... Fredwreck, Dem Jointz en Eminem zijn er verantwoordelijk voor. Eminem (en Slim Shady) rappen heerlijk over deze compositie en het concept werkt echt wel. Tegen het einde van dit nummer horen we dat Slim Shady een kogel tussen zijn ogen krijgt en is dit psychopathische personage dus in feite dood.
Tot dusver het conceptalbum
The Death of Slim Shady (Coup de Grâce). Toch blijft de LP gewoon doorgaan en komen er nog 5 nummers en één skit achter. Het album zelf vind ik goed, maar als conceptalbum vind ik het wel echt te kort komen. De nummers die na
Guilty Conscience 2 komen zie ik in feite als bonustracks want wat mij betreft hebben die erg weinig te maken met het hoofdverhaal.
Head Honcho is ook een geweldig nummer en geeft Ez Mil de nodige push. Na 50 Cent en Stat Quo is deze jongeman de derde rapper dat een joint venture getekend heeft tussen Shady Records en Aftermath Entertainment. Hier laat hij zich van zijn beste kant horen en hij klinkt gewoon prima in combinatie met één van zijn bazen. Enige jammere is dat hij weer een kort stuk rapt in zijn moedertaal (de jongen is Filipijns), daar versta ik dus geen snars van.
Temporary is onverwachts sterk! Wanneer ik Skylar Grey zie staan vrees ik het ergste, zo goed als op dit nummer heb ik ze echter zelden gehoord. Prachtig ingezongen refrein hoor. Dit nummer is een brief voor één van de drie dochters van Eminem, Hailie Jade (de enige biologische dochter). We horen sporadisch privéopnames tussen Eminem en Hailie toen zij nog klein was en dat geeft het nummer wat extra rijkdom. Het is een mooi nummer al weet ik nog altijd niet wat ik er net van moet denken, het is namelijk een afscheidsbrief voor Hailie dat ze zou moeten lezen/beluisteren wanneer Eminem dood is. De gastheer is absoluut nog springlevend dus dit feit maakt het langs één kant toch een onnodige lugubere en vooral geforceerd tranentrekkende track. Jammer ook dat Eminem hier weer met momenten de "hakselaar"-flow met vele onnodige onderbrekingen hanteert... iets wat hij gelukkig op geen enkele van de voorgaande nummers deed.
Bad One is een prima nummer, niets mis mee maar het is ook geen speciaal nummer. Ook hier flowt Em jammer genoeg soms weer met die onnodige lange pauzes tussen zijn woorden, daar ben ik absoluut geen fan van.
Tobey, de tweede single, komt hierna en ik vergeet altijd dat dit nummer moet komen. Het is écht een enorm generiek en saai nummer, Big Sean en BabyTron trekken wel héél hard op elkaar qua stem en flow en het voelt nog steeds alsof Eminem een gastartiest is op zijn eigen nummer aangezien we hem pas na 3 minuten horen. Gek nummer dat het album zeker had kunnen missen.
Na een derde en laatste skit zijn we bij het hekkensluiter aangekomen,
Somebody Save Me met Jelly Roll. De intro is wel heel naar en geeft de luisteraar een glimps hoe diep Eminem vroeger wel niet zat in zijn drugperiode en wat voor effect dit op hem had als een vader. Het nummer past sonisch en thematisch bij
Temporary al vind ik dit minder geforceerd en luguber overkomen aangezien hij dit nummer niet geschreven heeft als "dode" en horen we hem zijn excuses aanbieden aan zijn dochters en broer voor zijn gedrag tijdens zijn drugverslaving.
Kamikaze en
Music to Be Murdered By waren al weer sterke project van Eminem,
The Death of Slim Shady (Coup de Grâce) is beter dan haar twee voorgangers. Kan dit album zich meten met de échte Eminem klassiekers? Zeker en vast niet, maar nogmaals: wie verwacht dat nog?
Het album is beter dan verwacht, heeft al heel veel luisterbeurten achter de rug en ik ben zeker dat er nog veel zullen volgen. De oude Eminem-fan in mij is heel blij met een album als dit.
4*