Drive-By Truckers - Southern Rock Opera (2001)

Rock / Roots
Label: Lost Highway

1. Days of Graduation (2:36)
  2. Ronnie and Neil (4:53)
  3. 72 (This Highway's Mean) (5:27)
  4. Dead, Drunk, and Naked (4:51)
  5. Guitar Man Upstairs (3:17)
  6. Birmingham (5:03)
  7. The Southern Thing (5:09)
  8. The Three Great Alabama Icons (6:52)
  9. Wallace (3:27)
  10. Zip City (5:17)
  11. Moved (4:16)
  12. Let There Be Rock (4:19)
  13. Road Cases (2:43)
  14. Women Without Whiskey (4:20)
  15. Plastic Flowers on the Highway (5:05)
  16. Cassie's Brother (4:58)
  17. Life in the Factory (5:29)
  18. Shut Up and Get on the Plane (3:39)
  19. Greenville to Baton Rouge (4:12)
  20. Angels and Fuselage (8:02)
E
Een beetje vulling erop, verders een mieterse 2CD.
Enkele zeer vette uitschieters, live is dit zeer OK.

avatar van Klumpie
Mooi album van Drive By Truckers, er zitten op dit album een paar uitstekende nummers. Daarom voor dit album 3,5 ster.

avatar van hadiederk
Aangezien het een rockopera is mag er ook wat vulling op staan. Beste nummers wat mij betreft: 72 (This Higway's Mean, Zip City en Women Without Whiskey.

avatar van snarf349
hadiederk schreef:

doe er birmingham er ook bij

snarf349 schreef:

doe er birmingham er ook bij

Mag, is het trouwens iemand opgevallen hoeveel "Shut Up And Get On The Plane" lijkt op "Kisjeskeerl" van Normaal?

DonDijk
Een rock-opera ter opgedragen aan Lynyrd Skynyrd. Klinkt veelbelovend maar het geheel pakt me niet. De zang staat me tegen en voor het zogenaamde ''Southern-Rock'' geluid is het me niet vuig genoeg. Er staat wel wat moois tussen maar dat mag ook wel met deze speelduur, een 3.5.

avatar van jurado
Ken je meer platen van de Truckers Don?
Decoration Day is ge-ni-aal.
Pizza Deliverance is ook zeer goed te pruimen.

DonDijk
Nee Jurado, dit is de enige cd die ik van hun heb. En helaas nodigt het niet uit tot meer...maar mischien ooit

avatar van Japser84
Wat een heerlijk album is dit, zeg. Ik ben Drive-By Truckers net een beetje aan 't ontdekken. Maar, wow!, dit is te gek. Gisteren voor 7 euro uit de platenzaak gehaald. Ik had het nieuwe album destijds op de Luisterpaal gehoord en dat smaakte al naar meer.
Dat nummer: Plastic Flowers On The Highway - wat een groove, wat een gitaargeluid!

Japser84 schreef:

En dan heb je het beste nog niet gehoord. "The Dirty South" is hun absolute meesterwerk en ook "Decoration Day" is erg goed.

avatar van BenZet
The Three Great Alabama Icons: vanwaar die venijnige tekst???

BenZet schreef:
The Three Great Alabama Icons: vanwaar die venijnige tekst???

Hoe bedoel je dat?

avatar van BenZet
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar de tekst is best pittig toch? Flinke kritiek, mensen die in de hel zitten...

avatar van hadiederk
Such is the Duality of the Southern Thing… And George Wallace died back in ’98 and he’s in Hell now, not because he’s a racist… His track record as a judge and his late-life quest for redemption make a good argument for his being, at worst, no worse than most white men of his generation, North or South… But because of his blind ambition and his hunger for votes, he turned a blind eye to the suffering of Black America. And he became a pawn in the fight against the Civil Rights cause… Fortunately for him, the Devil is also a Southerner…

Dat slaat op George Wallace, een opportunistische politicus met blinde ambitie die het rassenissue misbruikte voor z'n eigen populariteit. Natuurlijk moeten we dit een beetje relativeren of zoals Patterson Hood het zelf zo mooi zegt; "It ain't just black and white"

avatar van BenZet
Oke, toch wat dieper dan ik dacht. Uiteraard wat relativeren. Een issue maken in de muziek moet soms wat venijnig zijn. Iig bedankt voor de toelichting!

Prachtig album trouwens.....

avatar van BenZet
Weer een paar keer gelusterd en toch is dit een meesterwerk op hun gebied. Fantastisch rauw goed opgebouwd en verveeld geen moment. Gek dat dit album juist wat minder is gewaardeerd. Waarschijnlijk omdat het een dubbel concept album is en over het algemeen minder wordt gewaardeerd? Maar voor een concept album is dit erg goed, geen enkel skipnummer.

avatar van dudehere
BenZet schreef:
Oke, toch wat dieper dan ik dacht.

De diepgang en teksten die ergens over gaan is één van de redenen waarom ik dit zo'n geweldige band vind.

dudehere schreef:

Dat kan ik me voorstellen. Nu nog de mp3 op mijn pc, binnenkort ga ik de cd kopen en dan kan ik lekker onderuitgezakt op de bank eens goed naar de muziek en teksten luisteren. Wellicht dat dan ook mijn waardering omhoog gaat.

dudehere schreef:

Zeker, hun voorkomen en bandnaam is nogal misleidend. Het is typisch zo'n band waarbij de bierblikjes als eerste naar buten komen rollen wanneer de tourbus ergens stopt en oppervlakkig beschouwd lijken ze een beetje op de Normaal van de VS. Maar doordat ze altijd drie goede songwriters hebben gehad die ieder hun specifieke songwriterskwaliteiten hebben, krijg je een prachtig beeld van "The Dirty South". Zo kan Hood prachtige sociaal bewogen songs schrijven waarbij je af en toe de tranen in de ogen schieten. Cooley is meer van de puntige rocksongs waar de Stones al jaren jaloers op moeten zijn. Zijn kracht ligt vooral in het schrijven van kleine verhaaltjes met vaak een iewat cynische ondertoon.

avatar van BenZet
Ik heb eindelijk het album origineel. Op de stereo klinkt hij erg goed, de afwerking van het boekje/ hoes vind ik erg mooi. Is echt aandacht aan besteed. De tekst vind ik ok. Niet geweldig, het zijn echt simpele verhaaltjes. Maar dat is nu mijn mening, wellicht als ik het album beter beluisterd heb en de tekst beter in me heb op genomen, kan mijn eindoordeel veranderen. Al met al een lekker album en voor mij tot nu toe de ontdekking van het jaar.
Binnen kort komt ook the dirty south binnen, ben ik ook erg benieuwd naar!

Kingsnake
het is natuurlijk niet 'pure' southern rock, maar het neigt erna.
Officieel zijn de DBT alternative country...

Nummer 8 is gewoonweg een van de mooiste kritische songs die ik in deccenia heb gehoord.
En ik heb er nog wat geleerd ook

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mijn 2e CD van DBT ( na A Blessing & A Curse ), deze dubbelaar weet mij niet van begin tot eind te boeien, m.a.w het is lastig om de aandacht er 1.5 uur bij te houden.
Net op het moment dat ik het echt minder begin te vinden komen ze met de schitterende afsluiter Angels & Fuselage op de proppen.
Ontroerende, sociaal bewogen en soms ook kiezelharde teksten waarbij ik de teksten & het stemgeluid van Patterson Hood veruit het beste vind.
CD 1 springt er wat mij betreft bovenuit.
Ik overweeg toch nog wat meer van deze mannen aan te schaffen.

avatar van musicfreak1960
And I never saw Lynyrd Skynyrd but I sure saw AC/DC

With Bon Scott singing, "Let There Be Rock Tour".

With Bon Scott singing, LET THERE BE ROCK!

avatar van beaster1256
dit is gewoon een prachtige cd , tekstueel zeker , zeer goeie songs , goed begeleid en fantastische stemmen , ik vind het gewoon prachtig en leg dit zeer veel 's nachts op !!!

beautiful !!!

avatar van platedraaier
Wat is dit een verschrikkelijk lekker plaatje zeg. Tot nu toe één van de betere die ik van deze jongens gehoord heb. Een ode aan Lynyrd skynyrd.

avatar van Stijn_Slayer
Sorry dat het zo lang duurde beaster, maar hier ben ik dan.

Helemaal geen verkeerd album. Lekker rauw gitaargeluid en pakkende riffs. Echter, vrijwel elk nummer is (te) eentonig, waardoor de nummers die 4 minuten duren al wat gaan vervelen. De nog langere nummers hebben dit al helemaal.

'Ronnie and Neil', 'Zip City', 'Dead, Drunk, and Naked' vind ik bijvoorbeeld prima, maar na 3 minuten heb ik er wel genoeg van.

De opbouw is ook haast constant hetzelfde.

De zang staat me ook tegen. De zanger met de rauwe stem kan er redelijk goed mee door, maar de zang op '72' en 'The Three Great Alabama Icons' vind ik echt ondermaats.

Deze band heeft absoluut het talent om pakkende rocknummers te schrijven, maar ze moeten meer afwisseling toepassen en het bij één leadzanger houden.

avatar van Oldfart
moeten meer afwisseling toepassen enhet bij één leadzanger houden.
grappig, vind juist die afwisseling in het feit dat ze verschillende zangers hebben

Kingsnake
Oldfart schreef:

Daar kan ik het enkel alleen maar helemaal mee eens enzo.

avatar van Stijn_Slayer
Oldfart schreef:

Ik bedoelde afwisseling in het instrumentale gedeelte, had ik wat duidelijker moeten vermelden.

LocoHermano
Ja, ik ben de zoveelste joker die dankzij Ron Jans maar eens op zoek is gegaan naar een plaatje van deze band. Deze was de goedkoopste en heb er tot nog toe geen spijt van. Ben met name gecharmeerd van de nummers waarin de gitaren veel ruimte krijgen en de zanger die klinkt als een..eh..kruising tussen Tom Petty en Rod Stewart.