The Beatles - 1967-1970 (1973)

Alternatieve titel: The Blue Album

Label: Apple

1. Strawberry Fields Forever (3:25)
  2. Penny Lane (2:54)
  3. Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band (2:06)
  4. With a Little Help from My Friends (2:31)
  5. Lucy in the Sky with Diamonds (3:22)
  6. A Day in the Life (4:06)
  7. All You Need Is Love (3:37)
  8. I Am the Walrus (4:26)
  9. Hello, Goodbye (3:18)
  10. The Fool on the Hill (2:52)
  11. Magical Mystery Tour (2:40)
  12. Lady Madonna (2:13)
  13. Hey Jude (6:36)
  14. Revolution (3:14)
  15. Back in the USSR (2:36)
  16. While My Guitar Gently Weeps (4:40)
  17. Ob La Di, Ob La Da (3:05)
  18. Get Back (3:11)
  19. Don't Let Me Down (3:34)
  20. The Ballad of John and Yoko (2:56)
  21. Old Brown Shoe (3:13)
  22. Here Comes the Sun (3:01)
  23. Come Together (4:09)
  24. Something (2:56)
  25. Octopus's Garden (2:45)
  26. Let It Be (3:43)
  27. Across the Universe (3:38)
  28. The Long and Winding Road (3:26)
avatar van musiquenonstop
Casino Boogie schreef:
Gekocht na mn bezoek aan het Beatles museum in Liverpool (En dat als Stonesfan!) Ben van na die tijd dus de rivaliteit geldt voor mij wat minder.

Leuk, ongeveer geld hetzelfde voor mij. Ik was in London voor Concert For George, en daar reden taxi's rond met reclame voor Forty Licks, sindsdien luister ik ook naar de Stones. Aan rivaliteit heb ik ook nooit mee gedaan en de betreffende bands al helemaal niet. Verder kijken dan je neus lang is, verrijkt meestal je leven.

avatar van pmac
JoaMuse schreef:
Staan hier slechte nummers op ? Neen.
Staan hier goede en hele goede nummers op ? Een heleboel.
Maar verdient dit album 5 sterren ? Wat mij betreft volstaat 4. Enkel 'Hey Jude', 'Here Comes The Sun' en 'Let It Be' vind ik echt uitstekend. Voor de rest dus nog een hoop (hele) goede nummers, maar waarom The Beatles als zo'n geniale groep beschouwd wordt en door muziekcritici en muziekliefhebbers de hemel wordt ingeprezen, vat ik toch niet helemaal. Behalve dan omdat ze zowat de eerste echte popgroep waren en misschien wel de meest relevante groep uit de muziekgeschiedenis.
Ik vind het gewoon hele goede muziek, maar ook niet meer dan dat.

je bent nog jong. Het zij je vergeven.

avatar van paulmccuytney
Evenals zijn rode broertje een uitstekende compilatie, hoewel ik het wel jammer vind dat een nummer als "She's leaving home" er niet op staat. Een van de mooiste tracks van Sgt. Pepper, die met 4 nummers toch redelijk goed is vertegenwoordigd. Een B-kantje als "Old brown shoe" had daarentegen van mij weer niet gehoeven. Maar ja, zo valt er altijd wat te zeiken. Hij krijgt van mij evenals de rooie 4 sterren.

WPE
Deze vind ik persoonlijk interessanter dan zijn "rode broertje". De speeltijd per cd is ook aanzienlijk meer, wat ook weer leuk is. Maar vooral: het zijn heerlijke, originele nummers waarbij regelmatig een zweem van weemoed aan mij voorbij trekt, en aan de dagen van weleer....

avatar van sjoerd148
Deze heeft ook mijn voorkeur, alleen jammer dat Tomorrow Never Knows niet terug komt op één van de twee. In mijn ogen toch een essentieel nummer van The Beatles.

avatar van Casino Boogie
Lijkt me meer een verzameling van de singles, betere b-kantjes en wat extra tracks.

Tomorrow Never Knows zou dan op het rode album moeten staan.

avatar van bawimeko
Dit was een laatste daad van Allen Klein; het samenstellen van deze twee compilaties. Waardoor je de indruk krijgt dat de Beatles eindigden als een zwaarmoedige formatie die zich graag door koor en orkest lieten begeleiden. Het meest opvallend was dat de mogelijkheid om een stok of vijf, zes (of tien) nieuwe tracks toe te voegen aan de vinyluitgaves niet werd aangegrepen,,,,

avatar van bawimeko
Net als de rode dubbelaar verschijnt eind deze maand de vinyl-versie; geremastered van de analoge album-mastertapes! Apple is goed bezig de laatste tijd (en sinds het nieuwe management!).

bawimeko schreef:

Ik denk eerder dat Apple centen nodig heeft, en vele die hards trappen er met open ogen in, en kopen de zoveelste uitgave van een plaat die ze al tig keer hebben...

kippenhok
lennon schreef:

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Natuurlijk is het financiele plaatje altijd een motivator voor een commercieel bedrijf.

Daarnaast zijn alle andere Beatles elpees op vinyl recent opnieuw uitgebracht, en dan zijn de rode en blauwe verzamelaar op zich best een logisch gevolg om de hele serie Beatles albums compleet uit te brengen. Ik heb geen cijfers, maar er zal vast een groep 'jongere generatie' vinylfans zijn die dit graag in een nieuwe persing koopt.

Voor mij geldt zo als altijd: ik heb de keuze of ik nieuwe persingen wil aanschaffen, of in de winkel laat liggen. Tot het zo ver is, leg ik nog even lekker mijn 70ies rood vinyl en blauw vinyl versies op de draaitafel.

Ja, ik was wat te kort door de bocht misschien, want je hebt uiteraard altijd de vrije keuze om te kopen. Maar het gebeurt wel erg veel bij Beatle releases vind ik.

avatar van caravelle
Als er een box komt komt met geremasterde cassettebandjes (mono en stereo) geef ik Lennon gelijk. Blijft de vraag waarom geen stereo lp box van de analoge album-mastertapes in 2012 ? Wie ?

lennon schreef:

Ach, het Hollandsche Gemopper..
Ergens heeft Apple de zwaai gemaakt van achterlopend op de trend (de digitale remasters op cd uit 2009) naar in de pas lopen met de tijdgeest (analoge masters op vinyl). Net zoals ik al bij de excellente Mono-box meldde; als dit soort uitgaves gemopper opwekken, gewoon niet kopen. En net als de mono-box was dit nou net de uitgaven waar ik op zat te wachten; geen geklooi met noise-filters of digitale bewerkingen. Overigens schijnt "Love" ook in AAA-vorm te worden uitgebracht.... Affijn, achteraf loont het enorm dat ik zowel in 1987 als 2009 nauwelijks geld heb uitgegeven aan (her-)uitgaves....dus kan ik het nu uitgeven!

avatar van The Eggman
ondanks dat ik alle reguliere beatles albums natuurlijk netjes in de kast heb staan ben ik toch een van die beatle aficionados die neigt het werk vanaf rubber soul te draaien.vond ze pas echt interessant worden toen er het experiment en diepgang van zowel tekst als muziek aan te pas kwam.deze blauwe dubbelaar komt dus sneller tevoorschijn dan de rode.ooit beiden in prima staat voor ik meen 10 gulden bij de kringloop winkel op de kop geti kt.

avatar van Funky Bookie
Wat minder poppy dan zijn rooie broertje. Hier komt wel de echte brille van Lennon & McCartney naar boven. Het Ringo nummer hadden ze achterwege kunnen laten en eerlijk gezegd haalt zelfs George het hoge niveau niet, maar wederom heerlijke verzamelaar.

avatar van teus
Funky Bookie schreef:

noouu While My Guitar/Here Comes The Sun/Something zijn toch hele sterke Harrison composities en zeker niet van minder niveau dan de L&M creaties

avatar van Funky Bookie
Die vind ik dus wel minder.

avatar van teus
Funky Bookie schreef:
Die vind ik dus wel minder.

Dat mag
Ik vind vooral de Octopus beetje minder

Ach, Ringo kreeg nu eenmaal ook zijn momentje.
Ik heb mij er nooit aan gestoord eerlijk gezegd.
George liet zich natuurlijk wel horen in de latere periode.
While My Guitar, Something en Here Comes The Sun, zijn in mijn beleving echt niet minder dan het meeste John en Paul spul.

avatar van Kronos
Het beste uit de beste periode van The Beatles. Al zou ik ook hier de tracklist lichtjes willen aanpassen. Weg met Octopus's Garden en in plaats daarvan I Want You. Ob La Di, Ob La Da wordt ook laag gewaardeerd maar dat vind ik wel een prima nummer. A Day in the Life en The Fool on the Hill krijgen de hoofdprijs.

88/100

-----------