Modest Mouse - This Is a Long Drive for Someone with Nothing to Think About (1996)

Label: Up

1. Dramamine (5:42)
  2. Breakthrough (4:06)
  3. Custom Concern (4:28)
  4. Might (1:31)
  5. Lounge (6:33)
  6. Beach Side Property (6:59)
  7. She Ionizes & Atomizes (4:21)
  8. Head South (4:22)
  9. Dog Paddle (2:02)
  10. Novocain Stain (3:42)
  11. Tundra / Desert (5:24)
  12. Ohio (6:01)
  13. Exit Does Not Exist (4:57)
  14. Talking Shit About a Pretty Sunset (5:50)
  15. Make Everyone Happy / Mechanical Birds (6:04)
  16. Space Travel Is Boring (1:53)
avatar van hailtotherainbow
ik kan er zelf niet bij dat She Ionizes and Atomizes en Exit Does not Exist zo laag staan in de beoordeling hier. Smaken verschillen maar wat zijn dat toch fantastische nummers

Thekillers87327
Deze bevalt me veel beter dan lonesome crowded west, wat ik echt een gedrocht vond.
De eerste 2 nummers zijn een van de betere, maar over het algemeen een erg consistent album. De stem past hier ook beter bij de nummers op de één of andere manier

avatar van aerobag
Thekillers87327 schreef:

Ik kan me haast niet voorstellen dat je deze wél zou waarderen als je met Lonesome Crowded West niet uit de voeten kon, maar zie jou eens gaan.

Nu ben ik ook heel benieuwd geworden hoe Moon & Antarctica en Good News For Bad People Who Love Bad News jou dan gaan bevallen. Ga je die ook ooit nog eens proberen?

Thekillers87327
aerobag schreef:

haha ja dat dacht ik idd ook al
Blijkbaar doet deze luisteren me toch goed
Die ga ik ook proberen binnenkort! Lijkt die qua stijl op deze of?

avatar van hoi123
Mogelijkerwijs onpopulairste der meningen: Good News > Moon and Antarctica > Lonesome Crowded West

(Deze plaat nog niet vaak genoeg geluisterd trouwens, wat doe ik hier eigenlijk?)

avatar van aerobag
Thekillers87327 schreef:

haha ja dat dacht ik idd ook al
Blijkbaar doet deze luisteren me toch goed
Die ga ik ook proberen binnenkort! Lijkt die qua stijl op deze of?

Aw gebanned, net nu er wat vooruitgang in leek te zitten. Nu zal ik nooit weten wat hij nou van Good News For Bad People Who Love Bad News vond

Even zuinig inzetten met 3,5*, want Dit Is Een Lang Album voor Iemand die Altijd Tien Dingen Tegelijk Doet.

Nochtans ben ik de laatste jaren wel tot de conclusie gekomen dat Modest Mouse waarschijnlijk de beste 90's gitaarband is waar ik me nog niet fatsoenlijk in verdiept heb. Op de een of andere manier hoor ik hier de verbetenheid van de betere hardcore punk in terug, maar dan gegoten in muzikaal veel interessantere muziek. Exit Does Not Exist is vooralsnog mijn favoriet, maar ik kom hier zeker nog terug.

avatar van 123poetertjes
Even een shoutout naar de door een astma-aanval overvallen ADHD-er genaamd Tundra/Desert, wat mij betreft hét prijsnummer van deze op zichzelf al niet misselijke plaat

avatar van ArnoldusK
Daar sta je dan, met je goede voornemen om nog eens enkel nieuwe releases te luisteren in 2023.
Inmiddels ben ik al bijna twee weken non-stop dit bijzondere album aan het luisteren en ik krijg het nog steeds niet volledig in woorden gevat wat hier allemaal gebeurt. Toen ik zelf de gitaar erbij pakte en de volledig album-tab ging langslopen werd het enkel vager. Vaak zijn het rechttoe rechtaan power chords, afgewisseld met miniscule, simpele solo's. Maar toch... hoe kan het dan zó beklijven? En nogmaals; wat gebeurt hier nu eigenlijk allemaal?

Er is in elk geval gehijg, gekrijs, gefluister en, warempel, gezang.
Het bijzondere Dramamine verveeld nooit. De gelaagdheid van Lounge en Beach Side Property is om van te smullen en in bipolaire Head South wordt je enerzijds door Brock gedwongen om naar het zuiden te gaan en door Calvin Johnson zacht verleidt.
De eerste zeven nummers hebben kortom allemaal een haakje dat zich ergens vastklemt in je hersenpan, 's nachts met moeite gaat slapen, maar 's ochtends weer meteen samen met jou je muesli aan het eten is.

De tweede helft van het album is voor de echte bikkels (zo getuigen ook het aantal plays op Spotify). Exit Does Not Exist is je regelrechte garagerock waar de overburen zelfs stokdoof van kunnen worden. Talking Shit... is dan weer wat muzikaler , met vervolgens Make Everyone Happy / Mechanical Birds als de perfecte afsluiter (voor mij althans). Dog Paddle en Space Travel zijn fillers wat mij betreft.

Het zijn flarden van Slint, van de Elephant Six-bands en natuurlijk Guided By Voices en the Pixies.
Het is een cultband wiens beste album ik nog mag gaan beluisteren volgens velen.
Het is vooral eindelijk weer eens een band waar mijn mond van openvalt.

Kom daar nog maar eens om, anno 2023...

avatar van niels78
Soms krijgt een heel album van mij een hele goede beoordeling, omdat zonder dit album ik de nummers Dramamine, Custom Concern (en voornamelijk) Talking Shit… nooit gekend zou hebben.. en mijn ziel is Modest Mouse er heel erg dankbaar voor!