Underworld - Beaucoup Fish (1999)

Dance / Electronic
Label: Junior Boy's Own

1. Cups (11:45)
  2. Push Upstairs (4:34)
  3. Jumbo (6:57)
  4. Shudder / King of Snake (9:30)
  5. Winjer (4:30)
  6. Skym (4:07)
  7. Bruce Lee (4:43)
  8. Kittens (7:30)
  9. Push Downstairs (6:03)
  10. Something Like a Mama (6:37)
  11. Moaner (7:38)
  12. Nifter [5 A1317 Nov 97] * (4:38)
  13. Bruce Lee [Ricks 1st Dobro Mix] * (5:10)
  14. UW Orange Bed [Sept 97] * (7:02)
  15. Skym [A A1317 Nov 97] * (4:55)
  16. Jumbo [Diff Bass 2 A1317 Nov 97] * (7:50)
  17. Push Upstairs [Alt 1 A1336 July 98] * (3:54)
  18. King of Snake [Garage Mix A1313 Set 97b] * (8:56)
  19. Something Like a Mama [Alt Mix A1340 July 98 a Upstairs] * (10:10)
  20. Please Help Me * (7:35)
  21. Yeah Plan (From A1385) * (4:11)
  22. Ramajama * (8:58)
  23. Cups [Salt City Orchestra's Vertical Bacon Vocal] * (9:26)
  24. Jumbo [Jedi's Sugar Hit Mix] * (6:29)
  25. Jumbo [Futureshock Worlds Apart Vox] * (8:08)
  26. Push Upstairs [Darren Price Remix] * (7:03)
  27. King of Snake [Slam Remix] * (7:29)
  28. King of Snake [Fatboy Slim Remix] * (6:55)
  29. King of Snake [Dave Clarke Remix] * (5:59)
  30. Bruce Lee [Micronauts Remix] * (8:57)
  31. Bruce Lee [Buffalo Daughter Remix] * (4:22)
  32. Bruce Lee [DJ Hype & DJ Zinc Vocal Mix] * (6:42)
  33. Bruce Lee [DJ Hype & DJ Zinc Instrumental Mix] * (6:34)
  34. Bruce Lee [Futureshock Remix] * (8:11)
  35. King of Snake [Claudio Coccoluto Remix] * (8:24)
  36. King of Snake (Martinez Orchestramix) * (7:52)
  37. King of Snake [Dave Angel Remix] * (6:54)
  38. Jumbo [Rob Rives & Francois Kevorkian Dub] * (8:20)
  39. Push Upstairs [Roger S. Narcotic Haze Dub] * (6:44)
  40. Push Upstairs [Adam Beyer Rmx 2] * (4:45)
totale tijdsduur: 1:13:54 (4:36:27)
avatar van FunkStarr
Ik vind dat dus juist een verschrikkelijk kutnummer, gewoon niet doorheen te komen en werkt zwaar op de zenuwen, zo verschrikkelijk eentonig en simpel.
Voor de rest vind ik dit wel 1 van de beste, al dan niet het beste album van Underworld.
Afgezien van een paar mindere tracks staan er toch wel een paar goeie tussen.
Kittens vind ik bijvoorbeeld een gave track, maar zoweiso zijn ook de eerste 4 tracks allemaal dik in orde.

avatar van Chungking
deric raven schreef:
Moaner blijft een te gek nummer

In een lang vervlogen verleden nog eens serieus scheef gegaan op Moaner

avatar van Kos
Kos
Wat betekent dat? Dat je op je bek ging of zo? .

avatar van Chungking
Neen, eerder dat ik volledig van de wereld was en het effe allemaal niet meer wist.

Op de bek gaan zou ik dan weer eerder hebben verwoord als "tegen de korst gegaan", "keihard tegen de vlakte geslagen", "op mn bakkes gegaan", of simpelweg "amai, ik ber er loeihard geslagen"

avatar van FunkStarr
Na een aantal luisterbeurten raak ik steeds minder geinteresseerd in dit album.
Het tegenovergestelde heb ik juist bij hun oudere werk (Dubno... en Second Toughest).
Als geheel faalt dit album sowieso in vergelijking met de andere Underworld albums, die als geheel toch echt veel beter in elkaar steken.
Op dit moment vind ik Second Toughest en de verzamelaar de leukste Underworld albums, met A Hundred Days Off en Dubnobass... er vlak achteraan.
Komt er dus op neer dat ik dit 1 van de mindere studio albums van de heren vind, waar ik hem eerst nog 1 van de betere vond.
Zo zie je maar dat een aantal luisterbeurten wonderen kan doen.
Oblivion with Bells heb ik trouwens even niet meegerekend, en het live album ook niet (welke wel steengoed is trouwens).

Pastichio Rocker
Blijft een heerlijk album, zo niet de beste. Dingen zoals Cups, Push Upstairs, Jumbo en Moaner zijn gewoon geweldig. Lekker gevarieerde plaat ook.

avatar van RogerV
Goed album, beter dan zijn voorganger zelfs. Erg gevarieerd met een paar hoogtepunten.

Alleen Moaner vind ik helemaal niets.

Ponty Mython
Moaner is speciaal geschreven voor de Batman & Robin film. Ze wilden eerst het nummer 'Please Help Me' als afsluiter gebruiken (welke nu een b-kant is van de single 'Push Upstairs'), maar hebben uiteindelijk toch voor Moaner gekozen, omdat ze met een knaller wilden afsluiten in plaats van een sisser. Harder dan op Moaner zul je Underworld niet snel meer horen.

Absoluut de beste Underworld plaat naar mijn mening. Gevarieerd, wel opbouwend, maar ze nemen hier net iets minder lang de tijd dan op Second toughest in the infants. Ooit live gezien op Lowlands, heerlijk. Snake en Jumbo zijn toch wel juweeltjes. Een groot verschil ook met de navolgende periode van Underworld (zonder Darren Emerson).

avatar van Jordipordie
Wat heb ik deze CD toentertijd grijs gedraaid. Daarom maar weer eens op Spotify beluisterd en het blijft een stukje vakwerk. Muziek kan nog steeds met de tijd mee

avatar van pureshores
Jumbo is echt een groeinummer waar ik in het begin nooit wat aan vond. Nu vind ik het 1 van de sterkere tracks hier. En Push upstairs is een brugnummer naar de vorige albums naar mijn mening.
Na Beaucoup fish heb ik Underworld eigenlijk niet meer bijgehouden, op Dinosaur's adventure na wat ik wel een prima nummer vond.

Overigens is er een fantastische DJ Hype remix van Bruce Lee

avatar van FunkStarr
Cups blijft een prachtige opener. Voor mij het hoogtepunt op een verder degelijke album. Ook King Of Snake blijft een lekker nummer. Een beetje ondergewaardeerd vind ik Skym, een track die zo van Depeche Mode had kunnen zijn. Dan heb je ook nog Jumbo en Kittens, ook wel aardig. Jammer van de fillers die hierop staan, en Moaner vind ik wel één van de dieptepunten in het vroegere oeuvre van de heren Underworld.

RogerV schreef:
Goed album, beter dan zijn voorganger zelfs. Alleen Moaner vind ik helemaal niets.

Met dat eerste ben ik het niet eens, met dat laatste wel .

Dim
Op de re-issue cq. deluxe uitvoering staat onder meer het "nieuwe" nummer Ramajama - heerlijke klassieke Underworldtrack.

Dim schreef:

Aardige track inderdaad. Verder niet echt veel boeiends op die re-issue. Super Deluxe versies van Dubnobass en Second Toughest zijn wel letterlijk super vind ik.

avatar van pureshores
straks weer even lekker hard aangehad.
Cups en Kittens tikken lekker door.
Een extended versie van Push upstairs zou zeer welkom zijn, is veels te snel voorbij.

Ook ik zet hem af na Something like a mama, Moaner contrasteert teveel met de rest en irriteert ook op een bepaalde manier zodra de vocal binnenkomt. Ik ga wel verhogen naar 4

Ponty Mython
Voor mij toch wel het beste Underworld album, gevolgd door Dubnobasswithmyheadman. Cups is toch wel één van de beste nummers die de drie heren hebben gemaakt. Als ze Please Help Me (het nummer wat origineel het album zou afsluiten) ipv Moaner hadden gebruikt dan had deze de volle mep gekregen. Moaner is geen slecht nummer, maar het vloekt nogal met de rest en is bovendien geschreven voor de Batman & Robin-film, die 2 jaar eerder verscheen.

Arbeidsdeskundige
Erg gevarieerd album met enkele hoogtepunten, zoals Cups, Push Upstairs, Jumbo en Shudder / King of Snake.

avatar van BoyOnHeavenHill
Dit album kwam uit nádat ik zwaar onder de indruk was geraakt van de eerste twee platen van Underworld en kort vóórdat ik ze op 20 maart 1999 live zou gaan zien in 013, dus ik wilde deze plaat indertijd erg graag goed vinden. Na een aantal malen draaien vond ik dat ik het wel goed formuleerde als ik zei dat Beaucoup fish "in ieder geval niet teleurstelt, en dat is al heel wat met al die hoge verwachtingen." Maar al spoedig verdween deze CD in de kast, om er eigenlijk nog maar zelden uit te komen.
        Nu ik hem na al die jaren weer eens draai begrijp ik wel waarom: de plaat opent met één van de beste en meest subtiel opgebouwde Underworld-tracks ooit, en de twee nummers daarna zitten ook nog prima in elkaar, maar vanaf het te monotone Shudder / King of snake hoor ik eigenlijk geen enkel nummer dat ik echt goed vind en suddert alles een beetje saai en melig door, de ene keer (Winjer) wat leuker dan de andere (het zeldzaam vervelende Bruce Lee) maar nergens echt pakkend of opwindend. Alleen bij Moaner veer ik weer op, maar dan is het eigenlijk al te laat.
        Vanwege de eerste twintig en de laatste tien minuten staat deze plaat nog bij mij in de kast in plaats van bij de kringloop, maar een teleurstelling was Beaucoup fish ook indertijd eigenlijk al wel degelijk. Gelukkig was het concert wèl geweldig (ook al begon het veel vroeger dan aangekondigd vanwege verordeningen van de brandweer), en Cups is en blijft echt subliem.

avatar van aerobag
Underworld maakt weer indruk met hun combinatie van vorstelijke beats en fantasie-prikkelende backdrops. De eerste 4 nummers zijn een beleving, zweverig maar opzwepend, een wonderlijke reis fijntjes uitgestippeld door het Britse trio. Na het 4de nummer neemt de kwaliteit toch wel een duik; Sneltrein Moaner en het groots-opgezette Kittens krijgen mij nog wel op de banken, maar daartussen bevinden zich wat nummers die mij niet met volledige overgave aan het raven of aan het dagdromen krijgen. Daarom voor nu 3,5, maar wel een dikke 3,5.