Jimmy Giuffre - 1961 (2001)

Jazz
Label: ECM

1. Jesus Maria (6:17)
  2. Emphasis (4:18)
  3. In the Mornings Out There (6:54)
  4. Scootin' About (3:39)
  5. Cry, Want (5:13)
  6. Brief Hesitation (4:19)
  7. Venture (4:00)
  8. Afternoon (5:15)
  9. Trudgin' (4:34)
  10. Ictus (2:46)
  11. Carla (4:38)
  12. Sonic (4:49)
  13. Whirrrr (4:58)
  14. That's True, That's True (4:46)
  15. Goodbye (5:01)
  16. Flight (3:25)
  17. The Gamut (4:42)
  18. Me Too (5:07)
  19. Temporarily (6:16)
  20. Herb & Ictus (0:44)
avatar van The Scientist
Reissue op ECM van de albums Fusion en Thesis, beiden uit 1961, van zijn trio met Paul Bley (piano) en Steve Swallow (bas). Geweldige albums, die zo onder ECM zelf zouden kunnen zijn opgenomen (ze werden gemaakt onder het label Verve).

pretfrit
Wauw!!

iGV
Geniale plaat !

kistenkuif
Tijdloze schoonheid. Minder is meer.

avatar van spoon
Ik heb altijd het gevoel gehad dat het werk van Giuffre een volledig eigen geluid heeft en uniek is in zijn soort. Ik lees termen als folk-jazz, third stream en rustige free-jazz en ik ken artiesten als Steve Lacy en Paul Bley die naar mijn gevoel albums hebben gemaakt die hier qua sfeer en stijl wel wat op lijken.

Mijn vraag: Heeft er iemand een tip voor een qua stijl vergelijkbaar album, groep of artiest

Soledad
Dat is een lastige Spoon. Er is eigenlijk niet zo heel veel ik deze stijl gemaakt. The Modern Jazz Quartet maakte naam in de 'Third Stream' wereld maar ik denk dat je dat veel te braaf vindt. Ik ben wel fan trouwens.

Misschien is dit wat voor je: Louis Sclavis

Ik ken hem niet zo goed, dus je moet wellicht even de bekende sites raadplegen om het definitieve album te vinden.

Als je Lacy wilt leren kennen: Steve Lacy & Mal Waldron - At the Bimhuis 1982 (2006)

Naar mijn mening smullen geblazen. Ook een vrij rustige maar toch spannende stijl.

avatar van spoon
Sclavis is een goede tip!

Ik ben een van de 14 stemmers bij dat bimhuis album en bekend met overige Lacy/Waldron samenwerkingen en kan beamen dat dat idd smullen is.

Soledad
Stom van me. Had even beter moeten kijken ? Samen met Mal Waldron is dit een geweldige plaat:
Mal Waldron Quartet & Steve Lacy - One-Upmanship (1977)
Stevige freejazz met een gestructureerde basis. Fantastische composities van Mal.

Deze:
Mal Waldron / Jean-Jacques Avenel / Steve Lacy - One More Time (2002)
Opgenomen toen de heren wat ouder waren. Straalt meer rust uit en neigt meer naar de Bimhuis opnames. Maar door de aanwezigheid van Avanel warmer en voller.

Tchangodei / Steve Lacy / Oliver Johnson l
Lacy meets Afrika. Met de pianist Tchangodei: energieke freejazz met modale composities. Check joetjoeb voor het titelnummer.

Steve Lacy Four - Morning Joy (1986)
Met zijn vaste groep in de jaren 70/80. Typisch Lacy: energiek, donker, vrij en veel Monk.

Al zijn werk met zijn vrouw Irene Aebi is mijns inziens te mijden. Ik verdraag haar stem echt niet, wekt bij mij primitieve woede en irritatie op. Helaas is ze op veel van zijn werk aanwezig.

avatar van Supernormal
Eens met Soledad dat hier weinig gelijkaardige artiesten (degene die ik ken, althans) voor te vinden zijn.
Toch zou ik je Waclaw Zimpel (klarinet, basklarinet & tarogato) willen aanraden. Zijn album Undivided - The Passion (2010) is nu en dan een stukje heviger dan deze plaat, maar bijzonder ontroerend.

spoon schreef:

Gevonden!