Melodious Tonk schreef:
Overigens hadden Omar Rodriguez-Lopez en Cedric Bixler-Zavala er een handje van om een onderscheid te maken tussen The Mars Volta (Omar & Cedric) en The Mars Volta Group (de rest van de muzikanten, wisselend per album). Technisch gezien klopt dat misschien, maar het komt op mij toch wat pretentieus en onsympathiek over, een album is toch altijd een samenwerking. Zou het daar wellicht mee te maken hebben dat sommige muzikanten, met name de drummers, na een korte of langere tijd vertrokken bij The Mars Volta? Terugluisterend naar de oude platen met deze nieuwe in het achterhoofd, durf ik wel te zeggen dat de volgende mastodonten onmisbaar waren/zijn om The Mars Volta voor mij The Mars Volta te laten zijn:
Jon Theodore - drums
Isaiah 'Ikey' Owens - Keyboard (helaas overleden in 2014, maar in 2008 al afgehaakt bij TMV)
Juan Alderete en/of Flea - Bas
En eigenlijk zijn de geniale bijdragen van John Frusciante en saxofonist Adrián Terrazas ook onmisbaar. Liefst nog met een hele blazersectie zoals op Frances the Mute.
Helaas zijn al deze muzikanten bij mijn weten lang en breed afgehaakt en doen op dit album in ieder geval niet mee. Technisch gezien is het dus nog steeds The Mars Volta, maar nu kan geconcludeerd worden dat bovenstaande namen onmisbaar zijn geweest voor de genialiteit van destijds (de eerste drie/vier albums, maar met name de eerste twee). Iets met een geheel dat meer is dan de som der delen.
Hoewel het stuk voor stuk zeer goede tot briljante muzikanten zijn die je inhaalt, denk ik niet dat hun afwezigheid de reden is voor de evolutie van de muziek van The Mars Volta. Alle instrumentale arrangementen werden in het verleden namelijk al opgesteld door Omar Rodriguez-Lopez (en de vocals en vocale melodieën door Cedric Bixler-Zavala).
Ik denk dat het een interessante vraag is in welke mate in de praktijk zulke muzikanten niet toch in sterke mate hun stempel drukken op de muziek tijdens de opname. De drumstijl varieert bijvoorbeeld ook sterk tussen de verschillende drummers, die allen hun eigen genrespecialiteit hadden. Maar het blijft altijd een interpretatie van het materiaal dat werd opgeleverd door Omar.
Het is eerder de evolutie van Omar zelf die bepalend lijkt voor de output van The Mars Volta. Je ziet dit ook zijn solowerk, die in eerdere jaren sterk leek op de vroege The Mars Volta (met enkele briljante albums overigens) en na The Mars Volta veel simpeler werd qua songstructuur en instrumentatie.
Eigenlijk is dit album weer verfrissend, dit heb ik Omar tenminste nog niet horen doen.