Napalm Death - Scum (1987)

Label: Earache

1. Multinational Corporations (1:06)
  2. Instinct of Survival (2:26)
  3. The Kill (0:23)
  4. Scum (2:38)
  5. Caught in a Dream (1:47)
  6. Polluted Minds (0:59)
  7. Sacrificed (1:06)
  8. Siege of Power (3:59)
  9. Control (1:23)
  10. Born on Your Knees (1:49)
  11. Human Garbage (1:33)
  12. You Suffer (0:04)
  13. Life? (0:44)
  14. Prison Without Walls (0:38)
  15. Point of No Return (0:35)
  16. Negative Approach (0:33)
  17. Success? (1:09)
  18. Deceiver (0:29)
  19. C.S. (1:14)
  20. Parasites (0:24)
  21. Pseudo Youth (0:42)
  22. Divine Death (1:21)
  23. As the Machine Rolls On (0:43)
  24. Common Enemy (0:16)
  25. Moral Crusade (1:33)
  26. Stigmatized (1:03)
  27. M.A.D. (1:34)
  28. Dragnet (1:01)
avatar van B.Robertson
Scum kreeg ik achteraf gezien iets makkelijker onder de knie dan FETO. Maar over dat vinyl: heb het genoegen om een Nederlandse lp op te kunnen sturen naar een verzamelaar in Canada. Die man wil alleen cd als het echt niet anders kan. Als alles goed gaat krijg ik daar geen Napalm Death voor terug, maar wat Canadese HM op cd. Scum is echt zo'n nummer dat lokale bandjes hier probeerden te spelen.

avatar van exodus
Op oude Napalm Death na ben ik nooit zo'n groot blastbeat fan geweest. Ik heb ooit wel eens gelezen dat de blastbeat o.a. ontstaan is inderdaad ja in Engeland doordat de drummer van Napalm Death "wedstrijdjes" met andere bands uit die regio deed wie het snelst drumde, en dat zo de blastbeat is ontstaan. De Napalm Death nummers destijds, vóór Scum, werden dan ook steeds sneller en extremer. Dat klopt ook wel, want als je Napalm Death demo nummers luistert hoor je een woedende Engelse extreme hardcore punkband, de zeer oude Napalm Death dus, vol wanhoop/kwaadheid in de sfeer van bijv. Crass, Discharge etc. Later kwamen daar invloeden van Celtic Frost (Riffs), en verder Siege en Repulsion bij.

avatar van B.Robertson
Voor Scum op mijn platenspeler kwam was ik hoogstens bekend met Repulsion's Horrified.
Alleen de nummers Radiation Sickness en Black Breath vielen in smaak. Blastbeats werden er door Pete Sandoval bij Morbid Angel ingeramd. En ze waren te vinden op de legendarische Grindcrusher LP van Earache, met o.a. Napalm Death, Terrorizer en Bolt Thrower. Toen Vara's Vuurwerk ooit eens Unchallenged Hate draaide was het mij nog te extreem.

avatar van Edwynn
Grindcrusher, ja. Dat waren nog eens tijden. Ontdekking op ontdekking. Stond ook wel troep tussen.

avatar van B.Robertson
Met name Carcass - Exhume to Consume kon ik toen niets mee beginnen, maar goed; de kameraden waren niet weg van Godflesh. Mischien dat ik ooit nog eens opnieuw aan Repulsion begin.

avatar van Madjack71
In zoverre ik dat objectief kan beoordelen, lijkt het mij dat Napalm Death de grondleggers zijn voor de hardcore/grindcore, wat ze hier op dit album doen neigt naar het absurde, maar klinkt in al zijn chaos zeer strak en harmonieus. De hardcore house scene die volgens mij niet veel later op zou komen, zou zomaar eens zijn wortels hier in hebben kunnen vinden. Een album die merkwaardig genoeg...of juist niet...het hoofd leeg maakt en in die zin ook enigszins ontspannend werkt.

avatar van apusapus
heb dit album op lp,... aangeschaft in 1987 met het sparen van weken/maanden zakgeld... why??

ik doe 'm nooit weg, maar weet ook zeker dat ik 'm nooit meer draai (en dat al 15 jaar niet meer doe) -

wat een rotherrie - al herken ik in die rotherrie nog steeds iedere noot (zag ze ook live toen, kon alles meebrullen)

een dikke 4 sterren, zekers,

avatar van niels94
Grindcore heb ik leren kennen als allesverzengende herrie die boven alles pijlsnel is. Napalm Death klinkt wel even wat anders dan de modernere variant, ja. Ik heb tot dusverre nogal moeite met het wennen aan het logge geluid hiervan, alles voelt, ook dankzij de vocalen, wat onhandig lomp aan. Nu het aantal luisterbeurten oploopt hoor ik wel steeds meer toffe dingen, vette riffs en drumstukjes, maar al vind ik het prima luistervoer, gegrepen heeft het me nog allerminst, hoe grensverleggend en essentieel het allemaal ook moet zijn geweest. Ik sluit natuurlijk niet uit dat dit alsnog gebeurt, dat moge duidelijk zijn.

avatar van ZAP!
"Wacht even, jongens, dat kan sneller..."

Volgens mij heb ik dit indertijd wel es te horen gekregen, maar kon er niet veel mee. Alsof je een reeks carnavalskrakers onder invloed van crystal meth beluisterde en je omgeving ineens in een levend Hieronymusch Bosch schilderij veranderde. Pas bij 'Harmony corruption' raakte ik geïnteresseerd.

Nu heb ik deze plaat ook in etappes uitgezeten, maar vind het toch wel charmant. Blastbeats zijn een acquired taste, zo blijkt, en ik blijf van goede zin.

3,5*, for the time being.

avatar van Wolfmother
De eerste keer dat ik dit album probeerde was 10 jaar geleden, toen vond ik het helemaal niks. Tegenwoordig, na een aantal live optredens van de boys, kan ik het iets beter hebben, maar echt fan zal ik niet worden.

avatar van Juul1998B
Oei, ik hou best wel van aparte en extreme stijlen en ik ging hier blanco in.
Ik kom er niet doorheen en ik durf best te zeggen dat dit in de toekomst ook niet gaat gebeuren.
De riffs zijn daarentegen wel vet!

avatar van Slowgaze
Juul1998B schreef:

Kom nou, ga niet doen of dit een lange zit is of zo.

avatar van Juul1998B
Slowgaze schreef:

Kom nou, ga niet doen of dit een lange zit is of zo.

Het voelt zeker wel zo