Univers Zero - Heresie (1979)

Belgiƫ
Rock / Neoklassiek
Label: Cryonic

1. La Faulx (25:05)
  2. Jack the Ripper (13:21)
  3. Vous le Saurez en Temps Voulu (12:53)
  4. Chaos Hermétique (11:51)
Geniaal! Duistere, onheilspellende art/prog-rock met een nadrukkelijke rol voor de viool.

Een groeiplaatje dat zeker, en zijn tijd waarschijnlijk jaren vooruit. Heden ten dage wordt dit soort gedurfde muziek niet meer gemaakt.

avatar van ChrisX
Oh jawel hoor je moet er alleen nu wat verder voor zoeken. Check de andere releases op het Cuneiform Records label of ook het Recommended Records label er maar eens op na.

Dit is overigens wel mijn favoriete UZ plaat, wat een donkere klanken. Ken ook geen enkele band met een electrische fagottist aan boord

Komt deze groep niet uit België ? Deze plaat moet ik trouwens nog luisteren, ken alleen een paar losse nummers van UZ...

Klopt ja, wie heeft dit toegevoegd?

Je moet deze plaat zeker aanschaffen (en niet alleen jij trouwens!), een fantastisch meesterwerk.

avatar van ChrisX
obsessed schreef:
Klopt ja, wie heeft dit toegevoegd?

Leg dan eens uit waarom men hem zou moeten aanschaffen. Dat vind ik nou juist de kracht van MuMe: dat mensen uit eigen mini-recensies bij het album schrijven waardoor je een goed idee krijgt van wat voor muziek het is. Zegt mij meer dan kreten als 'meesterwerk' en 5 punten.

Sorry, en je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Maar dit is nou net 1 van die albums waarbij ik het heel moeilijk vind om de sound te beschrijven.

Hoe moet je dat uitleggen aan iemand die nog nooit iets van RIO of Avant-prog heeft gehoord? Ik zal wel eens een poging wagen hoor, maar daar komt waarschijnlijk alleen maar vaag gezwets uit

avatar van Waldo Jeffers
M'n 1e album van Univers Zero dit. En wat een heftige plaat is dat zeg... Ik had voor dit album nog nooit van RIO gehoord, maar het genre zegt me wel wat. Nu ik, na het beluisteren van Heresie wat meer ben gaan lezen over RIO, vind ik dit persoonlijk een perfect voorbeeld van de stroming. Is natuurlijk zeer logisch, gezien Univers Zero 1 van de stichters was.

Een zeer donkere plaat wel deze Heresie, met stip de donkerste plaat in m'n collectie. Maar dat donkere past er wel bij. Heel mooie plaat, van deze band wil ik meer! (het zijn dan ook m'n landgenoten)

avatar van thyson
Hmm, ik had hier graag een lovende recensie neergepend, maar hoe ik ook probeer, Heresie weet me niet te pakken. Als stijloefening vind ik dit zeer geslaagd - verschillende passages passen perfect als begeleiding van een creepy film - maar als muzikaal stuk schiet het volgens mij toch tekort. Zelden een melodie die blijft hangen, eentonige strijkers en slechts hier en daar een opwindend ritme. Een dezer dagen doe ik nog een poging...

avatar van schizodeclown
thyson schreef:
verschillende passages passen perfect als begeleiding van een creepy film

Ik ben nou voor het eerst aan het luisteren ook ik krijg snel het 'filmgevoel hierbij,maar dan bedenk ik erbij dat dit gewoon heelveel wegheeft van veel klassieke muziek wat ook vaak atmosferisch is,en dat soort muziek wordt ook vaak gebruikt bij films natuurlijk.
Trouwens,ben nou midden in La Faulx,en vind het nog makkelijk te verteren,is helemaal niet zo eng of donker als er werd verteld,misschien heeft het nog wat meer luisterbeurten nodig?
Of komt het omdat het ochtend is ofzo?

avatar van Paap_Floyd
Die fagot! Oh, ik hou van fagotjes. Eerst had ik wat moeite met deze muziek maar eigenlijk vind ik de combinatie klassiek-rock erg mooi.
4* met kans op meer.

avatar van schizodeclown
Ale en ik altijd maar denken dat die Belgen zo gezellig zijn zenne.

avatar van axel33
thyson schreef:

Ik moet me bij eerste beluistering volledig hierbij aansluiten. Misschien dat 't bij 'n volgende keer nog wat wordt...

avatar van mayhemblik
Oeijoei, ik heb hem een paar keer moeten beluisteren maar nu heb ik hem dan toch eindelijk lelijk te pakken.
Deze plaat moet je echt een paar keer draaien voor je echt kunt zeggen wat je er van vind.
Het gebruik van die viool gaat af en toe echt door merg en been, HEERLIJK!!
Wat wel vervelend is is dat die man in die rolstoel eens een keer vergeten is bij een concert ergens in Oostenrijk en toen moest de beste man van daar helemaal terug rolstoelen naar Belgie.
Daar het daar nogal heuvelachtig is heeft de beste man zijn handen nooit meer goed kunnen gebruiken.

Waldo Jeffers schreef:

Kun je mij aub uitleggen wat RIO betekent, ik begrijp dat het een genre is maar hoe kan ik aan meer van dit soort muziek komen??

avatar van mayhemblik
Vriendelijk dank freakystyle, weer wat geleerd.