Ghost Brigade - Guided by Fire (2007)

Finland
Label: Season of Mist

1. Rails at the River (4:48)
  2. Hold on Thin Line (4:10)
  3. Horns (3:52)
  4. Minus Side (4:10)
  5. Away and Here (4:09)
  6. Along the Barriers (3:29)
  7. Based on You (4:15)
  8. Disgusted by the Light (4:32)
  9. Autoemotive (6:15)
  10. Deliberately (5:08)
avatar van itbites
Geweldig wat een cd! Lang geleden dat ik zo'n geïnspireerde metal-CD heb gehoord. Ruige zang (doet me een beetje denken aan Cult of Luna) wordt afgewisseld met mooie melodieuze vocalen en dat werkt heel goed. Aanraders zijn Rails at the River vanwege de afwiselling, en Horns vanwege de opzwepende riff. Voor de liefhebbers van Katatonia / Cult of Luna.

avatar van snarf349
finse metal op z'n best, muzikaal lekker strak, een goede zuivere grunt met een mooie cleane zang.

en wat ook niet verkeerd is alle nummers zijn goed, dus draaien die hap.

itbites schreef:
...afwiselling...

Eh... afwisseling. Enne, Along the Barriers is ook geweldig!

avatar van snarf349
erg jammer dat we dit maar met z'n 2en kennen.

als dit zo doorgaat wordt dit voor mij de release ( metal ) van 2007.

avatar van itbites
Heb hem de afgelopen week in de auto gehad, en daar is ie denk ik niet meer uit te branden de komende tijd. Inderdaad, de metal CD van 2007 - ook wat mij betreft. Heb mijn stem verhoogd naar 5,0.

Enne snarf349: wel effe stemmen dan he!!!

avatar van venommyotis
Zéééééééééér goeie cd.....bevat alle elementen dat ik graag hoor
Eén minpunt en dat is dan positief bedoeld...korte speelduur per nummer!!!!

Antagoon
Tip van Snarf; wat een geweldige plaat. Dit is zeer geïnspireerd kabaal.
Ik krijg hier geen genoeg van, alle nummers zijn goed en de cd eindigt met twee fantastische nummers.
De stem doet mij overigens denken aan die van de zanger van Burst (dacht eerst dat hij het was), verder houdt daar de vergelijking op.

deze zanger is toch echt een stuk beter en meer variatie
zeker een van de betere platen van 2007.
alleen baroness en the ocean hebben imo wat sterkers uitgebracht

avatar van Alarum
Dit is echt een supercd.
Er is vanalles in te vinden, Katatonia en Cult of Luna zijn inderdaad goed te herkennen in dit meesterwerkje!

avatar van snarf349
tjonge, is toch niet te geloven, 7 stemmen. ze moeten hier toch eens verder luisteren dan dat hun neus lang is.

Antagoon
Haha het is inderdaad frusterend als je iets geweldig vindt en vermoed dat het veel groter moet kunnen zijn. Deze band is daar wel een goed voorbeeld van. Toegankelijk (als je iets met metal hebt), melodieus, niet glad geproduceerd en tien topnummers. En toch onbekend. Onbegrijpelijk.

kan ik in komen. dat heb ik met the ocean.
on dit blijft een heerlijke plaat

Bericht verplaatst naar Ghost Brigade

luijsterburg
Ik ga hem eens luisteren,

avatar van andnino
Doet me een beetje aan Amorphis en Dark Tranquillity denken. goede cd!

Eerste luisterbeurt 4,5, die gaat nog vaak in de platenspeler. Lekker duitser

luijsterburg
Dat einde van Horns maakt me verschrìkkelijk sentimenteel

avatar van andnino
De opvolger zit er aan te komen! Heb hem als downloadpromo, en hij klinkt erg goed! Nog niet op musicmeter, want de hoes is nog niet onthuld.

avatar van itbites
Dat is goed nieuws! Dit debuut zit de laatste tijd weer regelmatig in mijn CD-speler. Het hoogtepunt wat mij betreft is toch wel Along the Barriers. Echt van alles wat in dat nummer!

Gallow
andnino schreef:

Klinkt goed heeft niemand een slordige release date?

Een exacte 3 augustus

avatar van andnino
En hij staat op de site. Ghost Brigade - Isolation Songs (2009)

Ik ben er nog niet over uit of ik deze nou beter vind dan de nieuwe... ze zijn allebei gewoon erg goed

Gallow
Beide mooie covers in ieder geval

avatar van james_cameron
Indrukwekkend debuut, vol meeslepende en krachtige songs. De dynamiek werkt perfect: de rustige stukken zijn zeker even overtuigend als de ruige. Prachtige melodielijnen ook. Eigenlijk niets op aan te merken. Zeer benieuwd naar de opvolger.

Sparky
Omg, al twaalf jaar niets geschreven over dit album. Dit album van deze stoere Finnen heeft ook erg lang in m'n kast zitten verstoffen, moet ik zeggen. Maar dit is gewoon een fantastisch debuut album. Voor liefhebbers van bands als Katatonia en Swallow the Sun zeker een aanrader.