múm - Finally We Are No One (2002)

IJsland
Electronic / Pop
Label: FatCat

1. Sleep / Swim (0:50)
  2. Green Grass of Tunnel (4:51)
  3. We Have a Map of the Piano (5:19)
  4. Don't Be Afraid, You Have Just Got Your Eyes Closed (5:43)
  5. Behind Two Hills... a Swimmingpool (1:08)
  6. K / Half Noise (8:41)
  7. Now There's That Fear Again (3:56)
  8. Faraway Swimmingpool (3:55)
  9. I Can't Feel My Hand Any More, It's Alright, Sleep Still (5:40)
  10. Finally We Are No One (5:07)
  11. The Land Between Solar Systems (11:58)
Ik heb het lang geprobeerd met deze cd, en hij grijpt me niet bij de keel zoals een Sigur Ros dat bv wel doet.
Geen idee waarom, want het is zeker een bijzonder album. Maar 3 sterren vind ik dan toch wel voldoende.

Ik heb hetzelfde hoor. Ik vind de eerste plaat van Mùm veel mooier. Maar ik heb het nog niet zo vaak geprobeerd met Finally We Are No One.

ik vind deze juist beter... met "green grass of tunnel en "we have a map of the piano" als uitschieters...

avatar van Onderhond
Hier stond blijkbaar al wel een stem, nog geen berichtje. Tijd dus om dit onrecht de wereld uit te helpen. Mum is een wat vreemd bandje. Op zich steeds wel zeer mooie tracks, als album verteer ik het net iets minder goed. Iets teveel van hetzelfde, dat net niet geniaal genoeg is.

"Sleep Swim" is een leuk introtje, en geeft goed aan wat je van de rest van het album mag verwachten. "Green Grass Of Tunnel" doet net hetzelfde, alleen dat wat uitgebreider. Cute melodietje, licht (maar niet altijd even boeiend) achtergrondgepruttel en kinderlijke vocals. Een stereotype track voor dit album, maar wel zeer mooi. Ubercute, lieflijk en zeer dromerig. "We Have A Map ..." speelt weer met hetzelfde concept, al valt hier wel op dat het pas echt goed wordt wanneer het pianomelodietje geintroduceerd wordt. Dit in combinatie met de wat vreemde vocals vormen de sterkte van Mum. Het ritmische (qua ritmiek en klank) zijn een heel stuk minder, vandaar dat ik zo'n heel album ook niet helemaal trek denk ik. "Don't Be Afraid ..." laat het dromerige een beetje varen en komt aandraven met een vreselijk jolly en happy melodietje. Op zich niks mis mee, vind het persoonlijk wel zeer schattig, maar kan me inbeelden dat het voor sommigen wat té is . "Behind Two Hills .." vormt een mooi brugje naar "K/Half Noise", en doet me sterk denken aan een muziekdoosje, beetje bijgewerkt dan wel.

"K/Half Noise" is weer wat donkerder qua sfeer, en sleept net teveel aan om echt goed te zijn. Ook "Now There's That Fear Again" weet niet te overtuigen. Beide geen slechte tracks, maar te matig. "Faraway Swimming Pool" doet qua sfeer denken aan "Behind Two Hills", alleen duurt het trackje nu wat langer. "I can't Feel My Hand ..." illustreert nogmaals hoe sterk dit album voor mij steunt op die hoge deuntjes. Halverwege komt er eentje piepen, en dan wordt het nummer boeiend, maar verder kan ik hier heel weinig mee. "Finally We Are No One" is weer een stukje beter, en een mooie wip naar "The Land Between Solar Systems", prachtige afsluiter van het album, waar weer alle goeie elementen van Mum samenkomen.

De stevige dip in het tweede/midden deel van het album zorgt er voor dat dit toch niet geheel mijn ding is, al staan er wel prachtige nummers op, die het vooral op zichzelf heel goed doen. Hoogtepunt van dit album wordt gevormd door track 2 tem 4. 3.5*

Prachtige muziek. Eindelijk eens beluisterd dankzij mijn huisgenoot die het nummer K/Half Noise gebruikt had voor een filmpje dat hij gemaakt had. Waardoor ik de volledige cd eens heb opgezet. Mooie stemmen en geluiden. Ik had de cd veel eerder moeten ontdekken

Ik vond het debuut Yesterday Was Dramatic, Today Is Okay veel mooier eigenlijk. Maar ik zal deze nog 's opzetten.

Ik heb Finally van jou geript. Dus misschien moet je die Yesterday dan ook eens op soulseek zetten

Ik heb hem op CD, zal kijken wat ik voor je kan doen. Spreek me 's avonds maar aan, nu zit ik op de uni en heb ik geen soulseek tot mijn beschikking.

Mum live is trouwens ook een belevenis op zich, zo heb ik ze ook ontdekt (in april 2000, meen ik). Was erg fijn.

herman schreef:

Dat weet ik. Ik zit nu ook op mijn werk. Kan ook niks doen behalve berichtjes lezen en typen.

avatar van Onderhond
Zeg Jordy, kan jij misschien eens een PM functie maken op MuM ....

Onderhond schreef:

Zeg Jordy, kan jij misschien eens een PM functie maken op MuM ....

Mijn exuses.

En de mijne...

Ik luister hier nu weer 's naar en ik moet zeggen dat het me op dit moment wel aardig goed bevalt. Het klinkt lekker dromerig, maar een nummer als There's That Fear Again is eigenlijk heel erg emotioneel. Ik voorzie een stemverhoging.

avatar van Yak
Yak
herman schreef:

Ja, zelfde geldt voor mij. Ik zag ze vlak na de release van deze plaat in de P'diso-bovenzaal. Betoverend optreden, gelijk het album gekocht.

avatar van Goodfella
Vrolijk, meeslepend, too dreamy en ubercute. Dat zangeresje kán gewoon niet echt zijn . Voor het geval er nog 's een soundtrack voor een ingetogen variant op Amélie nodig is...

avatar van bas
bas
Na 'Yesterday was dramatic', een prachtig album. Inderdaad meeslepend. Melodisch, typische mum-stijl. De eerste helft van het album is mooier qua structuur en opzet dan de tweede helft, die soms wat gelijkvloerser kan zijn.

Electro_
Aahh.. Kippevel! Wat is dit prachtig zeg! Green Grass Of Tunnel doet het 'em bij mij. Heel subtiele muziek met schattige instrumenten en lieve melodietjes.
En Onderhond; goeie recensie!

Ik heb hem weer 's opstaan en ai, wat is het middenstuk van dit album slecht zeg. Het gaat maar nergens heen. Gelukkig komt het weer tot leven bij 'I can't feel my hand' etc.

Er is trouwens een limited Icelandic version met als tracklist:

1. svefn/sund
9. ég finn ekki fyrir hendinni á mér, en það er allt í lagi, liggðu bara kyrr
10. loksins erum við engin
11. sveitin milli solkerfa

Electro_
Die IJslandse taal maakt het echt helemaal af! Prachtig...

avatar van hpvmars
De IJslandse versie is voor zover ik weet alleen in IJsland op de markt, maar uiteraard wel te bestellen, in ieder geval via https://www.smekkleysa.net/

Electro_
Múm heb ik leren kennen via Green Grass of Tunnel en sindsdien ben ik er gek op (verslaafd is een groot woord). De mooie zweverige melodieën, "pruttel-electronica" met daarbij de stem van Kristín maken het een geweldige combinatie. Mijn liefde voor IJsland was al groot, dit album heeft het alleen nog maar versterkt.

Wat ik opvallend aan dit album vind, is dat de nummers teksten bevatten waarin titels van de andere nummers van het album zitten en dat maakt het wel een mooi geheel.

M'n favoriete nummers zijn Green Grass of Tunnel en The Land Between Solar Systems.
Helaas heb ik nog geen albums van múm in m'n bezit, maar daar komt als het aan mij ligt gauw verandering in. Wat mij betreft een erg geslaagde band, erg origineel en gaat erg lang mee .

avatar van Darkshines
Na een flink aantal luisterbeurten ben ik nog steeds niet overtuigd, de liedjes en met name de stem grijpen me niet aan, pakken me nergens.

avatar van BlueVelvet
Dit vind ik erg leuk om af en toe te luisteren. Er zitten wat lieve, sfeervolle liedjes tussen. Maar al met al is het toch ietsje te saai om fequent te luisteren. Wel 3,5*

avatar van Lukas
Wat is We Have a Map of the Piano toch een schitterende track! Moet dit album maar weer eens draaien denk ik

avatar van rustugan
Dit is voor mij een meesterwerk.

Ontzettend mooie en inspirerende muziek, Nooit verwacht dat pruttelelectronica zo mooi kon zijn. " I Can't Feel My Hand Any More, It's Alright, Sleep Still" (alleen de titel is al mooi!!) en "Finally We Are No One" zijn voor mij de mooiste nummers van dit album.

5 sterren zonder twijfel

avatar van Ollie
Lekker album, ik vind Green Grass Of Tunnel echt een heerlijke plaat, de rest is oke, maar springt er niet echt bijzonder uit!

avatar van frankmulder
Hoogtepunten op nummers 2, 3 en 4, en de rest is ook wel leuk. 4*

avatar van king_pin
Meesterwerkje! en aangezien ik dat al een behoorlijke tijd vind is het ook maar gelijk top 10 materiaal geworden

Jammer dat het latere werk van ze erg afwijkt van wat ze hier op doen.

avatar van Twilight
Oef! Wat een ontzettend prachtig en mooi nummer is dat laatste nummer 'The Land Between Solar Systems' zeg!!
Echt zwaar genieten hier.
Als het hele album met dit soort muziek gevuld was had ik het zeker 5* gegeven!

avatar van rustugan
Dit album had ik al een tijdje niet meer uit de kast gehaald. Nu ik goede in ears in bezit heb, heb ik gelijk gekozen om deze weer es te draaien. Wat een belevenis weer, dit album van Mum is verreweg het geniaalste. Nummers als Finally We Are No One en We have A Map Of The Piano zitten zo goed inelkaar dat je wegdroomd.

Jammer dat er op musicmeter maar 149 mensen gestemd hebben op dit album. Dit album verdient meer publiek !

Hij blijft op 2 in mijn top 10