múm - Finally We Are No One (2002)

IJsland
Electronic / Pop
Label: FatCat

1. Sleep / Swim (0:50)
  2. Green Grass of Tunnel (4:51)
  3. We Have a Map of the Piano (5:19)
  4. Don't Be Afraid, You Have Just Got Your Eyes Closed (5:43)
  5. Behind Two Hills... a Swimmingpool (1:08)
  6. K / Half Noise (8:41)
  7. Now There's That Fear Again (3:56)
  8. Faraway Swimmingpool (3:55)
  9. I Can't Feel My Hand Any More, It's Alright, Sleep Still (5:40)
  10. Finally We Are No One (5:07)
  11. The Land Between Solar Systems (11:58)
avatar van Onderhond
Hier stond blijkbaar al wel een stem, nog geen berichtje. Tijd dus om dit onrecht de wereld uit te helpen. Mum is een wat vreemd bandje. Op zich steeds wel zeer mooie tracks, als album verteer ik het net iets minder goed. Iets teveel van hetzelfde, dat net niet geniaal genoeg is.

"Sleep Swim" is een leuk introtje, en geeft goed aan wat je van de rest van het album mag verwachten. "Green Grass Of Tunnel" doet net hetzelfde, alleen dat wat uitgebreider. Cute melodietje, licht (maar niet altijd even boeiend) achtergrondgepruttel en kinderlijke vocals. Een stereotype track voor dit album, maar wel zeer mooi. Ubercute, lieflijk en zeer dromerig. "We Have A Map ..." speelt weer met hetzelfde concept, al valt hier wel op dat het pas echt goed wordt wanneer het pianomelodietje geintroduceerd wordt. Dit in combinatie met de wat vreemde vocals vormen de sterkte van Mum. Het ritmische (qua ritmiek en klank) zijn een heel stuk minder, vandaar dat ik zo'n heel album ook niet helemaal trek denk ik. "Don't Be Afraid ..." laat het dromerige een beetje varen en komt aandraven met een vreselijk jolly en happy melodietje. Op zich niks mis mee, vind het persoonlijk wel zeer schattig, maar kan me inbeelden dat het voor sommigen wat té is . "Behind Two Hills .." vormt een mooi brugje naar "K/Half Noise", en doet me sterk denken aan een muziekdoosje, beetje bijgewerkt dan wel.

"K/Half Noise" is weer wat donkerder qua sfeer, en sleept net teveel aan om echt goed te zijn. Ook "Now There's That Fear Again" weet niet te overtuigen. Beide geen slechte tracks, maar te matig. "Faraway Swimming Pool" doet qua sfeer denken aan "Behind Two Hills", alleen duurt het trackje nu wat langer. "I can't Feel My Hand ..." illustreert nogmaals hoe sterk dit album voor mij steunt op die hoge deuntjes. Halverwege komt er eentje piepen, en dan wordt het nummer boeiend, maar verder kan ik hier heel weinig mee. "Finally We Are No One" is weer een stukje beter, en een mooie wip naar "The Land Between Solar Systems", prachtige afsluiter van het album, waar weer alle goeie elementen van Mum samenkomen.

De stevige dip in het tweede/midden deel van het album zorgt er voor dat dit toch niet geheel mijn ding is, al staan er wel prachtige nummers op, die het vooral op zichzelf heel goed doen. Hoogtepunt van dit album wordt gevormd door track 2 tem 4. 3.5*