Met de overgang van heerlijke, gedateerde psychedelische rock naar een meer dansbare sound, raakte ik Tame Impala vanaf Currents al een beetje kwijt. Nog steeds dromerig, maar stukken afstandelijker en introverter. Dan verwacht je dat na The Slow Rush die druggy helium capsule uit elkaar barst. Het tegendeel is waar. De Deadbeat bubbel is het huidige leefklimaat van de kameleon Kevin Parker, die zich inderdaad wel heel gemakkelijk aan zijn omgeving aanpast.
Voelt Deadbeat gewoon minder geïnspireerd aan, of staat Deadbeat voor de afstompende leegte van een afstervende hartslag? Het jazzy My Old Ways houdt die circulerende bloedsomloop nog draaiende en pompt genoeg energie rond. My Old Ways is de angst om in oude gewoontes terug te vallen, al zorgen de repeterende beats juist wel degelijk voor dit resultaat; we krijgen het idee rondjes te draaien zonder vooruitgang te boeken. Het besef dat de Tame Impala magie is uitgewerkt en dat er slechts een illusie overblijft. Een pijnlijke constatering, die Deadbeat perfect weergeeft.
Het amateuristische No Reply ademt in alles het vooruitstrevende van jaren negentig dance uit, maar door de monotone behandeling elimineert Tame Impala de spanningen, die dat decennium juist zo leuk maakten. No Reply beschrijft het ongemakkelijke gevoel van innerlijke onrust, dat geen weg naar buiten vindt. Een writer’s block, terwijl de trigger points overbelast zijn.
De huiveringwekkende Dracula club house schets het horror scenario van slapeloze nachten. Stress en het verdovende insomnia-effect waar de zonsopkomst abrupt een einde aan maakt. Kevin Parker krijgt het niet voor elkaar om hier een emotionele diepgang in te leggen, het is te vlak, te zwak en te afzijdig. Het P-funkende Loser trapt hoopvol af. Muzikaal dik in orde, alleen haalt Kevin Parker zichzelf met zijn eenzijdige engelenzang zang flink onderuit.
Reggaeton-beats camoufleren de saaiheid van Oblivion, waar de zanger vocaal in een zee van galm kopje onder gaat. Not My World heeft een hoopvol begin met een stoer verbaal rockgeluid. Het ritmische klankenpalet geeft er een mellow trippende switch aan, om vervolgens onzichtbaar te eindigen. Als Piece of Heaven het hiernamaals voorstelt, dan huiver ik bij die gedachte. Daar kom je tot de pijnlijke conclusie dat het leven na de dood ophoudt.
Door gebrek aan goede ideeën leent Kevin Parker voor het goedkoop uitgewerkte See You on Monday (You’re Lost) schaamteloos de melodie van Tainted Love van Soft Cell. Zo stoeit Afterthought overduidelijk met Thriller van Michael Jackson. Het principe beter goed gejat dan slecht verzonnen gaat ook hier niet op. Het zwoele Obsolete is geen seksueel hoogtepunt, slechts een verlangende smeekbede naar de warmte van onbeantwoorde liefde, verpakt in kille elektronica.
Eindelijk gooit Tame Impala het tempo in de hypnotiserende trance van Ethereal Connection flink omhoog. Een ware dansvloerklassieker in wording. Ook het lange koortsige End of Summer eindspektakel dreunt heerlijk door. Het kan dus wel, maar hier red je niet een hele plaat mee. Als vijf jaar aan voorstudie Deadbeat oplevert, dan ben je niet echt relevant. Deadbeat is het zichtbare bewijs dat je geen artificiële intelligentie nodig hebt om een zielloze plaat te maken.
Tame Impala - Deadbeat | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com