Waar blijft jouw stem voor dit album eigenlijk, pureshores?
Dat de helft R&B is, is eigenlijk ook niet meer dan logisch. Als we de verkoopcijfers onder de loep nemen, kan je concluderen dat hun debuut een enorm succes was (5x platina in de UK, en zelfs platina in de US). Ik denk dat platenmaatschappij London met dit album net zo'n succes wilde bereiken, alleen is dat nooit écht gelukt (2x platina in de UK, geen succes in de US). Men wist immers ook niet of William Orbit-producties twee jaar later nog zouden aanslaan. R&B (de sound waarmee ze bekend werden en doorbraken) was dus een veilige keuze. Volgens mij heeft Orbit na zijn werk op dit album ook nooit meer een echt commercieel succes geboekt, alleen het mooie nummer
Feel good time van Pink, dat gebruikt werd als soundtrack single voor Charlie's Angels II, deed het nog wel redelijk. Maar goed, dit betekende niet alleen het einde voor Orbit, tevens voor All Saints, want ook hun
Studio 1 zorgde niet voor het succes waarop werd gehoopt.
Desalniettemin wordt de kracht van goede producers vaak onderschat, vind ik althans. Ruim tien jaar na
Saints and sinners en
Ray of light staan de producties van Orbit nog steeds als een huis. Goede producties dateren niet! Voor jaren '90 begrippen klinken zijn nummers nog bijzonder strak en modern.