All Saints - Saints & Sinners (2000)

Pop / R&B
Label: London

1. Pure Shores (4:23)
  2. All Hooked Up (3:48)
  3. Dreams (4:34)
  4. Distance (4:24)
  5. Black Coffee (4:50)
  6. Whoopin' over You (5:35)
  7. I Feel You (5:09)
  8. Surrender (4:08)
  9. Ha Ha (4:08)
  10. Love Is Love (4:07)
  11. Ready Willing and Able (3:35)
  12. Saints and Sinners (4:13)
  13. I Don't Wanna Be Alone * (4:23)
  14. One More Tequila * (3:42)
  15. Pure Shores [2 da Beach U Don't Stop Remix] * (5:00)
  16. Black Coffee [The Neptunes Remix] * (4:45)
De nummers van William Orbit haalden me over de streep dit album te kopen. Heb hem niet lang in mijn bezit gehad: aan een ander cadeau gedaan. In het genre beslist niet slecht, maar ging toch erg snel vervelen.

altijd al een zwak gehad voor all saints...

avatar van andré
ja ik ook, maar ik vind de muziek maar zo zo...

haha ik had dan een zwak voor beide denk ik, beste girl-groepje dat bestaan heeft

JonnieBrasco
'Pure Shores' is anders niet erg origineel (wel heel mooi). Komt nog eens 2 jaar later achter Madonna aanhobbelen ...

avatar van Onderhond
Ach, Madonna pikt er ook maar uit wat 'hot' is in de underground. Vind ik All Saints qua niveau toch wel een trapje hoger, zeker als je live performances gaat vergelijken.

avatar van Daan
JonnieBrasco schreef:

Pure Saints is inderdaad een heel mooi nummer. Van dat liedje wordt ik altijd helemaal kil van binnen..

avatar van HiLL
Pure Shores is een erg mooi nummer. Mooie stemgeluid hoor die lekkere dames.

HiLL schreef:
Pure Shores is een erg mooi nummer. Mooie stemgeluid hoor die lekkere dames.

Da's zeker een mooi nummer ja!
Ook het enige nummer dat ik van ze ken.

avatar van HiLL
Music4ever schreef:

Da's zeker een mooi nummer ja!
Ook het enige nummer dat ik van ze ken.

Wedden dat je deze 2 ook kent:

Never Ever
Bootie Call

Black Coffee kan bij mij ook wel door de beugel.
Ik vind All Saints van alle meidengroepen van die tijd trouwens verreweg de beste.
Dit is een behoorlijk redelijk albumpje.

Altijd leuk

avatar van monique
pure shores is een juweeltje maar de rest van dit album is ook super,all saints was 1 van de betere meidengroepen van de jaren 90

shappy1010
Een van de betere MTV-pop platen uit die periode. de produktie van Orbit maakt deze plaat een uitschietertje, en die meiden konden best zingen.

avatar van FunkStar
De 2e CD van All Saints..
Dit is echt zo'n cd waar je lekker bij weg kunt dromen, dat geldt voor de volgende nummers: Pure Shores, Dreams, Distance, Black Coffee, I Feel You en Surrender. De overige meer uptempo songs zijn net zo leuk en lekker dansbaar. Deze cd is me zeker niet tegen gevallen.

avatar van Maximusic
Best een goed album geen enkele nummer valt me tegen. Pure Shores vind ik al zo lang een geweldig nummer dat ik deze maar eens gekocht heb.
Denk dat het wel een 3,5* word.

avatar van StefanK
Zelf altijd een groot fan van All Saints geweest en vind dit album dan ook een zeer geslaagd gevolg op hun spetterende debuut. Mooie teksten, mooie melodieën... een plaat die in hetzelfde straatje ligt als Madonna's "Ray of Light", maar wil je met dezelfde producer.

avatar van Arrie
Er zijn maar drie nummers door Orbit geproduceerd, hoor. (Pure Shores, Dreams en Surrender)
Ik hoorde vandaag Pure Shores op de radio en het deed me erg denken aan het album Ray of Light van Madonna, vooral door de productie, dus ik dacht, dat nummer moet bijna wel door William Orbit geproduceerd zijn. En ja hoor. De andere twee Orbit-nummers ga ik ook eens achteraan. Is de rest van het album ook van dat niveau?

avatar van Emile93
Heerlijk album!!!!! Het debuut vind ik het zwakst (op Never ever na), daarna is dit album het beste maar de allerbeste is Sudio 1! Zonde dat ze daarna zijn opgehouden!!!!!!

avatar van pureshores
er zijn 4 nummers door William Orbit geproduceerd, ook Black coffee.
Deze cd hinkt helaas op 2 gedachten, de oude stijl All Saints van het debuut en de Orbit Saints, die laatste nummers staan een paar treetjes hoger dan de pogingen tot rnb van de KGee producties, alleen Whoopin over you and All hooked up zijn dan wel aardig. Maar de 2 megahits en Dreams en Surrender zijn Orbit parels. Jammer dat ze gekapt zijn want zij waren de een van de weinige girlbands die ook echt een performance neerzetten

avatar van Angelo
Wat ik altijd zo raar vond aan deze periode is dat ze nog geen half jaar na het verschijnen van dit album al uit elkaar waren. Dat terwijl platenmaatschappij London nog niet eens klaar was met de promotie van deze plaat (!), ze hadden zelfs nog het plan om Surrender als single uit te brengen (ik meende dat ooit ergens te hebben gelezen). Rare gang van zaken, maar goed. Net als hun debuut, en de opvolger die zes jaar op zich liet wachten, is dit ook een prima album van de meiden. Ben het wel eens met m’n voorganger dat je duidelijk het verschil merkt tussen de Orbit-producties en de overige nummers. Het is echt R&B versus pop/electronic. Een vreemde en opmerkelijke doch geslaagde combinatie, vind ik.

Het verschil voor wat betreft genre aanduiding, zorgt tevens voor enige wisselvalligheid. Je merkt dat de R&B-georiënteerde nummers klinken als jaren ’90 producties (terwijl dat soort nummers anno 2001 al redelijk passé waren), terwijl de wat meer pop/electronic nummers voor pop-begrippen in zekere zin behoorlijk modern waren. Zo is Pure shores zelfs mijn op-een-na favoriete nummer van deze meiden (alleen de ballad Never ever vind ik mooier). Naast de twee andere singles Black coffee en All hooked up plus Whoopin’ over you en Ha ha wordt het niet echt catchy, maar de Orbit-producties zijn, ondanks ze niet echt beklijven, sfeervolle nummers waarmee de meiden zich onderscheidden van andere girl-groups. Echt vernieuwend was het echter niet meer (give credit where it’s due). Verder vind ik ook I feel you tot op zekere hoogte noemenswaardig, gezien het nummer een bijzondere, soms haast lounge-achtige sfeer heeft (dit is het enige nummer dat geproduceerd werd door Stuart Zender en Femi Fem).

Ik las hier ergens boven mij trouwens een vergelijking met Madonna’s Ray of light. Zoveel credit wil ik dit album absoluut niet geven. Ray of light heeft helemaal niets te maken met R&B (in tegenstelling tot het grootste gedeelte van dit album), en hoewel de Orbit-producties van dit album zeker niet slecht, zijn ze ook weer niet zo bijzonder als op Madonna’s album. Ook de teksten zijn daarvoor –met alle respect– niet mooi en/of uitmuntend genoeg. Ondanks deze losse opmerking is het naar mijn mening wel een prima album geworden met Pure shores en Black coffee als hoogtepunten, en vooruit, I feel you ook.

avatar van Arrie
Je wil zeggen dat de teksten op Ray of Light erg sterk zijn?

avatar van Angelo
Ja, ik vind van wel. De onderwerpen, of de manier waarop ze ze verwoordt, zijn toch wel erg mooi en voelen ook bijzonder aan. Dat mis ik bij dit album wel, om eerlijk te zijn. Vind jij van niet dan?

avatar van Arrie
Nou nee, eigenlijk totaal niet. Ray of Light is één van m'n favoriete albums (met gemak top 50), maar dat is eigenlijk meer ondanks dan dankzij de teksten. Vind het meeste maar erg cliché, simpel en doorsnee. Maargoed, heeft niks met dit album te maken, het verbaasde me gewoon.

@Angelo en @Arrie
ben het eens wat Angelo zegt-dat de pop/electronic nummers voor popstandaard erg verder gaan (dan produktiepop van bijv Britney en Kylie op dat moment,) in Black coffee zitten een paar geluidseffecten die "onnodig" zijn maar waar je merkt dat Orbit zijn expertise lekker laat gaan, je hoort 2x zo'n galmeffect en de produktie is erg afwijkend van de huppelbeats die op dat moment de boventoon voerden (ik kijk niet naar Madonna maar naar soortgelijke acts als All Saints). Met een hoofdtelefoon hoor je een hoop extraatjes.
Daarom vind/vond ik het jammer dat die rnb helft ook erop moest.

Ik ben een enorme William Orbit produkties fan en vond het toendertijd heel grappig dat Madonna ermee aan kwam aangezien de man al sinds 1989 die bliepjes en geluidseffecten gebruikt en behalve tempo wisselingen en clubbier nauwelijks iets aan zijn stijl heeft gewijzigd. En dat dit dan in 1998 zo'n impact had

avatar van Angelo
Waar blijft jouw stem voor dit album eigenlijk, pureshores? Dat de helft R&B is, is eigenlijk ook niet meer dan logisch. Als we de verkoopcijfers onder de loep nemen, kan je concluderen dat hun debuut een enorm succes was (5x platina in de UK, en zelfs platina in de US). Ik denk dat platenmaatschappij London met dit album net zo'n succes wilde bereiken, alleen is dat nooit écht gelukt (2x platina in de UK, geen succes in de US). Men wist immers ook niet of William Orbit-producties twee jaar later nog zouden aanslaan. R&B (de sound waarmee ze bekend werden en doorbraken) was dus een veilige keuze. Volgens mij heeft Orbit na zijn werk op dit album ook nooit meer een echt commercieel succes geboekt, alleen het mooie nummer Feel good time van Pink, dat gebruikt werd als soundtrack single voor Charlie's Angels II, deed het nog wel redelijk. Maar goed, dit betekende niet alleen het einde voor Orbit, tevens voor All Saints, want ook hun Studio 1 zorgde niet voor het succes waarop werd gehoopt.

Desalniettemin wordt de kracht van goede producers vaak onderschat, vind ik althans. Ruim tien jaar na Saints and sinners en Ray of light staan de producties van Orbit nog steeds als een huis. Goede producties dateren niet! Voor jaren '90 begrippen klinken zijn nummers nog bijzonder strak en modern.

avatar van pureshores
ik ga eerst nog een eerlijke beluistering doen en dan geef ik mijn definitieve stem.

Hij heeft 2 nummers op het album Rudebox van Robbie Williams geproduceerd (Louise en nog 1) maar die waren niet echt opzienbarend. Op zijn eigen Hello Waveforms staat een nummer met de Sugababes (Spiral) wat als single de lijn van All Saints had kunnen volgen.
En Electrical storm met U2 was wel een redelijke hit tussen All Saints en Pink

Ray of light was de zoveelste want hij heeft remixen voor Justify mylove, Erotica en I'll remember gedaan dus Madonna wist al wat ze kon verwachten

ik kom nu toch op een 3.
Een paar briljante popnummers (Pure shores/Black coffee/Dreams), een paar leuke (Whoopin over you en All hooked up->nog een beetje het oude geluid) maar ook een paar nikszeggende.
Surrender heeft ondanks de Orbit produktie een mindere tekst en irritant praatstukje.

I feel you is wel een hoogtepunt, de stem van Mel Blatt is gewoon erg fijn.

Ik blijf erbij dat Black coffee een ongewone produktiestijl heeft voor een girlband en dat alleen Overload van de Sugababes daar bij in de buurt komt

avatar van RogerV
Verscheen in de tijd dat de All Saints al in verregaande staat van ontbinding waren qua band.

Aangezien ik William Orbit behoorlijk kan waarderen heb ik me hier ook eens aan gewaagd. Maar ik vind er op de singles na verder maar weinig aan. Pure shores en Black Coffee zijn geweldig. Maar daar houd het voor mij ook wel mee op. De rest is imo iets te vlakke meidenpop.

avatar van pureshores
zij heeft toch een paar leuke plaatjes gemaakt nog

YouTube - Melanie Blatt - Music (Unreleased)

avatar van Deranged
Opvallend dat William Orbit hier ook mee te maken blijkt te hebben. Die kan wel bijzondere dingen doen voor bepaalde dames blijkbaar.

Ik vind dit wel een lekker gestileerd popplaatje van duidelijk een van de beste meidengroepjes ooit.

avatar van pureshores
en volgens Mel Blatt op twitter zijn de 4 weer bezig met voorbereidingen voor optredens, wie weet ook weer een album, zou dan comeback 3 worden

Pure Shores is echt zo goed. De harmonieën zijn heel effectief en het is een knappe compositie.