De Pre Historie 1975 (1991)

Alternatieve titel: Oldies Collection

België
Label: BMG

1. ABBA - S.O.S. (3:21)
  2. Labelle - Lady Marmalade (3:56)
  3. Gloria Gaynor - Never Can Say Goodbye (2:59)
  4. Barry White - You're the First, the Last, My Everything (4:30)
  5. Barry Manilow - Mandy (3:20)
  6. Two Man Sound - Charly Brown (3:10)
  7. Tammy Wynette - Stand by Your Man (2:41)
  8. Glenn Campbell - Rhinestone Cowboy (3:11)
  9. Pussycat - Mississippi (3:06)
  10. Eagles - One of These Nights (4:51)
  11. Freddy Fender - Before the Next Teardrops Fall (2:32)
  12. Billy-Jo Spears - Blanket on the Ground (3:32)
  13. Harpo - Movie Star (3:18)
  14. Roger Glover - Love Is All (3:06)
  15. Steve Harley & Cockney Rebel - Make Me Smile (3:58)
  16. 10cc - I'm Not in Love (3:45)
  17. Judy Collins - Send in the Clowns (4:03)
  18. Minnie Riperton - Lovin' You (3:20)
  19. Ann Christy - Gelukkig Zijn (3:01)
  20. Joe Dassin - L'eté Indien (4:29)
avatar van LucM
Destijds grote hits die ik nu nog steeds erg graag hoor : de nummers van ABBA, Roger Glover en 10CC. Country was in 1975 erg populair (tracks 7, 8, 11 en 12) en ook de countryrock van the Eagles (10) terwijl het nummer van Pussycat (nr.1 in Groot-Brittannië!) ook countrygetint was.
Soul is er in de vorm van Barry White en Labelle en met Gloria Gaynor begon de disco de hitparade binnen te sluipen.

avatar van musicfriek
Mandy van Barry Manilow

Ook veel nummers waarvan mijn nekharen overeind gaan staan:

- Pussycat
- Minnie Riperton
- Eagles

Oh wel, de rest gaat wel.. Sends in the Clowns is ook een vergeten juweel.

avatar van LucM
Barry Manilow was erg populair in de jaren '70 met name bij huisvrouwen maar een goede zanger is hij zeker. "Send in the Clowns" vind ik ook een - ten onrechte vergeten - juweel.
De stem van Minnie Riperton zal je niet liggen (kan ik goed begrijpen) maar tenslotte vind ik het wel een mooi nummer.

avatar van musicfriek
Nee, alleen dit nummer ligt me niet van haar, voor de rest vind ik haar een fantastische zangeres (heb een verzamelaar van Minnie), maar Lovin' You heeft mij altijd mateloos geirriteerd. Echt een van slechtste nummers die ik ken samen met O Superman van Laurie Anderson.

Huisvrouwen... dank U!

avatar van LucM
"Lovin' You" was echter de enige hit van Minnie Riperton (maar ik moet ook eens een verzamelaar van haar kopen).
Barry Manilow werd destijds vaak te soft genoemd (net als bv. Neil Diamond of John Denver) maar hij heeft zeker een aantal evergreens gebracht zoals "Mandy" (vind ik ook prachtig), zijn platen gingen met miljoenen over de toonbank, voor huisvrouwen was hij de ideale schoonzoon.

avatar van bikkel2
Je verwacht iets meer van een jaar als 1975 , maar ok .

1, 2 8 , 14 , 15 en 16 zijn onbetwiste hoogtepunten . Een allergaartje deze , zonder echt heel slecht te zijn overigens .