Aretha - Lady Soul (1968)

Soul
Label: Atlantic

1. Chain of Fools (2:47)
  2. Money Won't Change You (2:08)
  3. People Get Ready (3:44)
  4. Niki Hoeky (2:31)
  5. (You Make Me Feel Like) a Natural Woman (2:45)
  6. Since You've Been Gone (Sweet Sweet Baby) (2:25)
  7. Good to Me as I Am to You (3:58)
  8. Come Back Baby (2:27)
  9. Groovin' (2:57)
  10. Ain't No Way (4:17)
  11. Chain of Fools * (4:22)
  12. (You Make Me Feel Like) a Natural Woman * (2:49)
  13. Since You've Been Gone (Sweet Sweet Baby) * (2:28)
  14. Ain't No Way * (4:12)
EVANSHEWSON
Soulklassiekers van formaat door de Soulqueen of all times : Aretha!
En het geheel klinkt nog als een geheel ook, en niet als een losse verzameling singles.

Respect voor deze hemelse muziek gezongen met Aretha's hemelse stem!

4.5 sterren

****1/2

bladwijzer
Zeker een goed album, Aretha is eigenlijk de enige solo vrouwlijke artiest die ik echt goed vindt.

Stijn_Slayer
Naast I Never Loved A Man.... het enige album dat ik van Aretha heb.

Deze vind ik toch met afstand de betere van de twee. De muziek is hier vooral energieker, en Aretha zingt hier echt ontiegelijk sterk. In slechts een jaar tijd is zij onwijs gegroeid als zangeres.

Eric Clapton komt trouwens langs voor de leadgitaar op 'Good to Me as I Am to You'.

avatar van kemm
Ik heb hier een of andere vreemde Franse pressing van. De songs worden opgedeelde in 2 groepen: Rapide op kant A en Lente op kant B. En daar is blijkbaar geen plaats voor "A Natural Woman", toch de hit van dit album? Ik zal toch eens een deftig exemplaar van dit prachtalbum in huis moeten halen. Lady Soul verdient het om gehoord te worden zoals bedoeld.

avatar van Angelo
Een soul dame, dat is ze zeker! Deze derde plaat die Aretha Franklin voor Atlantic opnam, werd ook een regelrecht succes: meer dan een miljoen verkochte exemplaren in de Verenigde Staten zorgden voor een platina certificatie. Net als bij de twee vorige Altantic-albums is ook ‘Lady Soul’ voorzien van een knallende album opener, ‘Chain of fools’, dat geschreven is door Don Covay. Absoluut een klassieker, die na één keer luisteren al gelijk in je hoofd blijft hangen. Vervolgens krijgen we een James Brown nummer, namelijk ‘Money won’t change you’ die echt onwijs lekker funky is. Tja, nummers van Don Covay en James Brown zijn de revue gepasseerd, dan is het nu de beurt aan een nummer van niemand minder dan Curtis Mayfield. Aretha covert op prachtige wijze het nummer ‘People get ready’ van The Impressions, die wat mij betreft de originele versie -die overigens ook mooi is- ruim overtreft. Vervolgens krijgen we het funky ‘Niki Hoeky’, misschien wel niet een bekend nummer maar wel een heerlijk nummer. ‘(You make me feel like) A natural woman’, prachtig liefdesliedje die vrijwel iedereen weleens gehoord heeft, geschreven door o.a. Carole King die het nummer zelf opnam voor haar ‘Tapestry’ album van 1971. Verder zijn er nog mooie nummers te vinden als ‘(Sweet sweet baby) Since you’ve been gone’ en ‘Ain’t no way’ dat als b-kantje diende. Het zelfgeschreven ‘Good to me as I am to you’ is geen bekend nummer, maar man, wat is ‘ie mooi zeg – echt één van m’n favorieten op dit album! Tot slot nog de covers ‘Come back baby’ die bekend werd gemaakt door Ray Charles en ‘Groovin’ die wat mij betreft stukken beter zijn dan de originele versies. Kortom: een geweldige soulklassieker waarop een aantal “grote” muzikanten te horen zijn, zoals bijvoorbeeld Eric Clapton, Spooner Oldham, King Curtis, Bobby Womack, Joe South en Ellie Greenwich die de achtergrondvocals heeft verzorgd op chain chain chain. Eén van mijn favoriete Aretha albums!

avatar van laxus11
Prachtig Soul Album van Aretha
Alle nummers zijn top

AddictedToElvis
Schitterende plaat. Ain't No Way is misschien wel mijn favoriete nummer van Aretha Franklin.

avatar van Mb.
Mb.
De kenners zien Lady Soul vaak als het beste album van Aretha Franklin. Het leek me dan ook de perfecte instapplaat, maar dat bleek een desillusie. Ik vind er simpelweg niks aan. De onnavolgbare opeenvolging van hoge noten is indrukwekkend, maar ergens is het ook vermoeiend. En wellicht is het ook te mooi. Het pakt me niet. Het is niet spannend genoeg. Ja, het wilt gewoon niet lukken tussen mij en Aretha. Dat is de conclusie die ik trek. De arrangementen zijn goed verzorgd en Aretha zingt alles keurig in. Ik mis echter de emotionele lading die er achter zit. Ze zingt het wel, maar ik voel het niet. En daarmee is alles gezegd.

avatar van iggy
Pracht plaat van Franklin. Een stem die onovertroffen is en dat in combinatie met over het algemeen ijzersterke nummers maken deze plaat tot een groot feest. Soul zoals die moet gespeeld en vooral gezongen moet worden.

kemm schreef:

Toevallig heb ik een sterk verschillende waardering voor beide (officiële) kanten.
"A" ligt hier nooit bovenop, maar wat is die B-kant mooi. Oplopend zelfs met na het lekkere Groovin' (kan ook niet anders met zo'n titel) de prachtige afsluiter Ain't no way.

avatar van lennon
Ik ben aan een inhaalslag bezig wat betreft de muziek van deze dame.

Vrouwen stemmen en muziek bekoren me over t algemeen niet zo, maar deze vrouw doet dat wel. Dat is waarschijnlijk wel de reden dat ik t zolang links heb laten liggen.

Ik kende haar van wat hits en leerde haar kennen door het duet met George Michael in de 80s.
Nu ik me verdiep in soul uit de 60 ontkom ik niet aan haar albums. En wat een ontdekkingstocht is dat zeg.

Dit album is werkelijk heerlijk van begin tot eind. Geen overdreven zanglijnen zoals de zelfbenoemde Arethas van nu doen. Gewoon zingen vanuit de ziel en dat hoor je als luisteraar.

Ik begin met 4 sterren, maar kan zeker nog hoger uitkomen.

lennon schreef:
Ik ben aan een inhaalslag bezig wat betreft de muziek van deze dame.

Ik ben min of meer met hetzelfde bezig.
Op de een of andere manier bleef ik me beperken tot losse nummers van Aretha. Maar ik ben er achter gekomen dat ze nog best wel wat variatie had in haar geluid.

Naast I Never Loved a Man the Way I Love You (1967) en deze Lady soul (vrij logische startpunten) en het live album at Fillmore West (waarop Ray Charles nog langskomt) kwam ik na best veel luisteren ook bij het mooie Young gifted and black (1972) en Soul siter (1966) uit. Soul Sister kreeg ik vandaag pas binnen, maar ik het je zeker aanraden.

avatar van lennon
Dank voor de tips. ..

Ik heb Aretha Franklin - The Electrifying Aretha Franklin (1962) nog liggen en je eerder genoemde I never loved a man.... kan niet wachten om ze op te leggen.

Ik denk wel dat t na de 60 jaren stopt voor me omdat t dan richting disco gaat neigen. En daar ben ik niet zo van.

avatar van Minneapolis
Young, Gifted and Black uit '72 is zeker nog geen disco. Veel plezier.

avatar van Reijersen
Samen met het in vorig souljaar besproken topalbum van Aretha toch wel de beste in haar oeuvre. Lady Soul laat je nog meer passie, nog meer ijzersterke songs en nog meer overtuiging horen. Aretha op haar best is soulmuziek op haar beste. Toppertje is Ain´t No Way of de hit Natural Woman.
1. Chain of Fools – altijd als ik dit nummer hoor vraag ik mij af of er uberhaupt meer aanstekelijk soulnummers zijn gemaakt
2. Money Won’t Change You – vrolijk nummertje met een fijne groove en goede blazers
3. People Get Ready – bekende hit van the Impressions. Aretha brengt hem met een dosis meer gospel
4. Niki Hoeky – heerlijke groove in dit nummer. De spanningsboog blijft mooi lang gespannen.
5. [You Make Me Feel Like] A Natural Woman – ah-hoe. Wat een sterke song blijft dit toch. Straalt gewoon één en al kracht uit.,
6. Since You’ve Been Gone – lekker swingend nummer om vrolijk van te worden. Goede blazers, goede stem en goede piano.
7. Good to Me As I Am to You – Aretha etaleert hier schijnbaar moeiteloos haar vocale capaciteiten. Damn!
8. Come Back Baby – minder opvallend, maar nog steeds ijzersterk gearrangeerd nummer
9. Groovin’ – lekker nummer die trager is dan de titel doet vermoeden
10. Ain’t No Way – één van mijn favoriete Aretha songs aller tijden. Luister maar gewoon eens en dan leer je waarom.

(bron: Opus de Soul)

avatar van spinout
De fantastische bas op deze plaat is van Tommy Cogbill, voor mij bekend van zijn werk bij Elvis eind jaren 60.

avatar van Nr.4
Prachtige plaat. People get ready is m'n favoriet, al prefereer ik de versie van The Impressions.

Deze dan maar

U bedoelt?

Maar eens luisteren

avatar van henk01
Samen met Aretha Franklin - I Never Loved a Man the Way I Love You fantastisch!

avatar van spinout
Ik begrijp je laatste drie berichten niet. Je eerste bericht nog steeds niet; ook niet na je uitleg, die ik volgens mij als "Dan moet je dit album maar eens beluisteren" moet verstaan. Aangezien ik dit album een 3.5 geef, heb ik dit album beluisterd. En waarom schrijf je in je laatste bericht SAMEN MET Aretha Franklin? Het is toch een Aretha Franklin plaat? Ze zingt toch niet met zichzelf? Misschien iets meer tijd in een bericht steken?

avatar van EttaJamesBrown
spinout schreef:

Samen met "Aretha Franklin - I Never Loved a Man the Way I Love You" fantastisch!

Ik lees het zo. Dan heeft Henk01 twee prachtalbums tot zich genomen.

avatar van henk01
Jij hebt ‘m door. Beide albums zijn zeer goed te verteren. En dat zeg ik als liefhebber van doorgaans andere muziekgenres.

avatar van spinout
He he, dank zij EttaJamesBrown heb ik het begrepen. Dat heb je weleens met een oud kwartje; die blijven soms steken voor ze willen vallen. Anyway, RIP Aretha Franklin.

Bradlinho
lennon schreef:
Ik ben aan een inhaalslag bezig wat betreft de muziek van deze dame.

Ik begin met 4 sterren, maar kan zeker nog hoger uitkomen.

Gladys Knight and the pips past ook wel een beetje in dat straatje. Ik weet niet of je die muziek al kent, maar als je Aretha Franklin kunt waarderen, denk ik dat je dat ook wel mooi zult vinden.

avatar van Film Pegasus
Aretha Franklin brengt een soul-album uit dat op het eerste zicht geen sociale stem laat luiden (uiteraard wel als je naar de teksten luistert) maar vooral leuke songs. En dan nog eens een album met vooral covers. Anno '68 schreven veel grote namen vooral hun eigen songs. Maar als je Lady Soul luistert, klinken de nummers allemaal als pure Franklin-nummers. Ze zet de songs perfect naar haar hand (stem) en gaat voluit. Hier hoor je duidelijk waar soul haar naam vandaan haalt. Jerry Wexler maakt er als producer een warm album van. Heerlijk om naar te luisteren.

avatar van AOVV
Lekker swingende plaat van Aretha Franklin. De blazers werken lekker opzwepend en de vocalen van Aretha komen erg krachtig binnen - wat een geweldige strot had zij toch!

De songkeuze is ook erg tof, met o.a. Chain of Fools en het iconische People Get Ready.

4 sterren