Agua de Annique - Air (2007)

Label: Agua

1. Beautiful One (4:41)
  2. Witnesses (4:16)
  3. Yalin (3:23)
  4. Day After Yesterday (3:42)
  5. My Girl (4:14)
  6. Take Care of Me (2:42)
  7. Ice Water (4:09)
  8. You Are Nice! (3:16)
  9. Trail of Grief (4:34)
  10. Come Wander with Me (3:31)
  11. Sunken Soldiers Ball (5:07)
  12. Lost and Found (5:15)
  13. Asleep (2:29)
avatar van vigil
Inmiddels een aantal keer beluisterd en het lijkt mij sterk dat ze deze cd niet met The Gathering had kunnen maken dus de reden van muzikale meningsverschillen lijkt mij onzin. Of het moet natuurlijk zo zijn dat de overige leden van The Gathering een andere kant op willen.

Maar goed de cd is erg goed! Daar gaat het tenslotte om

Ik vind 'm erg mooi. Je ontkomt er niet aan een vergelijking te maken met the Gathering en een aantal nummers hadden inderdaad zo op een cd van the Gathering gekund. Er staan echter ook erg persoonlijke en intieme nummers op, waardoor het geheel een karakter krijgt dat volgens mij toch niet zou passen bij the Gathering.
Anneke is met deze cd een nieuwe weg ingeslagen, en wat mij betreft gaat ze daarop door!

avatar van ChrisX
Het is ook niet zo gek dat het Gathering-achtig klinkt want ze geeft zelf aan dat een nummer als Come Wander With Me (meen ik) al uit de tijd van Nighttime Birds komt.

avatar van Nefertem
Dit heeft Anneke gecoverd....

Come wander with me is een lied van Jeff Alexander. Dit werd gebruikt in de Amerikaanse serie "The Twilight zone".

De gehele tekst:

You tube:

Tevens word dit nummer ook gebruikt in de reclame van de RVS (je weet wel met de mannetjes die met de parapluus door de lucht zweven).

Yalin komt uit de tijd van Souvenirs...gaat over een vriendin van Anneke die zelfmoord heeft gepleegd.

Beautiful one (wat eerst Athens heette) komt ook uit de Souvenirs tijdperk.

Take care of me komt wel uit de periode van Nighttime birds.

Daarbij vind ik Air een wonderschoon album geworden....

avatar van snarf349
niets dan lof over the gathering, maar hier is ze helemaal goed bezig.
is van internationale allure.

moeten meer van zulke stewardessen zijn.

avatar van Meara
Prachtig album vooral Sunken Soldiers Ball, Yalin, Trail of Grief en Lost and Found. Eingelijk vind ik alles mooi! Ik ben sowiezo altijd al fan geweest van The Gathering. Ik verheug me zeer op 23 nov. want dan zal ik ze live aanschouwen.

Nefertem schreef:
Take care of me komt wel uit de periode van Nighttime birds.

Daarbij vind ik Air een wonderschoon album geworden....

Aah ja, dat nummer was het dus en niet diegene die ik zei.

avatar van snarf349
Witnesses is voor mij het beste nummer van dit album, tevens het hardste nummer.

avatar van predator
Heel mooi, een beetje duister maar ook heel lief. Weet nog niet wat m'n favorieten zijn, hoewel Come wander misschien wel licht m'n voorkeur al heeft.

avatar van c-moon
Uit de reacties hierboven te zien: is dit het nieuwe project van Anneke Van Giersbergen????

Welke stijl is dit? Als het niet bij The Gahtering had gekund, is het wellicht minder experimenteel of meer mainstream? Of vergis ik me??

avatar van ChrisX
Aan de ene kant zijn er wel raakvlakken met het rustige repertoire van The Gathering maar aan de andere kant is het ook wel weer wat meer recht toe recht aan. De muziek van TG is toch wel gelaagder, filmischer, epischer soms en dit is met name als het meer rockt gewoon wat simpeler. Maar let op: simpel staat voor mij niet gelijk aan minder mooi. Het is gewoon anders.

Ben nu wel benieuwd welke richting TG nu op gaat. Dat kon wel weer eens een stuk harder worden. Nou ja, als dat zoiets oplevert als Black Light District vind ik dat niet erg

Antagoon
Dit is toch wel weer mooi! Het klinkt bij vlagen onmiskenbaar als The Gathering en je vraagt je inderdaad af of die split nou zo erg nodig was. Maar als de Gathering weer wat steviger wordt (Black Light District lijkt me prima, ChrisX), dan kan het allemaal wel eens erg goed terecht komen. Enig minpuntje, al jaren, dat accent van Anneke......
cursus

avatar van c-moon
@ChrisX: Aha... hm.. ben nu toch wel benieuwd(er) geworden naar zowel het nieuwe project van Anneke als idd. de koers die The Gathering gaat inslagen, voor mij mag het zelfs een "Always II" worden, als hoeven ze niet persé de toenmalige zanger Bart Smits terug in te lijven

Sterk staaltje van de nieuwe band van Anneke van Giersbergen.
Prachtige zang. Beetje in het verlengde van TG - Home.

Voor degene die nog 1x anneke album bij the gathering wil hebben, dan is er de dubbele cd en dubbele dvd A Noise Severe, vooral voor degene die de hardere kant van the gathering goed vinden.

Alleen lukt mij niet om die album toe voegen bij musicmeter

avatar van HiLL
Woei wat een steenkolen Engels zeg in dat clipje..erg onprofessioneel.

avatar van ChrisX
Ben voorzichtig begonnen met het samenstellen van mijn jaarlijst en als zodanig weer de nodige zaken aan het herluisteren.

Dit album had ik na het initiele bezinken een beetje afgedaan als wel aardig maar ik moet zeggen dat ik met name de tweede helft zelfs erg mooi vind. Regelmatig ben ik toch ff gestopt met datgene wat ik aan het doen was (naast het luisteren) om het nog wat beter tot me door te laten dringen.

Het word geen album dat hoog in mijn jaarlijst komt maar het is toch wel een aanwinst geworden.

HiLL schreef:
Woei wat een steenkolen Engels zeg in dat clipje..erg onprofessioneel.

Misschien heeft Anneke op haar eigen labeltje wel wat minder te besteden dan bv. jouw helden Radiohead...

toch is anneke van giersbergen beter af bij the gathering, verder is het best wel een mooie album.

avatar van vigil
Maar goed dat boek is dicht! Schijnt ook wel meer aan de hand geweest te zijn dan ze in 1ste instantie lieten blijken. Als je het interview gaat lezen van Hans Rutten in de Aardschok komt er wel wat wroeging naar boven bij de goede man

avatar van grovonion
Zeer mooi album, veel beter dan Gathering. Het enige minpuntje is het Nederlands accent dat soms erg doorklinkt in de stem.

fastpulseboy
@ vigil: damn! sinds wanneer kan je een accent kopen! hahaha

avatar van james_cameron
Mooi album, maar naar mijn smaak iets te rustig. Lijkt eigenlijk vrij sterk op de laatste paar, meer ingetogen, platen van The Gathering; als die band dit had uitgebracht had ik het ook geloofd. The Gathering had echter wat meer pit, hier is het voornamelijk zwijmelen geblazen. Niets mis mee natuurlijk en het is allemaal goed gedaan, maar ik had graag wat meer songs als het stevige Witnesses ter afwisseling gehad. Gelukkig blijft Anneke's stem er één om te koesteren.

Anneke Van Giersbergen is toch zeker een van Nederlands beste zangeressen, maar ook ik hou minder van het ingetogen werk wat ze veelal op dit album laat horen.
Toen ik wist dat ze zonder The Gathering verder ging, had ik wel hoop dat ze meer de richting van Mandylon en Nighttime Birds op zou gaan. Witnesses en You Are Nice spreken mij het meeste aan.

avatar van james_cameron
Afgelopen zaterdag de band live gezien. Zeer overtuigend. Een stuk steviger dan op het album in ieder geval, en wat is Anneke's stem toch prachtig. Live zong ze eigenlijk nog mooier dan op de plaat. Om verliefd op te worden.

avatar van jurado
Ze heeft nu een veel betere live band , zeker met haar trommelende man Rob Snijders.
Groot minpunt van The Gathering vond ik het live gebeuren ..stelletje natte kranten.

avatar van Rinus
Helemaal geen fout album van Anneke. Ik heb het nu een aantal malen aandachtig beluisterd, en de nummers zitten gewoon goed in elkaar. Soms rockend, soms ingetogen, maar altijd sfeervol. En natuurlijk die mooie stem van Anneke als een saus over de nummers gedrapeerd. Goede, doorzichtige produktie ook.

avatar van Flipper
Voor mij al een lange tijd onze beste rock zangeres. De weg, die op 'Home' was ingeslagen wordt hier verder bewandeld, zonder in herhaling te vallen. Uiterst sfeervol album, soms ingetogen, soms intensief, maar altijd van zeer hoog niveau. Ben Anneke jammer genoeg nog niet in het vliegtuig tegen gekomen.

avatar van Mandylion
Ik had geen idee wat ik moest verwachten van het solo-project van Anneke zonder The Gathering. Een aantal eerste indrukken waren wel èrg rustig, hoewel Day After Yesterday me gelijk erg nieuwsgierig maakte naar meer, omdat het echt een prachtig nummer is; bijna tranen. Sommige nummers moeten nog wat op me inwerken, maar tot nu toe vind ik het allemaal zeer geslaagd wat ik hoor. Witnesses, Ice Water en de cover Come Wander with Me zijn ook erg goed. Tot nu toe vind ik het in ieder geval al behoorlijk goed allemaal, en dat soort indrukken worden later vaak alleen maar beter. De diepgang, de lagen en het atmosferische karakter van The Gathering zul je bij Agua de Annique niet tegenkomen, maar je krijgt er een intimiteit en persoonlijk karakter voor terug dat je bij The Gathering niet gauw zult vinden.

avatar van Running On Empty
Zag haar spelen op Huntenpop en was zwaar onder de indruk zonder dat ik de plaat kende. Gepindakaast dus en echt een mooie plaat die op mijn lijstje staat om snel te gaan kopen. Ingetogen plaat met enkele rockende momenten en wat een prachtige stem.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Running On Empty, wat maak je me nu??

Dan verdienen misschien de laatste paar platen van The Gathering toch ook nog wel een kans.