Kruder & Dorfmeister - The K&D Sessions™ (1998)

Oostenrijk
Electronic
Label: !K7

1. Roni Size & Reprazent - Heroes [Kruder's Long Loose Bossa] (6:30)
  2. Alex Reece - Jazz Master [K&D Session™] (8:20)
  3. Count Basic - Speechless [Drum 'n' Bass] (6:37)
  4. Rockers Hi-Fi - Going Under [Main Version - K&D Session™] (8:37)
  5. Bomb the Bass - Bug Powder Dust [K&D Session™] (7:20)

met Justin Warfield

6. Aphrodelics - Rollin' on Chrome [Wild Motherfucker Dub] (5:39)
  7. Depeche Mode - Useless [K&D Session™] (6:13)
  8. Count Basic - Gotta Jazz [Richard Dorfmeister Remix] (5:32)
  9. Rainer Trüby Trio - Donaueschingen [Peter Kruder's Donaudampfschifffahrtsgesellschaftskapitänskajütenremix] (6:55)
  10. Lamb - Trans Fatty Acid [K&D Session™] (8:31)
  11. David Holmes - Gone [K&D Session™] (8:30)
  12. Sofa Surfers - Sofa Rockers [Richard Dorfmeister Remix] (4:31)
  13. Mama Oliver - Eastwest [Stoned Together] (5:10)
  14. Bomb the Bass - Bug Powder Dust [Kruder & Dorfmeister Dub] (6:20)

met Justin Warfield

15. Kruder & Dorfmeister - Boogie Woogie (3:20)
  16. Sin - Where Shall I Turn [K&D Session™ Vol.2] (5:53)
  17. Bone Thugs-N-Harmony - 1st of tha Month [K&D Session™] (5:49)
  18. Kruder & Dorfmeister - Lexicon (1:04)
  19. Knowtoryus - Bomberclaad Joint [K+D Session™] (3:47)
  20. Rockers Hi-Fi - Going Under [Evil Love and Insanity Dub] (4:33)
  21. Strange Cargo - Million Town [K&D Session™] (7:31)
avatar van Shelter
dat heet olie op vuur gooien, van die kwasi goedbedoelde posts..

avatar van Manuel
Moet dit niet net als bijvoorbeeld James Holden's At The Controls worden ingevoerd?

Net ontdekt en ik moet zeggen, dan wel uit 1998, maar dat deert niks

Ik vind het iig niet gedateerd klinken en ik denk dat deze stijl platen een lang leven beschoren zijn, tis immer ok om op te zetten

Verder weinig aan toe te voegen dan wat hierboven al geschreven is, heel erg lekker plaatje om bij te relaxen, chillen ouwehoeren of gewoon achterover in de bij voorkeur dikke loungebank te hangen en te genieten

avatar van pureshores
nee het klinkt nog steeds fris, omdat het wars van heersende trends is.
Achtergrondmuziek vind ik het niet, er zit vrij veel pit in een aantal nummers.
Mn favoriete mixen hier zijn Rockers Hifi en de monster remix van Bone Thugs N Harmony, wat ze hiermee hebben gedaan is echt fantastisch

avatar van shimahero
Vergeet ook zeker niet de remix van depeche mode - useless. dat is ook een goeie

YouTube - Kruder & Dorfmeister ? Useless [Full Version]

avatar van Sfeermaker
De beste 4 liedjes staan bovenaan de lijst, Useless remix van Depeche Mode is de beste inderdaad .

Ik vind vooral CD 1 goed, dat is t/m de jazzy mix van Lambs Transfatty Acid. De tweede CD vind ik eigenlijk geen bal aan.

avatar van Chameleon Day
De tweede cd is een stukje minder toegankelijk, wat mysterieuzer met een donkerder randje.

avatar van pureshores
ze hebben ook een zeer sterke remix voor madonna-nothing really matters gedaan-had hier niet misstaan

avatar van shimahero
Dit album is toch wel pure magie.

avatar van shimahero
een remix plaat in mijn top 10. Het kan. Ik vind dit een mooie luister en relax plaat

Topplaat. 1998? Wauw, tijdloos!

avatar van Jordy
Jordy schreef:
Altijd een beetje lastig dit soort albums, hoe zetten we dit in de database? vind dit wel een nette oplossing. Andere optie kan zijn om bij "normale" albums tóch de mogelijkheid te geven om per track een artiest in te voeren

13 jaar later is het dan eindelijk aangepast

bennerd
Jordy schreef:

13 jaar later is het dan eindelijk aangepast

Er vrijwilligers voor inzetten was geen slechte keuze, Jordy.

avatar van Mjuman
Vanochtend, na jaren, weer 'ns gedraaid en op een lome zondagochtend viel dit goed. Opvallend, vroeger waren er lieden die deze dubbelaar ook onder lounge rekenden en i.t.t. tot de doorgaans hap-slik-weg-meuk (Supperclub, anybody?) blijkt dit album nog steeds goed draaibaar en niet echt gedateerd - er zit een prima flow in.

avatar van perrospicados
Ja Supperclub! Ik zag een tijdje geleden de Supperclub boot nog liggen in Amsterdam. Toen hippe plek waar hippe feestjes gehouden werden, nu letterlijk het roest zichtbaar en een zielige vertoning

perrospicados schreef:

Echt zo'n 2000 straatbeeld. Hype over inhoud

avatar van coolaid
Heb hem nu op vinyl binnen gekregen... Best even op moeten wachten voordat ie binnenkwam. Ook op vinyl top. Het is geen box, maar een drieluik (lekker breed in de platenkast).
Gouden sticker erop: the definitive audiophile lp edition, remastered by Bernie Grundman, mastering in hollywood. Onze Bernie, wie kent m niet . Had er nooit van gehoord, maar de man blijkt een aantal awards op zijn naam te hebben staan voor mastering en heeft zijn eigen Wiki page.

Wat ik fijn vind aan de vinyl is dat de meeste nummers er in zijn totaliteit op staan. Meestal staan er twee, soms drie, soms 1 nummer op een kantje, met pauzes tussen. Bij de CD is alles aan elkaar gemixt als een lange trip, vet natuurlijk, maar er gaat dan best wel wat verloren aan intro's en outro's. En die rustige intro's en outro's zijn erg spacey - MEER nieuwe oude K&D .... Doen ze trouwens niet overal, op LP 4 en 5 mixen ze wel weer nummers aan elkaar.

Kan iedereen de vinyl versie aanraden (niet goedkoop helaas). Irritant is wel dat de zwarte bedrukking op de goude achtergrond op het etiket van het vinyl bijna niet te lezen is, in 1998 kon ik dat nog beter lezen...

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ik heb net maar eens de tracklist van deze plaat helemaal grondig doorgelopen en correct ingevoerd, met tracktijden en al. Mocht ook wel eens, want dit is toch wel met recht een vette klassieker.

Ik ben gek op zowel triphop als dub en drum & bass, dus in theorie wist ik al langer dat dit helemaal mijn ding zou moeten zijn, maar een optelsom van goeie dingen is natuurlijk niet automatisch een succesformule. Ik ben gek op pindakaas met nootjes en op pasta pesto, maar ik ga dat ook niet samen in de pan gooien. Het is dus de manier waarop die stijlen hier samenkomen die het zo knap maakt.

Eigenlijk best jammer dat dubby dnb lounge blijkbaar niet genoeg is aangeslagen om echt een ding te worden, want ik kan me geen recente platen voor de geest halen die dat overtuigend doen.

avatar van ArnoldusK
1,5
dix schreef:
risicoloos

Ik moest lang terugscrollen om een treffende mening te vinden.
Na 30 minuten geluisterd te hebben bedacht ik me opeens dat er muziek opstond. En blijkbaar vinden velen (zie boven) dat een soort van compliment. Een dj-set moet iets losmaken en mag zelf ietsjes schuren. Ach, ieder z'n ding. Doei!

ArnoldusK schreef:

Ik moest lang terugscrollen om een treffende mening te vinden.

Misschien het “bewijs” dat die andere meningen die je tijdens het scrollen bent tegengekomen dichter bij de “waarheid” liggen?

Probeer anders eens Kruder & Dorfmeister - DJ-Kicks (1996)

of

Kruder & Dorfmeister - 1995 (2020)

of wellicht

K&D Private Collection

Doei!

ArnoldusK schreef:

Ik moest lang terugscrollen om een treffende mening te vinden.

Als ik wil schuren grijp ik naar Bosch maar moet ik van mijn wederhelft meteen de stofzuiger aankoppelen, zo heb ik dus geschuur met comfort, eg woar

Het is maar net wat je wilt - Tijl Beckand, berucht baarddragende zwatelaar noemt techno machinegestamp en stopt monnie in da pocket terwijl ie menig klassiek album aanprijst, voor Klassieke zaken (het blad) en de Aangenaam Klassiek serie.

Vind met deze dubbelaar helemaal nix mis, maar misschien ben ik wel verpest doordat ik ook klassiek draai en des zondags regelmatig een tandje terugschakel.

avatar van lennon
geplaatst:
Ik lees veel dat men cd 1 lekkerder vindt dan de 2e.

Ik heb dat andersom. Wat niet zegt dat ik cd1 slecht vindt, het zijn fijne schijfjes, beide.

Vandaag gevonden in de kringloop. Deze was ik wel even vergeten, maar eindeloos veel geluisterd destijds.

Lang leve de kringloopwinkels

lennon schreef:
Ik lees veel dat men cd 1 lekkerder vindt dan de 2e.

Lang leve de kringloopwinkels

Ik heb het op cd én lp, en dan zijn het zelfs vijf schijven

aERodynamIC schreef:

Ik heb het op cd én lp, en dan zijn het zelfs vijf schijven

Ik heb 'em zien liggen, en de prijs, en ik dacht welke kapitaalkrachtige malloot legt hier nou dik 75,- voor neer? Heb ik nu antwoord op Ik zou dan meteen een deel van het zakgeld van de volgende week pakken en meteen een sjoelbak kopen: heb je 30 schijven in het pakket.

Desalniettemin: van de 'lounge' destijds - ook wel getypeerd als "downtempo" (of chill-out) is dit een van de weinige albums die draaibaar blijft, naast de dubbelaar van Jazzanova.

Mjuman schreef:
[Ik heb 'em zien liggen, en de prijs, en ik dacht welke kapitaalkrachtige malloot legt hier nou dik 75,- voor neer?

Denk jij nou echt dat ik dat er voor betaald heb? Aantal jaar geleden betaalde je dat er niet voor hoor

Mjuman schreef:

Yep! Doe daarbij nog een schijfje van Thievery Corporation en dat album van Yonderboi - en wellicht één van de compilaties van het Compost-label - en dan heb je het wel wat betreft de down tempo van eind jaren 90, begin 2000.

aERodynamIC schreef:

Het was een flauwe grap Ik spit bij de lp's regelmatig de bak "Electronic" door bij Plato en daar stond een vrij dik, geseald pakket van dit album, voor idd zo'n 75,- De keer daarop (ca 2 weken) was het album verdwenen, verkocht. Vandaar - ik zie wel meer 'complete albumpakketten' voor een prijs waarvan ik denk wieowie... maar als je dan kijkt op het "wat heb je gekocht topic" zie je dat er genoeg vinylfetisjisten zijn.

Toegegeven ben zelf wel eens uit de bocht gevlogen met een enkele Bowie en laatselijk nog Natures Mortes - Still Lives (1981) - MusicMeter.nl aangeschaft (originele lp), maar dat viel nog mee en verder is het kwestie van impulscontrole

Dit album destijds meteen gekocht als cd-dubbelaar en gewoon gehouden; wordt nog wel eens gedraaid.

Chameleon Day Vóór dit album verscheen in '96 al een cd van hen in de serie DJ-Kicks. Ook die serie is zeker in het begin echt wel de moeite waard. Verder zou ik nog 1-2 van Groove Armada willen noemen, ook van Thievery Corporation moet je niet verder willen gaan dan de eerste 2 (herhaling!).

In de Rough Guide to D&B vind je het tweede deel van dat boekje (down-tempo) nog meer aardige namen (ik noem bijv Lamb en Moloko); wel groot risico dat ze het stempel van de tijd dragen