Boudewijn de Groot - Een Hele Tour (1997)

Label: Hans

1. Tuin der Lusten (2:49)
  2. Meisje van 16 (3:30)
  3. Als het Bericht Slecht Is (4:53)

met Jim de Groot

4. Avond (4:44)

met Hans Hollestelle

5. Vrolijke Violen (3:05)
  6. Eva ("Picknick") (3:14)
  7. Een Slag Zo Zwaar Verloren (3:14)
  8. De Reiziger (2:59)

met Vera Beths

9. Zonder Vrienden Kan Ik Niet (1:59)

met Fay Lovsky

10. Onderweg (2:59)

met Caya de Groot

11. Malle Babbe (5:06)
  12. Naast Jou (3:39)

met Jan Rot

13. Meester Prikkebeen (4:03)

met Elly Nieman

14. Jimmy (4:16)

met Pim Kops

15. Een Wonderkind van 50 (4:41)
  16. Testament (4:00)
  17. Verdronken Vlinder (2:47)
  18. Vrijgezel (2:32)
  19. Wegen (2:50)
  20. De Roos (3:32)
  21. De Rover (5:24)
  22. Rondeel (4:00)
  23. Als het Bericht Slecht Is (4:58)
  24. Een Tip van de Sluier (5:25)
  25. Als de Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen (3:30)
  26. Geen Carnaval (3:34)
  27. Kijken Hoe het Morgen Wordt (3:52)
  28. Jimmy (5:32)
  29. Moeder (3:31)
avatar van c-moon
"Een hele tour" bevat twee live-albums die ook afzonderlijk te koop waren, CD 1 (tracks 1 t/m 14) werd opgenomen in de Paradiso in Amsterdam op 3 december 96, samen met het Metropoloe Orkest. CD 2 (tracks 15 t/m 29) is een registratie van Boudewijn's optreden in De Vooruit in Gent op 1 en 2 mei 1997. Hier is het met Bou's begeleidingsband.

Dus eigenlijk toch wel twee aparte CD's, omwille van een 'andere aanpak'. "Een Hele Tour" - Paradiso kreeg een rode hoes mee, de Gent-registratie kreeg een zelfde hoesontwerp maar dan in het blauw.

Ik kocht ze destijds apart, maar blijkbaar verschenen ze nadien 'samen'.

Het optreden in Paradiso met het Metropole orkest is best apart, en het geeft Boudewijn's muziek een extra cachet. De gastoptredens van enkele van Boudewijn's vrienden alsook zijn dochter Caya maken het natuurlijk als een waar feest..

De registratie in Gent is meer 'down to earth', maar zeer zeker ook de moeite waard, en voor mij toch speciaal omdat ik erbij was, toen in de Vooruit

"Een Hele Tour" - dat niet voor niets vele - dan nieuwe - songs bevat van "Een Nieuwe Herfst" is de daarbij horende tour, en wat al te horen was op het album, komt ook live goed naar voren: een zeer goed in zijn doen zijnde Boudewijn de Groot! En dat zou nog een tijd zou blijven, want na lange afwezigheid - op enkele live-tours tussendoor, zonder nieuw werk na - was Boudewijn nu echt weer opnieuw gelanceerd... sinds '96 lijkt het wel of ie voortdurend op tour geweest is (heb hem sindsdien alleszins nog veel kunnen bewonderen) en er verschenen toch ondertussen alweer twee studio-albums...

Een fijne live-registratie, en zeker een aanrader: dat het nu als een geheel wordt uitgegeven is zeker niet erg, want BEIDE Cd's zijn aanraders hoor

EVANSHEWSON
Ik zou het nooit beter als C-Moon uitgelegd gekregen hebben, ik kan daar dus niets zinnigs aan toevoegen, geloof maar wat C-Moon hier allemaal vertelt, er is niets van gelogen of overdreven, echt niet!

****1/2

avatar van Flammazine
Heb heel lang gedaan met deze dubbelceedee en 'Voor de overlevenden', maar nu bekruipt me toch de zin om de rest van 's mans eerste 5 platen 2e hands bij elkaar te krijgen. Maar 'Als de rook om je hoofd is verdwenen' is geen albumtrack? Of heb ik erover heen gekeken?

avatar van bikkel2
Geslaagde registratie (ook op dvd) van een herboren Boudewijn de Groot.
Het Metropole orkest doet ook een flinke duit in het zakje betreft de uitvoeringen. Past er mooi bij en Bo had toch altijd wel iets met strijkers ed.
Ook de speciale gasten geven het geheel wel wat extra's. Zo pakt het duet met Jan Rot in Naast Jou heel goed uit en blijkt het gewoon een tijdloos nummer.
Als het Bericht Slecht Is, is 1 van mijn favorieten uit de latere periode. Hier gedaan met zoon Jim.
Zowaar wordt er ook van Een Nieuwe Herfst gespeeld en dat is helemaal geen verkeerde plaat.
Een allergaartje in de zin van de samenstelling( ouder en nieuwwe werk ) maar een prima come-back plaat.
Gelukkig ook Boudewijn en zijn gitaar. De nog altijd gemoedelijke stem en de fraaie teksten in onvergetelijke evergreens als Testament en Verdronken Vlinder.
Voor het complete plaatje had Waterdrager van mij ook wel gespeeld mogen worden.

Een sfeervol geheel en nog altijd een regelmatig gedraaide cd.

Vandaag als 2 enkele cd's voor een Euro per stuk kunnen kopen; live toch wel een genot.

avatar van gaucho
Flammazine schreef:

Je bent er na vier jaar vast al wel achter, maar Als de rook... staat inderdaad niet op een regulier album van Boudewijn de Groot. Het verscheen destijds als losse single, in 1968 als B-kant van de single Waterdrager en in 1972 als A-kant. In die vorm werd het toen een kleine hit. Later keerde het natuurlijk wel vaak terug op verzamelalbums, en terecht, want ik vind het een van de hoekstenen in Boudewijns repertoire.

Deze twee albums heb ik destijds ook als twee losse CD's gekocht. Ook ik had toen voornamelijk verzamel-LP's en CD's, maar vooral de minder bekende nummers op dit album inspireerden me om ook zijn reguliere platen te gaan beluisteren. Daar zitten enkele minder goede albums tussen, maar door de bank genomen is Boudewijn de Groot eigenlijk gewoon Nederlands beste liedjeszanger en -schrijver.

Deze twee CD's hebben allebei een heel verschillende benadering: de een met begeleidingsband, de andere met orkest. Ze blijven afzonderlijk fier overeind, maar vormen gezamenlijk ook een mooi tijdsdocument. Het beste van zijn oudere repertoire (een enkele omissie daargelaten) en de sterkste nummers van het album dat destijds actueel was: Een nieuwe herfst. Die studioplaat staat bij mij in de top 5 van Boudewijn de Groot-albums, dus dat maakt dit live-overzicht een aaneenschakeling van hoogtepunten.