Four Tet - Rounds (2003)

Label: Domino

1. Hands (5:41)
  2. She Moves She (4:41)
  3. First Thing (1:13)
  4. My Angel Rocks Back and Forth (5:07)
  5. Spirit Fingers (3:22)
  6. Unspoken (9:31)
  7. Chia (0:32)
  8. As Serious as Your Life (4:48)
  9. And They All Look Broken Hearted (5:09)
  10. Slow Jam (5:18)
Ik heb dit net ontdekt en ben nu vooral erg onder de indruk van 'My Angel Rocks Back and Forth' en 'Hands'. Ik weet niet echt hoe ik het moet omschrijven, maar het heeft iets jazz-achtigs, iets triphopperigs, maar het is toch ook weer dance. Is dit nu wat ze IDM noemen?

avatar van Onderhond
IDM is wat Autechre, Squarepusher en Aphex Twin uit hun PCs knijpen ... trip-hop en jazz horen daar als genreinvloed meestal niet direct bij, al heb ik verder van deze groep/DJ nog niet gehoord.

Na een korte maar krachtige zoektocht (de techniek staat voor niks tegenwoordig). Uhm, ik hou het eerder by Lounge, met hier en daar wel wat subtiele IDM invloeden (vooral dan in Hands). Verder niet slecht. Lekker chill.

Dat ik hier nog niet opgestemd had, zeg...! Ik kan me wel vinden in Onderhond's omschrijving, alhoewel ik vroeger altijd een vieze smaak in mijn mond kreeg bij het horen van de term lounge... Ik hoor hier nu ook wel triphop in terug, en sommige nummers doen me zelfs denken aan Bitches Brew (klanktapijten!), maar misschien komt dat ook wel doordat ik beide albums redelijk recent heb ontdekt.

avatar van Yak
Yak
En moet je hier eens lezen met welke weinige middelen Four Tet zijn albums maakt.

avatar van Onderhond
Heb deze CD nu ook al een tijdje in m'n bezit, en het is één van die weinige CDs die na de 20e luisterbeurt nog steeds hetzelfde klinkt als na de eerste. Waar bij een 'normaal' album er altijd tracks bijzitten die de eerste keer prachtig zijn maar verwateren naarmate je ze meer hoort, of tracks die net de eerste keer enorm vervelend klinken, maar beter worden met de tijd, is er niets van dit alles bij Rounds.

Het album opent in ieder geval enorm mooi met "Hands", wat tevens ook m'n favoriete nummer van het album is. Hoewel de uitwerking van de tracks niet al te conventioneel is, lijkt Rounds me toch een album dat lekker makkelijk wegluistert voor de meesten. "Hands" mag dan wel wat vreemde samples en een onconventionele opbouw kennen, wat overheerst is het heerlijk relaxerend melodietje. De rest dient als achtergrond, om het nummer wat karakter mee te geven. "Hands" gedraagt zich dan ook als een volleerd Lounge nummer, maar met genoeg IDM invloeden om meer te zijn dan een gewone chill-track. "She Moves She" is een nummer dat me wat minder pakt, vooral dan door een wat mindere samplekeuze. "My Angel Rocks Back And Forth" is de volgende hoogvlieger. Wat kalmer dan "Hands", met een heel trage opbouw en een simpel pianomelodietje, en eigenlijk zwaar naar trip-hop nijgend. Zeer rustgevend plaatje.

"Spirit Fingers" is een totale off-song, die een beetje irritant en vervelend op het album geplaatst staat. Tussen al dit rustgevend werk vind ik zo'n zenuwachtig Spaans klinkend ding totaal niet op z'n plaats. "Unspoken" weet wel wat goed te maken, alleen is de afwerking hier net niet perfect, en vormen niet alle instrumenten een even mooi geheel. "As Serious As Your Life" is ook niet echt m'n ding, flauwe samples die een dooie indruk achterlaten. En ook "And They All Look Broken Hearted" weet mij niet te bekoren, en zo is eigenlijk bijna het hele tweede gedeelte van de CD toch wel een teleurstelling. Niet dat het hier gaat over echt slechte nummers, maar in vergelijking met de eerste tracks is er toch een merkbaar kwaliteitsverschil. Gelukkig sluit "Slow Jam" het album nog wel mooi af.

Al bij al enkele zeer mooie nummers, maar als geheel kan het toch niet helemaal bekoren. De 3.5* gaan vooral naar "Hands", "My Angel.." en "Slow Jam", al moet gezegd dat ik enkel "Spirit Fight" een slecht nummer vind. 3.5* dus, de moeite om eens door te luisteren.

Prachtige sample machine. Prachtig als achtergrondmuziek, maar verdient meer dan dat natuurlijk. Ik ben er alleszins weg van...

avatar van Nubis
Ge-wel-dig dit! Ik heb eigenlijk alleen dit album echt thuis liggen, voor de rest wat op mp3. Ik heb het via via ontdekt, nog niet zo lang geleden. En ik vind het echt fantastische muziek; ik vind het lekker voor hele verschillende stemmingen, vooral in de zon, en dan lekker hard.

avatar van bas
bas
Klinkt niet slecht die Four tet, al vind ik Pause een stuk beter. De opening is prachtig, en er staan een paar (track 7 volgens mij) heerlijke tracks op, lekker melodieen met typische four tet beats. een genre apart, denk ik soms... 3,5* zeker waard, misschien wel meer, maar ik vind het lastig te vergelijken met m'n favorieten :~

Nu ik die Everything Ecstatic steeds beter ga vinden, beleef ik steeds minder plezier aan Rounds en Pause. Vind ze zelfs een beetje saai worden. Misschien moet ik mijn stemmen maar 's verlagen.

Toine Rorije
herman schreef:

Ja dat is heel herkenbaar. Everything ecstatic gaat toch een vrij grote stap verder en dan gaan die oudere wat vlakker klinken. Van de andere kant vind ik het ook wel weer heel fijn dat er artiesten zijn die zichzelf weigeren te herhalen.

avatar van Osiris Apis
7.99 bij BOL en Everything Ecstatic ook.

Slow Jam is werkelijk één van de mooiste nummers die ik ken.
Kippenvel...

avatar van J.M.
Bij My Angel Rocks Back and Forth heb ik echt het gevoel alsof ik in het ziekenhuis sta naast iemand die door een pijpje moet ademhalen en op sterven ligt.
Wel één van mijn favoriete nummers op deze plaat.

tuktak
Yak schreef:

ghehe tof. ik ben sowieso wel van mening dat producers emt minder middelen betere producten kunnen maken. van teveel spullen word je gewoon lui. er zijn maar weinig producers die hun creativiteit behouden als ze meer hard en software tot hun beschikking krijgen. zit ook wel logica in. met weinig hard en software, heb je dat snel onder de knie, en kan je je meer focussen op de muziek zelf.
dit album is echt een pareltje, alweer een aantal jaar uit, maar klinkt nog nergens gedateerd.
spirit fingers vind ik trouwens juist wel een erg gave track.

avatar van frankmulder
Lekkere muziek; genieten van begin tot eind, inclusief Spirit Fingers inderdaad. 4*

tuktak schreef:

spirit fingers vind ik trouwens juist wel een erg gave track.

Ik heb het altijd zo tof gevonden dat hij Audiomulch gebruikt heh.
Het artikel had ik ooit al gelezen in de SOS zelf. (Huisgenoot die ook met muziek bezig was kocht die altijd en hij schoof dat artikel onder mijn neus omdat ik Four Tet wel ok vond en omdat ik ook MULCH gebruik.
Verder had ik volgens mij nog niet gezegd dat ik dit een vrij aardig album vind.

avatar van Nakur
Rounds is niet uit de cd speler te branden. Echt een geval van 'aardige muziek' die ik héél vaak kan en wil luisteren. Halfje erbij.

Nihilisme
Spirit Fingers is, hoewel helemaal geen slecht nummer, wel een beetje misplaatst na het prachtige My Angel Rocks Back And Forth. Maakt niet uit, het blijft allemaal zeer prettig. En dat laatste nummer is magistraal.

Dit soort muziek is normaal niet mijn ding, maar ik liep dit album toevallig tegen het virtuele lijf.
Ik moet zeggen: Ik ben er helemaal ondesteboven van.
Heb de cd meteen aangeschaft.
Wat een plaat zeg, je wordt er helemaal in meegezogen.
Alles perfect gedoceerd. Helemaal goed. 5 sterren.

avatar van Osiris Apis
5* is een mooie 100e stem.

beaster1256
dat is nu eeens één van de domste cd's die ik de afgelopen jaren gekocht heb , vind er niks aan !

avatar van levenvergeten
Ik wil hem wel overkopen of ruilen (tegen iets leuks, een Pink Floyd-lp ofzo), desnoods. Ben jij er ook weer van verlost

fastpulseboy
ja hier nog een..........
wat wil je er voor hebben?
superplaatje!

avatar van luc011190
Nihilisme schreef:

Spirit Fingers is mijn grote favoriet. Die manische hihats met die trancy samples erover, hypnotiserend!

avatar van Gyzzz
Spirit Fingers is fenomenaal inderdaad. Verder een soms wat anoniem maar wel mooi album.

Onderhond schreef:

Ze noemen het ook wel Folktronica. Het gaat muzikaal toch wel wat verder dan lounge.

Heel erg goede plaat overigens.

Folktronica? Dit?

avatar van FlyLo
Warrig lawaai noem ik het persoonlijk.

Sietse
lawaai? Zo hard is het toch niet?

avatar van FlyLo
Als je het volume hoog draait wel