Heltah Skeltah - Nocturnal (1996)

Label: Priority

1. Intro (Here We Come) (3:30)
  2. Letha Brainz Blo (4:20)
  3. Undastand (4:16)
  4. Who Dat? (1:43)
  5. Sean Price (4:20)

met Illa Noyz

6. Clan's, Posse's, Crew's and Clik's (5:23)
  7. Therapy (4:32)

met Vinia Mojica

8. Place to Be (2:46)
  9. Soldiers Gone Psyco (3:40)
  10. The Square (Triple R) (4:20)

met Representativz

11. Da Wiggy (4:13)

met Da Rockness Monstas

12. Gettin' Ass Gettin' Ass (1:16)
  13. Lefleur Leflah Eshkoshka (5:03)

met O.G.C.

14. Prowl (4:13)

met Louieville Sluggah

15. Grate Unknown (4:18)
  16. Operation Lock Down (4:24)
  17. Outro (3:01)
avatar van principal2000
Ik vind dit album wel okay, maar ben er niet lyrisch over. Qua productie is het meestal prima, maar het is voor mij een album met pieken en dalen. Gelukkig zijn er meer pieken dan dalen. 3,5* is voor mij een lage waardering voor werk van BCC uit de beginperiode.

avatar van gweah
Underground classic.
Mijn favo BCC plaat.

Sean Price's stijl is inmiddels tot volle wasdom gekomen, meer zelfverzekerd en nog meer punchline gericht. Vind hem tegenwoordig soms meer als stand up comedian dan als MC klinken. Niet dat dat slecht is maar als niet steeds van die pauzes laat vallen tussen zijn lines en gewoon hard die track probeert te rippen, zoals op Guilty Simpson's album, dan is hij echt een van de beste MC's die er is wat mij betreft. Grappig dat Rock destijds voor iedereen er het meeste uitsprong (ook voor mij). Nu hij speelt hij tweede viool bij Sean Price.

Terug naar dit album: niet zo goed als The Infamous of vergelijkbare classics uit die periode, maar wat gaan die gasten tekeer hier. Wat het album enigszins minpunten oplevert is het ontbreken van een rode draad of een idee wat ze nou precies willen met het album. Gewoon dope beats + dope rhymes, met een donkere, strictly underground stijl. Leflaur Leflah Eshkoshka is wel het hoogtepunt voor mij, maar ook Letha Brainz Blo en Clans Posses Crews & Cliks gaan hard.

avatar van Raul
lekker rough hardcore album, helemaal niks mis mee
ik vind sean price sowieso een heerlijke rapper en rock doet natuurlijk niet voor hem onder..
onderdeel van de hoogtijdagen van de bootcamp clik dit

avatar van funkdoc
Heerlijke beats and rhymes. The way hiphop's supposed to be. Zo'n album waar je nek letterlijk pijn van gaat doen van het headbangen (in niet heavy metal-achtige zin). Ruig, grappig, ghetto en griezelig. Maak met die kenmerken maar een topalbum...

avatar van Raul
hou alleen nooit zo van die totaal richtlingloze raps
ben meer van de inhoud dan de brag & boasting stijl die ook bij hiphop hoort

3,5 sterren.

avatar van Stapler
Refrein van Sean Price .

avatar van Timmie
op Therapy word grappig gerapt. lekker oldschool.

avatar van Nr.4
Tof album van Ruck & Rock, erg hard duo. Lekker rauwe underground hiphop, al vind ik zeker Sean Price alleen maar vermakelijker geworden in de loop der jaren.

Erg goed album uit de toptijd van hiphop. Vond dit altijd de mindere van de 4 BBC solo's. Lekker pretentieloze harde rap op prachtige producties. Vooral de rustige nummers Undastand en Therapy zijn hoogtepunten voor mij. Rock & Ruck (rip) hebben ook duidijke stemmen.

Classic op wereld niveau! Soldiers gone psyco is mijn favoriet. Duck Down op z’n best qua beats n flow.

avatar van Elohim
Ik ben een tourtje klassieke Boot Camp aan het doen, en kwam erachter dit album nog maar een enkele keer beluisterd te hebben. Wat een absoluut heerlijk chille en duistere sfeer hangt hier. Letha Brainz Blo en Undastand zijn jammer genoeg wel uitschieters hierop, waardoor verwachtingen heel snel heel hoog geschoten worden. En ook de skit Who Dat? heeft zo'n heerlijke instrumentatie (dat sample en het rustigere tempo... ), terwijl de raps heel erg lakoniek gebracht worden alsof ze een freestyle neerleggen terwijl ze met vrienden aan het hangen zijn (wat ergens jammer is, daar had ik wel een volledig nummer op gewild).

Er staan een paar minder interessante nummers op als Clans etc., Place to Be en de instrumentatie van The Square is ook niet geweldig (het refrein daarentegen is erg leuk). Ze zijn niet slecht, maar in de context van geweldige nummers, en een album dat langer dan een uur is hadden ze er best afgeschaafd mogen worden.