Heltah Skeltah - Nocturnal (1996)

Label: Priority

1. Intro (Here We Come) (3:30)
  2. Letha Brainz Blo (4:20)
  3. Undastand (4:16)
  4. Who Dat? (1:43)
  5. Sean Price (4:20)

met Illa Noyz

6. Clan's, Posse's, Crew's and Clik's (5:23)
  7. Therapy (4:32)

met Vinia Mojica

8. Place to Be (2:46)
  9. Soldiers Gone Psyco (3:40)
  10. The Square (Triple R) (4:20)

met Representativz

11. Da Wiggy (4:13)

met Da Rockness Monstas

12. Gettin' Ass Gettin' Ass (1:16)
  13. Lefleur Leflah Eshkoshka (5:03)

met O.G.C.

14. Prowl (4:13)

met Louieville Sluggah

15. Grate Unknown (4:18)
  16. Operation Lock Down (4:24)
  17. Outro (3:01)
Misschien wel het lekkerste album van de Boot Camp Clik subgroepen. Kwalitatief niet per se beter dan bijvoorbeeld Dah Shinin' of Enta Da Stage, maar de combinatie Sean Price + Rock is gigantisch fijn en dit album was hun absolute hoogtepunt als duo. De speelse, maar ritmisch absurd sterke manier van rappen doet me denken aan de manier waarop Redman destijds rapte. De producties die voornamelijk door Da Beatminerz zijn gedaan zijn hier ook top notch naar mijn mening en sluiten erg goed aan op de stijl van beide rappers.
Soldiers Gone Psycho is mijn favoriet, de beat klapt op een onverwacht maar gruwelijk goed moment "Straight from the unda, I make N****s wonder why, I tap jaws, rock black eyes, see I, never think about things i be doing, lives i ruin, in this here shit we pursuing, my parabellum be swellin cerebellums when your dwelling"
Eigenlijk alleen Da Wiggy, Clan's, Posse's, Crew's and Clik's, Grate Unknown en The Square pakken me niet zo ontzettend. De rest van het album is naar mijn mening van vergelijkbaar kaliber als Soldiers Gone Psycho, erg rijk aan een typische grimmige sfeer die interessant blijft, ook na vele luistersessies.
Volgens last.fm daarom ook mijn meest beluisterde album, ik draai hem nog een keertje.