Acda en de Munnik - Nachtmuziek (2007)

Label: Universal

1. Heel Veel Lieve Mensen (3:03)
  2. Wacht (3:19)
  3. Ik Denk Je Hier bij Mij (2:58)
  4. Dan Leef Ik Toch Nog een Keer (3:05)
  5. Kom Nog Even Niet Naar Hier (3:39)
  6. Stel Dat We Wel (2:46)
  7. Nachtmuziek (3:21)
  8. Je Bent Er Nog (3:50)
  9. Weer Gelukkig Zijn (3:02)
  10. Mijn Vriend (4:08)
  11. De Laatste Keer Zijn (3:55)
  12. Vier Uit Zeven (3:26)
  13. Kom bij Me Lief (2:58)
  14. Die Man Zijn (2:44)
avatar van Peter88
Mijn interesse in Acda & de Munnik was op 1 of andere manier na Groeten uit Maaiveld een beetje over. Ik heb nog wel de show Liedjes voor Lenny gezien, wat best een goede show was, maar daarna is het een beetje over gegaan. Nu ben ik tegenwoordig ook niet meer echt een fan van Nederlandstalige muziek.

Toch ben ik benieuwd naar dit album. Maar bij de eerste single Dan Leef Ik Nog Een Keer zakt de moet een beetje in de schoenen. Dat nummer vind ik weer een te doorsnee Acda & de Munnik nummer. Het lijkt te veel op hun eerdere nummers. Jammer. Mag hopen dat de rest van het album niet hetzelfde klinkt

avatar van wvv89
Nee, als de nieuwe single het speerpunt moet worden voor dit nieuwe album zakt mijn moed ook een beetje in de schoenen. Toch maar hopen dat de single onzorgvuldig is uitgezocht en dat het rest van het album het wel goed doet!

Geweldigenoten
Wat een ontzettend lekker album is dit en mijns inziens de beste in de rij van Acda & de Munnik. Vanaf het eerste nummer (Heel veel lieve mensen) pakken de teksten je weer als vanouds.

Zeer afwisselend en het enige minpuntje (vind ik!) is dat na "Mijn vriend" de cd je een beetje loslaat. De laatste track is dan weer een mooie afsluiter. Daarom net geen 5 sterren.

Absolute favorieten zijn nummers 1,3,4, 5... ach laat maar... ze zijn allemaal eigenlijk wel lekker . Erg leuk nummer is "Stel dat we wel", vooral als je dit denkt mee te zingen/schreeuwen in de auto...hahaha

Petje af A&dM en we hebben nu al zin in het concert in 2008.

Het zal wel aan mijn situatie liggen, maar zelden hebben teksten mij zo diep geraakt. Prachtige en rake beschrijvingen van het proces van scheiden, loslaten, hopen en opnieuw beginnen.

Zoals gebruikelijk eerst weer even enorm wennen! Maar na 3 keer draaien erachter gekomen dat het zeker tekstueel een van het beste album van de heren is. 'Kom nog even niet naar hier' is naar mijn mening het pareltje van deze cd!
4,5 sterren

avatar van Cygnus
1,5
Gisteren was ik op bezoek bij mijn ouders en mijn zusje legt dit album triomfantelijk op tafel. "Dit zul jij ook wel leuk vinden", zei ze en nog voor ik daar iets tegenin kon brengen werd ik getrakteerd op 14 nietszeggende deuntjes met de voor A&dM kenmerkende pseudo-poëzie.

1,5 *

Cygnus schreef:

1,5 *

Knap, om na 1x luisteren al meteen een mening te hebben over het album. Ik kan mij niet voorstellen dat je werkelijk ook alle nummers heb beluisterd.

In ieder geval echt een goede recentie van iemand die waarschijnlijk geen liefhebber is van de liedjes van A&dM

Joy
dan leef ik toch nog een keer

andere tekst ,exact zelfde deuntje:

nee ik hoef niet naar huis vannacht

zegt genoeg...

avatar van Cygnus
Geweldigenoten schreef:

Helemaal niet knap, juist erg simpel. Gewoon luisteren en een mening vormen.

Geweldigenoten schreef:

Bedankt voor je compliment. Waarbij ik wel even wil aangeven dat hun eerste twee platen de nodige mooie nummers bevatten, dus je veronderstelling is niet juist.

avatar van Clarkque
Met veel mensen ben ik het eens dat de single niet het beste nummer is van het album, misschien wel het minste.

Toch is het weer een typisch gevalletje Acda en de Munnink waar je door de eenvoud heen opeens hele mooie dingen gaat ontdekken. Tekstueel gezien dan want muzikaal is het album absoluut niet vernieuwend. Standaard medlodieen en arrangementen worden alleen goed gemaakt door de sterke teksten en de mooie samenzang.

Jammer is het wel, vind ik persoonlijk, dat - zoals ze het zelf zeggen - door het proces van volwassen worden de metaforische teksten iets meer op de achtergrond zijn. Ging het op vorige albums nog over Herman, nu spreekt men meer vanuit de ik-vorm.

Desalniettemin een goed album van 1 van de beste Nederlandse artiesten van het moment.

AnotherTrend
Deze reactie geef ik terwijl ik het album voor de tweede keer aan het luisteren ben.
Ik vind dit weer een typisch Acda en de Munnik album. De melodieën die we al vaker hebben gehoord, maar met nieuwe, pakkende teksten.
Jammer vind ik het wel dat er weinig tweestemmig gezongen wordt, terwijl ze dat (naar mijn mening) toch nog altijd het beste kunnen.
De toppers van dit album zijn 'Kom nog even niet naar hier' en 'Die man zijn'. De single valt me een beetje tegen, ze hadden beter een ander lied uit kunnen kiezen om het album te vertegenwoordigen. Toch vind ik het ook dit keer weer een goed album.
Ik kan niet wachten tot de theatertour '08.

AnotherTrend schreef:
Toch vind ik het ook dit keer weer een goed album.
Beste Sinterklaas, kan ik nog een cd toevoegen aan mijn verlanglijstje .

AnotherTrend
Sorry? Ik dacht toch echt dat ik boven het bericht geschreven had dat ik het album aan het luisteren was, dus ik snap niet helemaal waar deze reactie op slaat.

avatar van Hans Brouwer
Kom, kom, niet zo chagrijnig alsjeblieft . Het is toch al zo'n trieste donkere dag waar je niet vrolijk van wordt . Ik heb alleen willen zeggen dat ik nog niet in de gelegenheid ben geweest om dit nieuwe album van Acda en de Munnik te kopen . Ik ben echter wel zeer benieuwd naar "Nachtmuziek (2007)". De recensies die ik over dit album heb gelezen waren in ieder geval positief . Dus Another Trend, "Nachtmuziek (2007)" blijft gewoon op mijn verlanglijst voor 5 december staan als je het niet erg vindt .

avatar van ricardo
AnotherTrend schreef:
Maar hoe kun je dan schrijven dat je dit toch weer een goed album vind terwijl je nog aan het luisteren bent.Volgens mij moet je een album eerst(meerdere keren)beluisteren(en ook echt uit luisteren en niet tijdens) voordat je met een reactie kunt komen over een album.

Hans Brouwer schreef:
Beste Sinterklaas, kan ik nog een cd toevoegen aan mijn verlanglijstje .
Helaas, De Sint heeft mijn wens niet in vervulling doen gaan . Maar........ ik heb nog een kans . Ik vraag "Nachtmuziek (2007)" gewoon van de Kerstman . Mischien heeft hij het beter mij voor .

Eindelijk weer een cd van de beste nederlandse muziekmakers!
Ik heb nog steeds niet de tijd gehad om de cd te beluisteren, maar ga het nu gelijk doen! Kan ik dan mijn oordeel geven!
Vast een groots album, net zoals de anderen!

En? Al tijd gehad...

avatar van Peter88
Ik heb Nachtmuziek nu helemaal geluisterd. Ik moet zeggen dat er beste enkele goede nummers opstaan, zoals Ik Denk Je Hier Bij Mij (wat mij betreft het beste nummer van het album), Wacht, Stel Dat We Wel en De Laatste Keer Zijn. Toch zitten er toch ook weer typische Acda & de Munnik nummers tussen die erg op elkaar lijken, en waarvan je het idee hebt dat je het op hun vorige albums al eerder hebt gehoord.

Maar een slecht album is het zeker niet geworden. Ik vind een 3,5 net ietsje te laag, en 4,5 of hoger te hoog, dus kom ik uit op 4,0. Das toch een mooi cijfer voor dit album

avatar van grovonion
Ik ben niet zo voor Nederlandstalige muziek, maar ik als Belg was benieuwd wat de reden is dat A&M al jaren in Nederland (en waarschijnlijk bepaalde kringen in Belgie) zo populair zijn. Gelukkig is het geen platte kost a la Will Tura en co of zelfs Clouseau. De liedjes hebben allemaal wat meer body en worden door mooi gespeelde instrumenten begeleid.

Goeie cd. Mooie nummers, meer heb ik eigenlijk niet toe te voegen.

avatar van xangadix
1,5
Nachtmuziek. Inderdaad, alleen opzetten als ik lekker lig te slapen alstublieft.

avatar van Coentje
Die Man Zijn is een ideale afsluiter.

Na de afgelopen 2 albums was mijn vertrouwen in AedM een beetje gedaald. Waar waren die 2 mannen die prachtige nummers maakten gebleven? Geen idee wát ze hebben gedaan, maar ze zijn duidelijk weer terug gegaan naar hun roots. Nachtmuziek is weer écht Acda en de Munnik, en daardoor eerlijk om naar te luisteren, echt een topalbum!

avatar van tevelenco
1,5
Na het lezen van de toch veelal positieve reakties hier eerst nog even gecontroleerd of ik toch wel dezelfde cd aan het luisteren was.
Want wat vind ik dit album vreselijk slecht.
Ik raakte er bijna depressief van.
Op 1 of 2 nummers na vond ik er geen enkel nummer in positieve zin op staan.
Ja echt een enorme tegenvaller.
Ik had er meer van verwacht!!

avatar van Gretz
Deze ligt mij beter dan hun vorige album, die mij iets te 'kleinkunstiger' : werd. De mooie teksten over de hele lijn zijn weer terug, net als de pure popmuziek. 4*

mmm mischien dat ik hem nog een paar keer moet luister, maar vindt het na 3 x luisteren niet echt boeiend. Nachtmuziek is wel een passende titel, in geval van slapeloze nachten, denk dat ik er na track 3 heerlijk op inslaap.

avatar van Fets
Eindelijk weer een betere cd. Teksten recht uit het hart. Alleen de single Dan leef ik toch nog een keer vind ik wat zwakker.

avatar van IntoMusic
Heb deze de afgelopen maanden grijsgedraaid, vooral omdat we vanavond dan eindelijk het concert gaan meemaken. Ik hoop dat ze veel van dit album gaan zingen, aangezien dit eindelijk weer een album is die boeit, raakt en erg mooi begeleid wordt.
Vooral track 3, 5, 7, 11 en 14 zijn erg mooi!
[toevoeging] Zojuist terug van een 1,5 uur durend concert, waarin het meer een conference was aangevuld met ca 12 liedjes. Zonder pauze al zwetend gelachen, maar echt een concert...nee. Helaas er meer van verwacht.

Als je naar de gemiddeldes kijkt, is het duidelijk zichtbaar dat de studio-albums lagere punten scoren dan de live-opnames. Dit wil dus zeggen dat ze live beduidend beter zijn. Live vind ik ze inderdaad beter.

Even terug naar dit album: Stukke beter dan de vorige twee albums, maar toch blijft het niet allemaal hangen zoals de nummers van tien jaar geleden. Toch wel een 3.5 waard!