Acda en de Munnik - Nachtmuziek (2007)

Label: Universal

1. Heel Veel Lieve Mensen (3:03)
  2. Wacht (3:19)
  3. Ik Denk Je Hier bij Mij (2:58)
  4. Dan Leef Ik Toch Nog een Keer (3:05)
  5. Kom Nog Even Niet Naar Hier (3:39)
  6. Stel Dat We Wel (2:46)
  7. Nachtmuziek (3:21)
  8. Je Bent Er Nog (3:50)
  9. Weer Gelukkig Zijn (3:02)
  10. Mijn Vriend (4:08)
  11. De Laatste Keer Zijn (3:55)
  12. Vier Uit Zeven (3:26)
  13. Kom bij Me Lief (2:58)
  14. Die Man Zijn (2:44)
Inmiddels toch weer opgepakt en het cijfer verhoogd met een 4*.

Waar de nummers van de vorige twee albums niet echt houdbaarheid bevatte, heeft deze dat toch zeker wel. Jammer dat ze alleen de mindere nummers op single uitbrengen. "Heel Veel Lieve Mensen" is nog zeker te pruimen, maar "Dan Leef Ik Toch Een Keer" met de kerstballen skip ik toch echt altijd.

Het duo heeft het in ieder geval wel weer gepresteerd:
Makkelijke aanstekelijke nummers met erg goede teksten.

Toppers van deze cd zijn toch: "Ik Denk Je Hier Bij Mij", "Nachtmuziek (heeft lang geduurd, maar vind hem nu super), "Kom Bij Me Lief en "Die Man Zijn".

avatar van Madjack71
Vandaag deze heren live mogen meemaken. In combinatie met humorvolle beschouwingen, brachten zijn ingetogen liederen. Heel het album passeerde de revue. Daartussen zaten best wel wat nummers die ik prima kan waarderen zoals; Ik denk je hier bij mij/Dan leef ik toch nog een keer/Kom nog even niet naar hier/Die man zijn en het enige nummer met wat pit Stel dat we Wel. Acda is meer de man met treurnis, kommer en kwel en de Munnik meer een man van de liefde, loslaten toch weer terugkomen etc. Gelukkig was er ook tussen de nummers plaats voor humor. M.n Acda, zorgde voor de komische noot & beschouwing. Maar beide heren kunnen muziek maken, dat mag gezegt worden.
Maar aan de andere kant lonkt de valkuil van gezapigheid. Het ligt op een gegeven moment wel een beetje zwaar op de hand en de kern van de nummers beginnen wel heel veel op elkaar te lijken.

Daar waar ik bij Bram Vermeulen om maar eens iemand te noemen dat in zijn geheel niet heb, is er hier weinig variatie in tekst en muziek. Waar wat humor geen kwaad gekund zou hebben.

Maar goed voor de mens met relatieperikelen of aanstaande problemen luisterd het wel lekker weg. Voor mij is het wat teveel van het goede.
Als geheel wel voldoende, maar ik ben niet geprikkeld om dit album in huis te halen.

avatar van IntoMusic
Dat komt misschien omdat jij hun eerst live hebt gehoord en nog niet het studio-album? Ik vond juist hun live-optreden erg tegengevallen (zie mijn eerdere reactie), maar dit studio-album erg mooi.
Ik heb ze ca. 3 keer live meegemaakt in verschillende jaren, maar hun laatste tour was toch wel matig en vrij kort.

avatar van Madjack71
IntoMusic schreef: Dat komt misschien omdat jij hun eerst live hebt gehoord en nog niet het studio-album?

Mmmmhh mischien. Zal het album binnenkort nog eens een kans geven. Over het algemeen vind ik het nl. wel leuk om datgeen wat ik live gehoord heb, dat ook thuis te hebben. Ben benieuwd.

avatar van rkdev
Heb afgelopen woensdag de theatershow gezien en heb een super avond gehad. Ben erg benieuwd geworden naar de CD.

blaauw
slechtste album van acda en de munnik vind ik en ze zouden een keer moeten proberen een album zonder het woord 'lief' schrijven. Ik vind 't eigenlijk een behoorlijk makkelijk album zonder al te hoogstaande teksten en echt pakkende melodien met uitzonder op 'mijn vriend', ik snap niet dat juist dit album van acda en de munnik uitgerekend het het hoogste cijfer heeft.

avatar van Hendrix4live
Vrij goeie cd. Vind het geen slechte nederlandstalige cd. Eigenlijk een van de weinige nederlandstalige artiesten die de laatste jaren nog wat moois heeft gemaakt. Met de Scene natuurlijk.
Ben geen fan van ze maar dit album kon me wel boeien.

Cye
Het nummer wacht blijft het mooiste, heerlijk!

avatar van IntoMusic
blaauw schreef:
...ik snap niet dat juist dit album van acda en de munnik uitgerekend het het hoogste cijfer heeft.

Heeft waarschijnlijk met smaak en voorkeur te maken. Het geeft tevens aan dat A&dM juist qua sound en tekst weer terug zijn gegaan naar hun oorsprong. Het aantal sterren komt ook overeen met de eerste 3 albums.

Mijns inziens hoor je dat ook als je hun eerste en dit album achter elkaar draait. Laat nou hun debut in jouw top 10 staan . Misschien even laten rijpen en dan nog eens proberen.

Na het bekritiseerde Liedjes van Lenny zijn de heren terug met een nieuw album, wat teruggaat naar hun roots; mooie (liefdes)liedjes begeleidt op piano en gitaar, zonder al te veel poespas. Het is wel een donker album, maar toch zitten er ook 'lichte' liedjes in, zoals Dan Leef Ik Toch Nog Een Keer en Weer Gelukkig Zijn, volgens Thomas zijn "eerste vrolijk lied", wat ook wel kan kloppen.

Net zo goed als hun debuut wordt het niet, maar ze zitten wel aardig in die richting. 4 sterren krijgt dit album dan ook van mij.

Redelijke plaat van Acda en de Munnik met een paar zeer goede songs (Heel veel lieve mensen, Dan Leef ik Toch nog een Keer, Die Man Zijn en Ik Denk Je Hier bij Mij') Tekstueel zitten die nummers goed in elkaar muzikaal is het simpel maar toch mooi.
De overige nummers zijn van slecht (Kom bij Lief, Mijn Vriend en wacht) tot redelijk (Nachtmuziek, Vier uit Zeven) elke Acda en de Munnik plaat bevat een paar draken tegenover hele goede nummers.
Hun debuut en `t Heerst vind ik nog steeds hun beste platen.

Favoriete nummer: De Laatste Keer Zijn.
Helaas erg herkenbaar nummer..en de noodkreet "mag dit de laatste keer zijn", prachtig en confronterend