Wilco - Being There (1996)

Rock / Roots
Label: Reprise

1. Misunderstood (6:30)
  2. Far, Far Away (3:21)
  3. Monday (3:34)
  4. Outtasite (Outta Mind) (2:35)
  5. Forget the Flowers (2:47)
  6. Red-Eyed and Blue (2:45)
  7. I Got You (At the End of the Century) (3:57)
  8. What's the World Got in Store (3:09)
  9. Hotel Arizona (3:38)
  10. Say You Miss Me (4:10)
  11. Sunken Treasure (6:53)
  12. Someday Soon (2:33)
  13. Outta Mind (Outta Sight) (3:21)
  14. Someone Else's Song (3:21)
  15. Kingpin (5:17)
  16. (Was I) in Your Dreams (3:31)
  17. Why Would You Wanna Live (4:16)
  18. The Lonely 1 (4:49)
  19. Dreamer in My Dreams (6:46)
  20. Late Blooming Son * (2:53)
  21. I Got You [Dobro Mix Warzone] * (4:01)
  22. Out of Sight, Out of Mind [Alternate] * (2:38)
  23. Far, Far Away [Dark Side of the Moon] * (3:23)
  24. Dynamite My Soul * (2:13)
  25. Losing Interest * (3:21)
  26. Why Would You Wanna Live [Alternate] * (4:27)
  27. Sun's a Star * (3:05)
  28. Capitol City * (3:12)
  29. Better When I'm Gone * (2:31)
  30. Dreamer in My Dreams [Alternate Rough Take] * (5:02)
  31. Say You Miss Me [Alternate] * (3:40)
  32. I Got You [Alternate] * (3:08)
  33. Monday [Party Horn Version] * (3:38)
  34. I Can't Keep from Talking * (4:08)
  35. Sunken Treasure [Live at the Troubadour 11/12/96] * (7:05)
  36. Red-Eyed and Blue [Live at the Troubadour 11/12/96] * (2:34)
  37. I Got You (At the End of the Century) [Live at the Troubadour 11/12/96] * (3:41)
  38. Someone Else's Song [Live at the Troubadour 11/12/96] * (4:07)
  39. Someday Soon [Live at the Troubadour 11/12/96] * (3:11)
  40. Forget the Flowers [Live at the Troubadour 11/12/96] * (3:07)
  41. New Madrid [Live at the Troubadour 11/12/96] * (4:15)
  42. I Must Be High [Live at the Troubadour 11/12/96] * (3:10)
  43. Passenger Side [Punk Version] [Live at the Troubadour 11/12/96] * (2:14)
  44. Passenger Side [Live at the Troubadour 11/12/96] * (3:49)
  45. Hotel Arizona [Live at the Troubadour 11/12/96] * (3:56)
  46. Monday [Live at the Troubadour 11/12/96] * (4:09)
  47. Say You Miss Me [Live at the Troubadour 11/12/96] * (4:14)
  48. Outtasite (Outta Mind) [Live at the Troubadour 11/12/96] * (3:28)
  49. The Long Cut [Live at the Troubadour 11/12/96] * (3:24)
  50. Kingpin [Live at the Troubadour 11/12/96] * (9:18)
  51. Misunderstood [Live at the Troubadour 11/12/96] * (7:07)
  52. Far, Far Away [Live at the Troubadour 11/12/96] * (3:52)
  53. Give Back the Key to My Heart [Live at the Troubadour 11/12/96] * (4:00)
  54. Gun [Live at the Troubadour 11/12/96] * (4:26)
  55. Sunken Treasure [Live at KCRW 11/13/96] * (7:29)
  56. Red-Eyed and Blue [Live at KCRW 11/13/96] * (2:42)
  57. Far, Far Away [Live at KCRW 11/13/96] * (4:00)
  58. Will You Love Me Tomorrow [Live at KCRW 11/13/96] * (3:39)
totale tijdsduur: 1:17:13 (3:51:30)
avatar van Zachary Glass
Oei oei - hoe begin ik hieraan?

Op de één of andere manier voel ik me zwaar betrokken bij de muziek van Wilco & de figuur Jeff Tweedy.

Wat heb ik nu met Jeff Tweedy? De man klinkt in ieder interview alsof hij permanent last heeft van een snotvalling (= m.a.w. hij klinkt steeds snipverkouden). Ik heb dat ook - dat is al één punt van overeenkomst

Tweedy's werk klinkt nooit echt spectaculair, hoeft ook niet voor mij. Ik ben al lang tevreden met een popplaatje.

En deze "Being There" (is er link met de film? Geen idee! In mijn verbeelding alvast wel ) "deugt" volgens mij. We zijn nu zo'n acht jaartjes samen en we zijn nog steeds héél erg gelukkig

Wat is nu de sterkte van deze dubbelaar? Helaas heb ik geen checklist voor dat soort dingen. Is het omdat de muziek rafelig klinkt? Misschien.

OK - soms gaan we de tour op van zware sentimentaliteit ( b.v. in " Forget the flowers " ), maar die wordt gecounterd door Tweedy's karakteristieke humor.

Voor mij is deze plaat ook een beetje een schuiloord - meer dan de andere platen in m'n toptien - ik kan er echt in "leven" - dagenlang met deze cd in de stereo.

Een soort van "oh - komaan, ik blaas de aftocht! Ik ga samen met een paar vrienden leven in een bosreservaat!"-gevoel overheerst er dan in mij (kanttekeningen kunnen gemaakt worden ).

En is het niet bizar dat na deze plaat de americana-hausse een feit werd?

Ik ga even klef eindigen: Te midden van de soms pijnlijke dingen die ik hoor en zie hebben mensen soms warme, door liefde (of: muzikale liefde ) verlichte plekjes kunnen creeëren. Kleine plaatsjes waar liefde heerst. Dit is er ééntje voor mij

avatar van mathias
lijkt dit album op a ghost is born?

avatar van Zachary Glass
mathias schreef:

lijkt dit album op a ghost is born?

Niet echt. Hier heb je te maken met een mix van country, rock à la The Replacements en een paar sonische effecten (b.v. "Misunderstood"). Het klinkt minder "af" dan "A Ghost Is Born". De laatste is meer pop-gericht, terwijl deze meer recht-voor-de-raap rock is

avatar van MetalDog
Nee deze lijkt helemaal niet op een 'geboren geest'. Deze is veel frisser en snijdender. (en veel beter).

geweldige plaat! dat is alles wat ik er over te zeggen heb

avatar van beaster1256
dit is zeker far out de beste van wilco , degenialiteit druipt er gewoon af

avatar van dj maus
Mijn enige Wilco-plaat (Mermaid Avenue even buiten beschouwing gelaten). Hun latere werk is me van allerlei kanten aangeraden, maar heeft me nooit weten te boeien. Ik vond het altijd wat vergezocht. Op de verkeerde manier, want op zich hou ik wel van vergezocht. Toch lijkt het bij Wilco beter te werken als ze het wat rechttoe, rechtaan houden, zoals op deze plaat.

Consistent in kwaliteit en stijl, maar niettemin afwisselend genoeg om 4 plaatkanten de aandacht erbij te houden.

avatar van Frank Booth
Hm, ik vind het experiment bij Wilco juist heel subtiel en passend.

avatar van Cor
Cor
Een fraaie staalkaart van het Wilco-universum. Alle Wilco-geluiden zitten erin, ook nog de duidelijke countryroots. De liedjes graven zich naar een vaste plek in je hoofd. Erg mooi gemaakt.

Waar A.M. eindigde ging Jeff "Wilco" Tweedy vrolijk verder. Een stapje verder. Bij het eerste nummer, Misunderstood, hoor je duidelijk "Beatlesïnvloeden, Bij Monday gieren de "Stonesinvloeden" door de studio Bij Forget The Flowers is het weer even "countrytijd". Red Eyed And Blue is weer typisch Wilco. Bij What's The World Got In Store wordt de banjo weer eens van stal gehaald. Bij het eerste nummer van cd2, Sunken Treasure denkt je plots dat Neil Young de studio is binnen komen lopen. En na het aanstekelijke slotnummer Dreamer In My Dreams, krijg je bijna een onbedwingbare drang om een pintje buitenshuis, op een zonnig terras, te gaan drinken. Jeff pikt van alles wat mee, maar niet in de slechte zin des woords. Twee cd's (deze dubbel cd) weet hij ons te boeien en geen moment te vervelen, Da's echt knap. Jeff IS een superster. Mensen, die 'm alleen kennen van Yankee Hotel Foxtrot, moeten deze maar eens snel gaan luisteren. Jeff kan veel, misschien wel bijna alles. Cheers!!!

avatar van Cor
Cor
Nou, nou. Ik heb dat Wilco toch wel ondergewaardeerd bij mijn ontdekkingsreis van die geweldige groep eind vorig jaar. Bij herbeluistering voorganger A.M. al opgewaardeerd en ook mijn 4**** voor dit 'Being There' zijn gewoon te mager. Hop, een halve ster erbij. Dit is een prachtig overzicht van het brede spectrum dat Wilco majestueus weet te bespelen. Vind dit echt bijna van 'White Album' achtige dimensies (die de volle mep van 5***** van mij krijgt). Misschien een fractie minder dan dat legendarische Beatles-album, maar het scheelt niet veel. Alle stijlen worden met passie en verve gespeeld. Kijken of ik 'Summerteeth' ook moet upgraden?

avatar van Chronos85
Toch hoor ik ook Kinks-invloeden. Ik dacht vooral aan albums als Muswell Hillbillies, Arthur... en Lola.

Goed album, toegankelijk maar de band moet nog een beetje een eigen stijl ontwikkelen imo...

avatar van caravelle
Nog net zo goed als in de jaren 90. De invloed van The Beatles (lees White Album) is overduidelijk. Maar dan wel met een heerlijke country inslag hier en daar. Ook de Rolling Stones mogen even meedoen (Monday). Sindsdien is er geen betere Wilco plaat meer gemaakt.
Tevens onbegrijpelijk dat er zo weinig reacties zijn op dit buitensporig niet gedateerde muzikale kunststuk.

HolyGrail
I know we don't talk much
But you're such a good talker

Wat een verzameling geniale songs blijft dit toch.

avatar van bertus99
Eindelijk heb ik deze vroege Wilco te pakken gekregen. En hij bevalt me goed.Al is ie wel een beetje lang en hoor ik een paar nummers die ze er misschien beter niet op hadden kunnen zetten. Hij wordt vergeleken met de Witte van The Beatles zoals hier onder gebeurt. Nu is dat wel weer wat erg veel eer, maar afwisselend klinkt Being There zeker en wat ik niet verwachtte: In 1996 bleek Wilco eigenlijk al haast alles te hebben wat de band later zo bijzonder maakte. Ook al was de bezetting toen nog heel anders op Tweedy en Stirrat na.
Wat Caravelle zegt dat daarna geen betere Wilco-plaat meer is gemaakt vind ik echter nogal negatief. Being There is het begin van een serie die tot Sky Blue Sky eigenlijk steeds beter werd.
Voorlopig maar eens effe 4****. Ik ga er vast nog meer over zeggen.

Zeker een goed album, niet zo "kaal" meer als A.M., maar nog wel die lekkere countryrock/roots feel die A.M. ook zo fijn maakte. Sommige nummers zijn al wat druk/vol, met het soort psychedelische experimenten die je bij de latere Wilco zou gaan horen. Gelukkig is het nergens echt storend hier.

Eindigt mijn Wilco avontuur hier? Misschien wel, aangezien ik wat Summerteeth tracks hoorde die vol zitten met het soort drukke, experimentele pop elementen waar ik dus duidelijk geen zin in heb. Ik ben blij dat ik even door heb gezet, na het tegenvallende Foxtrot, toch 2 goede platen van de band ontdekt. Tenzij ze nog een plaat in een beetje deze stijl hebben gemaakt, hou ik het verder lekker bij Son Volt. Leuk plaatje dit, dat wel!

avatar van Sandokan-veld
Ik adviseer je dan 'Sky Blue Sky' nog eens een kans te gunnen, ThirdEyedCitizen, dat is toch wel veruit de meest rootsy van de latere Wilco-platen.

Ok, vooruit dan maar

avatar van harm1985
Verlaagd naar 4 sterren. Goed album, met zeker enkele hoogtepunten uit hun oeuvre maar ook net ff iets te lang en iers teveel filler. Niveau is constanter dan AM en ook duidelijk meer 'Wilco' dan hun eerste album. Op naar Summerteeth.

avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, voor de officiële heruitgave volgende week vrijdag, via een stream van NPR first listen

Alleen de bonusdisk van de Deluxe Edition.

avatar van Frenz
Onvoorstelbaar hoe tijdloos Wilco is, ze maken nog steeds relevante muziek en dit klinkt verre van gedateerd, integendeel.

Ik durf zelfs een ietwat gevaarlijke vergelijking aan met LCD Soundsystem, beide gebruiken herkenbaar verschillende bands en artiesten (en verschillende muziekstijlen) als invloed en maken daar iets unieks van met een eigen stijl, maar met respect voor en misschien wel eerbetoon aan de inspiratoren.

Robertus
Mooi gezegd, Frenz. Prachtband met een heel rijk oeuvre. Deze dubbelaar is voorbij voordat je er erg in hebt!

Ga ze vooral ook live zien, zeer de moeite waard (en dan druk ik me nog zacht uit)

avatar van henkiev
Absoluut meesterwerk!!