Yeasayer - All Hour Cymbals (2007)

Label: We Are Free

1. Sunrise (4:07)
  2. Wait for the Summer (4:53)
  3. 2080 (5:23)
  4. Germs (3:13)
  5. Ah. Weir (1:21)
  6. No Need to Worry (5:27)
  7. Forgiveness (3:40)
  8. Wait for the Wintertime (4:52)
  9. Worms (4:07)
  10. Waves (4:57)
  11. Red Cave (4:59)
Wait for the summer was voor mij echt het liedje van 2008. Vooral de heerlijke hippie-vibe van het tweede gedeelte. Meteen in zomerse sferen! Erg benieuwd naar hun volgende album, dat ergens in het najaar van dit jaar uitkomt.

avatar van barrett
Wat is dit voor een mix-mash, wat een geluid.... Dit geluid doet mij aan enkele dingen denken en toch blijft het uniek, het is een rare formulering daar ben ik me van bewust maar toch ben ik er van overtuigt.

Vele vergelijkingen werden er in die tijd gevormt toen ik deze plaat voor het eerst hoorde. The Talking Heads meets Tv on the Radio, Fleet Foxes meet Animal Collective etc... etc...

Maar eigenlijk heeft deze muziek het allemaal, wat een fantastische mix gewoon. Je hoort die Afrikaanse ritmes en door geslagen gekte die je onmiddelijk doen denken aan the Talking Heads. Daarnaast heb je natuurlijk de donkere sfeerzetting en prachtige Wall of Sound die mij doen denken aan Tv on the Radio. De meerstemmigheid die een treffende overeenkomst kennen met Fleet foxes (maar natuurlijk ook met the Beach Boys en CSN&Y) en natuurlijk last but not least doen die ongeloofelijke warige en vreemde opvolging van akkoorden denken aan The Animal Collective (waarmee ik de band eigenlijk nog het meest van al vergelijk),

Dit alles zou al genoeg moeten zijn om deze plaat bij de meesten onder jullie te doen aanprijzen. Mensen die echt eens een vreemde trip willen maken van Afrika tot in Indië met als gids deze New Yorkse band, aarzel niet langer dit is de plaat. Voor mensen die Animal Collective geniaal vinden twijfel ook niet langer....
En voor de mensen tenslotte die nog niet aangesproken zijn probeer het gewoon een heel nieuw universum zal voor je open gaan.

avatar van thesceneisnow
Dat Afrikaanse en die (samen)zang zijn echt hemels. Een plaat ook waar ik intens vrolijk van word. Voel me in een warm land.
Helaas, wat ik meer lees hierboven, is het tweede gedeelt iets minder.

avatar van De Daniël
Hoe kan het zijn dat ik mij al die tijd niet heb gebogen over het laatse (officiële) nummer Red Cave? Het is voor mij het mooiste nummer van de plaat geworden in ieder geval.

Dit album is geweldig! Tijd voor een opvolger...

Ambling Alp is de nieuwe single! Hitpotentie!

avatar van De Daniël
Geweldig nummer inderdaad! Echt de goede sound van Yeasayer.

avatar van OmeWillem
Ambling Alp is zoals al eerder gezegd echt een heel goed nummer. Een hit is het voor mij sowieso al: ''Stick up for yourself, son''

avatar van De Daniël
"Never mind what anybody else done"

avatar van KampF
Het nieuwe album is geweldig!

(verwijderd)
Oef ik schrok heel even bij het eerste nummer hoor..

Blijf dit heel bijzonder vinden. Ik had het gevoel dat ik in het begin even door de zure appel heen moest bijten maar als je je hier aan over geeft is dit echt heel goed, 4,5*

avatar van Ward
Ik heb deze laatst gekocht omdat ik 'Tightrope' van de Dark Was the Night-verzamelaar echt briljant vind, maar tot nu toe kan hij weinig overtuigen. Het begin is wel erg lekker met Sunrise en vooral 2080, maar daarna zakt het niveau nogal in. Daarna kabbelt het voor mij iets teveel voort, met te weinig momenten waarbij ik opveer (Forgiveness is trouwens wel erg sterk) en soms wordt het zelfs ronduit vervelend (Wintertime). Gelukkig kan de hemelse afsluiter nog een stuk goedmaken. 3*

Qua sound is Tightrope trouwens wel aanzienlijk anders, ligt het nieuwe album misschien meer in de lijn van dat nummer? Want dan wil ik me daar nog wel aan wagen.

Een van de beste langspelers van de laatste jaren én ook live een sensatie.

avatar van sander.
2080: mooi mooi.

avatar van roxyatbatb
Sunrise is echt héérlijk!

avatar van jasper1991
dan weer betoverend mooi(sunrise, forgiveness, wintertime waves, worms) maar de mindere nummers zijn dan ook wel weer bloedirritant.
unieke sound kan ik ze niet ontzeggen dus goed voor 3,5

avatar van Arrie
Yeasayer was ten tijde van 2007 een erg leuk, verfrissend bandje. Ze gebruikten Afrikaanse invloeden en psychedelische invloeden en maakten daar een erge combinatie van. Ze kwamen vrijwel tegelijkertijd op met Vampire Weekend, en aangezien ook zij Afrikaanse invloeden gebruikten, en ze nu hun tweede album ook nog eens bijna tegelijkertijd hebben uitgebracht, heb ik altijd een beetje de neiging om ze met elkaar te vergelijken. Als ik dat doe, moet ik zeggen dat, terwijl in 2007 iedereen met Vampire Weekend wegliep, ik Yeasayer toch net wat leuker vond.

Het begint al meteen met één van de hoogtepunten. Het begint al meteen interessant met een soort gospelgezang met mooi drumwerk eroverheen. Ik vind de zang toch ook wel best fijn. Er zijn betere zangers, maar het past prima bij de muziek. Er zit ook spanning in de muziek, je wacht tot het openbreekt. Vervolgens ben ik blij dat dat juist niet gebeurt. Het blijft een mooi dromerig muziekstuk met toch wat spanning erin. Sterke opener.

Wait for the Summer borduurt daar eigenlijk op voort. Erg fijne instrumentatie weer. Ook weer erg dromerig. Ik zie bij dit nummer al een heel feest voor me in Afrika, met veel zingende en dansende mensen.

2080 is het nummer dat ik het meest heb beluisterd van dit album. Het is dan ook erg aanstekelijk. Blijft in je hoofd zitten, is goed mee te zingen, perfecte single dus. Nog een catchy gitaarriffje erbij en het feest is compleet.

Germs is een wat rustiger, ingetogener nummer. Om even bij te komen van 2080. Luistert lekker weg, maar vind het verder niet al te boeiend nummer.
Ah. Weir is gewoon een... weird tussenstukje. Wat samenzang, niet veel meer dan een tussenstukje.
No Need To Worry is weer een fijn dromerig uitgesponnen nummer.
Forgiveness is een erg lekker nummer! Leuke intro, met een soort geloopt koortje, en een leuk gitaartje in het nummer. Lekker aanstekelijk weer allemaal, maar toch ook weer erg dromerig, en een beetje psychedelisch. Fijne combinatie.

Na al die vrolijkheid krijgen we ineens een erg duister en dreigend nummer. Alsof ineens de Afrikaanse geesten tevoorschijn komen. Wait for the Wintertime. De winter is inderdaad een stuk duisterder. Mooi contrast met Wait for the Summer.

Waves doet me qua zang soms aan wat shoegazebandjes denken (raar maar waar!). Qua gitaarspel is het juist alsof je naar een vrolijk popliedje luistert. Terwijl de drums het dan weer wat duisters geeft. Een rare combinatie. Maar het geeft een mooi liedje.
Worms vind ik maar een erg saai nummer. Er gebeurt bijna niks, kabbelt maar een beetje voort. Snel door naar Red Cave!

Want met allemaal geëxperimenteer op dit album, eindigt het gewoon met een mooi popliedje. Dat kunnen ze dus ook. Daarmee laten de heren hun veelzijdigheid zien.

Een album van pieken en dalen. Soms slaat het experiment verkeerd uit, maar ze hebben een leuk album neergezet met een leuke sound, en een paar geweldige nummers erop. En aangezien dit het debuut is, en het nog maar jonge twinitgers zijn, is het behoorlijk veelbelovend.

Met hun volgende album zouden ze een andere weg opslaan, en dat zou ongeveer hetzelfde resultaat geven: soms geweldig,. soms niks. Maar ik vermoed dat ze het nog wel in zich hebben om ooit een meesterwerk te maken.

In ieder geval blijft dit een fijn debuut, die ik graag nog eens opzet. Goed voor 3,5*!

avatar van willemmusic
sommigen hieronder springen over de schreef:
The Talking Heads meets Tv on the Radio, Fleet Foxes meet Animal Collective, the Bees etc... etc...met zang als the Beach Boys en CSN&Y, een erg leuk, verfrissend bandje!

...dus ik die handel aanschaffen, maar na het heerlijke Sunrise, Wait for the Summer en 2080 hoor ik daarna vooral This Heat en die waren er echt al zo'n 15 jaar eerder bij... Verder niks mis mee, hoor...maar luister ook eens naar This Heat - Deceit (1981) !

avatar van Mathough
Yeasayer, een groep benadigde muzikanten met een paar memorabele songs. Uitsmeren kunnen ze naar mijn inziens niet, ik vind de eerste 3 nummers er namelijk met kop en schouders bovenuit steken. Iets soortgelijks was ook al het geval op Odd Blood. Toch een ruime voldoende voor de mannen van Yeasayer ook al heb ik zo nu en dan moeite om de sessie uit te zitten.

Voor mij is dit toch een van de meest bijzondere albums die ik ken. Volledig gemaakt zonder enige pretentie en vanuit een heel aparte invalshoek. Superorigineel, spiritueel, harmonieus, muzikaal en betoverend. Hoef niet eens zo nodig de songs langs te lopen want het luistert als één psychedelische trip weg.

Het is ergens zo zonde dat ze na de eveneens fantastische (maar wel veel meer popsonggerichte en ambitieuze) opvolger Odd Blood eigenlijk 'van het padje geraakt zijn'. Doch puur op mijn persoonlijke smaak gecombineerd met het unieke krijgt dit de volle mep van me.

Ik zal trouwens het hier geopperde This Heat eens een kans geven.