Joni Mitchell - Ladies of the Canyon (1970)

Canada
Pop / Folk
Label: Reprise

1. Morning Morgantown (3:12)
  2. For Free (4:31)
  3. Conversation (4:21)
  4. Ladies of the Canyon (3:32)
  5. Willy (3:00)
  6. the Arrangement (3:32)
  7. Rainy Night House (3:22)
  8. The Priest (3:39)
  9. Blue Boy (2:53)
  10. Big Yellow Taxi (2:16)
  11. Woodstock (5:25)
  12. The Circle Game (4:40)
avatar van Mssr Renard
Ik vind marathons echt stupide.
Maar ik zal de komende tijd wel wat vaker haar platen draaien, omdat het zo rustgevend is. Maar als een snelle jelle zo door het oeuvre van een artiest racen, vind ik raar.

Ik vind het ook belangrijk om vaak terug te keren naar platen, dus ik zal dan ook wel even bezig zijn met Joni, net als Bonnie Raitt, dat is ook een artiest met een rijk en uitgebreid oeuvre.

avatar van luigifort
Ben ik het niet mee eens, zeker niet als je de hele discografie toch al kent...

avatar van johan de witt
Joni toch vooral een 70s-artiest.
Ik denk dat weinig mensen al haar albums van na 1979 kennen, in die zin zou het juist interessant zijn.

avatar van Mssr Renard
Ik ben jullie helemaal kwijt. Maar dat geeft niet, ik snap wel vaker sommige zaken niet.

Hoe dan ook, raakt Joni's muziek mij precies goed. Dat symfonische, dromerige, softe geluid, de hoge zang. Allemaal erg mooi. Voelt als muziek om bij tot rust te komen.

Ja heerlijke zondagochtendmuziek wel

avatar van luigifort
johan de witt schreef:
Joni toch vooral een 70s-artiest.

Ken jij haar Thomas Dolby album uit 1985?

avatar van Rudi S
Mssr Renard schreef:

Hoe dan ook, raakt Joni's muziek mij precies goed. Dat symfonische, dromerige, softe geluid, de hoge zang. .

In de 2e helft van de jaren '70 ging ze steeds meer jazz invloeden in haar muziek verwerken en o.a. samenwerken met , Pat Metheny, Michael Brecker en vooral ook met Jaco Pastorius.

luigifort schreef:

Ken jij haar Thomas Dolby album uit 1985?

Nee, wel benieuwd naar haar synth-fase

Rudi S schreef:

Daar was ik mij van bewust van. Maar ik wil een artiest graag vanaf het begin ontdekken. Ik vind muzikale groei vaak erg interessant. Soms kom ik bij een artiest bij een plaat aan, en blijf daar dan hangen, omdat ik het fantastisch vind. Maar na een tijdje is het dan weer teveel van hetzelfde en laat ik een artiest weer een tijdje liggen, om het later weer op te pikken.

Lang verhaal kort: ik kom uiteindelijk vast wel bij die jazzperiode van Joni aan, maar ik vermoed niet binnenkort. Vooral ook omdat het nu ook tijd wordt om die eerste vier platen wat meer op me te laten inwerken. Want 1 of 2 keer beluisteren is niet genoeg, daarom wil ik ook geen marathon of iets dergelijks aangaan.

avatar van meneer
Ik kwam bij de eerste albums van Mitchell uit juist door een later album: Joni Mitchell - Both Sides Now waarop ze met een totaal andere stem bepaalde oudere nummers van zichzelf zingt. Dus van nieuwe versies van oudere nummers naar haar eerste albums. Ook hele andere, meer dromerige, arrangementen op het album uit 2000. Ik heb juist wat minder met de jazzy periode van haar. Joni Mitchell is het zeker waard om de tijd voor haar muziek te nemen en niet zomaar snel te consumeren. Ik ben nu zo’n drie jaar bezig met haar muziek, soms zijn er langere pauzes maar meestal komt ze in de zomer weer terug.

avatar van Mssr Renard
meneer, als twee meneren onder elkaar, passen we dezelfde luistertactiek toe.

Dat is ook direct de meest slechtlopende zin die ik in tijden heb getikt.

Nu overgestapt op andere softies voor deze zondag: Barclay James Harvest.

avatar van Minneapolis
Mssr Renard schreef:
meneer, als twee meneren onder elkaar, passen we dezelfde luistertactiek toe.

Dat is ook direct de meest slechtlopende zin die ik in tijden heb getikt.

Nu overgestapt op andere softies voor deze zondag: Barclay James Harvest.

Genoeg gekletst nu. Hop, met een beetje goede wil kun je makkelijk vandaag nog recensies van Blue t/m Hejira er uit gooien.

avatar van Tonio
Eigenlijk is al het werk van Joni in de zeventiger jaren van een absurd hoog niveau. Ranking is moeilijk en ook een beetje onzinnig. Maar als ik het mes op de keel krijg gezet kies ik voor dit album.

Minneapolis schreef:

Ik beloof deze week nog een Joni-plaat op te zetten, als ik er dan ook van kan zorgen dat de volgende artiesten wat meer aandacht krijgen: Barclay James Harvest (ook dromerig en symfonisch maar wat bombastischer) en Susan Tedeschi (een waanzinnige zangeres, maar wel rauwer, minder lief).

Ik neem mijn tijd voor lá Mitchell. Geen hapslikwegartieste.

Dank voor al deze updates. Dit album stond altijd op 5* en ergens ben ik weer een halfje gezakt. Maar na het vandaag weer op de draaitafel gelegd te hebben door de aandacht hier besefte ik dat dat een vergissing was. Terug naar de volle mep dus. Joni is en blijft geweldig

Misschien wil iemand zijn of haar toplijst in dit topic met ons delen? Toen was er nauwelijks aandacht voor, misschien nu wel?!

avatar van Mssr Renard
Toch een halve punt aftrek voot het vervelende Yellow Taxi. Maar die halve punt gaat dan naar het fabuleuze Clouds, want die komt wel erg binnen hoor.