Paradise Lost - Believe in Nothing (2001)

Label: Koch

1. I Am Nothing (4:02)
  2. Mouth (3:46)
  3. Fader (3:57)
  4. Look at Me Now (3:38)
  5. Illumination (4:31)
  6. Something Real (3:35)
  7. Divided (3:27)
  8. Sell It to the World (3:12)
  9. Never Again (4:38)
  10. Control (3:29)
  11. No Reason (3:15)
  12. World Pretending (4:29)
bro
dit is echt een goede cd, niet te onderschatten.
de openingssong I am nothingbrengt de sfeer er direct in met een aanstekelijk deuntje.
net zoals mouth trouwens. deze songs geven me trouwens een rustgevend gevoel.

dan fader. zeker ook niet slecht. weer met dezelfde formule van de eerste twee liedjes maar toch nog altij devernieuwend en goed.

pas als ik Look at me now hoorde was ik wat minder tevreden. het liedje begint met een electronisch deuntje. doorheen het liedje blijft het allemaal toch nogal eentonig en klagerig. ik mis hier wat 'volume' in het liedje

dan illumination= prachtig. nog beter dan I am nothing. en alhoewel het refrein ook klagerig is zoals in Look at me Now is het hier een mooie klagerigheid. de melodie van de gitaar die altijd gespeeld word tijdens en na het refrein is ongelofelijk simplistisch maar ooh zo mooi. tegen een minuut om 3 komt er een solootje die voortbouwd op de melodie, prachtig.

Something Real. opent met een kort stukje drum die nogal electronisch klinkt. kweet niet ofdat zij met de computer werken ofzo, zo goed ben ik niet ingelicht over deze band. dat stukje komt doorheen het liedje trouwens nog een paar keer terug. het refrein komt me vaag bekent voor. ik ben niet echt iemand die daarop zit te vitten maar desalniettemin kan dees liedje me maar mattig bekoren. Hmm, nee , daar zeg ik iets verkeerd. Dees liedje kan me maar matig bekoren tussen de veel betere liedjes illumination en divided maar als ik het appart beluister (op mp3 ofzo) dan ist het wel een goedje

Divided is dus zoals zonet gezegt ook een goedje. Op de achtergrond hoor je iets een vol en warm geluid maken. Ik weet niet wat, mss gewoon een met de pc geproduceerde klank. Dat zou best wel eens kunnen. Alhoewel dit liejde 3.30 minuten duurt heb ik toch altijd het idee dat het veel korter duurt. Ene kant jammer, andere kant juist goed, zo verveelt het nooit

Sell it to the world is een actiever liedje. Dat is goed om weer wat energie in de cd te stoppen die anders misschien wel te veel afwezig was. Het stoort me hier wel dat de lyrics van dees liedje nogal …herhalend zijn.

--- It's not without its consequence
It's not without its joy

Sell it to myself
Sell it to myself
Then sell it to the world

It's not without belligerence
It's not without a ploy

[refrein]

It thrives in one fraternity
And slowly will destroy
[refrein] ---

Geef toe, dit is echt weinig. Dit kon ik al na 2de luisterbeurt volledig meezingen zonder teksten op te zoeken. En ok, gemakkelijk mee kunnen zingen is gewoon ongelooflijke leuk om doen maar dees gaat over de limit

Never again: nou, weet ik niet echt wat erover schrijven…ff herluisteren … liedje nu al halfverwege en weet ik het nog niet. Dees liedje boeit me duidelijk totaaal niet. Het liedje wordt bij 2 minuten onderbroken door een stil en rustig geluid van strijkers zo lijkt me en daara gaat er gewoon weer 2 minuten in die verdacht ongelooflijk veel op de eerste 2 lijken. Knip en plak werk zo lijkt me

Over control ben ik al wat meer te spreken. Zanger gebruikt hier lichtjes een stemvervormer zo lijkt me. Ik vind het minder geslaagt dan als hij normaal lekker diep zingt maar wat afwisseling kan geen kwaad. Ook wordt er beperkt gebuik gemaakt van een echo-effect. Ja, het valt nog allemaal redelijk goed mee.

In No reason komt de band eindelijk nog eens afzetten met een ritme die me direct aan het bewegen maakt. Daarvoor nog niet dansen maar…je weet wel wat ik bedoel hé. Het valt me zonet op dat de stem eigelijk ook wat vervormt is zoals in Control. Dat had ik eerst niet gemerkt. M.a.w. het is niet storend. Ook best goede song.

World pretending. We zitten aan het laatste liedje van dees cd. Ook geen lage zang in dit liedje. Hij verheft z’n stem wat en af en toe klinkt het effe ruw. Geeft mooi effect. In dit liedje moet je het vooral van de zang hebben. Klinkt als een tipische afsluiter maar wel een mooi.

Conclusie: cd start met ongelooofelijk sterke nummers maar halfverwege haalt het niveau toch wel een dieptepunt. In de laatste 2 liedjes lijkt het effe terug goed te komen maar dat lukt niet volledig. Ik betwijfel het sterk of ik deze cd nog in ms cd-speler ga laten zitten als ik voorbij het liedje divided ben. Jammer. Toch nog 4* want de eerste helft van de cd is dan weer abnormaal goed.

avatar van james_cameron
Wat mij betreft de minste cd ooit van Paradise Lost, maar nog wel de moeite waard door de degelijkheid van de songs. Geen echte uitschieters echter- pure middelmaat, en dat is voor Paradise Lost absoluut niet goed genoeg.

avatar van notsub
Paradise Lost kan veel beter dan ze op dit album laten horen. Het is denk ik nog een soort overgangsalbum van de oude harde naar de nieuwe softere stijl, die op latere albums overtuigender uit de speakers klinkt. Mouth is een leuk nummer, maar de rest gaat redelijk anoniem aan mij voorbij. 2.5 punten

avatar van wizard
Deze cd gisteren gekocht, en na wat ik erover had gelezen valt het best mee. Ik ben wel redelijk enthousiast.

Wat mij betreft klinkt de cd hier en daar als zijn voorganger (Host), terwijl het geluid ook elementen bevat van Symbol of Life. Kortom, het is niet alleen meer electronica, er zit weer een flinke hoeveelheid gitaar in. En juist dat maakt deze cd voor mij goed te pruimen, ook al zijn niet alle nummers even sterk.

avatar van james_cameron
In de herkansing, maar ik blijf bij mijn oordeel. Het probleem van het album is niet slechts de luchtigheid van het geheel, maar ook de futloosheid van de composities. Wanneer dit uitgebracht zou zijn als een verzameling b-kantjes had ik het ook geloofd. Nergens voelt het album als een eenheid. De produktie is ook wat flets en hoewel ik blij was dat na Host de gitaar weer zijn intrede deed klinken de gitaarpartijen behoorlijk ongeïnspireerd. Toch is het boven het gemiddelde voor mij omdat de band gewoonweg geen slecht album kan maken.

Deze vrij snel naar One Second gekocht, net als Host.
Toch stelt hij teleur na het zeer geslaagde One Second; deze is teveel Nickelback.

avatar van wizard
Zonet deze maar weer eens beluisterd, had moeite er doorheen te komen. Het begint goed met I Am Nothing en Mouth, maar daarna is het zouteloosheid troef. Niet te onderscheiden nummers in hetzelfde tempo. Dit is geen schim van Draconian Times of Icon.
Verlaagd naar 2.0*.

avatar van Edwynn
Believe In Nothing leek even het motto te zijn van een band die verkeerde in een identiteitscrisis. De band wilde na het afwijkende Host blijkbaar graag terugkeren naar het geluid uit de hoogtijdagen.

Of wilden ze dat zelf nou niet en moest dat van de fans of van de platenmaatschappij?

Ze geloofden er dus niet in. En dan krijg je dus een hopeloos ongeïnspireerd werkstuk als het album alhier.
Futloos, krachteloos en vermoeiend.
Nog geen vlaag van een sterke compositie te ontdekken. Of het moet het afsluitende World Pretending zijn.

Gauw vergeten.

avatar van andnino
deric raven schreef:
deze is teveel Nickelback.

treffend

avatar van Edwynn
Die vergelijking ontgaat mij volledig.

MindRuler
deric raven schreef:
Nickelback.

Deze vergelijking slaat nergens op. Of bedoel je dat elke song op elkaar lijkt? Dat vind ik nl. niet.
Het probleem met Believe In Nothing is dat er slechts 2 supersongs opstaan met name Mouth en I Am Nothing. De rest gaat van "redelijk" tot "slaapverwekkend".

avatar van wizard
Tja, als single Mouth/I am Nothing was dit ook goed genoeg geweest

MindRuler
notsub schreef:

Wel vreemd aangezien voorganger Host beduidend softer was.
Ik vond deze een voorzichtige terugkeer naar hun verleden. Op de albums die zouden volgen, trekken ze die lijn gelukkig nog verder door. Ik blijf dit wel één van mijn minst favoriete PL-platen vinden. Ik wil mijn vorige bericht graag even corrigeren. Er staat nog een supersong op deze schijf: Look At Me Now.