Paradise Lost - Believe in Nothing (2001)

Label: EMI

1. I Am Nothing (4:02)
  2. Mouth (3:46)
  3. Fader (3:57)
  4. Look at Me Now (3:38)
  5. Illumination (4:31)
  6. Something Real (3:35)
  7. Divided (3:27)
  8. Sell It to the World (3:12)
  9. Never Again (4:38)
  10. Control (3:29)
  11. No Reason (3:15)
  12. World Pretending (4:29)
bro
dit is echt een goede cd, niet te onderschatten.
de openingssong I am nothingbrengt de sfeer er direct in met een aanstekelijk deuntje.
net zoals mouth trouwens. deze songs geven me trouwens een rustgevend gevoel.

dan fader. zeker ook niet slecht. weer met dezelfde formule van de eerste twee liedjes maar toch nog altij devernieuwend en goed.

pas als ik Look at me now hoorde was ik wat minder tevreden. het liedje begint met een electronisch deuntje. doorheen het liedje blijft het allemaal toch nogal eentonig en klagerig. ik mis hier wat 'volume' in het liedje

dan illumination= prachtig. nog beter dan I am nothing. en alhoewel het refrein ook klagerig is zoals in Look at me Now is het hier een mooie klagerigheid. de melodie van de gitaar die altijd gespeeld word tijdens en na het refrein is ongelofelijk simplistisch maar ooh zo mooi. tegen een minuut om 3 komt er een solootje die voortbouwd op de melodie, prachtig.

Something Real. opent met een kort stukje drum die nogal electronisch klinkt. kweet niet ofdat zij met de computer werken ofzo, zo goed ben ik niet ingelicht over deze band. dat stukje komt doorheen het liedje trouwens nog een paar keer terug. het refrein komt me vaag bekent voor. ik ben niet echt iemand die daarop zit te vitten maar desalniettemin kan dees liedje me maar mattig bekoren. Hmm, nee , daar zeg ik iets verkeerd. Dees liedje kan me maar matig bekoren tussen de veel betere liedjes illumination en divided maar als ik het appart beluister (op mp3 ofzo) dan ist het wel een goedje

Divided is dus zoals zonet gezegt ook een goedje. Op de achtergrond hoor je iets een vol en warm geluid maken. Ik weet niet wat, mss gewoon een met de pc geproduceerde klank. Dat zou best wel eens kunnen. Alhoewel dit liejde 3.30 minuten duurt heb ik toch altijd het idee dat het veel korter duurt. Ene kant jammer, andere kant juist goed, zo verveelt het nooit

Sell it to the world is een actiever liedje. Dat is goed om weer wat energie in de cd te stoppen die anders misschien wel te veel afwezig was. Het stoort me hier wel dat de lyrics van dees liedje nogal …herhalend zijn.

--- It's not without its consequence
It's not without its joy

Sell it to myself
Sell it to myself
Then sell it to the world

It's not without belligerence
It's not without a ploy

[refrein]

It thrives in one fraternity
And slowly will destroy
[refrein] ---

Geef toe, dit is echt weinig. Dit kon ik al na 2de luisterbeurt volledig meezingen zonder teksten op te zoeken. En ok, gemakkelijk mee kunnen zingen is gewoon ongelooflijke leuk om doen maar dees gaat over de limit

Never again: nou, weet ik niet echt wat erover schrijven…ff herluisteren … liedje nu al halfverwege en weet ik het nog niet. Dees liedje boeit me duidelijk totaaal niet. Het liedje wordt bij 2 minuten onderbroken door een stil en rustig geluid van strijkers zo lijkt me en daara gaat er gewoon weer 2 minuten in die verdacht ongelooflijk veel op de eerste 2 lijken. Knip en plak werk zo lijkt me

Over control ben ik al wat meer te spreken. Zanger gebruikt hier lichtjes een stemvervormer zo lijkt me. Ik vind het minder geslaagt dan als hij normaal lekker diep zingt maar wat afwisseling kan geen kwaad. Ook wordt er beperkt gebuik gemaakt van een echo-effect. Ja, het valt nog allemaal redelijk goed mee.

In No reason komt de band eindelijk nog eens afzetten met een ritme die me direct aan het bewegen maakt. Daarvoor nog niet dansen maar…je weet wel wat ik bedoel hé. Het valt me zonet op dat de stem eigelijk ook wat vervormt is zoals in Control. Dat had ik eerst niet gemerkt. M.a.w. het is niet storend. Ook best goede song.

World pretending. We zitten aan het laatste liedje van dees cd. Ook geen lage zang in dit liedje. Hij verheft z’n stem wat en af en toe klinkt het effe ruw. Geeft mooi effect. In dit liedje moet je het vooral van de zang hebben. Klinkt als een tipische afsluiter maar wel een mooi.

Conclusie: cd start met ongelooofelijk sterke nummers maar halfverwege haalt het niveau toch wel een dieptepunt. In de laatste 2 liedjes lijkt het effe terug goed te komen maar dat lukt niet volledig. Ik betwijfel het sterk of ik deze cd nog in ms cd-speler ga laten zitten als ik voorbij het liedje divided ben. Jammer. Toch nog 4* want de eerste helft van de cd is dan weer abnormaal goed.

avatar van james_cameron
Wat mij betreft de minste cd ooit van Paradise Lost, maar nog wel de moeite waard door de degelijkheid van de songs. Geen echte uitschieters echter- pure middelmaat, en dat is voor Paradise Lost absoluut niet goed genoeg.

avatar van notsub
Paradise Lost kan veel beter dan ze op dit album laten horen. Het is denk ik nog een soort overgangsalbum van de oude harde naar de nieuwe softere stijl, die op latere albums overtuigender uit de speakers klinkt. Mouth is een leuk nummer, maar de rest gaat redelijk anoniem aan mij voorbij. 2.5 punten

avatar van wizard
Deze cd gisteren gekocht, en na wat ik erover had gelezen valt het best mee. Ik ben wel redelijk enthousiast.

Wat mij betreft klinkt de cd hier en daar als zijn voorganger (Host), terwijl het geluid ook elementen bevat van Symbol of Life. Kortom, het is niet alleen meer electronica, er zit weer een flinke hoeveelheid gitaar in. En juist dat maakt deze cd voor mij goed te pruimen, ook al zijn niet alle nummers even sterk.

avatar van james_cameron
In de herkansing, maar ik blijf bij mijn oordeel. Het probleem van het album is niet slechts de luchtigheid van het geheel, maar ook de futloosheid van de composities. Wanneer dit uitgebracht zou zijn als een verzameling b-kantjes had ik het ook geloofd. Nergens voelt het album als een eenheid. De produktie is ook wat flets en hoewel ik blij was dat na Host de gitaar weer zijn intrede deed klinken de gitaarpartijen behoorlijk ongeïnspireerd. Toch is het boven het gemiddelde voor mij omdat de band gewoonweg geen slecht album kan maken.

Deze vrij snel naar One Second gekocht, net als Host.
Toch stelt hij teleur na het zeer geslaagde One Second; deze is teveel Nickelback.

avatar van wizard
Zonet deze maar weer eens beluisterd, had moeite er doorheen te komen. Het begint goed met I Am Nothing en Mouth, maar daarna is het zouteloosheid troef. Niet te onderscheiden nummers in hetzelfde tempo. Dit is geen schim van Draconian Times of Icon.
Verlaagd naar 2.0*.

avatar van Edwynn
Believe In Nothing leek even het motto te zijn van een band die verkeerde in een identiteitscrisis. De band wilde na het afwijkende Host blijkbaar graag terugkeren naar het geluid uit de hoogtijdagen.

Of wilden ze dat zelf nou niet en moest dat van de fans of van de platenmaatschappij?

Ze geloofden er dus niet in. En dan krijg je dus een hopeloos ongeïnspireerd werkstuk als het album alhier.
Futloos, krachteloos en vermoeiend.
Nog geen vlaag van een sterke compositie te ontdekken. Of het moet het afsluitende World Pretending zijn.

Gauw vergeten.

avatar van andnino
deric raven schreef:
deze is teveel Nickelback.

treffend

avatar van Edwynn
Die vergelijking ontgaat mij volledig.

deric raven schreef:
Nickelback.

Deze vergelijking slaat nergens op. Of bedoel je dat elke song op elkaar lijkt? Dat vind ik nl. niet.
Het probleem met Believe In Nothing is dat er slechts 2 supersongs opstaan met name Mouth en I Am Nothing. De rest gaat van "redelijk" tot "slaapverwekkend".

avatar van wizard
Tja, als single Mouth/I am Nothing was dit ook goed genoeg geweest

notsub schreef:

Wel vreemd aangezien voorganger Host beduidend softer was.
Ik vond deze een voorzichtige terugkeer naar hun verleden. Op de albums die zouden volgen, trekken ze die lijn gelukkig nog verder door. Ik blijf dit wel één van mijn minst favoriete PL-platen vinden. Ik wil mijn vorige bericht graag even corrigeren. Er staat nog een supersong op deze schijf: Look At Me Now.

avatar van lennert
Onverwachts goed dit. Waar ik Host en One Second allebei nog wel eens opzet, is het bij Believe In Nothing nooit meer geweest dan een enkele luisterbeurt sinds aanschaf. Geen idee waarom eigenlijk, want ik vind de rock/elektronica-sound hier vele malen beter werken dan men het op de vorige twee albums deed en met songs als Mouth, Divided en Sell It To The World ook weer echt duidelijk herkenbare songs. Sowieso doet de band het op dit album goed qua opbouw en lengte: afwisselende, catchy songs die geen van allen te lang duren met een totale speelduur van drie kwartier. Er zit weer meer van de klassieke sound in (af en toe lagere zang, meer gitaarmelodieën), maar het voelt toch ook meer eigentijds aan. De productie is misschien wat droog, maar voor een rockalbum klinkt het prima en de ritmesectie springt er dit keer ook meer uit dan normaal.

Verbazingwekkend, maar het laagst scorende album hier bevalt me eigenlijk behoorlijk goed!

Voorlopige tussenstand:
6. One Second
7. Host
8 Lost Paradise

avatar van RuudC
Nickelback? Dat vind ik wel erg makkelijk om te roepen.

Het minst populaire album van Paradise Lost valt me in alle eerlijkheid nog reuze mee. Ja, elektronica voert de boventoon, maar met de teruggekeerde gitaarpartijen heb ik heel wat minder moeite om hier naar te luisteren. Anno 2001 heb je een heel modern geluid te pakken. Mijn smaak is het niet, maar de rillingen lopen me bij het luisteren ook niet over de rug. Qua zang is het ok. De melancholiek zit er goed in. Ik snap het wel dat fans dit haten, maar tegelijkertijd snap ik ook wel dat dit album heus wel fans heeft. Ik proef de intentie van Paradise Lost wel en wat het schrijven van songs betreft, bespeur ik hier wel groei.

Tussenstand:
6. Believe In Nothing
7. One Second
8. Host

avatar van milesdavisjr
Believe in Nothing is niet de boeken ingegaan als een topper. De songs zijn toegankelijk, bevatten nog steeds de elektronische toevoegingen maar de plaat voelt tevens stroperig aan. Daar zijn de vele nummers die zich op midtempo afspelen debet aan. Desalniettemin kent dit schijfje wel degelijk zijn momenten hoewel ze wel op 1 hand zijn te tellen. Mouth is een prachtsong, pakkend en melodieus. Look At Me Now bevat het nodige vuur en zulke songs had deze worp wel meer kunnen gebruiken. Sell It To The World met zijn hakkende drumwerk heeft zijn charme en No Reason is tenslotte de laatste song die mij nog wel kan bekoren maar voor het overige zijn de nummers niet vooruit te branden. In de discografie van de band bungelt deze worp toch ergens in de onderste regionen.

avatar van milesdavisjr
Hoewel de heren voortgaan op de weg die zij met One Second zijn ingeslagen voelen de songs ditmaal wat commerciëler aan, wat meer single gericht. Nummers als Mouth (een catchy song overigens) en Fader (uitgebracht met een typische begin jaren 00 signatuur) lijken wel gemaakt om de grote massa te bereiken. Dat is niet erg, je mag uitbrengen wat je goed dunkt, de meeste nummers zijn alleen ontdaan van enige spanning. Als de heren enigszins uit de band springen dan levert dat direct wat (weliswaar gecontroleerd) vuurwerk op, Look At Me Now en Sell It To The World zijn wat ruiger van aard en hebben dan direct de aandacht. Believe in Nothing doet echter zijn naam ook eer aan want net als Host is het wat gezichtsloos.
One Second, Host en Believe In Nothing vormen gezamen toch min of meer een drieluik die onderling maar weinig van elkaar verschillen. Waarbij aangetekend moet worden dat One Second donkerder van aard is, en daardoor op punten scoort.

Tussenstand:

6. Believe In Nothing
7. Host
8. Lost Paradise

avatar van Lau1986
Dit is best een aardig album. Er staan een paar lekkere nummers op en Holmes zingt vrij aardig. Vermakelijk album.

avatar van Supersid
Ik kan begrijpen dat fans fan het eerste uur hier niet blij mee waren / zijn, maar ik ben PL op een later tijdstip en in willekeurige volgorde beginnen ontdekken. Dit album is naar mijn mening dan ook heel sterk, met toch wel een paar uitschieters (1,2,9,10 om er maar een paar te noemen).

MindRuler
Het bijen-album kon me op een paar nummers na nooit echt bekoren. Geef mij maar Icon en Draconian Times.

avatar van Edwynn
Ik vind het als fan van het eerste uur geen fijn album. Dat heeft alleen niet zoveel te maken met de stijl. Host vind ik bijvoorbeeld fantastisch.
Believe In Nothing is gewoon die zouteloze prak die José, de vrouw van Oboema, in meer onbekommerde tijden wel eens voor zette. Gelukkig sluit World Pretending de boel wel in stijl af.

Gezien de albumcover hadden ze deze plaat 'Beelieve' in Nothing moeten noemen.

Gek genoeg is Paradise Lost voor mij bij deze plaat begonnen: hij was net uit toen ik de band ontdekte. Ik vond het toen best een leuk rockschijfje met een aantal interessante momenten en catchy nummers. Inmiddels kan ik wel zeggen dat ze veel beter kunnen en draai ik hem weinig meer. De productie is inderdaad wat droogjes en geeft niet de diepte die sommige andere releases wel hebben.

En toch, staan er echt een paar mooie nummers op. World Pretending is gewoon echt een boeiende song die zo even op repeat kan. Illumination is net iets minder, maar heeft toch ook wel een bepaalde diepte en een mooi refrein dat blijft hangen. Fader is voor Paradise Lost begrippen een beetje een 'klein' liedje, maar ik vind het erg mooi. Mouth is een catchy 'mainstream' rocker die toch wel positief blijft hangen.

Maar dan, tjaah... toch ook veel opvulling hoor. Bijna de helft van de nummers boeit me gewoon niet of nauwelijks, en dat is een stuk slechtere score dan op de platen hiervoor en hierna. Dan nog twee middelmatige tracks (Divided, I Am Nothing) die wel iets doen maar me niet echt beetpakken. Kom ik toch op 3 sterren uit.