menu
zoeken in:
avatar van Eddie
In Muziek > Artiesten > Iron Maiden:

Als allergrootste Maiden fan van deze site kan het natuurlijk niet uitblijven dat ik daar eens een forum over zou openen. Graag discusseer ik hier met andere liefhebbers over wat jullie de beste platen vinden, de beste nummers, wie de beste zanger van Maiden is of geweest is, wat hun beste plaat is enz enz enz, kortom alles wat met maiden te maken heeft.

Persoonlijk vind ik hun laatste plaat een van hun beste platen die ze ooit gemaakt hebben, het geluid is perfect Bruce is misschien nog nooit zo goed bij stem geweest en de composities zijn geniaal, ik denk dat ik alleen dat ik Seventh son of a Seventh Son en Somewhere in Time beter vind.
Ik heb maiden al tig keer life gezien, zowel met Blaze als met Bruce, ik heb ze alleen helaas nog nooit een show zien doen die zo geweldig goed is als op de Life After Death video, hoewel Waldrock 2003 erg dicht in de buurt kwam.

Dionysos
Tsja, Iron Maiden is toch wel een Met00000licoon pur sang. Erg gave band, heeft van het debuut t/m Seventh Son of a Seventh Son alleen maar klassiekers uitgebracht. Daarna volgde nog het meer dan aardige Fear of the Dark maar die verdient de klassiekerstatus IMO niet.

De beste plaat vind ik Seventh Son..., daar staat geen enkel slecht nummer op en het geheel swingt gewoon als de tering. The Number of the Beast is natuurlijk ook erg vet, daar staan tevens de bekendste nummers op.
Qua zanger vind ik Bruce het fijnst om naar te luisteren, hoewel hij soms wel erg doorschiet in die uithalen van 'em. Tijdens zijn eerste periode hebben ze ook de beste muziek gemaakt. Di'Anno is zeker niet slecht, maar de muziek op de eerste twee platen is mij iets te punk en vergeleken met het latere werk nèt niet overtuigend genoeg. En Blaze....tsja....*kuch*....;)

Tegenwoordig is de rek er al een flinke tijd uit, ook hun laatste album heeft me niet kunnen overtuigen. Gewoon een herhaling van zetten, met teveel routine ingespeeld.

Maar dat geeft niet, Iron Maiden is allang onsterfelijk .

avatar van J.Bell
Iron Maiden

Ik heb ze gezien op Waldrock, en ik moet zeggen, ik vond het echt fantastisch. Ik had me toen nog niet echt verdiept in de muziek van Maiden, maar de meeste nummers die ze speelden kende ik wel.

De leukste nummers voor mij zijn: Hollowed by thy Name, Run to the Hills, 666 Number of the Beast, Wasted Years en Bring your Daughter to the Slaughter. Maar dat zijn denk ik de bekendere nummers, voor de rest ben ik er nog niet zo bekend mee, maar daar gaat verandering in komen. Echt hele lekkere muziek.

Oke, heel veel ikkes in mijn stukje tekst, maar goed


avatar van HammerHead
Ik volg in deze in grote lijnen Dionysos. Beste zanger vind ik duidelijk Bruce. Al moet ik toegeven dat ik geen enkel album met Blaze of Paul helemaal ken. Alleen wat losse nummers en die hebben me eigenlijk nooit kunnen overtuigen (zeker in het geval van Blaze) om de hele albums te beluisteren.

Eigenlijk interesseer ik me tegenwoordig totaal niet meer voor welke jaren tachtig metal band dan ook (motorhead, maiden, metallica, slayer e.d.). Allemaal volledig uitgemolken formules die tot in het eindeloze herhaald worden (ok metallica is wel zeer duidelijk extreem veel slechter geworden).

Dus wat Maiden betreft ga ik voor de periode 82-92. Beste album blijf ik toch Powerslave vinden, zit qua songstructuren en gitaarwerk het beste in elkaar. Vooral de nummers als Flash of the Blade, The Duellists, Powerslave en Rime of the Ancient Mariner vind ik geweldig, de enige misser is Back in the Village. Piece of Mind vind ik een wat minder album uit die periode en No Prayer For The Dying ronduit slecht (voornamelijk Bring your Daughter to the Slaughter en Holy Smoke).

avatar van Eddie
Vreem dat veel maiden fans Bring your daughter en Holy smoke zo slecht vinden. Ik vind persoonlijk nummers als The lonelyness of the longdistand Runner en Bloodbrother veel slechter, maar die nummers vinden de meeste fans juist weer wel erg goed.
Ik blijf er ook bij dat ik blaze absoluut geen slechte zanger vind, hij moest alleen Bruce vervangen en dat kan helemaal niemand.

Ik zelf vind de begin periode het best van Maiden, en de jaren tachtig.

avatar van HammerHead
Eddie schreef:

Vreem dat veel maiden fans Bring your daughter en Holy smoke zo slecht vinden. Ik vind persoonlijk nummers als The lonelyness of the longdistand Runner en Bloodbrother veel slechter, maar die nummers vinden de meeste fans juist weer wel erg goed.
Ik blijf er ook bij dat ik blaze absoluut geen slechte zanger vind, hij moest alleen Bruce vervangen en dat kan helemaal niemand.


Dan hoor ik idd bij de meeste fans.

Een zanger vervangen is sowieso geen goede move voor welke bekende band dan ook. Je hebt grote kans dat je veel fans van je vervreemdt en je zal er maar bar weinig door bijkrijgen.

avatar van Eddie
Net de nieuwe cd van Bruce dickinson gekregen (zanger van Maiden) Klinkt weer erg lekker, wel even wennen naar een paar maiden platen bruce zijn stem weer met een andere band te horen maar het klinkt tot nog toe geenszins verkeerd. (ik zal de plaat vanavond toevoegen.)

avatar van Eddie
In het najaar komt er weer een nieuwe DVD van maiden aan met de voolopige titel Death On The Road.

avatar van sq
sq
Ik ben maar een bescheiden kenner van Maiden. Ben in elk geval geen fanaat. Ik heb ooit op aanraden van een kenner ´Number of the beast´ aangeschaft, toen die pas uit was. Ik was in die periode helemaal metal-loos en weet nog hoe verfrissend ik 'Hallowed be thy name' vond. Het is nog steeds een van mijn favoriete 'harde' platen. Ik ken nog een paar andere stukken. 'Aces High' (toch? ik heb t niet opgezocht) vind ik ook mooi.

Eén keer live meegemaakt (1992) en vooral de performance van Bruce Dickinson herinner ik mij als bijzonder sterk.

avatar van Eddie
Het is word weer ouderwets genieten, op 29-8 brengt maiden weer een live dvd/cd uit de tracklisting liegt er niet om.

WILDEST DREAMS
WRATHCHILD
CAN I PLAY WITH MADNESS
TROOPER
DANCE OF DEATH
RAINMAKER
BRAVE NEW WORLD
PASCHENDALE
LORD OF THE FLIES
NO MORE LIES
HALLOWED BE THY NAME
FEAR OF THE DARK
IRON MAIDEN
JOURNEYMAN
THE NUMBER OF THE BEAST
RUN TO THE HILLS

Erg lekker dat Lord of the flies en Can I Play With Madness weer in de set list zitten.

Er komt volgende weer ook een verzamel cd uit, the essential Iron Maiden.

avatar van HammerHead
blabbermouth schreef:
The manager of a well-known heavy metal band (*NOT* IRON MAIDEN) who attended this past weekend's Ozzfest show at the Hyundai Pavillion in Devore, California has submitted the following first-hand account of the evening that will surely go down as one of the most shameful moments in recent rock history (NOTE: at his request, the author's identity is being protected by BLABBERMOUTH.NET):

"Saturday night's Ozzfest at the Hyundai Pavillion near Los Angeles was a debacle on so many levels, I am still in shock as I write this. As a fan of many of the bands [Saturday] night, one can only hope this was an isolated incident, but sadly, it most likely wasn't. As many of you have heard already, co-headliners and metal legends IRON MAIDEN were pelted with eggs, bottle caps, beer cups, spit on, had people from the Ozzfest camp talking over the PA during their set, had 'Eddie' delayed from his onstage entrance, had members of the [BLACK LABEL SOCIETY] entourage rush the stage with American flags, and had the PA intentionally turned off over six times, all by the OSBOURNE CAMP.

"While it's still unclear as to the exact reasons why the terrorizing started (rumors abounded as to why, with everything from Bruce calling out Ozzy in the U.K. rock magazine Kerrang! on the widely known fact that Ozzy uses a teleprompter, to various vague references said on stage about a 'reality show' at an Ozzfest stop in Detroit), one thing was very clear: The whole thing stunk, and left me, and nearly all of the 40,000+ heavy metal fans in attendance angered and disappointed. Not that behind the scenes bickering or magazine trash-talking is anything new to rock fans, but the shocking lack of professionalism at one of the largest stops in North America in front of 40,000+ spectators, at the hand of the Osbournes was nothing short of disgusting.

"It all began early in the afternoon, when many side stage bands were openly approached in clear view of everyone backstage by Sharon and Kelly Osbourne to 'join them in throwing eggs at IRON MAIDEN this evening.' All the bands were encouraged to rally the other side-stage bands to do so. Members and/or friends of the hardcore band BURY YOUR DEAD were seen actively trying to encourage other side-stage bands to 'join in the fun.' Thankfully, many side stage bands angrily declined.

"Later that evening, as IRON MAIDEN came on stage, their intro was interrupted by [BLACK LABEL SOCIETY] hanger-on and biker wannabe Big Dave, who was at the soundboard loudly chanting 'Ozzy, Ozzy' over the PA. MAIDEN opened their set and the entire band was pelted from the front row with eggs, beer, beer cups, spit, and various other objects by an Ozzfest-credentialed, bandana-wearing, Osbourne entourage. IRON MAIDEN, ever the professionals, continued through their set, and by the time they launched into their second song, 'The Trooper', Bruce changed into a civil war-era, red coat and began waving a Union Jack — British flag. Then, someone in, or associated with, BLACK LABEL SOCIETY tried to rush the stage waving and American Flag with the words 'Don't fuck with Ozzy' scrawled across his bare chest. He was tackled and beaten by MAIDEN crew and promptly thrown off stage.

"As 'The Trooper' ended, frontman Bruce Dickinson, with characteristic spunk, launched into a scathing attack on the people terrorizing his band, calling them 'a sorry excuse for an Ozzy Osbourne fan,' and wondering aloud how, 'three dozen eggs could get snuck into the front row of Ozzfest by people with Ozzfest laminates?' Though he never named names, all in attendance could understand who he was referring to. Nicko McBrain ran up to the front asking Bruce to hold on while he cleaned egg off his drums. He then stated the the next song wouldn't be heard on 'Your local cocksucking corporate radio station, wouldn't be seen on MTV anymore, and sure as hell wouldn't be played on a fucking reality TV show,' met by a huge roar from the crowd.

"During the song 'Hallowed Be Thy Name', Bruce, after only the first two lines, stopped singing and ran to the front row, firing back at his terrorizers, saying 'That asswipe right there, with the curly hair, the fucking glasses, and Ozzfest laminate throw his fucking ass out of here right now. It's gonna take more than eggs to stop IRON MAIDEN, and if it wasn't for a lawsuit, I'd rip your fucking head off right now, you piece of shit!!!!' He had the various attackers ejected and continued with a blistering version of the song until right before the big sing long at the end, the PA was INTENTIONALLY cut off. When it came back, Bruce launched into another scathing attack saying that they were supposed to play a shorter set than normal today, and only play 55 minutes, but IRON MAIDEN can't drive 55, or play 55, and were going to play our whole fucking set tonight.

"The band endured six more 'PA cuts,' including having the power to their amps turned off at one point. When the PA would come back on, they would simply launch into the next IRON MAIDEN classic, never missing a beat. Frankly, with every PA cut, the band just got meaner and meaner, playing each new song with an anger and a fire that was at times, simply astonishing to watch. Bruce began the introduction to IRON MAIDEN with a speech about 'Your constitution has something about 'We The People.' Well let me tell you, the only reason we are up here tolerating this bullshit, is because of you people. You have been amazing Glen Helen, and there are A LOT of IRON MAIDEN fans here tonight,' eliciting a huge roar from the crowd. He continued, 'It's gonna take more than eggs to stop IRON MAIDEN, NOTHING is going to come between us and our fans, and it will be death before dishonor, this is 'Iron fucking Maiden',' which was greeted by a thunderous applause. During 'Iron Maiden', longtime MAIDEN mascot Eddie was purposely delayed from making his entrance, making a brief appearance at the end, and one could only wonder as to how. As the band closed there set with a furious version of 'Sanctuary', the PA was again cut only to have Big Dave repeatedly chant 'Ozzy' over the PA, while the band tried to say goodbye to their fans. The now-furious crowd angrily drowned him out with chants of 'MAIDEN, MAIDEN.'

"Then, not 10 seconds after MAIDEN left the stage, Sharon Osbourne walked on stage and predictably, tried to give MAIDEN some fake, half-hearted praise about how they'd like to 'thank IRON MAIDEN,' and what a wonderful band IRON MAIDEN are, and how their crew were 'fantastic,' then sneering, 'But Bruce Dickinson is a prick.' The entire crowd, now fed up with the entire affair, began loudly booing her, pelting her with beer cups, and yelling 'bitch.' She tried to carry on, adding that 'Bruce had disrespected Ozzfest,' only to be drowned out by an ocean of boos, and soaked with beer. She slammed the microphone down and stormed off stage. Many in the crowd, fed up with what they had just witnessed, especially considering that many had come solely for MAIDEN, and paid upwards of $150 to do so, left in droves. SABBATH played to maybe half the audience that was there prior, and seemed stagnate compared to the band preceding them. As a huge fan of SABBATH, I honestly couldn't stand to watch them.

"I've seen IRON MAIDEN probably 10 times in my life, and frankly this was the very best IRON MAIDEN show I've had the pleasure of witnessing. You DON'T want to fuck with IRON MAIDEN. The more the Osbournes tried to fuck with them, the better they got! IRON MAIDEN was on fucking overdrive! Considering the amount of terrorizing and intimidation that IRON MAIDEN had to deal with at the hands of the Osbournes and the other side stage and main stage bands participating, they were the consummate professionals. They had the crowd in the palms of their hands, and IRON MAIDEN and Bruce Dickinson proved beyond a shadow of a doubt why they are the greatest metal band on earth right now, and quite possibly, the classiest, too.

"The Osbournes are drunk with power. Shame on them, and shame on ANY of the bands that participated in the terrorizing and intimidation. It was disgusting display, that NO BAND should have had to endure, but especially a legend like IRON MAIDEN. That fact that it happened in front of 40,000+ people, at a Clear Channel-sponsored event, while Hyundai Pavilion Security turned a blind eye and let the Osbourne camp pelt one of the main headlining bands with eggs, beer, and spit, was simply inexcusable.

"I will proudly be attending next year's MAIDEN fest, and as much as I hate to say it, I can't bring myself to spend another dime on the Osbournes.

"Ozzfest, hang your head in shame."


Snel mijn Black label en Sabbath CD's verbranden dan maar.
Die Sharon mogen ze van mij ook direct aan de hoogste boom knopen.

avatar van Eddie
Met pijn in mijn maiden hart lees ik het artikel hierboven, Hoe een van mijn favoriete bands mijn alltime favoriet band zo in de zijk kan nemen. Ozzy wil ik de schuld er niet van geven maar Shanon mogen ze van mij aan de hoogste boom hangen, wat the fuck heeft zij muzikaal ooit gepresteerd, zij kwam in beeld toen Ozzy volgens mij finacieel al lang binnen was, wat heeft die Bos Heks ooit gepresteerd om Maiden zo belaggelijk te kunnen maken. Misschien heeft bruce zich kritiek opgesteld maar komop dat is showbizz.
Wat ik vooral ook erg vind is dat er side stagers zijn die klakkeloos mee gaan met Shanon Oshoer en consorten, wat denken ze hier nu mee te berijken. Stel dat zack wilde ooit bij ozzy weggaat wie wil ehm nog hebben die kontekruiper.
Maar wel mooit dat de helft van het publiek de benen genomen heefd bij Sabbath.

Het had zo mooi kunnen zijn.

avatar van HammerHead
Later that evening, as IRON MAIDEN came on stage, their intro was interrupted by [BLACK LABEL SOCIETY] hanger-on and biker wannabe Big Dave, who was at the soundboard loudly chanting 'Ozzy, Ozzy' over the PA.


Het schijnt hier om een andere Big Dave te gaan dan de BLS Big Dave, namelijk ene "big" Dave Moscado, een medewerker van Sharon (..........en Ozzy).

Hoef ik toch mijn cd'tjes niet weg te doen.

Persoonlijk denk ik trouwens dat noch Ozzy, noch Zakk hier ooit aan mee zouden doen. Het is puur die bitch, Sharon Osbourne, die bij Ozzfest overigens volledig de touwtjes in handen heeft.

avatar van Eddie
Je hebt gelijk, ik kan me niet voorstellen dat Zakk, noch Ozzy hier aan mee zal doen. Wat ik over zak zij neem ik dus terug.

Ik kan het ook niet over mijn hart verkrijgen om een geniale plaat als Bark at The Moon, of Blizzars of ozz niet meer te draaien.

Alleen prijs ik de dag dat ze Sharon Osbourne Kruizigen.

Dionysos
Kuthoer! Kuthoer! Kuthoer!

Maarreh, tsja....goh, wat een toestand weer .

Eddie schreef:
(...)
wat heeft die Bos Heks ooit gepresteerd
(...)


Ozzy van zijn eigen ondergang gered en hem drie toffe albums uit laten poepen, veel geld voor hem verdiend wat hij zelf NOOIT voor elkaar zou hebben gekregen, enzo.

Hetgeen niet wegneemt dat meneer goed onder de plak zit.

avatar van Eddie
Officieel Statement van Iron Maiden zelf.

Maiden are currently returning from America and preparing for UK festivals this weekend and don't wish to waste time giving Sharon Osbourne's statement the dignity of a reply. Considering the disgraceful nature of the events that occurred they feel it's a pretty dismal effort at self justification and they don't think Metal fans are at all gullible and that they will easily see through it. They want no more to do with this sorry incident and are very much looking forward to headlining Reading and Leeds Festivals this weekend.

I would however like to add my own comment on this.

In 30 years in this business and after attending hundreds of gigs l have never seen anything anywhere near as disgusting and unprofessional as what went on that night. I was standing on our sound desk out front as usual but ran to the stage as soon as the hail of missiles began and from then on watched from the front of the stage right next to Bruce's walkway. The scale, viciousness and concentration of the throwing made it obvious that this was a premeditated and co-ordinated attack. Assaulting musicians while performing by throwing bottle tops, lighters and eggs at them from just a few yards away is vile, dangerous, criminal and cowardly. It is incredible that Ozzfest security apparently did nothing about it - aren't they there to protect the bands too? Especially when the band is concentrating on a performance in front of 45,000 people and the missiles are coming out of the glare of the spotlights. And to spit at a band on stage is unforgivable.

Iron Maiden, like all the bands on Ozzfest, had to sign quite onerous legal documents part of which was promising not to throw anything into the audience, even wristbands!!! Ironic isn't it.

It is well documented on the web who was responsible for planning and participating in this attack and for musicians to join in this assault on other musicians is a shocking disgrace akin to treachery. You should all be thoroughly ashamed of yourselves.

We know who authorised the making of the 'ozzy - ozzy' chant tape the day before and how it was played secretly through the PA at the very beginning and end of our set.

We also know who continually turned off the power interrupting our set at crucial moments. It is a good thing that the power was turned back on before there was a riot as you could sense on stage a lot of the huge audience were getting totally pissed off at this continual onslaught on the band.

The great majority of the Ozzfest crew throughout the tour were terrific and we thank them. Those who participated or stood idly by and watched as this all went down should also be ashamed of themselves and l would certainly hope they never come near a tour with which we are involved.

There is little point in my commenting on the chap with the flag or their trying to hold up Eddie or Sharon's speech as the audience made their feelings very clear on each occasion.

And in the end what was all this about?? If l had any sort of problem or misunderstanding with a band working on a tour we were involved in l would go and talk to them or their manager - not wait until the end of a tour and assault and ambush them. Or was that really it?

I find it staggering that this ambush would take place in front of any audience, let alone in San Bernardino, the biggest audience of the tour. Didn't that audience merit any consideration? They pay an awful lot to be there in terms of prices for tickets, parking, food, beer etc. Surely if they spend this sort of money they deserve to watch the bands they paid to see be able to put in a full unhindered performance. Free of danger and intimidation. If I had paid I would ask for my money back!

And this audience really were outstanding, giving the band incredible support and many voting with their feet in disgust after the set and the speech, which to many was the final insult.

I have to say l was immensely proud of Maiden who stood up to it all and showed great courage and just got better and better through the adversity. Their heads never dropped, instead they went on the offensive. It was a truly memorable moment when Bruce went to the very front of the stage during Trooper - something which he never normally does as he is usually on the ramps - waving the flag whilst avoiding the hail of missiles and yelling 'This is a fucking British flag, and these colours don't fucking run!'. The imperturbable attitude and ability of the band shone through and in the end made this a truly remarkable rock and roll event, even if for all the wrong reasons.

We will have no more to say on this matter except that l do think the band deserve an apology from a number of people, and you know who you are.

ROD SMALLWOOD
MANAGER, IRON MAIDEN
CHAIRMAN, SANCTUARY ARTIST MANAGEMENT

avatar van HammerHead
Hoes van de nieuwe Iron Maiden?

www.fuckozzfest.com[/url]

Iron Maiden is mijn favoriete band. Ik ben er fan van geworden door een verzamel album genaamd ed hunter. Hier zat ook een pc game bij. Het ging mij voornamelijk om de muziek. Ik was op vakantie toen ik de cd gehuurt had. Ik stond versteld dat ik alle nummers goed vond (wat nog nooit gebeurd was.) Meteen na de vakantie kochtte ik seventh son of a seventh son.
Gevolgd door powerslave en X-factor (toen wist ik nog niets van een andere zanger.) Toen ik al flink wat cd's gedraait had ging i naar een tributeband kijken:up the irons. Toen kwam het nieuwe album dance of death uit. Ik ging weer kijken naar dezelfde tributeband. Dit concert was stukken minder dan het vorige. Ondanks het nieuwe album speelde ze alleen het nummer montsegur, waar ik een hekel aan had. Hierna heb ik me niet meer zo veel van up the irons aangetrokken en ben ik gaan kijken naar de "echte" iron maiden. Deze traden op bij bospop-2005. Sindsdien ben ik ook fan van masterplan die ook daar optraden.

avatar van Casartelli
Oke, Iron maiden...

Paul di'Anno albums zijn aardig, daarna de gouden periode met Bruce Dickinson, althans de albums Number of the beast t/m Seventh son. Vind deze platen ongeveer gelijkwaardig, met Piece of mind als uitschieter naar beneden (daar staan wel erg veel matige nummers op).

Tussen Seventh son en de comeback bij Brave new world heb ik alleen Fear of the dark nog. Die doet voor mij al onder voor het voorgaande. Aangezien de rest nog minder schijnt te zijn, staat verkenning daarvan niet bovenaan de verlanglijst.

Brave new world was een aardige comeback, hoewel het album op zijn best wisselvallig is. Dance of death vind ik ronduit slecht: de band is echt een parodie op zichzelf geworden.


Resumerend: de beste albums zijn voor mij Number of the beast, Powerslave, Somewhere in time en Seventh son.

avatar van HammerHead
Ik ben het bijna volledig eens met je, Casartelli. Ik ben benieuwd naar je waarderingen bij de verschillende Maiden albums. Ik kan me op basis van bovenstaand stukje niet voorstellen dat ze meer dan 1 ster uit elkaar liggen, namelijk.

avatar van HammerHead
Zeg, je hebt nog niet eens op 1 Maiden album gestemd, Casartelli. Hup aan het werk jij.;)

Oh, en een halve ster geven aan Tool - Lateralus is natuurlijk ronduit schandelijk. Voor straf komende week elke dag deze plaat 1 keer draaien en dan herbeoordelen.

avatar van Eddie
Casartelli schreef:

Brave new world was een aardige comeback, hoewel het album op zijn best wisselvallig is. Dance of death vind ik ronduit slecht: de band is echt een parodie op zichzelf geworden.


Verklaar je nader, in welk opzicht is de band een parodie op zichzelf geworden. Hun muziek zit erg sterk in elkaar, en de teksten zijn alleen maar diepzinniger geworden.
Begrijp me goed ik verplicht niemand om Iron Maiden goed te vinden, maar het klakkeloos neersabelen van mijn band sta ik ook niet toe,

Geld ook nog steeds voor Shanon Osbourne

avatar van HammerHead
Interviewtje met Maiden (Bruce) uit The Sun (roddelkrant? nou en!):

The Sun schreef
By JACQUI SWIFT

IRON MAIDEN are heavy metal gods - and after 25 years at the top, the band were last night inducted into Kerrang's Hall of Fame.
Bruce Dickinson's legendary group picked up the gong at the magazine's annual awards in the same week they joined the likes of AC/DC, Jimi Hendrix and Elvis in Hollywood's prestigious Rockwalk of Fame.

They've also just put on a stunning show at this year's Ozzfest, despite notorious attempts to sabotage their set.


Jacqui Swift, of The Sun's Something For The Weekend section, was a guest of the band at both US events in Los Angeles. Here Bruce tells her what he thought about the eventful week, a certain Sharon Osbourne and why Reading could be the greatest show of their career.

Why is Reading so special?

It's where I was asked to join the band and it's also the first festival I ever went to in my life and also played. And this year it will be a big one, I promise and yes we'll be nervous.

You're playing just the four albums on this tour because of the Early Years DVD Part One? Will there be a Part Two?

Yes, Part Two will be based around Live After Death and Powerslave and Somewhere in Time and we have started working on it
The plan is to do what will be our biggest, most spectacular tour we have ever done. The Powerslave era was the one that had all the toys.
It had the massive Eddie, the huge mechanical hands and Ancient Egypt. And we want to recreate the whole deal.

You've ridden out every rock music trend and almost every band throughout has cited you as an influence. Why?

Yes that's weird isn't it? It's because we've never compromised.
Maiden is about loyalty and pride and doing what you believe in and sticking with your beliefs.
It's a bit like people who follow football teams.
They sign up for a football team and support them all their lives even if they lose.
That's us, and our fans are part of our gang.

Ozzfest, Reading and Leeds are all about new fans. Why are they important?

People who are as old as I am are generally not that fun to play to. I know there'll be people reading this saying "It's not true" but 47 year olds don't rock like 15 year olds.
They go absolutely mental and that's what keeps us going.
We are playing songs approaching 25 years old and yet we have the youngest audience.

So what happened when you went on stage at Ozzfest?

We were hit by a co-ordinated barrage of bottle tops, lighters and eggs from a certain section at the front! Then the power for the PA and backline was completely pulled three or four times during songs.
The band held it all together incredibly though and we just got really pumped up.
It ended up being an amazing show. Maiden can pretty much deal with anything. We don’t get fazed too easily.

Who do you think was behind it all?

Everyone knows it's Sharon Osbourne. It's certainly not Ozzy or Sabbath - they have too much class to condone stunts like that.
She hates me for making remarks about reality TV. I hate reality TV.
People should get off their arses and do stuff and not be so voyeuristic.

Her stunts seemed to backfire as you played a magnificent set and soon after, thousands walked out in disgust?

We left for the airport pretty well straight after we came off but we could tell there were a lot of disgusted fans who had paid good money to see us.
The audience was incredibly behind us all the way and they really lifted us.
If they hadn't been happy, there may have been a riot as those fans were really disgusted with the cowardly attacks.

Did you enjoy the Rockwalk of Fame presentation and what does it mean to you?

Well it's very American but behind it there are all these fans that are really into it and have all turned up. It's great.
We are very proud of that day, though we ended up with filthy hands.
It was great that Eddie rightfully got a handprint too.

You left the band in 1993. Is it something you regret?

Hindsight is a wonderful thing. When I left I had no intention of coming back but in the intervening period, I ended up becoming a much better singer than I was before, certainly live.
And coming back into the band I had a hell of lot more energy than in the two or years before I left and I stayed with it.
I also came back with a determination that I'm never going to walk on stage again doing something I don't want to do as it's soul destroying and eats you up.

How does Maiden fit in with family life?

Well, we get to run around like a lunatic and play music and my kids can come and watch.
My 15 and 13 year olds were in the front row at our New York gig, in the mosh pit.
I suddenly saw these four security guards jump in and hold someone down.
I thought they had my kids but then I looked and saw their little faces, sweating and screaming and I was ready to dive in.

And next for Maiden?

We have the live album Death on the Road out on Monday with a DVD to follow and then we record the new studio album next spring, which will be out next autumn.
First we have the special fundraising Hammersmith Odeon show next week. It's for our old drummer Clive Burr's Multiple Sclerosis Trust Fund.
I'm really looking forward to it. It will top off an amazing year which included a show in Sweden, where we played to 56,000 and were broadcast live to 20million people.

And next for you?

I go back to my 6 Music radio show and my job as an airline pilot. It's a proper, straightforward, regular job.
I had to book holidays for the tour.
I was straight off stage at Ozzfest to hightail it to LAX airport.

avatar van Casartelli
HammerHead schreef:

Zeg, je hebt nog niet eens op 1 Maiden album gestemd, Casartelli. Hup aan het werk jij.;)

Oh, en een halve ster geven aan Tool - Lateralus is natuurlijk ronduit schandelijk. Voor straf komende week elke dag deze plaat 1 keer draaien en dan herbeoordelen.

Ben net nieuw hier, maar dat eerste huiswerk is bij deze gedaan . Tweede huiswerk wordt iets lastiger, Lateralus is een van mijn ergste hoofdpijnverkenningen van het laatste jaar . Tweede luisterbeurt komt, maar weet nog niet wanneer!

@ Eddie: naar mijn mening kroop Iron maiden steeds meer richting de bombastische power metal van Ayreon, Rhapsody en aanverwanten... een genre waar ik weinig mee heb. Verder word ik erg nerveus van die refreinen waarin viermaal dezelfde tekstregel geschreeuwd wordt. Dat is in de jaren '80 al begonnen, Brave new world stond er ongeveer halfvol mee (daar vind ik dan bijvoorbeeld Ghost of the navigator en The nomad erg goede nummers, maar het titelnummer weer niet) en bij Dance of death is dat allemaal wat tot in het extreme doorgevoerd. Vandaar dus...

avatar van Eddie
Casartelli schreef:

@ Eddie: naar mijn mening kroop Iron maiden steeds meer richting de bombastische power metal van Ayreon, Rhapsody en aanverwanten...


Dat je weinig verstand van metal heb valt nu al op temaken, als maiden ergens niet op lijkt is het wel op Rhapsody (niets ten nadele van Rhapsody) Oke ze gebruiken allebij melodie en allebij maken ze metal, maar Rhapsody neigt toch meer naar Manowar, Hammefal, Blind Guiardian en een velugje dream theater, Progressieve Powermetal dus.
Ayreaon is helamaal een verhaal apart, het zou kunnen dat maiden daar soms wat op lijkt,maar ik ken Ayreon niet goed genoeg om dat te beoordelen maar ik dacht dat Ayreon ook uit een iets ander vaatje tapte.

avatar van Casartelli
Eddie schreef:
(quote)


Dat je weinig verstand van metal heb valt nu al op temaken, als maiden ergens niet op lijkt is het wel op Rhapsody (niets ten nadele van Rhapsody) Oke ze gebruiken allebij melodie en allebij maken ze metal, maar Rhapsody neigt toch meer naar Manowar, Hammefal, Blind Guiardian en een velugje dream theater, Progressieve Powermetal dus.
Ayreaon is helamaal een verhaal apart, het zou kunnen dat maiden daar soms wat op lijkt,maar ik ken Ayreon niet goed genoeg om dat te beoordelen maar ik dacht dat Ayreon ook uit een iets ander vaatje tapte.

Nee, het lijkt er ook niet op, maar het roept bij mij eenzelfde gevoel op. Iets met overdrijving, vermoeiing, etc.. Verder is metal inderdaad niet mijn 'core business' (van genoemde Manowar, Hammefal, Blind Guardian ken ik i.e.g. niks), maar niettemin lijk jij je oordeel ook wel wat snel klaar te hebben.

Overigens meen ik (bij de bespreking van Seventh son) gelezen te hebben dat je meer een losse-nummer-luisteraar bent dan een albumluisteraar. Ik ben nadrukkelijk meer het laatste, dat kan een wat verschillende kijk ook verklaren...

avatar van Eddie
Ik ben geen tekst lezer, ik luister wel een album, maar de contex en het verband tussen de nummers intereseerd mij niet, of nauwelijks, oh ja sorry, dat ik een beetje naar overkwam, was niet mijn bedoeling...

avatar van Casartelli
Eddie schreef:

oh ja sorry, dat ik een beetje naar overkwam, was niet mijn bedoeling...

All right Eddie

Zo'n heel conceptalbum is voor mij ook geen must, maar een rode draad (vooral in muzikaal opzicht) in een album mag ik toch wel graag horen (iets wat bij mijn favoriete band (Rush) toevallig ook vaak terugkomt)...

avatar van mic
mic
Denk dat Iron Maiden vooral erg Iron Maiden klinkt.
Ze doen al jaren hetzelfde ding. Niks mis mee overigens, als de songs maar goed zijn.

Mijn favoriete album is denk ik ook Seventh Son.
Het einde van dat titelnummer is geniaal.
En het debuut als goede tweede.

Live klinken ze gewoon harder en beter...(mits zanger in vorm)...Maiden Japan is echt super.

De X-Factor vond ik eerst best aardig. Ik kan best leven met Blazy Bayley...maar wat zijn die song slap zeg.
En minstens 3 minutes te lang. hehe.
De laatste 2 studio platen zijn wel goed. Ik vond dat nummer dat McBrain meeschreef lekker galloperen.
Van mij mag ie wat meer songs schrijven.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:02 uur

geplaatst: vandaag om 03:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.