menu
zoeken in:
Music4ever schreef:
Ach je hoeft mij niks te vertellen over VU, heb 4 cd's origineel van ze.
Ben er alleen wel achtergekomen dat The VU helemaal niet zo invloedrijk zijn geweest.
Zonder deze band had de popmuziek er niets anders uitgezien, echt een band voor een klein groepje mensen die beweren dat ze baanbrekend zijn geweest, niets van waar.
Begrijp me niet verkeerd ik vind de VU zeer goed klinken hoor, maar baanbrekend is het zeker niet. Er waren in die tijd zoveel (lees: betere) bandjes.


Over welke betere bandjes heb je het dan?

avatar van Ataloona
Laat me raden The Beatles...?

Ach laat maar zitten, jullie zitten elkaar toch te dekken.....................
Edit: Zit je stemlijst zo te bekijken en met jou kennis zou je toch beter moeten weten................

avatar van Ataloona
Dat valt wel mee, we hebben gewoon dezelfde mening maar we willeen weten waarom jij vind/denkt dat de VU niet invloedrijk waren.

avatar van Arrie
Wij zijn het gewoon met elkaar eens, dat is wat anders. Ik zie nergens goede argumenten van jou, dat maakt een discussie ook wel erg lastig. Waarom ben je het op het punt van distortion en experimentele stemmingen niet eens met Stijn? Je kan zeggen dat je dat belachelijk vindt, maar ik ben benieuwd waarom je dat vindt.

Edit: hier is het nu trouwens ook al offtopic, gaat lekker zo.

avatar van Ataloona
We verplaatsen hem wel naar ''De Invloed van The VU''-Topic

Omdat distortion in 1964 ook al veel gebruikt werd, dus wie heeft er dan geen argumenten.

avatar van Ataloona
Ja maar zij hebben het ''mainstream'' gemaakt..

Oh ja en You Really Got Me uit 1962 (!!!!!!!!!!!!) was niet mainstrean zeker?
Laatst op tv Ray Davies nog horen zeggen dat hij zo veel mogelijk distortion zocht voor dat nummer. Maar ik zit er natuurlijk helemaal naast.............

Music4ever schreef:
Ach laat maar zitten, jullie zitten elkaar toch te dekken.....................
Edit: Zit je stemlijst zo te bekijken en met jou kennis zou je toch beter moeten weten................


Je bent zelf over betere bandjes begonnen. Je hebt jezelf in een positie gebracht,
dat je voorbeelden moet kunnen geven (ondanks het gevaar dat mensen het niet met je eens zullen zijn).

Als je me geen voorbeelden van betere bandjes kunt geven, dan klets je namelijk uit je nek.
Dan roep je maar wat. En dat zou jammer zijn.

Stijn_Slayer
Music4ever schreef:
(quote)


Leg uit zou ik zeggen................


Naar eigen zeggen ken je veel muziek uit de sixties, dan zal dit niet vreemd klinken:

'You Really Got Me' kun je als beginpunt nemen, vervolgens komt het titelnummer van Sgt. Pepper wellicht nog. Er zit echter een dusdanig groot verschil tussen dit enkele, nog redelijk softe nummer en Blue Cheer die in 1967 (de plaat kwam in '68 uit) letterlijk het mengpaneel en een microfoon opbliezen in de studio. Ook bij het opnemen van het tweede album van de Velvet Underground liepen de meters in het rood, en als ik het me goed herinner liep de producer zelfs weg. Zij hebben een volledig album in die stijl durven maken, zo hard als toen mogelijk was.

Ter vergelijking: 'Helter Skelter' van The Beatles werd pas in 1968 opgenomen, al konden de Velvets en Blue Cheer hun albums pas in 1968 uitbrengen.

avatar van Rudi S
Ik denk dat iemand die Lou Reed of VU niet echt bijzonder vindt, niet een, twee, drie om te turnen is.
Dat vind ik ook niet echt interessant, ik lees wel wat vreemde dingen en daar wil ik toch kort op ingaan.
A) De kracht van Lou Reed als song writer (tekst en muziek).
Lou heeft vrijwel alles nummers van VU zelf en alleen geschreven (te controleren via de credits).
Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals: Sunday Morning (met Cale) ,The Black Angel's Death Song (Samen met Cale), European Son (Reed, Cale, Morrison, Tucker) en ook Foggy Notion (Reed, Tucker, Yule en Hei Weiss).
Zonder de invloed van Cale hadden zeker sommige van Lou's nummers (Heroin, Venus in furs, Sister Ray en Stephanie Says)) anders geklonken, maar het zijn zo wie zo sterke tunes.

Solo heeft hij de eerste jaren nog vaak uit zijn Velvet archief geput, maar hij heeft daarna nog hele mooie dingen gedaan, zoals eerder opgemerkt zeker het werk van Newyork t/m Magic en Loss is bijzonder sterk.
Ook minder bekende albums (Naast Berlin, Coney Island baby en Transformer) zoals; Street Hassle, The Bleu mask en New Sensations zijn zeer de moeite waard.

B) De invloed van The Velvet Underground:
New Wave en Punk maar ook een behoorlijk deel van de gitaar georienteerde indie bands uit de laatste pak weg 30 jaar
Wat namen:
Stooges, Patti Smith, Television, Jonathan Richman, Joy Division (+ New Order), REM, Loyd Cole, Nick Cave, Roxy music, Talking Heads, The Jesus and the Mary Chain, The Strokes, The Violet Femmes, Massive Attack, Giant Sands, David Bowie, Sonic Youth etc.....

avatar van Rudi S
Stijn_Slayer schreef:
(quote)


. Ook bij het opnemen van het tweede album van de Velvet Underground liepen de meters in het rood, en als ik het me goed herinner liep de producer zelfs weg. Zij hebben een volledig album in die stijl durven maken, zo hard als toen mogelijk was.
.




Engineer Garry Kellen actuallly left the studio.
"He just said, Let me know when its over" Aldus Lou Reed over de opname van Sister Ray

"You Really Got Me kun je als beginpunt nemen ja" aldus Stijn Slayer.
Nee, dat MOET je als beginpunt nemen en is 5 jaar eerder al uitgebracht!
Jij komt met het argument 'distortion' maar dat slaat gewoon nergens op.
Natuurlijk zijn de VU wel degelijk invloedrijk geweest, maar bij lange na niet in zo'n breed scala als The Beatles (heb je hem weer hoor ik jullie denken) Led Zeppelin, Jimi Hendrix, The Who, David Bowie en daarvoor Buddy Holly, Chuck Berry enzovoort.

Stijn_Slayer
Mijn hemel zeg. Je hebt wel moeite met begrijpend lezen hè. Dit slaat alles.

'You Really Got Me' is één nummer, en een stuk softer. Als de apparatuur begint tegen te sputteren ben je een stuk extremer bezig. Is dat nou zo moeilijk? Pushing the limits.

The Who, Hendrix e.d. die bleven nog binnen deze lijntjes, al is Hendrix om andere redenen ook één van de meest invloedrijke artiesten ooit.

David Bowie had niet eens zo geklonken als er geen Velvet Underground was. Bowie was een liefhebber van het eerste uur. Weer een voorbeeld dat bewijst dat je je eerst maar eens meer moet verdiepen. Lou Reed was Bowie's idool, vandaar dat Bowie veel moeite heeft gedaan om Reed in het publieke spectrum te krijgen. Bowie heeft dit slechts tientallen keren vermeld, maargoed....

We gaan nog even door, want je hebt er helemaal geen kaas van gegeten. Sinds wanneer is de grootte van een oeuvre bepalend voor de invloed? Wat het extra leuk maakt is dat je Hendrix noemt, die zelfs een plaat (twee als je Squeeze meetelt) minder heeft uitgebracht.

Led Zeppelin's eerste album verscheen pas in 1969, maar is minder experimenteel en minder vernieuwend, en de Velvets hadden bepaalde dingen al gedaan voordat Led Zeppelin zelfs maar bestond. Led Zeppelin heeft eerder op grote schaal bekendheid geboden aan bepaalde aspecten, aangezien de Velvet Underground pas veel later waardering en bekendheid kreeg.

Neem nu ook geluidseffecten. Velen schrijven dat toe aan de Beatles. In 1966 namen de Velvets al dat brekende glas op in 'European Son'. Samen met de Beach Boys waren zij eerder.

avatar van avdj
Eindelijk eens wat leven in het topic over Velvet Underground. Helaas zie ik zoveel onzin staan dat ik gedwongen ben mezelf erin te mengen.

Laat één ding duidelijk zijn: ik ben goed thuis in de muziek van VU. Van het prachtige debuutalbum heb ik zelfs een 2-disc special edition in huis. Vervolgens verschijnen nog veel meer interessante albums die alleen niet meer het niveau van het debuut halen. Ik ken overigens ook "Squeeze" en het raritiesalbum "VU"

Maar mogen de loftuitingen over hun invloed ietsje minder zijn? De punk mag op het conto worden geschreven van The Kinks die "You Really Got Me" al in 1964 uitbrachten. Tel de zelfdestructieve teksten uit The Who's "My Generation" erbij op en je kunt concluderen dat er vóór VU opstond wel degelijk 'pop' muziek werd gemaakt zonder happy sound én teksten.

Dan de vermeende ruigheid. Met name hun tweede album klinkt bij vlagen inderdaad onvervalst wild. Het feit dat er geluidsapparatuur stuk ging is natuurlijk niets anders dan een leuke anekdote. Dikke kans dat het kwam door de belabberde opnametechnieken die de heren wegens geldgebrek dienden te gebruiken. Mijn speakers zijn ooit geknald door een Hiztone cd, daar is die nietszeggende artiest die niemand meer kent (top 40 uit 1998) echt niet verantwoordelijk voor.

De hamvraag is: werden er nieuwe songformats bedacht op het vuige "White Light/White Heat" ? Zelf ben ik gedwongen dat te betwijfelen, veel composities komen daarvoor gewoon niet goed uit de verf. Neem nou afsluiter "Sister Ray" Een draak van een nummer dat lijkt gemaakt door een paard dat op een gitaar staat te masturberen.

"European Song" is inderdaad gepaard met een brekend glas, uitstekend effect trouwens. Maar mag ik de heren erop wijzen dat er in "Tomorrow Never Knows" vogelgeluiden worden gecreëerd én Lennons stem nog eens een keer wordt vervormd? We schrijven....1966. Het brekende glas is wellicht baanbrekend maar blijft wel een niemendalletje, het nummer (minste van de plaat in mijn ogen maar dat terzijde) valt of staat allerminst door de aanwezigheid ervan.

Verder heeft VU natuurlijk qua karakter wel degelijk zijn impact gehad. Dat kan ook niet anders met zo'n briljante dichter als Lou Reed binnen de gelederen. Maar muzikaal gezien zijn er gewoon een paar handenvol grotere genieën geweest. De puntige gitaarrifjes en inktzwarte teksten zijn toch de voornaamste wapenfeiten.

Stijn_Slayer
Nogmaals: De Velvets voerden alles extremer door, en waren veel experimenteler. Anders kun je net zo goed zeggen dat Chuck Berry ook al overdrive had, en The Kinks e.d. dus ook niet zo invloedrijk zijn. Dat is toch krom?

Allerlei invloeden uit de avant-garde en (free) jazz werden ineens in een rockstijl bij elkaar gebracht (vooral op het debuut, White Heat was vooral vernieuwend door het ruige karakter).

De teksten van The Who zijn niet te vergelijken met Reed's teksten over heroine, dood en S&M. Jim Morrison werd later zelfs opgepakt toen hij iets over cocaine o.i.d. zong, meen ik. Dat was al een tijdje na The Velvet Underground.

'European Son' is trouwens net als 'Tomorrow Never Knows' in 1966 opgenomen. Het album van de Velvets is alleen een jaar op de plank blijven liggen (Zappa kreeg voorrang). De Velvets waren daar dan ook pissig om omdat ze doorkregen dat andere bands ze begonnen in te halen.

Wel is het zo dat de Velvets lange tijd minder bekend zijn geweest. Ik denk dat veel alternatieve bands indirect zijn beinvloedt, terwijl de Beatles de hele mainstream wereld direct bereikten.

avatar van herman
Music4ever schreef:
You Really Got Me uit 1962 (!!!!!!!!!!!!)

You Really Got Me komt uit 1964, niet uit 1962.

Het is verder eigenlijk zoals Brian Eno al eens zei: Velvet Underground verkocht destijds bijna geen albums, maar iedereen die een album kocht begon daarna wel een band.

En dan nog: je kunt You Really Got Me toch moeilijk vergelijken met Sister Ray als het op distortion aankomt.

avatar van Slowgaze
Music4ever schreef:
Maar ik zit er natuurlijk helemaal naast.............

Goed dat je dat zelf inziet, met zulke inzichten begint wijsheid nu eenmaal.

avdj schreef:
Eindelijk eens wat leven in het topic over Velvet Underground. Helaas zie ik zoveel onzin staan dat ik gedwongen ben mezelf erin te mengen.

Laat één ding duidelijk zijn: ik ben goed thuis in de muziek van VU. Van het prachtige debuutalbum heb ik zelfs een 2-disc special edition in huis. Vervolgens verschijnen nog veel meer interessante albums die alleen niet meer het niveau van het debuut halen. Ik ken overigens ook "Squeeze" en het raritiesalbum "VU"

Maar mogen de loftuitingen over hun invloed ietsje minder zijn? De punk mag op het conto worden geschreven van The Kinks die "You Really Got Me" al in 1964 uitbrachten. Tel de zelfdestructieve teksten uit The Who's "My Generation" erbij op en je kunt concluderen dat er vóór VU opstond wel degelijk 'pop' muziek werd gemaakt zonder happy sound én teksten.

.


Je kunt de punkrock laten beginnen wanneer je wilt. In de jaren 50 is er al muziek gemaakt, die je punk zou kunnen noemen. Als je heel goed zoekt, misschien nog wel eerder. Wie het eerst was, is eigenlijk een ander spelletje.

Het belang van VU binnen de punkrock-traditie lijkt me evident. Deze discussie lijkt niet zelden te gaan over onze hedendaagse interpretaties, die om de invloed van VU te bepalen, niet heel relevant zijn.

Ben wel blij, dat mijn favorieten "You Really Got Me" en "My Generation" nog steeds gewaardeerd worden. Ik begrijp alleen niet wat er nou zo zelfdestructief is aan de tekst van de laatste.

avatar van niels94
Sommigen hier lijken te vergeten dat de eerste niet automatisch de invloedrijkste is.

Hele verstandige taal niels94!
En fijn dat je je mooi op tijd in de discussie meng, absoluut toegevoegde waarde.....

Music4ever schreef:
Hele verstandige taal niels94!
En fijn dat je je mooi op tijd in de discussie meng, absoluut toegevoegde waarde.....


En ik heb maar denken dat dit soort gefrusteerde taal geen enkele toegevoegde waarde heeft.

Die jongen zegt idd iets zinnigs, maar hij maakt kennelijk de fout het niet met je eens te zijn.

avatar van korenbloem
Soms zou ik wel eens willen dat de geschiedenis van de rockmuziek wordt opgedeeld in 2 stromingen.

Alles van af de beatles via micheal jackson tot Radiohead kaiser Chiefs etc.

En een lijn die loopt via de Vu, Zappa, Beefheart, Pop group, Swans, Sonic Youth Royal Trux tot Shit and Shine. Want laten we reëel zijn, dans van beide stromingen pochen dat hun de eerste de beste waren.

Als een Beatles en VU fan denk ik dat beide artiesten op verschillende bands en muziekstromingen invloed gehad hebben


avatar van Don Cappuccino
Geweldige fan-gemaakte documentaire over het drumwerk van Moe Tucker bij The Velvet Underground:



Gast
geplaatst: vandaag om 11:06 uur

geplaatst: vandaag om 11:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.