menu
zoeken in:
avatar van lennon
Wat een rijk leven heb ik... Sofad is absoluut mijn favo DM album, maar ik hou ook van de Synth sound van de band, waardoor ik eigenlijk alles van ze wel erg lekker vind.

avatar van johan de witt
Voor mij piekten ze bij Music for the Masses. Daarna ging het langzaam bergafwaarts, hoewel gelukkig langzaam zodat deze er nog het dichtst in de buurt komt.

avatar van luigifort
Voor mij zijn Masses Violator en Sofad dé 3 krakers van ze, die 2 voor Masses zijn net ietsje minder en na Sofad werd het ook wat minder alhoewel Ultra wel een van mijn faves van ze is

Geen idee wat mensen bezielt om mijn vergelijking synth - gitaar aan te grijpen om NO fiks te zwampeledissen. Was helemaal niet op zoek naar de zoveelste kinderachtige discussie over de ene band vs de andere.

Bij de ene band NO kan je duidelijk het tweestromenland herkennen: Barney (synth, studio, createur) vs Hooky (gitaar, rocker in hart en nieren, performer). Bij DM ligt dat veel minder duidelijk. DM is voor mij altijd een band geweest van bijzondere geluiden die goed of minder goed in songs werden geïntegreerd. Interessant is om te kijken naar de band met/zonder Alan Wilder en naar de feitelijke inbreng van Andrew Fletcher. Iedereen hecht heel veel waarde aan de rol van Gore, maar daarover twijfel ik wel eens. DM is altijd al veel meer dan NO ingesteld geweest op visualiteit.

Mensen die trouwens twijfelen over de kwaliteit en validiteit van de performance van NO live moeten maar eens kijken naar de dvd Live in Glasgow.

avatar van lennon
Mjuman schreef:

Bij de ene band NO kan je duidelijk het tweestromenland herkennen: Barney (synth, studio, createur) vs Hooky (gitaar, rocker in hart en nieren, performer). Bij DM ligt dat veel minder duidelijk. DM is voor mij altijd een band geweest van bijzondere geluiden die goed of minder goed in songs werden geïntegreerd. Interessant is om te kijken naar de band met/zonder Alan Wilder en naar de feitelijke inbreng van Andrew Fletcher. Iedereen hecht heel veel waarde aan de rol van Gore, maar daarover twijfel ik wel eens. DM is altijd al veel meer dan NO ingesteld geweest op visualiteit.


Twijfel je aan de waarde van Gore? De man is verantwoordelijk voor de sound en toch wel heel veel songs. Fletcher is juist degene die er nog wel bij staat, maar eigenlijk net zo goed thuis kan blijven. Vooral live vond ik m de laatste tour erg zielig alleen staan, en weinig betrokken (ook genegeerd door de andere 2)

Gore en Gahan zijn DM, Wilder was dat natuurlijk ook, en die invloed wordt node gemist, maar dan nog is de muziek die ze maken mooi genoeg. Het had alleen waarschijnlijk veel beter kunnen zijn als.....

lennon schreef:
Twijfel je aan de waarde van Gore? De man is verantwoordelijk voor de sound en toch wel heel veel songs. Fletcher is juist degene die er nog wel bij staat, maar eigenlijk net zo goed thuis kan blijven. Vooral live vond ik m de laatste tour erg zielig alleen staan, en weinig betrokken (ook genegeerd door de andere 2)

Gore en Gahan zijn DM, Wilder was dat natuurlijk ook, en die invloed wordt node gemist, maar dan nog is de muziek die ze maken mooi genoeg. Het had alleen waarschijnlijk veel beter kunnen zijn als.....


Nimmer ga ik af op "hearsay" - wil graag mijn eigen waarneming doen tav geluid en de herkomst ervan; opvallend genoeg verschilt mijn waarneming regelmatig van die van de zgn semi-profs a.k.a. recensenten. Heb zelf DM al 12 jaar oid niet meer live gezien, omdat ik steeds meer een hekel krijg aan die circusachtige concerten, de sfeer eromheen en de prijzen die voor tickets worden gevraagd - zoals ook dit jaar voor DM en Sigur Ros. Reken twee tickets en voor dat geld kan je bijv bij NL culitop eten en krijg je persoonlijke aandacht Engelse vrienden van me beweren steevast dat Fletch(er) het zakelijk brein cum 'stille kracht' achter de band is en degene die Gahan lang in toom hield.

Vind wel dat afgezien van de stem van Gahan Depeche Mode als band in de ontwikkeling van haar geluid al jaren stilstaat. En die creatieve doorontwikkeling telt bij mij altijd mee in de waardering. In toenemende mate maakt de band - ironisch genoeg - een van haar oude albumtitels waar

avatar van deric raven
Ik denk dat Fletcher zich inderdaad vooral met het zakelijke bezig hield, een echte muzikant is hij niet te noemen.
Vond hem vroeger al geen uitstraling hebben, er maar een beetje bijstaan.
Gahan is duidelijk de frontman, die zich goed laat sturen door de songs die Gore grotendeels maakt.
Wilder was de peper op het eindproduct, welke nog steeds gemist wordt.
Ik ben wel benieuwd naar het nieuwe werk, verwacht eigenlijk steeds meer inbreng van Gahan, die ook een paar solo albums op zijn naam heeft staan, en twee albums met Soulsavers heeft gemaakt, waarbij de inbreng vooral op het tweede album groot is geweest.
De beste nummers van Violaor zijn voor mij Clean en Personal Jesus, dan pas gevolgd door Enjoy The Silence.
Ze live mogen ervaren in deze periode, en ook na het uitbrengen van hun volgende album, geweldige concerten, waarbij niks te merken was; tenminste bij mij, van de verslaving van Gahan.


avatar van Korreltje Zout
Ik reken, net als velen hier, Black Celebration, Music for the Masses, Violator en Songs of F&D tot hun beste werk. Violator is meer consistent dan Music for the Masses, maar Music for the Masses heeft hogere pieken dan Violator. Anders gezegd, het niveau van de twee topnummers van Music for the Masses (Never let me Down en Behind the Wheel) wordt op Violator niet geevenaard. Op Violator begin ik horen dat hun ervaring het overneemt van hun artistieke kwaliteit.

De invloed (en na zijn vertrek dus ook het gemis) van Alan Wilder bij Depeche Mode is vergelijkbaar met dat van Michael MacNeil bij Simple Minds. In beide gevallen was het een aderlating van jewelste, en beide bands zijn dat verlies nooit te boven gekomen, ondanks hun ervaring. Opstappen van essentiele bandleden, het zou verboden moeten worden.

avatar van orbit
Met bovenstaande kan ik het helemaal eens zijn, alhoewel ik Ultra nog een mooie poging vind om het niveau met Wilder weer enigzins terug te halen. Dat vind ik de MftM van de jaren 90 met grillige maar boeiende nummers die het geheel een extra kwaliteit geven dat op Violator net een beetje gemist wordt. Violator gaat dan ook eerder vervelen dan MftM en Ultra, ondanks dat er hier ook een paar ontzettend vette nummers voorbijkomen.

avatar van deric raven
Music for the Masses is voor mij ook absoluut hun beste; de teksten zijn ook net wat mysterieuzer dan op Violator, en de sfeer duisterder.
Ultra is ook duister en grimmig, maar dat komt voor mijn gevoel vooral omdat Gahan aan de hand van Gore weer een poging doet om opnieuw aan te sluiten in een echte wereld, met echte pijnen, die zonder drugs verwerkt moeten worden.
Ultra is daardoor wel stuurloos en verwarrend.
Music for the Masses klinkt zelfverzekerder.

avatar van sjoerd148
Op 13 januari (2018) wederom concert in de Ziggo Dome, maar die prijzen ... pffff

avatar van sjoerd148
Concert van zaterdag was toch weer erg lekker. Ik deel de mening van onderstaande recensie.
Naast recente nummers ook aardig wat werk van Ultra. Verder ook gelukkig met Precious en Stripped op de setlist.
DM startte best vroeg (vond ik). Concert begon rond 20.45u tot tegen 23u.
Depeche Mode Concert Setlist at Ziggo Dome, Amsterdam on January 13, 2018 | setlist.fm
Concertrecensie: Depeche Mode in de Ziggo Dome (2018) - lflmagazine.nl
Recensie: Nostalgie in sneltreinvaart bij Depeche Mode (concert) | OOR

avatar van brajoapau
brajoapau (crew)
Ter info: de afgelopen dagen heb ik (naast mijn crewtaken hier uiteraard ) een forum aangemaakt met een overzicht van al mijn fan (re)mix albums die ik tussen 2002 en 2009 gemaakt heb; mocht je daarin interesse hebben kan je me daarvoor even een PM sturen voor de link naar het forum; links naar (illegale) downloads zal je daar echter niet vinden.

avatar van goldendream
Bij Depeche Mode - The Singles 86-98:

Mijn interesse in DM is danig gestegen en daarom ben ik op zoek naar een mooie docu over de band. Alleen weet ik niet of die wel bestaat. Kent iemand zo'n docu?

Ik herinner me een reportage op Eén of Canvas (toen nog BRT?) over de band naar aanleiding van de verzamelaar uit 1998, maar ik bekeek die toen niet. Weet iemand iets over die docu?

Grote dank voor wie een goede docu kan voorstellen!

avatar van aERodynamIC
Er is er wel eentje uit dat jaar van MTV, bedoel je die?

Depeche Mode - Rockumentary Remix (MTV 1998) - YouTube

avatar van goldendream
Dank voor de reactie.
Het is niet die, want het was een lange docu van minimum een uur.


avatar van E-Clect-Eddy
Digitale heruitgave van Love in Itself 2 uit 1983 met als bonus 4 live tracks: A Photograph of You, Shout!, Photographic, Just Can't Get Enough . Klinkt lekker, vol in hun begin 80s Synthpop periode.

avatar van lennon
E-Clect-Eddy schreef:
Digitale heruitgave van Love in Itself 2 uit 1983 met als bonus 4 live tracks: A Photograph of You, Shout!, Photographic, Just Can't Get Enough . Klinkt lekker, vol in hun begin 80s Synthpop periode.


Tja.. al 35 jaar bekend als EP.

avatar van vigil
Yep, de groene!

Fijne EP inderdaad, come on, this is a 12", I wanna see you Dancing, don't stop yet!


Gast
geplaatst: vandaag om 04:54 uur

geplaatst: vandaag om 04:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.