MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / FreeDB.org

zoeken in:
Weet iemand hoe de vernieuwde site werkt?

Ik kan er geen lijsten meer terugvinden

Ja, ik kwam er ook niet uit...

Er staat ook nog niks op, dacht ik

Volgens mij heb je daar tegenwoordig bepaalde software voor nodig (die je op de site kunt downloaden). Maar er is daar ook een FAQ, wordt het daar niet duidelijk gemaakt?

Moet je dan hier iets van downloaden?

http://ftp.freedb.org/pub/freedb/

Dat weet ik niet, daarom zou ik eerst de FAQ maar eens lezen.

sxesven
Mocht dat niet werken, dan kun je met wat handig googlen ook de oude pagina's 'in cache' bekijken, erg practisch.

Weet er iemand al een alternatief voor http://www.freedb.org?

Ik heb al eens geprobeerd om de locale installatiesoftware te downloaden en zelfs al eens de volledige laatste database van 10/10/2006 (meer dan 2 Gb!), maar dat lukt allemaal niet om dat aan de praat te krijgen.

De MusicBrainz-import heeft trouwens bij mij (nochtans een gewone IE 6 browser) nooit gewerkt, dus da's ook geen optie. Er komt wel dikwijls de melding:
De tracks van dit album zijn gevonden op MusicBrainz.org, en automatisch geïmporteerd. Check goed of de informatie klopt, en in het juiste formaat opgemaakt is.

Maar als ik dan kijk is er helemaal niets geïmporteerd en staat er een foutmelding in mijn browser:

Line: 244
Char: 2
Error: 'document.getElementByld(....)' is null or not an object
Code: 0
URL: http://www.musicmeter.nl/album/add/step3/

Sietse
een alternatief voor foobar gebruikers (en een linux programma dat ik niet ken) is foosic....
Werkt iets anders, maar is zeker ook wel cool.

www.foosic.org[/url]

Sietse
hier wil ik nog aan toevoegen dat het in foobar ook mogelijk is om het een en ander in te stellen, en wel zo dat als je een selectie maakt je de gegevens naar een text bestand kunt wegschrijven of kopieren.
Dit is iets wat ik veel doe met de cd's die ik zelf heb geript en wil toevoegen aan Musicmeter, want is sneller dan Freedb erbij halen.

freddze schreef:

De MusicBrainz-import heeft trouwens bij mij (nochtans een gewone IE 6 browser) nooit gewerkt, dus da's ook geen optie.

Hmn vervelend, ik kan moeilijk testen onder IE, maar ik zal toch proberen te zorgen dat dit ook in IE gaat werken

Casartelli (moderator)
Zijn hier nog updates over? Net even een kijkje genomen op de nieuwe freedb.org site en ik raakte er ook niet al te veel wijs uit. M.a.w., hoe voert tegenwoordig de eenvoudige huis-tuin-en-keuken-computeraar met IE zijn albumtracklists in zonder alles expliciet over te tikken?

Zoals ik laatst ook al in het opmerkingen-topic zei: de MusicBrainz import werkt bij mij gewoon, ook in Explorer. Wat is een voorbeeld van een album waar het fout gaat? En is dat dan bij toevoegen of bij een correctie?

Casartelli (moderator)
Ben ook even door de FAQ heengegaan. Ik vind het er allemaal nogal ingewikkeld uitzien met mirrors en clients enzo en ik lees bovendien dat de database t.z.t. weer online komt. Ik wacht wel gewoon even...

Jordy schreef:
Zoals ik laatst ook al in het opmerkingen-topic zei: de MusicBrainz import werkt bij mij gewoon, ook in Explorer. Wat is een voorbeeld van een album waar het fout gaat? En is dat dan bij toevoegen of bij een correctie?

Bij mij werkt het nu wel weer in IE (al een tijdje). Het heeft een tijdje niet gewerkt en toen kreeg ik in IE bij ALLE albums die ik wou toevoegen die foutmelding van een aantal regels hierboven. Ik dacht dat die het plots weer wel werkte doordat jij die 'bug' eruit gehaald? Niet dan?

Ik hoop wel dat freedb.org terug online komt, want veel van de albums die ik wil toevoegen zijn blijkbaar niet gekend bij MusicBrainz en dan is 't natuurlijk een beetje knippen en plakken...

Ik heb wel eens zitten denken aan het volgende:
Op www.discogs.com vind je wél veel releases terug. En aangezien we momenteel toch niets aan www.freedb.org hebben kan er misschien tijdelijk (tot freedb ooit terug komt) een routine geschreven worden die de nummers importeert in het formaat zoals op discogs? 't Verschil met freedb is dat bij discogs geen punt staat achter het tracknr. en dat de tijden nà de tracknamen staan en dat tussen haakjes, samengevat:

BIJ FREEDB:
1. mm:ss tracknaam1
2. mm:ss tracknaam2
etc...

BIJ DISCOGS
1 tracknaam1 (mm:ss)
2 tracknaam2 (mm:ss)
etc...

Soit, 't is maar een ideetje, hé

Geen slecht idee. MusicBrainz herkent bij mij ook het meerendeel van de toevoegingen niet en zeker bij verzamelCD's is het wel veel moeite om alles handmatig in te gaan zitten tikken.

Lukt het hier niet mee op 1 of andere manier:
http://www.gracenote.com/music/index_old.html
Dat is Gracenote en CDDB. Een enorme database, maar geen idee hoe je het eruit kunt halen.

Overigens, ik heb een Mac dus geen Exploder, dus ik kan die andere dingen zeker wel schudden, dat Musicbrainz en FreeDB?

Sietse
IE bestaat ook voor de mac, dus niet zo moeilijk doen

FreeDB.org werkt blijkbaar weer sinds enkele dagen

dat freedb weer werkt zal ongetwijfeld het aantal toevoegingen weer laten toenemen

freedb werkt wel weer, maar niet meer met mume

De tracks staan nu vermeldt als nummer-titel-tijd. Als je dat (handmatig) veranderd in nummer-tijd-titel werkt de importfunctie met MuMe weer. Het misschien is een paar seconden/minuten werk, maar het gaat in ieder geval sneller dan alles handmatig typen.

er zullen ongetwijfeld nog wel problemen naar boven komen, maar volgens mij moet de freedb-import nu weer werken

JonnieBrasco
Hij werkt inderdaad weer. Zit nog wel een schoonheidsfoutje in: bij verzamelalbums met meerdere artiesten worden de artiestnamen per song niet naar het juiste hoofdlettergebruik geconverteerd, de songtitels wel.

Casartelli (moderator)
ik probeerde het net ook weer, maar de "importeren"-knop deed nog niet veel na het volgende ge-copy-paste te hebben:

1. In a World 16:22
2. This Dream Part I 1:06
3. Common Ground 4:37
4. Merkaba 3:14
5. All Along 5:09
6. The Space in Between 4:58
7. I Am the Energy 4:10
8. Point of View 4:49
9. Power to Mend 10:03
10. Find 4:09
11. The Balance 8:42
12. This Dream Part II/In a World (Reprise) 5:34

inclusief de tab(s) die Freedb plaatst, bv. tussen de titel en de tijden?

Casartelli (moderator)
nee, die kreeg ik er met gewoon Ctrl-C, Ctrl-V niet bij

helpt het om er zelf handmatig een tab tussen te gooien?

Het importscriptje gaat er van uit dat er tabs staan, in ieder geval

Casartelli (moderator)
Heb net gekopieerd in notepad en handmatig tabs ingevoegd tussen nummer en titel en tussen titel en tijd en dit wordt wel goed geïmporteerd. Niet zaligmakend, maar voorlopig werkt het in elk geval.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:50 uur

geplaatst: vandaag om 12:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.