menu

De Site / Algemeen / Naamgeving artiesten bij jazz-albums

zoeken in:
avatar van blabla
Bij Keith Jarrett - Keith Jarrett at the Blue Note: The Complete Recordings (1994):

Keith Jarrett is een van de drie namen op de hoes op de achterkant.
Dit is ABSOLUUT geen solo plaat van meneer Jarrett.

avatar van Paalhaas
Beetje vreemde redenering. Ascension is volgens mij ook geen soloplaat van John Coltrane, maar daar gaan we toch ook geen 11 namen invoeren bij artiestennaam? Je hebt gewoon een band leader en die krijgt het album op zijn naam, zo gaat dat al sinds jaar en dag in de jazz (ECM lapt het nogal eens aan zijn laars, dat is jammer).

eazyfan
Daar zit toch ook weer in verschil in, deze Cd zal officiëel uitgebracht zijn als samenwerking van de 3, Ascension is idd met 11 maar staat ook onder Coltrane's naam gewoon. Naar mijn mening wereld van verschil, niet dat ik als kleine beginneling in discussie wil gaan met een grote kenner als jij, maar dit is nu louter een mening vind ik. Gaat er toch om wat aan de zijkant van de Cd staat samen met het label erbij vermeld? Dat zijn volgens mij gewoon de correcte gegevens, dit mag dan wel een box zijn, iets dergelijks zal wel moeten staan ter verduidelijking.

fredpit
ecm site

-ECM noemt het Keith Jarrett Trio,
-Regel van mume is dat de naam op de hoes de naam is waarmee hij op de site verschijnt. (naam op voorkant natuurlijk)
-Bij de eerdere toevoeging van dit album zijn de namen van dit trio volledig vermeld.

U zegt het maar.....

Nicci
ik had net dezelfde link gepost . . . . zag ik dat jij me al een paar minuten voor was.

dit noemt men gewoon het Keith Jarret Trio. dit zegt niets over de bijdrage van de medemuzikanten. bij Miles Davis staat ook altijd zijn naam op de hoes, ook al heeft de rest van de band de muziek bedacht. zo gaat dat. dat noemt men een bandleider.

eazyfan
Keith Jarret Trio dus, aanpassen bij de andere en deze verwijderen? Ik heb al gemeld bij Herman om dubbele toevoeging te verwijderen.

avatar van blabla
fredpit schreef:
-ECM noemt het Keith Jarrett Trio

Keith Jarrett trio dan, maar dan staat het bij deze toevoeging ook fout!!
Titel ook trouwens, als je alleen naar de voorkant van de hoes kijkt.

Had dan strikt volgens de regels moeten zijn: At the Blue Note: The Complete Recordings.

Maar even terzijde, hoeveel van alle mensen die zich hier mee aan het bemoeien zijn kennen deze cd doos? want er hebben er tot nu maar 3 mensen op gestemd bij de eerste toevoeging.
Jullie gaan alleen op de voorkant van de hoes af, ik op de inhoud, a.k.a. de muziek(anten) en de tekst op de achterkant en in het boekje.

avatar van Paalhaas
eazyfan schreef:
Daar zit toch ook weer in verschil in, deze Cd zal officiëel uitgebracht zijn als samenwerking van de 3, Ascension is idd met 11 maar staat ook onder Coltrane's naam gewoon. Naar mijn mening wereld van verschil,

Tuurlijk is dit een samenwerking, maar je hebt in jazz altijd een band leader en diens naam verschijnt (Kijk hierboven maar) op de hoes. Daarin verschilt dit trio niks van Coltrane's crew. Nul verschil als je 't mij vraagt.

Er zijn uiteraard wel gevallen dat de volledige band op de hoes wordt gezet. Dat levert op deze site dan ook de nodige onoverzichtelijke discografieën op. Laten we hier op MusicMeter alsjeblieft een keer een voorbeeld nemen aan een site als allmusic.com, waar alle albums gewoon bij Keith Jarrett staan.

avatar van blabla
Paalhaas schreef:
Dat levert op deze site dan ook de nodige onoverzichtelijke discografieën

Dat vind ik minder interessant, ik koop m'n cd's op muzikanten, ook die die meewerken, niet op discografie.

avatar van Paalhaas
Nee, maar op een artiestenpagina lijkt overzichtelijkheid mij het belangrijkste. De participerende muzikanten zijn niet bepaald moeilijk te achterhalen, wel soms?

avatar van herman
eazyfan schreef:
Keith Jarret Trio dus, aanpassen bij de andere en deze verwijderen? Ik heb al gemeld bij Herman om dubbele toevoeging te verwijderen.


Ik weet er het fijne niet van (bandleaders, muzikanten) en vind voor alle inzichten wel iets te zeggen, maar ik ben geneigd deze toevoeging te verwijderen en de andere aan te passen door van de artiest "Keith Jarrett Trio" te maken en de artiestenpagina die dan ontstaat in te vullen met de namen van de drie dienstdoende muzikanten. Kunnen de ingewijden zich hier in vinden?

Edit: ik zie dat er al een Keith Jarrett Trio bestaat, ik zou er dan Keith Jarrett Trio I of II (Romeinse cijfers) van maken, afhankelijk van welke eerst was.

avatar van Paalhaas
Prima, Herman. Voor het overzicht lijkt het me het beste om Keith Jarrett Trio een alias te maken van Keith Jarrett.

avatar van blabla
Paalhaas schreef:
De participerende muzikanten zijn niet bepaald moeilijk te achterhalen, wel soms?

Als ze niet wordt vermeld wel, ik wil niet dertig verschillende websites moeten openen om zoiets aan de weet te komen, wil dat gewoon op MusicMeter kunnen vinden en dat doe ik dan liever in een chaotische discografie dan een incomplete.

De aanduiding van wie een plaat is bij ECM is trouwens bij tijd en wijlen zeer vaag, ik heb er diversen waarbij muzikant A als uitgevend artiest word vermeld en muzikant B later ook een plaat uitgeeft die gemaakt is tijdens dezelfde opnamesessie met de zelfde muzikanten en de tracks meestal als schrijfcredits de zelfde namen hebben.
Ze hebben ook nog wel eens handje ervan op de voorkant 1 naam te plaatsen en op de rug van de cd alle meewerkende artiesten gewoon te melden als maker van de cd.

avatar van blabla
herman schreef:
Edit: ik zie dat er al een Keith Jarrett Trio bestaat, ik zou er dan Keith Jarrett Trio I of II (Romeinse cijfers) van maken, afhankelijk van welke eerst was.

Hij heeft diversen trios gehad met verschillende bezettingen, daarom zie ik liever de namen staan.

avatar van Paalhaas
blabla schreef:
(quote)

Hij heeft diversen trios gehad met verschillende bezettingen, daarom zie ik liever de namen staan.

De ensembles van Keith Jarrett zouden in dat geval wel anders worden behandeld dan het gros van de jazzwereld. Legio muzikanten hebben in legio samenstellingen gespeeld, maar daar lijkt het geen probleem om de platen onder de naam van de bandleider uit te brengen. Moeten we ons dan maar overgeven aan de grillen van een label als ECM?

avatar van blabla
Paalhaas schreef:
Legio muzikanten hebben in legio samenstellingen gespeeld, maar daar lijkt het geen probleem om de platen onder de naam van de bandleider uit te brengen.

In de meeste gevallen zijn ze ook de bandleider, bij ECM is het meestal een kollektieve en volledige improvisatie dus kun je niet meer spreken van een duidelijke bandleider.

Moeten we ons dan maar overgeven aan de grillen van een label als ECM?

Niet alleen bij Keith Jarrett zie je dit gedoe met die namen, heel veel ECM platen hebben dit, dus eigenlijk wel.

avatar van Paalhaas
blabla schreef:
(quote)

Niet alleen bij Keith Jarrett zie je dit gedoe met die namen, heel veel ECM platen hebben dit, dus eigenlijk wel.

Dat ECM daar handje van heeft, weet ik maar al te goed. Maar dat betekent natuurlijk niet dat we daar op deze site in mee moeten.

avatar van blabla
Maar je moet ook niet blind alleen maar op de voorkant van een hoes afgaan, zeker niet als je weet dat dit een label is dat daar nog al vaak raar mee doet.

avatar van Paalhaas
Daar ben ik ook helemaal geen voorstander van.

fredpit
blabla schreef:
Maar je moet ook niet blind alleen maar op de voorkant van een hoes afgaan, zeker niet als je weet dat dit een label is dat daar nog al vaak raar mee doet.


Wat moet je dan ? Blue Note (o.a.) vermeldt ook regelmatig alle spelers op de hoes..zullen we die voortaan ook maar allemaal op gaan noemen ? Wat doen we met freejazz orkesten?

Tot op heden ga ik af op wat de crewleden voorschrijven. Dat is uitgaan van de (prominente) naam op de hoes. ( eerste/grootste/gekleurde naam) Mocht dat een rare gedachtengang zijn dan zou ik graag duidelijkheid van de crew willen hebben omtrent de te volgen regel...

avatar van blabla
fredpit schreef:
Wat moet je dan ? Blue Note (o.a.) vermeldt ook regelmatig alle spelers op de hoes..zullen we die voortaan ook maar allemaal op gaan noemen ? Wat doen we met freejazz orkesten?

Vermelden.

Dat is uitgaan van de (prominente) naam op de hoes. ( eerste/grootste/gekleurde naam)

Dat gaat prima op voor 95% van de toevoegingen, maar er moeten ook uitzonderingen kunnen worden gemaakt voor dit soort samenwerkingsverbanden, niet anaal vast blijven houden aan een regeltje, daar gaat het ook meestal om bij jazz, de regels verbuigen.

avatar van blabla
Even een zijstraat, als dit album wordt verwijderd is het misschien wel handig om alles waar we het hier over hebben gehad in een eigen topic in het forum te plaatsen, voor het geval zoiets in de toekomst nog eens voorkomt.

fredpit
blabla schreef:
(quote)

Vermelden.


dat zal me nogal een puinhoop opleveren.



(quote)

Dat gaat prima op voor 95% van de toevoegingen, maar er moeten ook uitzonderingen kunnen worden gemaakt voor dit soort samenwerkingsverbanden, niet anaal vast blijven houden aan een regeltje, daar gaat het ook meestal om bij jazz, de regels verbuigen.


...met het gevolg dat je iedere keer weer dezelfde discussie hebt.

Laat de crew eens met een regel komen..en als die regel is "zoek het zelf uit" dan vind ik dat ook best, als we maar niet de eeuwige discussie blijven houden.

fredpit
blabla schreef:
Even een zijstraat, als dit album wordt verwijderd is het misschien wel handig om alles waar we het hier over hebben gehad in een eigen topic in het forum te plaatsen, voor het geval zoiets in de toekomst nog eens voorkomt.


zolang er geen duidelijkheid is zal dat zeker nog regelmatig voor gaan komen

avatar van HammerHead
Ik vind eerlijk gezegd dat er (zeker voor jazz) een compleet andere benadering mbt de artiestenpagina's moet komen. Bij diverse rockbands is het al irritant dat er niet te zien is in welke bands een bepaalde muzikant heeft gespeeld als hij geen solowerk heeft uitgebracht, maar bij jazz is dat nog een paar graadjes erger.

De hoofdartiest/bandleider kan dan het beste in de titel staan denk ik. Dus zoals Paalhaas zegt alles van Jarrett/Jarrett trio/Jarrett en weet ik veel wie onder Jarrett op de site, maar dan ook op de artiestenpagina van de andere namen die eraan hebben meegewerkt.

Bij het toevoegen van een plaat moet je dan direct alle samenwerkenden per plaat (of zelfs per nummer) kunnen invoeren. Dit zou dan ook in de albumzoekfunctie verwerkt moeten worden. Dus als ik zoek naar Gary Peacock moet dit album ook tevoorschijn komen ook al staat er enkel Jarrett in de titel. Zelfde met bijvoorbeeld Rachid Ali en Interstellar Space.

avatar van blabla
Dat zou idd heel mooi zijn.

avatar van T.O.
Ook hierbij is Discogs een mooi voorbeeld voor hoe het kan.

Denk alleen dat de artiestenpagina's erg vol komen te staan: denk maar aan veelgevraagde sessiemuzikanten.

avatar van The Scientist
Inderdaad.. dat je een lijstje krijgt waar ie de 'uitvoerende' artiest is en een lijstje met de albums waar hij op verschijnt. Misschien is hiervan een uitklap-lijstje te maken die standaard dicht staat, wat die hele rij voorkomt waar je het over hebt...

Maar ja.. zal wel aardig wat werk zijn.

fredpit
Ah ik zie crewleden....

Zeg heren...inplaats van de hele site te gaan verbouwen (gebeurt toch niet) zou ik graag een simpel antwoord op een simpele vraag willen hebben.

Hoe bepaal ik bij albuminvoer de keuze van de artiestennaam?

avatar van T.O.
blabla schreef:
Maar je moet ook niet blind alleen maar op de voorkant van een hoes afgaan, zeker niet als je weet dat dit een label is dat daar nog al vaak raar mee doet.


Ik vind wel dat er een soort van autoriteit moet bestaan die dit bepaalt, bij elk album discussiëren over wie nu de uitvoerende artiest lijkt me nog slechter dan het huidige systeem.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:01 uur

geplaatst: vandaag om 16:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.