MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Naamgeving artiesten bij jazz-albums

zoeken in:
T.O. schreef:
Ik vind wel dat er een soort van autoriteit moet bestaan die dit bepaalt

Moet ik dan toch weer crew worden?
Ik vind MuM weer een stuk leuker nu, had als crewlid altijd het idee dat ik iets moest doen, ondanks dat ik het crew werk nooit met tegenzin heb gedaan.

fredpit schreef:
Ah ik zie crewleden....

Zeg heren...inplaats van de hele site te gaan verbouwen (gebeurt toch niet) zou ik graag een simpel antwoord op een simpele vraag willen hebben.

Hoe bepaal ik bij albuminvoer de keuze van de artiestennaam?

Ik vind dit een lastig geval, ik denk dat je formeel gelijk hebt, maar dat het in dit geval niet echt duidelijk over zou komen (wat vaker zo is met jazz-platen..).. wat dat betreft vind ik desbetreffende hoes ook niet echt duidelijk.

Het is ook lastig, daarom heb ik altijd als ik maar enigsinds twijfelde bij de platen die ik toe heb gevoegd alle namen vermeld.
Gewoon om kompleet te zijn in plaats van 100% volgens de regels.

fredpit
....Ik heb nog steeds geen antwoord.

Ok, het is duidelijk...In de afgelopen 3,5 jaar is er dus geen algemene regel geweest omtrent naamgeving bij jazzalbums...

fredpit
T.O. schreef:
(quote)

Ik vind wel dat er een soort van autoriteit moet bestaan die dit bepaalt, bij elk album discussiëren over wie nu de uitvoerende artiest lijkt me nog slechter dan het huidige systeem.

Het huidige systeem ? vertel eens wat het huidige systeem is?

Evenals Paalhaas (en de rest van de muziekwereld ) lijkt mij dat je het beste onder bandleider kunt plaatsen.

- meest gangbare (daarmee sluit MuM aan op het systeem gehanteerd door o.a. Allmusic, Penguin Guide, RYM en de meeste labels.)
- overzichtelijke discografie ( direct overzicht op alle albums waar de betrefende artiest als bandleider heeft gefungeerd )
- Geen discussie's bij toevoegen (of dubbele toevoegingen.)

- Bij samenwerking van 2 of meer artiesten plaatsen onder discografie eerstgenoemde andere artiest(en) kan/kunnen middels "samenwerking/groepsleden" (?) optie ook in zijn/haar/hun eigen discografie verschijnen.
- Bij "Jan Pieterse Trio, Quartet, Group, etc" plaatsen onder discografie "Jan Pieterse" maar met behoud van volledige naam. Ornette Coleman Trio staat dan b.v. gewoon tussen de overige Ornette Coleman albums (ik heb bij Charles Mingus ook al iets dergelijks gezien, moet dus mogelijk zijn.)

fredpit schreef:
- Bij "Jan Pieterse Trio, Quartet, Group, etc" plaatsen onder discografie "Jan Pieterse" maar met behoud van volledige naam. Ornette Coleman Trio staat dan b.v. gewoon tussen de overige Ornette Coleman albums (ik heb bij Charles Mingus ook al iets dergelijks gezien, moet dus mogelijk zijn.)

Ja, dat kan door een Alternatieve Artiestennaam toe te voegen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:57 uur

geplaatst: vandaag om 15:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.