menu

De Site / Algemeen / Opsplitsing live-albums / verzamelalbums discussie

zoeken in:
avatar van dazzler
In De Site > Algemeen > Feedback, klachten en andere opmerkingen:

Sommige bands hebben massa's verzamelaars of live albums
in hun discografie, heel veel meer dan eigenlijke albums,
zodat we door de bomen het bos niet meer zien: het is heel moeilijk
om op die manier de krenten uit de pap te vissen (lees: te zoeken naar
het ultieme live album of de meest representatieve verzamelaar).

Ik vrees dat hier weinig of niets kan aan gedaan worden
van zodra het niet om bootlegs gaat, maar al die eendagsvliegen
van labels die live albums releasen, swingen danig de pan uit.

Bezie het gewoon als een klacht,
waar ik verder ook geen antwoord op weet.

Goed voorbeeld vind je bij The Stranglers.[/quote][quote]

avatar van reptile71
Aantal stemmen en sterren zou een leidraad moeten zijn dan, lijkt me.

avatar van dazzler
Ga jij op 12 verschillende live albums en even zoveel compilaties stemmen?
Ik heb de indruk dat users in dit geval op de plaat stemmen die ze zelf bezitten.
Zo lees ik vaak hoe mensen het jammer vinden dat track x er niet op staat,
terwijl track x wel op een latere, completere verzamelaar staat.
Bij dat recentere verzamelalbum vind je dan geen reactie.

avatar van reptile71
Ik hoop dan dat er uit het aantal stemmen en sterren naar voren kan komen welke albums evt. de moeite waard zijn. Uiteindelijk zullen wsl. de meest bekende verzamelaars / live albums de meeste stemmen krijgen. Wil inderdaad niet zeggen dat dat ook de beste zijn. Met verzamelalbums heb ik sowieso weinig, want ze zijn altijd door een ander samengesteld en die ander heeft niet dezelfde smaak als ik. Live albums is weer een ander geval. Stel, je wil het beste live album van Pearl Jam hebben, dan wens ik je veel succes haha...

avatar van Tribal Gathering
reptile71 schreef:
Stel, je wil het beste live album van Pearl Jam hebben, dan wens ik je veel succes haha...

Seattle Washington November 6 2000 & Mansfield Massachusetts July 11 2003 zijn hele goede live-albums.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
dazzler schreef:
Ga jij op 12 verschillende live albums en even zoveel compilaties stemmen?
Ik heb de indruk dat users in dit geval op de plaat stemmen die ze zelf bezitten.
Zo lees ik vaak hoe mensen het jammer vinden dat track x er niet op staat,
terwijl track x wel op een latere, completere verzamelaar staat.
Bij dat recentere verzamelalbum vind je dan geen reactie.

Het staat je natuurlijk vrij om bij die latere, kennelijk completere verzamelaar even te vragen of iemand er iets over wil zeggen. Blijkbaar vindt het merendeel van de gebruikers hier verzamelaars sowieso minder interessant.

Een opsplitsing tussen verzamel- en live-albums zou ik persoonlijk overigens geen gek idee vinden, maar dat levert wel weer een hoop werk op.

avatar van dazzler
Casartelli schreef:
Het staat je natuurlijk vrij om bij die latere, kennelijk completere verzamelaar even te vragen of iemand er iets over wil zeggen. Blijkbaar vindt het merendeel van de gebruikers hier verzamelaars sowieso minder interessant.

Ik durf niet te beweren dat het merendeel van de gebruikers
verzamelaars minder interessant zou vinden ... het is gewoon
een mogelijke manier om een band te leren kennen.

Maar het heeft weinig zin of nut als budget verzamelaars
en dito live albums het lijstje vaak nodeloos langer maken.
Zeker als die albums niets toevoegen aan de reeds bestaande
compilaties en live albums. Ze zijn vaak goedkoper natuurlijk,
maar even vaak onvollediger, en niemand voelt zich geroepen
om dat eventjes systematisch bij al die albums te gaan noteren
(enkele idioten als dazzler buiten beschouwing gelaten natuurlijk).

Maar goed, het is een klacht, een frustratie die ik even wilde delen.
We moeten er ook niet veel meer woorden aan vuil maken.

avatar van Sir Spamalot
Casartelli schreef:
Het staat je natuurlijk vrij om bij die latere, kennelijk completere verzamelaar even te vragen of iemand er iets over wil zeggen. Blijkbaar vindt het merendeel van de gebruikers hier verzamelaars sowieso minder interessant.

Een opsplitsing tussen verzamel- en live-albums zou ik persoonlijk overigens geen gek idee vinden, maar dat levert wel weer een hoop werk op.

Awel, mocht hiervoor animo bestaan en een handje hulp nodig zijn, wil ik wel mijn steentje bijdragen op mijn klein terrein (hardrock, metal), maar we zien wel want het is een ferm karwei dat de nodige voorbereiding nodig heeft.

bennerd
Ik wil er zeker ook wel bij helpen.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Och ja, als ik iets tegenkom, doe ik ook wel mee... onder dat motto is hier op MuMe al genoeg verbeterd natuurlijk...

Kingsnake
Opsplitsing tussen live- en verzamelplaten kan een postief iets zijn, omdat de titels vanlivealbums niet altijd even duidelijk zijn...

Maar wanneer is een live abum een livealbum? Er zijn ook verzamelaars van live-songs. En een heleboel liveplaten bevateen materiaal van meerdere concerten.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Kingsnake schreef:
Maar wanneer is een live abum een livealbum? Er zijn ook verzamelaars van live-songs. En een heleboel liveplaten bevateen materiaal van meerdere concerten.

Live.al.bum (het) - Album dat (een), al dan niet nabewerkte, liveregistratie(s) van publiek optreden is, in tegenstelling tot een album dat (een) studioregistratie(s) bevat

Kingsnake
Dus (een fictief) album getiteld "The best of ABCD-Band - Live" of variaties daarop is een live-album?

avatar van indana
Eerlijk gezegd voel ik er veel meer voor om de scheiding tussen reguliere, vezamel, live en score albums op te heffen. Het nut van die scheiding ontgaat mij volkomen namelijk.

avatar van Lukas
Mij niet. Ik vind het zeker bij bands met veel verzamelaars een stuk overzichtelijker als de reguliere studioplaten apart staan.

avatar van Mjuman
Helemaal mee eens voor wat betreft verzamelaars en live-albums - uitzonderingen daargelaten ben ik niet zo van de live-platen; verzamelaars vind ik eigenlijk alleen deugen voor in de auto - anders krijgen ze snel iets triestigs: allemaal 'hoogtepunten' - "hoe kan dat nou?" sprak Sjef (van Oekel).

avatar van Gerards Dream
De scheiding tussen regulier, verzamel, live en score is na mijn idee erg helder. Vooral als een groep veel albums heeft gemaakt. Op deze wijze komt er structuur in de zaak. Bij een band of artiest met een paar albums is het wellicht wat overdreven, maar zodra een act een behoorlijk repertoire heeft is de weg om iets te vinden zo zoek. Werp eens een blik in de lijst wat van Tangerine Dream is uitgekomen, zonder enige structuur of indeling blijf je zoeken.

avatar van indana
Even Kijken, wat lees ik hier?
Overzichtelijker, structuur en makkelijker zoeken en ik hou niet van verzamelaars dus is het makkelijk als die apart staan.
Welnu overzichtelijker vind ik het zeker niet. Stel ik heb een album van Tangerine Dream op de kop getikt, dan moet ik mij eerst afvragen is het een normaal album, is het een verzamelaar/live album of is het een score. Vervolgens moet ik zien uit te vinden in welk jaar het album is uitgegeven voor dat ik het terug vind in de lijst. Niet erg handig lijkt mij (ik zoek me dan ook regelmatig te pletter). Dan lijkt mij eigenlijk een alfabetische indeling op titel een stuk simpeler (even de uitzonderingen zonder titel buiten beschouwing gelaten). Dat is ook een structuur en zoekt meestal een stuk makkelijker.
Dat je verzamelaars/live albums minderwaardig vindt aan normale albums en daarom apart zouden moeten staan is natuurlijk arbitrair. Stel, ik vind alle acoustische muziek minderwaardig aan elektrisch versterkte muziek, zou het daarom apart moeten staan? Onzin natuurlijk.
Begrijp me goed, mijn opmerking was eigenlijk een pleidooi om verdere opdeling van de huidige situatie tegen te gaan (van de verzamelaar/live albums).
Verder denk ik dat er hier weinig gebruikers zijn die hun eigen verzameling op de zelfde manier hebben ingedeeld als op MusicMeter.

avatar van dazzler
Ik vind de opdeling ep - album - live/verzamel - score ideaal.
Om de meeste van de hiervoor door andere users genoemde voordelen.

Live-albums bevatten vaak ook een selectie van songs
uit verschillende, reguliere studio-albums (en meestal ook
wel de door mjuman "betreurde" hoogtepunten).

Twee minputen zijn echter ...

Een mini-album (ik hoor wel degelijk album in de naam)
hoort naar mijn aanvoelen bij de albums te staan. Aangezien
invoerders telkens moeten kunnen bewijzen dat het om een "mini-album"
gaat, kan dat organisatorisch niet zo'n groot probleem zijn, of toch?

Sommige live-albums bevatten bijna uitsluitend nieuwe nummers
waardoor ze uiteindelijk toch wat verloren staan in de live/verzamel lijst.
Maar ik kan leven met de grens die er nu getrokken wordt.


Ik zie niet in waarom een alfabetische lijst gemakkelijker zou zijn.
Er zijn weinig platen waarop de releasedatum niet zichtbaar is.

Dus op basis van die datum gaan zoeken
in een chronologische lijst lijkt me kinderspel.
Ik weet ook graag meteen uit welke fase van de artiest
een bepaald album stamt ... vroege, succesvolle of late enz ...

Kingsnake
Leuke avatar trouwens (Magritte)

Ik vind een chronologische indeling de enige juiste.
Als er dan onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende soorten platen is een cosmetische keuze, en ook in mijn geval moet ik zeggen, dat het fijn werkt.

Je wist trouwens dat je ook de zoekfunctie kan gebruiken om een plaat op te zoeken?

pretfrit
de huidige indeling vind ik prima werken (zie commentaar Lukas en Gerards Dream)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Kingsnake schreef:
Dus (een fictief) album getiteld "The best of ABCD-Band - Live" of variaties daarop is een live-album?

Je bedoelt zoiets als dit verre van fictieve album?

Maar dat was inderdaad wel mijn idee. Ik begrijp de sterke voorkeur van veel mensen boven een puur geregistreerd optreden boven een "live-album" dat uit meerdere sessies is samengesteld, of dat meerdere registraties bevat die helemaal niks meer met elkaar te maken hebben, maar dat is m.i. iets dat prima bij het album zelf besproken kan worden. Het verschil tussen liveversies van nummers en slechts een selectie van aan de studioalbums identieke versies van nummers, vind ik beslist fundamenteler.

Kingsnake
Ja, hahaha, goed voorbeeld.

Nee, okay, da's duidelijk.
Ik deel trouwens het genot van het hebben van een enkel geregistreerd optreden ipv een verzameling losse live-tracks.

Wanneer beginnen we met schiften

avatar van freitzen
indana schreef:
Stel ik heb een album van Tangerine Dream op de kop getikt, dan moet ik mij eerst afvragen is het een normaal album, is het een verzamelaar/live album of is het een score. Vervolgens moet ik zien uit te vinden in welk jaar het album is uitgegeven voor dat ik het terug vind in de lijst.

Je kan natuurlijk ook de albumtitel in de zoekbalk intypen, of op de artiestenpagina met Ctrl-F. En verder denk ik dat de meeste mensen vooraf kijken welke plaat ze zouden kunnen aanschaffen van een artiest, in plaats van er eerst eentje te kopen en dan eens te gaan kijken wat ze nou eigenlijk in huis hebben gehaald.

indana schreef:
Verder denk ik dat er hier weinig gebruikers zijn die hun eigen verzameling op de zelfde manier hebben ingedeeld als op MusicMeter.

Moet je eens bij mijn albumlijsten kijken ... heb ik overigens vooral gedaan nadat ik besloot om niet meer op verzamelalbums te stemmen en stemmen op mijn spaarzame live-albums (tijdelijk?) te verwijderen, terwijl ik wel de intentie houd om op ieder studioalbum te stemmen en dit nu kan controleren d.m.v. een stemtabel in de bewuste albumlijst. In dit opzicht lijkt een verdere scheiding tussen live en verzamel voor mij misschien niet zo relevant, maar als ik een artiest 'ontdek' luister ik bijvoorbeeld veel liever een verzamel- dan een livealbum om mee te beginnen, en dan is het mooi als deze soorten albums ook apart worden weergegeven in het overzicht.

tangmaster
Gerards Dream schreef:
De scheiding tussen regulier, verzamel, live en score is na mijn idee erg helder. Vooral als een groep veel albums heeft gemaakt. Op deze wijze komt er structuur in de zaak. Bij een band of artiest met een paar albums is het wellicht wat overdreven, maar zodra een act een behoorlijk repertoire heeft is de weg om iets te vinden zo zoek. Werp eens een blik in de lijst wat van Tangerine Dream is uitgekomen, zonder enige structuur of indeling blijf je zoeken.


Het voorbeeld van Tangerine Dream is goed. Kenners weten waar het over gaat maar in de huidige lijst is het voor leken een zoek tocht die dagen kan duren. Verzamelalbums (lees compilaties) zijn in mijn ogen toch heel iets anders dan Livealbums. Hoe ziet iemand nu dat Tournado van TD een Livealbum is als de persoon in die lijst begint te zoeken. Ben een voorstander van die scheiding alleen denk ik dat het een hels karwei wordt om dit alsnog aan te brengen.

avatar van Gerards Dream
Het wordt inderdaad een heel karwei om die scheiding tussen live en compilatie albums aan te brengen op een bestand van bijna 160.000 albums. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn tijdelijk twee vakjes te plaatsen bij dergelijke albums. Een vakje L(ive) en een vakje C(ompilatie) en aan de gebruikers te vragen deze in te vullen. Na verloop van tijd ontstaat dan per album een beeld hoe de gebruikers van deze site er gemiddeld over denken. Daarna kunnen ze in de juiste categorie worden geplaatst.

Voorafgaande aan het bovenstaande dient dan wel heel duidelijk worden gemaakt wat de criteria zijn. Zelf zie ik me al dergelijke albums nalopen met in de cd-speler een nieuw album of eentje die ik al door en door ken. Als we allemaal de schouders er onder zetten en met goede coördinatie vanuit de crew denk ik dat deze klus wel te behappen is. Natuurlijk kost het tijd, maar als dit een nog betere site op termijn in petto betekent, dan teken ik daar graag voor.

avatar van indana
@ Freitzen:
"Je kan natuurlijk ook de albumtitel in de zoekbalk intypen, of op de artiestenpagina met Ctrl-F."
Juist freitzen, en wat doe je dan? Je zoekt alfabetisch! Zo als ik al zei, dat is een stuk makkelijker.

Ik vind eigenlijk een indeling op jaar (per artiest) het beste met dan aangegeven of iets L(ive) C(ompilatie) of R(egulier of S(tudio) etc. is.

Alles draait natuurlijk om de vraag hoe je de site gebruikt en ik doe dat kennelijk anders dan jullie (althans de mensen die bij dit topic iets geschreven hebben).

avatar van freitzen
@indana: je zegt dat je je regelmatig te pletter zoekt, dus ik noem die zoekbalk of Ctrl.F als tips hoe je dat kunt voorkomen.

Verder zou natuurlijk de ultieme optie zijn dat gebruikers zelf in hun profiel aan kunnen geven hoe ze de albums op de site gesorteerd willen zien, maar ik weet niet of het werk wat hiervoor gedaan moet worden het allemaal waard is. Ik ben echter wél bereid om mee te helpen met een splitsing van verzamel- en live-albums.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:32 uur

geplaatst: vandaag om 06:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.