menu

De Site / Algemeen / Forumindeling

zoeken in:
avatar van herman
Als de boel toch gerenoveert wordt, vraag ik me af of er niet wat kan veranderen aan de forumindeling.

In principe is het nu goed, maar ik denk dat er onder Muziek ook wel het kopje Toplijsten oid. zou kunnen komen. Dan kunnen alle lijstjes-gerelateerde topics daar naar toe en wordt Algemeen weer wat overzichtelijker. Als je nu naar dat subforum gaat, zie je een interessante discussie als "De barrière van de ontoegankelijkheid" zowat over het hoofd omdat ie ondersneeuwt in het lijstjesgeweld.

En misschien is het ook een idee om - in navolging van Moviemeter - ook de volgende subfora aan te maken: 'koop en ruil', 'apparatuur', 'titels' en 'winkels'? Ik denk niet dat het er meteen heel erg storm zal lopen, maar het houdt het wel overzichtelijk en ik denk dat er sowieso al wat lopende discussies heen zouden kunnen worden verplaatst.

edit: gerenoveerd goed gespeld.

neo
Ja ik heb nog wel wat matige cd's die ik graag zou illwn ruilen (Massive Attack Blue Lines bv. ).

avatar van Jordy
herman schreef:
Als de boel toch geen renoveert wordt, vraag ik me af of er niet wat kan veranderen aan de forumindeling.

Ja lijkt me goed om daar ook nog 's kritisch naar te kijken

In principe is het nu goed, maar ik denk dat er onder Muziek ook wel het kopje Toplijsten oid. zou kunnen komen. Dan kunnen alle lijstjes-gerelateerde topics daar naar toe

Goed idee, recentelijk ook op MovieMeter aangemaakt

En misschien is het ook een idee om - in navolging van Moviemeter - ook de volgende subfora aan te maken: 'koop en ruil', 'apparatuur', 'titels' en 'winkels'? Ik denk niet dat het er meteen heel erg storm zal lopen

Met die laatste twee zou ik even wachten tot het echt nodig is, die eerste 2 vind ik wel een goed idee

JonnieBrasco
Er is nu een forumcategorie "Genres -> Nederlandstalig", waar 2 van de 2 topics over toplijstjes gaan. Volgens mij is deze categorie een beetje overbodig geworden, en kunnen discussies over Nederlandstalig beter onder "Genres -> Overigen".

avatar van Jordy
Beetje sneu zo'n lege categorie inderdaad. Mochten er topics komen is het vroeg genoeg om die categorie opnieuw aan te maken.

avatar van Eddie
Misscien een hele domme vraag van mijn persoon, maar ik vroeg me af wat bij de updates die uitroeptekentjes betekenen
(afbeelding). dit zal iets met een nieuwe posts te maken hebben.

avatar van HammerHead
Da's een sticky topic, Eddie. Zo zorgen de mods ervoor dat een topic bovenaan in het lijstje blijft staan ook al wordt er niet in gepost.

avatar van Eddie
ah, op die fiets.

avatar van herman
Ik werd net via PM aangesproken of het wellicht geen idee was wat meer subfora aan te maken. Het ging in het bijzonder om een soul/r&b-forum, dit omdat beide genres nu een beetje ondergesneeuwd raken in het R&B en Hip-Hop-forum. Anderszijds kan ik me voorstellen dat je alle 'urban'-muziek in 1 forum wilt houden.

Qua genre-subfora is een jazz-forum misschien ook een idee, aangezien dat genre flink aan populariteit aan het winnen is en er wat goedlopende jazz-topics zijn. Maar misschien is het hier ook wel te vroeg voor nog.

Wat me verder wel handig lijkt is een forum "Apparatuur", aangezien een groot deel van de topics uit algemeen over muziek- en computerapparatuur gaat.

avatar van freddze
Idd, dat heb ik ook al gemerkt. Er zijn enorm veel topics in het "Overigen >> Algemeen" topic die met technische vragen te maken hebben (iPods, hoofdtelefoons, digitaliseren van Lp's, welke geluidskaart, in pc? etc...etc...), dus misschien is er wel eens nood aan een apart forum 'Apparatuur' of 'Technisch' waardoor die topis allemaal sneller terug te vinden zijn en ze ook niet zo vaak meer dubbel worden aangemaakt.

Wat de forumindeling betreft zie ik in eerste instantie 2 uitdagingen

1. Topics uitsplitsen
------------------------------
Hier zal ik in dat verband alvast deze week ook eens naar kijken. Ik heb daaromtrent in het topic al goeie feedback gehad van user Harco. Topics uitsplitsen kan soms goed zijn omdat hier in dit geval het ene (soul) niet zo ondergesneeuwd worden door het andere (hip-hop/rap)

2. Topics samenvoegen
-----------------------------------
Topics samenvoegen doe ik de laatste tijd ook wel vaker. Zo vind ik het eigenlijk niet nodig dat er bv. bij MuMe live vier topics waren rond het Graspop festival. Die heten dan "Graspop 2005", "Graspop 2006", "Graspop 2007" en "Graspop 2008". Ik ben voorstander om al die topics aan elkaar te lassen, het is toch chronologisch en zo kan je makkelijker iets terugvinden (bv. In welke edittie trad Dragonforce nu alweer op?)

Maar aan subfora had ik nog niet echt gedacht. Bedoel je daarmee dat er nood aan is om programmatorisch nog een derde schil (of laag) toe te voegen? Nou, misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar wat ik denk dat je bedoelt zal ik even verduidelijken adhv een willekeurig voorbeeld:

Nu zijn er eigenlijk altijd maximum 2 schillen:
MusicMeter » Forum » 1. Genres » 2.Electronic
(waar dan alles staat wat met het genre electronic te maken heeft)

Als er 3 schillen zouden zijn, dan zouden we iets als dit krijgen:
MusicMeter » Forum » 1. Genres » 2.Electronic » 3. Dance
(waar dan alleen dance gerelateerde topics komen te staan)
MusicMeter » Forum » 1. Genres » 2.Electronic » 3. New Age
(waar dan alleen new-age gerelateerde topics komen te staan)

Is het zoiets wat je bedoelt?

Harco
Ik denk dat hij gewoon de zogenoemde twee schillen bedoelt.

Genres > Hip Hop.
Genres > Soul/R&B.
Genres > Jazz.

Op die manier.

avatar van herman
Precies.

MusicMeter » Forum » 1. Genres » 2.Electronic
MusicMeter » Forum » 1. Genres » 2.Jazz

Zo dus.

Ik vind het trouwens wel okay om die forumtopics over hetzelfde festival bij elkaar te voegen. Houdt het inderdaad wat overzichtelijker. Ik heb bv. vorig jaar een Sziget-topic geopend waarin wat handige tips staan. Nu zou er dit jaar wel weer iemand een Sziget 2008 topic kunnen openen alwaar dezelfde tips worden gegeven. Beetje overbodig dus.

avatar van Jordy
herman schreef:
Anderszijds kan ik me voorstellen dat je alle 'urban'-muziek in 1 forum wilt houden.

Mijn idee is vooral dat een nieuw subforum pas zinvol is als er minimaal een stuk of 20 a 30 goede topics zijn die in een eigen categorie zouden passen. Mocht dat voor R&B en Soul niet zo zijn (ik heb het niet gecheckt) dan is het jammer dat ze onder sneeuwen, maar dan rechtvaardigt dat m.i. geen nieuwe categorie.

Maar het is verder aan de crew, voor mij kleine moeite om categorien toe te voegen als jullie het verplaatsen doen (zo'n extra "schil" is een ander verhaal )

avatar van herman
In dat geval zal R&B en Soul nog even geduld moeten hebben. Heb het net wel gecheckt en in het afgelopen jaar zijn er eerder 10 dan 20 goed(lopend)e topics geweest.

raffael77
Jazz & Soul vedienen meer maar de verschillende onderwerpen lopen niet lekker.

Hiphop heeft de overhand maar is veel te uitgebreid met al die verschillende Topics die niet bezocht worden.

Ik had van de week een Topic gedaan omdat ik soul en jazz ook meer gunde en plaatste ze deels in bij Hiphop.

Ik ben van mening omdat ik al zo lang hiphop luister (22 a 23 jaar) dat je je juist moet gaan vediepen in de muziek waar het vandaan komt of anders gezegt hoe het is onstaan (Funk & Soul). Jazz heeft ook een belangrijke rol gespeeld in Hiphop.

David Axelrod, Lou Donaldson, Donald Byrd zijn meesters in Jazz die zoveel gebruikt zijn dat je er gek van zou worden. Maar toch zijn er groepen in hiphop die er elke keer weer een ander tintje aan geven waardoor het heel mooi wordt.

avatar van freddze
Jordy schreef:
Mijn idee is vooral dat een nieuw subforum pas zinvol is als er minimaal een stuk of 20 a 30 goede topics zijn die in een eigen categorie zouden passen.

Dan denk ik dat er, zoals herman al suggereerde, bij 'Overigen' misschien wel een subform 'Technische aangelegenheden' (naamgeving kan wlk. wel beknopter, maar daar ben ik niet goed in - aha, ik zie dat herman 'Apparatuur' suggereerdde) zou kunnen komen, want ik tel nu in het 'Overigen -- Algemeen' forum toch al gauw iets van een 40 technisch geörienteerde topics. Er zijn wel een aantal dubbels ook, zie ik (die voeg ik later nog wel samen). Maar aan de andere kant moet ik dan ook wel weer opmerken dat een aantal van die 40 topics toch al een tijd stilliggen en dat er misschien maar een stuk of 10 redelijk groot zijn. Alle andere topics zijn er van gemiddeld 15 berichten of daaromtrent.

Jordy schreef:
(zo'n extra "schil" is een ander verhaal )

Tja, ik kon niet zo gauw een ander woord bedenken. sub-sub-forum ging ik eerst nog schrijven. Maar ik dacht terug aan de lessen aardrijkskunde van vroeger, waar ze de aarde toch ook altijd opdelen in 'korsten' of 'schillen' Maar ondanks dat je bv. het genre 'Electronic' in misschien wel 100 verschillende subgenres kan indelen, dan nog zullen er per subgenre idd niet genoeg topics kunnen verzonnen worden om dit een bestaansreden te geven..

avatar van Reijersen
Ik denk dat de genres Jazz en Hiphop dusdanig groeien dat ze best een eigen forum verdienen.
Dan zou je bijvoorbeeld de R&B en Soul bij 'Algemeen' kunnen zetten omdat ze inderdaad nog niet genoeg aandacht hebben om een "eigen" forum te krijgen.

Sowieso oppassen dat er niet teveel subgenre forums komen en van hetzelfde soort topics binnen genres bij elkaar komen. Overzicht staat immers vooraan.

avatar van klaezman
Wordt het niet eens tijd voor een Jazz-gedeelte op het forum? Wel hiphop, rock en electronic, maar geen jazz. Volgens mij is er genoeg achterban voor dit genre...

avatar van herman
Jordy schreef:
Mijn idee is vooral dat een nieuw subforum pas zinvol is als er minimaal een stuk of 20 a 30 goede topics zijn die in een eigen categorie zouden passen.

Dit is voor jazz nog niet het geval helaas.

pretfrit
Ondanks de sugesties dat ik jazz topics betreffende de toplijsten van diverse solisten (belangerijk in jazz...maar dat moet je weten) in het leven zou hebben geroepen om een nieuw subforum geopend te krijgen kan 100% eerlijk zeggen dat dit niet mijn bedoeling is geweest. Het vocalisten topic was de laatste lijst. Naar mijn idee kom je dan nog niet aan 20 a 30 stuks (ik zou het niet weten ik heb ze niet geteld)

Wat mij bereft hoeft er geen speciaal jazz subforum te komen, ik heb meer nut en plezier aan een aantal duidelijke en overzichtelijke toplijsten van jazzspelers in hun specifieke discipline.

De`wijze waarop het een en ander nu samengevoegd is en het comentaar van de moderators (verzin een jazztoplijst maakt niet uit waarover ) maakt het er niet duidelijker op.....en zet je toch aan het denken

waarom mogen er wel honderden rock toplijsten zijn maar worden volkomen logische en terechte jazztoplijsten onder 1 titel geschoven ?

Ben het met Fredpit eens dat het wel een beetje onzin is om een paar toplijsten van jazzdiscipines in een topic te proppen. Verschillende disciplines binnen jazz maken soms een wereld van verschil. Wat gepaard kan gaan met totaal andere discussie en liefhebbers. Daarbij hoeft er van mij ook niet een jazz-subforum te komen, de topics over jazz passen nl. prima onder genres>overigen of muziek.toplijsten.

Wel opvallend vind ik dan dat het samengevoegde topic met jazz-toplijsten nu al redelijk is ondergesneeuwd met 17(!) topics van toplijsten over een specifiek jaartal uit de popgeschiedenis

Gast
geplaatst: vandaag om 14:03 uur

geplaatst: vandaag om 14:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.