menu

De Site / Algemeen / Pindakaas hoort op je boterham, niet op MuMe.

zoeken in:
Sietse
Via deze zou ik iedereen hier graag willen verzoeken om bij albums niet meer te verzoeken voor downloads of te vermelden dat een album gelekt is.
Ik denk dat iedereen die geïnteresseerd is in dit soort dingen zelf zijn of haar downloads wel kan vinden.
MuMe is een site voor discussie over muziek, laten we het daar dan ook bij houden.

Uiteindelijk is het downloaden wat theoretisch gezien de muzikanten schade toebrengt (deze discussie wordt elders gevoerd) ik ben dan ook van mening dat we dit soort zaken hier (ook vanwege rechten kwesties) hier niet moeten gaan promoten.

In dit topic hoef ik ook geen meningen te zien over het wel of niet downloaden (mocht je mijn mening willen weten moet je maar elders zoeken). Het enige waar het mij om gaat is dat we hier geen (potentieel) illegale zaken gaan promoten bij albums (ja het aanbieden is WEL illegaal, dus ook het verwijzen naar).


avatar van GrafGantz
Mijn mening: aan de hoogste boom met diegene die sowieso als eerste met de term "pindakazen" is gekomen. Ik geloof dat ik het nog een graadje erger vind dan mensen die "chips" roepen als ze SHIT bedoelen.

Sietse
GrafGantz schreef:
Mijn mening: aan de hoogste boom met diegene die sowieso als eerste met de term "pindakazen" is gekomen. Ik geloof dat ik het nog een graadje erger vind dan mensen die "chips" roepen als ze SHIT bedoelen.

Ook dat...

Laat Pindakaas nu wel tot de groep van lekkerste zoetwaren ooit behoren, wel Calve en met stukjes noot graag.

avatar van GrafGantz
En ik maar denken dat het tot het hartige boterhambeleg hoorde.

hmm interessant. weet niet eigenlijk. hartig is voor mij alleen worst en (geen pinda)kaas, maar t kan wel hoor

avatar van deric raven
Ik heb er moeite mee dat er bergen berichten bij albums staan die nog niet uit zijn.
Als een album gelekt is, dan kijk ik uit naar de reacties.
Dus met die vermelding heb ik geen problemen mee.
De downloadlinks mogen wel achterwege blijven; in deze tijd heeft ieder wel zijn kanalen.

avatar van BoordAppel
GrafGantz schreef:
Mijn mening: aan de hoogste boom met diegene die sowieso als eerste met de term "pindakazen" is gekomen.

Dit is de schuldige. Veel plezier met de lynchpartij.

avatar van GrafGantz
Dat gaat opzeker lukken. Dank voor de tip

Ti-ta-taaltovenaar

avatar van Eddie
Het mes snijd ook aan twee kanten, dat word nog wel eens vergeten. Artiesten verdienen inderdaad een stuk minder aan de verkoop van CD's. Er zijn echter massa's bands en artiesten waarvan ik nooit een plaat zou hebben gekocht, of een concert van zou hebben bezocht wanneer ik niet hun plaat eerst gedownload had.

Dus om die reden vind ik het absoluut niet verkeerd om af en toe aan te geven dat een plaat gelekt si om zo de uitvoerend te promoten. Wanneer je uit pure zuinigheid geen platen meer koopt maar alleen download, ben je absoluut fout bezig, maar daar zal een berichtje op MuM toch niets aan veranderen?

Download links horen absoluut niet op een site als deze daar ben ik het wel mee eens.

Sietse
Eddie schreef:

Dus om die reden vind ik het absoluut niet verkeerd om af en toe aan te geven dat een plaat gelekt si om zo de uitvoerend te promoten. Wanneer je uit pure zuinigheid geen platen meer koopt maar alleen download, ben je absoluut fout bezig, maar daar zal een berichtje op MuM toch niets aan veranderen?

Er zijn legio websites waar dit soort informatie te vinden is, die daar zelfs geheel op ingericht zijn. Daarnaast kun je de meeste album hoe dan ook vinden 1 week voor ze uitkomen en anders wel 1 week nadat ze zijn uitgekomen.
Dit soort non-argumenten hebben we niets aan en veranderen niets aan de zaak dat het hier op MuMe niet thuis hoort.


Tevens, moet je een album per se weken voor uitkomen gehoord hebben? Maakt dat het album beter?

avatar van deric raven
Niet beter, maar vroeger ging ik ook vaak op de release datum naar de winkel om het album zo snel mogelijk te horen.
Puur uit interesse.
Ik heb zelfs van albums de promo in bezit, die naar platenzaken gestuurd wordt. Gewoon gekocht om het album een week eerder al te hebben.
Nu ben ik ook benieuwd naar de nieuwe Gorillaz.
Wetend dat er een nieuw album aan komt, dan wil ik hem natuurlijk ook zo snel mogelijk horen.

P.S. Ik ben wel een groot koper van albums.
Ik zie downloads nog steeds als vervanging van de cassettebandjes uit de jaren 80.

avatar van Mjuman
Pindakaas - bruikbaar voor:

1. den boterham, liefst met sambal
2. satésaus, met additieven
3. comfort food, uit de pot (in koelkast) met eetlepel, één van de hidden pleasures van 'his half-royal gayness' P. de L.

Otherwise - no thank you very Dutch!

Spreading links - nope!

avatar van Eddie
Niks non argumenten, ik probeer niets goed te praten, lees goed wat er staat. Ik wil ook het downloaden niet promoten, ik denk alleen dat het minder erg is dan veel mensen wilen je willen laten geloven. Juist door het downloaden bereiken artiesten een veel groter publiek dat word nog wel eens vergeten. Dat is absoluut geen non argument maar meer de zaak vanuit een andere hoek bekijken.

Sietse
Eddie schreef:
Niks non argumenten, ik probeer niets goed te praten, lees goed wat er staat.

Lees nog een keer mijn eerste post alles we het toch over goed lezen gaan hebben.

Geen discussie over het wel of niet downloaden.

Ik wil ook het downloaden niet promoten, ik denk alleen dat het minder erg is dan veel mensen wilen je willen laten geloven. Juist door het downloaden bereiken artiesten een veel groter publiek dat word nog wel eens vergeten. Dat is absoluut geen non argument maar meer de zaak vanuit een andere hoek bekijken.

Ik weet wat downloaden doet, het dient hier alleen niet gepromoot te worden bij albums. Het verzoek tot download informatie, dan wel het vermelden van een lek is niet informatief over het album, zet aan tot illegaal gedrag en dient dus gewoon niet op deze site te worden toegestaan.

Hoe iedereen verder aan zijn of haar muziek komt zal mij worst wezen.


Dus simpel in het kort: ik heb niets tegen downloaden (doe het zelf ook), maar het aanmoedigen tot downloaden hoort hier niet op de site bij de verschillende albums (en op andere plaatsen).



En waarom je post een non-argument is:
Je zegt dat het handig is dat je weet wanneer een album gelekt is, echter zonder dat het op deze site gepost is kun je deze informatie op legio aan plekken terug vinden en zelfs met gezond verstand kun je zonder al te moeilijk te doen er vanuit gaan dat 1 week voor uit komen een album al is gelekt.
Het hoeft dus niet vermeld te worden al hier op de site, waardoor je dus (illegale) praktijken hier op de site niet promoot.

Jouw argument komt voort uit gemakzucht maar is geen goed argument om het wel toe te staan.

avatar van herman
Ik kan me wel in Sietse's argumenten vinden.

Je komt af en toe albums tegen waarbij een pagina lang wordt besproken of een lek al dan niet fake is. Zoals bij de nieuwe Gorillaz. Of berichten als "is deze nu nog niet gelekt?" inclusief reacties die feitelijk niets met de muziek an sich te maken hebben. Soms zijn mensen zelfs verontwaardigd als een album nog niet te downloaden blijkt.

Snap wel dat een beetje voorpret er bij hoort bij sommige releases, maar doe dat dan door muziek te bespreken die al wel te horen is.

avatar van Teunnis
Ik ben het helemaal met Sietse eens. Ikzelf download best wat af (je mag toch niet van een 17-jarige verwachten dat hij het geld heeft om alles te kopen ), maar het zou inderdaad niet op deze site horen. Downloaden is en blijft een illegale praktijk, dus berichten die aangeven dat een album gelekt is horen gewoon niet op deze site. Ook zijn berichten als "is deze nu nog niet gelekt?" gewoon vervuiling voor deze site.

avatar van aERodynamIC
Ik snap het punt van Sietse ook. Het is totaal niet nodig om bij albums over 'lekken' te beginnen (het woord alleen al). Hou het bij de inhoud en that's it.

Zelf was ik fervent tegenstander van downloaden maar doe het de laatste tijd steeds vaker met als voordeel dat ik heel veel ben gaan ontdekken wat ik dan ook gelijk koop. Nadeel is dat mijn geld nog harder de deur uit rolt zo en dat het eigenlijk te veel is waardoor ik niet meer heel diep in een album kan duiken (alhoewel dat bij sommige albums nog steeds lukt en dat worden dan ook de grote favorieten).
Daarbij ben ik voor wat betreft de grote releases van favoriete artiesten gewoon een ongeduldig mannetje en wil ik iets horen zodra het mogelijk is. Vroeger was dat door naar de platenzaak te gaan, nu is dat veranderd en gaat het via internet.
Fysieke releases zijn tegenwoordig ook erg rommelig. Zo heb ik de nieuwe jj al in huis op cd omdat ik het via het platenlabel zelf heb gekocht. Dit zie je steeds vaker zo. En dan zwijg ik nog maar over het rare beleid om in verschillende werelddelen een cd op andere data uit te brengen. In zulke gevallen bestel ik zelfs wel eens cd's uit het buitenland om ze zo eerder binnen te krijgen.

Ik denk wel dat veel artiesten er voordeel bij hebben omdat ze anders nooit maar dan ook nooit beluisterd zouden zijn.
Om die reden ben ik ook een minder fervent tegenstander maar ben wel nog steeds van mening dat je muziek hoort te kopen en hier op de site hoeven we het er niet over te hebben (daar zijn andere sites voor).

avatar van Eddie
Ben het absoluut met jullie eens dat download links en hele discussies over downloaden horen absoluut niet op de site. Alleen iemand een album aan bevelen door te eggen dat het gelekt is kan toch geen kwaad, op deze manier heb ik kennis gemaakt met een hoop platen. Wanneer het ellenlange discussies worden gaat het absoluut te ver dat ben ik met jullie eens.

Nu ik er zo over na zit te denken ben ik het inderdaad ook wel met sietse eens dat alle users die hier ookmaar een beetje met muziek bezig zijn best weten waar en wanneer platen waar gelekt zijn. Hmm moet ik dan toch schoorvoetend mijn ongelijk toegeven .

avatar van Mjuman
Het grappige is dat - de iure - downloaden niet een illegale praktijk is. Verder is het ook 'grappig' dat je in feite - opnieuw - volgens het Nederlandse auteursrecht een kopie van een werk mag maken voor "thuisgebruik". Vroeger was in de prijs van bandjes een vergoeding inbegrepen voor het maken van een kopie.

Zou je dus een kopie maken van een cd die je zelf hebt, die in de auto draaien en hem vervolgens 'vergeten' bij een vriend ben je dus eigenlijk niet in overtreding.

Ik deel Aero's ervaringen dat door downloaden je blikveld enerzijds wordt verruimd en het risico op misperen wordt verkleind; en inderdaad ook ikzelf heb nog niets gemerkt van minder kopen. Deze correlatie tussen downloaden en tóch blijven kopen is ook aangetoond in een aantal internationale onderzoeken.

the x
reacties over het lekken van een album en download tips worden toch altijd al automatisch verwijderd? ik zie het probleem niet echt

Sietse
the x schreef:
reacties over het lekken van een album en download tips worden toch altijd al automatisch verwijderd? ik zie het probleem niet echt

Dat is niet zo, daarnaast worden er geregeld tijden na uitkomen nog verzoeken gedaan of het album "ergens te krijgen is", waarmee dan na geven van winkeltips wordt gevraagd om download locaties.

Ik lek ook..ben maar eens snel naar de wc.

avatar van aERodynamIC
the x schreef:
reacties over het lekken van een album en download tips worden toch altijd al automatisch verwijderd? ik zie het probleem niet echt

Dat doen moderators en dat gaat niet vanzelf: daar is geen handig tooltje voor of zo.

the x
nee dat snap ik, het woord automatisch had ik eigenlijk ook weg moeten halen

avatar van MJ_DA_MAN
Helaas leven we in de 21e eeuw en is downloaden iets geworden wat recht tegenover de muziek staat, dus ook al helemaal op een muzieksite. Lekberichten worden al verwijderd (ja, ik deed dat vroeger ook wel eens, maar zelfs ik word wijs), en niet toevoegende discussies/berichten daarover ook. Wanneer het een neppe leak betreft is het dan wel weer goed om het even duidelijk te vermelden, gezien je dan onterechte stemmen kan tegenhouden. Overigens hebben veel users die een lek melden geen kwade bedoelingen; zo weet de menigte wel dat een album er is, waardoor er gestemd mag worden (ook ik had toen die gedachte erachter, niks kwaads dus). Overigens is het verwijzen naar een download uiteraard niet verboden en illegaal gepromoot komt hier toch niet of amper voor?

avatar van Mjuman
MJ_DA_MAN schreef:
Overigens is het verwijzen naar een download uiteraard niet verboden en illegaal gepromoot komt hier toch niet of amper voor?


Sorry, dan heb je de uitleg van o.m. Sietse (en ook die van mij op meerdere plekken) niet begrepen: downloaden zelf is (nog) niet strafbaar, het aanmoedigen, het faciliteren (dus ook het wijzen op de mogelijkheid ervan) wel. De wet is op dat punt heel duidelijk.

Het kromme is dat je bijv. wel voor "thuisgebruik" een kopie van een cd mag maken; verder is het heel krom dat een software-bedrijf als Microcrosoft, dat ook applicaties voor Digital Rights Management levert (of leverde), een Windows mediaplayer levert waarmee het eenvoudig rippen en branden is.

Overigens is de werking van mijn cd-speler ooit verstoord door een zelfgebrande cd. Re-setten was dé oplossing (het lijkt wel Windows).

wijsneus
GrafGantz schreef:
Mijn mening: aan de hoogste boom met diegene die sowieso als eerste met de term "pindakazen" is gekomen.


Idd, wat een - uitdrukking is dat toch !

Belachelijke term

avatar van GrafGantz
Gelukkig, een medestander. Maar goed, ik chocopasta er maar weer vandoor, heb nog wat werk te verrichten hier aan m'n bureau.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:40 uur

geplaatst: vandaag om 00:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.