MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Per nummer rating geven

zoeken in:
Woutjinho
is dat niet misschien een id? op die manier kan men ook albums die ze niet helemaal kennen toch de bepaalde nummers die ze kennen wel een rating geven, ik weet dat het super veel werk is

ik moet er niet aan denken

Dat lijkt me inderdaad "wat veel" werk, alle losse nummers die ik ken gaan beoordelen. Beter van niet, zou ik zeggen.

Als je dan zo graag een album wil raten omdat je een paar nummers kent, zorg er dan voor dat je de hele plaat te pakken krijgt.

Die discussie is volgens mij ook gevoerd toen MuMe nog op de tekentafel lag. Ik ga met VanDeGriend mee: ik moet er niet aan denken.

Lijkt mij ook een ramp. Uiteindelijk gaat het mij ook meer om het lezen dan om de getalletjes. Statistieken zijn leuk, maar je kunt overdrijven. Sorry Wout.

Ik ben het ergens wel eens met wat wout zegt. Stel nu dat je een groep amper kent. Je ziet echter dat hun album hoog genoteerd staat in de top 100. Je kijkt dus is op het album welke nummers hoge ratings krijgen en download deze, voor je eventueel de plaat beter wilt leren kennen/kopen. Een hele plaat kan soms wat veel zijn, tenzij je wat meer nummers leert kennen, en dan is het altijd fijn te weten welke nummers volgens de MuM-gebruikers de beste zijn. Maar ik kan aannemen dat het tevel werk is hoor.

Misschien dat je wel een top 25 (o.i.d.) kan invoeren voor alleen nummers. Dus net als de top 10 voor albums maak je dan een lijstje van de beste nummers en die worden dan gekoppeld aan de albums waar ze vandaan komen. Zo krijg je dan een nieuwe toplijst: de top 250 van nummers.
En dat je dus ook van iedere user die heeft ingevoerd kan zien wat zijn 25 beste liedjes zijn.

Zou het geheel nog mooier maken naar mijn mening. Maargoed, ook dat zal waarschijnlijk technisch gezien niet uitvoerbaar zijn, want teveel werk.

Casartelli (moderator)
Jasper schreef:
Misschien dat je wel een top 25 (o.i.d.) kan invoeren voor alleen nummers. Dus net als de top 10 voor albums maak je dan een lijstje van de beste nummers en die worden dan gekoppeld aan de albums waar ze vandaan komen. Zo krijg je dan een nieuwe toplijst: de top 250 van nummers.
En dat je dus ook van iedere user die heeft ingevoerd kan zien wat zijn 25 beste liedjes zijn.

Zou het geheel nog mooier maken naar mijn mening. Maargoed, ook dat zal waarschijnlijk technisch gezien niet uitvoerbaar zijn, want teveel werk.

Ik heb in elk geval ook inhoudelijk moeite met die koppeling met albums. Ik waardeer albums en nummers verschillend. Soms is het geheel (het album) meer dan de som der delen, soms juist minder. En dat negeer je dan.

Is inderdaad waar. Maar dat koppel je hier dus los. Want je hebt dan een aparte lijst voor nummers en voor albums. Door alleen een top 25 in te voeren hoef je dus niet ieder apart nummer van een album te gaan becijferen.

Maar nogmaals, uitvoerbaar is het niet lijkt me, want dat koppelen zal waarschijnlijk te veel werk zijn.

Een situatie waar ik in theorie misschien iets voor zou voelen, is dat iedereen bij elk album 2 of 3 vinkjes kan zetten, zo van "dit zijn m'n favo tracks van dit album". En dat er op die manier voor elk album een aantal tracks aan te wijzen zijn "die het best zijn", zodat nieuwe luisteraars een tip krijgen waar ze het best naar kunnen zoeken.

JonnieBrasco
Ik voel ook niets voor ratings per nummer: Onbetrouwbaar (je stemt te snel op een nummer die je niet goed kent), onoverzichtelijk en veel te veel werk. Maar het idee dat Jordy in het bericht hier boven beschrijft is briljant.

Ik ben ook voor.

Inderdaad een erg sterk idee

aan het werk, jongens

Hele goede oplossing inderdaad. Ik ben heel erg voor.

Ja, klinkt leuk, net als op allmusic.com.

Ja, erg goed idee!

Goed idee......maar zo kan ik nooit afkicken van deze site

Vind het ook een prima idee, inderdaad zoals bij Allmusic.

Okee, leuk, zal komend weekend eens kijken

mooi idee, klinkt erg goed

't zal mij benieuwen, maar ik heb er een erg hard hoofd in dat dat nog een beetje overzichterlijk te houden is.

DutchViking
Ik ben geen voorstander van het toekennen van ratings per nummer, ik heb laatst bijvoorbeeld een album met 45 songs toegevoegd (3CD) en het valt niet mee om dan voor ieder nummer een rating toe te kennen. Ben je lang bezig, kan ik je verzekeren. Bovendien komt het vaak voor (bij mij althans) dat ik een aantal nummers aanvankelijk niet geweldig vind, maar dat die songs na een tijdje steeds beter worden (omdat de muziek erg complex is en het erg veel vergt van de luisteraar). De waardering per nummer varieert dus, terwijl je als je per album beoordeelt, daar doorgaans veel minder last van hebt. Dan verander je gewoon één cijfer (eindbeoordeling), i.p.v. alle nummertjes.

Sommige mensen zullen platen van bijvoorbeeld Jim of Jamai negatief beoordelen, zonder ze ooit gehoord te hebben. Ik kan de slechte beoordeling van bepaalde albums overigens wel begrijpen, maar m.i. is dat een groter probleem dan het huidige stemsysteem.

Wat ik overigens wel een goed idee vind, is dat de puntentoekenning wordt aangepast. Het is eerder al ter sprake gekomen op dit forum. Dan bedoel ik dus een notering tot maximum 10 i.p.v. tot 5.

DutchViking schreef:
Wat ik overigens wel een goed idee vind, is dat de puntentoekenning wordt aangepast. Het is eerder al ter sprake gekomen op dit forum. Dan bedoel ik dus een notering tot maximum 10 i.p.v. tot 5.

Dat kan nu toch niet meer, dan zou je alle stemmen op albums die nu uitgebracht zijn moeten laten vervallen, want die komen niet hoger dan 5

Casartelli (moderator)
DutchViking schreef:
Ik ben geen voorstander van het toekennen van ratings per nummer, ik heb laatst bijvoorbeeld een album met 45 songs toegevoegd (3CD) en het valt niet mee om dan voor ieder nummer een rating toe te kennen.

Inmiddels was de teneur ook al wat meer gegaan in de richting van het aanvinken van 2 a 3 favoriete nummers. Stuk minder bewerkelijk en bij voldoende respons net zo veelzeggend lijkt me... (bij onvoldoende respons is het helemaal een kleine moeite om de inhoudelijke reacties even te lezen )

DutchViking
Eddie schreef:
Dat kan nu toch niet meer, dan zou je alle stemmen op albums die nu uitgebracht zijn moeten laten vervallen, want die komen niet hoger dan 5

Je hebt gelijk, het is bijna onmogelijk om dat in te voeren. Maar in principe leek me dat wel een goed idee. Een idee dus, meer niet. Ik ben overigens ook wel tevreden met het huidige systeem, dus mij hoor je niet klagen

Casartelli schreef:
Inmiddels was de teneur ook al wat meer gegaan in de richting van het aanvinken van 2 a 3 favoriete nummers. Stuk minder bewerkelijk en bij voldoende respons net zo veelzeggend lijkt me... (bij onvoldoende respons is het helemaal een kleine moeite om de inhoudelijke reacties even te lezen )

Ja, ik weet het. Het aanvinken van enkele favoriete songs is inderdaad minder bewerkelijk, maar voor mij hoeft het niet per sé. Je blijft toch verschillen houden, ik vind vaak songs goed die anderen juist helemaal niet goed vinden en andersom Het is moeilijk om voor anderen te beslissen welke songs juist het beste zijn. Als de meerderheid dit wel ziet zitten, oké dan mag het ingevoerd worden. Geen probleem.

Het aanvinken lijkt mij ook een beetje overbodig, wanneer je de onderstaande discussies lees kom je er gauw genoeg achter welke nummers men het mooiste vindt.

JonnieBrasco
Eddie schreef:
't zal mij benieuwen, maar ik heb er een erg hard hoofd in dat dat nog een beetje overzichterlijk te houden is.

Eddie schreef:
Het aanvinken lijkt mij ook een beetje overbodig, wanneer je de onderstaande discussies lees kom je er gauw genoeg achter welke nummers men het mooiste vindt.

Welk beeld heb jij van overzichtelijkheid? Kijk eens naar een willekeurig album op www.allmusic.com. Daar zie je in totaal drie vinkjes bij elk album staan. Is toch handiger dan 67 berichten doornemen om te gokken wat de beste nummers zullen zijn? En toch stukken overzichtelijker?

Tevens breng je het aantal zinloze albumberichten zoals "Song X en Song Y zijn geweldig!!!!" een beetje terug met vinkjesgebruik.

En Dutchviking, ook hebben de vinkjes bij Jim en Jamai een even positieve invloed als bij gerespecteerde albums. Er wordt immers alleen aangegeven wat de drie beste nummers zijn...

Het zou dan wel handig zijn als er op de stemmenpagina bij elke persoon die gestemd heeft ook bij staat of hij evt ook nummers heeft aangevinkt en welke dat dan zijn

Goed idee dat ''Per nummer rating geven''.
Ik stem voor.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:54 uur

geplaatst: vandaag om 05:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.