menu

De Site / Algemeen / Cabaretalbums

zoeken in:
avatar van brajoapau
Naar aanleiding van de vraag hier, leek het me aangewezen om er een apart topic voor te openen.
De huidige regel hieromtrent laat alleen dit type van albums toe op de site als ze voor tenminste 50% van de tijdsduur muziek bevatten.

Voorstel: Misschien moeten we toch maar eens gaan overwegen om deze regel te versoepelen, en deze albums wel toestaan op de site van zodra er minstens één lied(je) op staat?

Meningen/visies hierover zijn welkom, maar hou het netjes s.v.p.

avatar van Arrie
'Referendum' uit de topictitel gehaald. Musicmeter is nou eenmaal geen democratie. Er mag uiteraard gediscussieerd worden over het feit of cabaretalbums op de site zouden moeten of niet, maar Jordy beslist uiteindelijk.

Ik vraag me trouwens af of dit topic überhaupt van toegevoegde waarde is, maar misschien leeft dit onderwerp meer onder de users dan ik dacht. In dat geval is het handig als het toevoegtopic niet overstelpt raakt door reacties over cabaretalbums.

Yann Samsa
Sommige staan al op de site: Kommil Foo

avatar van dazzler
Ik kan begrijpen dat het toevoeg-topic niet "overspoeld" moet geraken, met reacties.
Maar die kans is klein, denk ik.

Hopelijk staat de discussie met dit nieuwe topic niet op een zijspoor.
Alvast bedankt voor het ernstig nemen van mijn pleidooi.

Daarom herneem ik nog even mijn gedachte.

Ik wil nogmaals een warme pleidooi houden om cabaret in overweging te nemen.
Nu mogen dergelijke platen niet, tenzij ze voor meer dan de helft liedjes bevatten.

Erg jammer voor ...

1. ... al die prachtige cabaretliedjes die nu niet op de site te vinden zijn
2. ... alle albums die niet aan de norm voldoen van artiesten die er wel met andere albums opstaan
3. ... een land met zoveel cabarettraditie als Nederland

Ik kan begrijpen dat een plaat vol gepraat niet thuishoort op MUSICmeter.
Maar de meeste cabaretiers hebben zulke mooie, ontroerende of grappige liedjes.

Ik ga akoord met wat brajoapau schreef: van zodra er één liedje met begeleiding opstaat, mag ie wel.

avatar van Rudi S
dazzler schreef:



Ik kan begrijpen dat een plaat vol gepraat niet thuishoort op MUSICmeter.
.

Is dit soms een voorstel om de albums van Lou Reed van de site te halen

avatar van Svendra
dazzler schreef:
Ik wil nogmaals een warme pleidooi houden om cabaret in overweging te nemen.Nu mogen dergelijke platen niet, tenzij ze voor meer dan de helft liedjes bevatten.

Mijn reactie op persoonlijke titel :
Ik sta er niet afwijzend tegenover wanneer veel users het een goed idee zouden vinden. Ik denk wel dat een cabaret-album als zodanig herkenbaar moet zijn, wat inhoudt dat er nieuw vlaggetje nodig is (albumtype of genre). De vraag is of Jordy het ziet zitten.

avatar van Cabeza Borradora
Rudi S schreef:
(quote)

Is dit soms een voorstel om de albums van Lou Reed van de site te halen



avatar van brajoapau
Rudi S schreef:
(quote)

Is dit soms een voorstel om de albums van Lou Reed van de site te halen


Uiteraard niet, be cool.
Ook ik sta er niet afwijzend tegenover, maar zoals Svendra komt te zeggen, de beslissing ligt bij Jordy.


avatar van GrafGantz
Rudi S schreef:
(quote)

Is dit soms een voorstel om de albums van Lou Reed van de site te halen


Opmerking van het jaar


avatar van freakey
Niet zozeer cabaret, maar het blijft jammer dat bv. Zappa* - "Congress Shall Make No Law . . ." (CD, Album) at Discogs door deze regel niet op de site mag... (vind ik dan toch...)

avatar van freakey
Rudi S schreef:
(quote)

Is dit soms een voorstel om de albums van Lou Reed van de site te halen


Vind het ene beetje grens vervagend. Veel NL cabaretiers hebben wel 1 liedje in hun set, maar de focus ligt daar niet op. Op een muzieksite misschien een beetje onnodig.

Mja zo denk ik dat we zoiets als Heist wel op de site mogen zetten, maar een complete set van Teeuwen zelf op de site, dat gaat me eigenlijk wat ver. Het muzikale moet de boventoon voeren, vind ik

avatar van Supersid
Ik ben alvast dik voor!

avatar van Supersid
Ik vind het binnen deze discussie vooral jammer als de regel maakt dat de discografie van een bepaalde artiest niet volledig kan gemaakt worden. Herman Van Veen is zo'n voorbeeld (de Carré-albums), maar er zijn er uiteraard meer... Ik zou het dus ook durven toestaan als de artiest in kwestie al andere, wel song-geörienteerde albums op MuMe staan heeft.

Ted Kerkjes
Bij Wim T. Schippers - Wim T. Schippers' Radiopraktijken; Vroege Vlagen (1973-1984):

Fedde schreef:
Maar ... kennelijk gaan we nu ook radioshows en kleinkunst toevoegen aan MuMe. Dan heb ik er ook nog wel een paar! Ik ben benieuwd of me dat lukt.
Het merendeel bestaat uit muziek, daarom is dit toegestaan. Herman van Veen en Boudewijn de Groot vallen trouwens ook onder kleinkunst.
Ik ben benieuwd naar jouw toevoegingen. Ik hoop dat het je lukt!

Fedde
Nou ja, ik dacht vooral aan de langspeelplaten van van Kooten & de Bie. Staan ook liedjes op.

Ted Kerkjes
Ik zat er ook aan te denken die toe te voegen, maar ik ben bang dat de verhouding tussen muziek en praatjes niet gelijk is. Dat is namelijk een vereiste op MusicMeter.

avatar van caravelle
Ik zou hier geen moeite mee hebben. Ik kan dit vaak wel waarderen. Ouwe lullen moeten weg of Rozen rumbonen en rode wijn schieten mij ineens te binnen. Ik bedoel Bert & Ernie worden toch ook serieus genomen op dit forum.

Ted Kerkjes
Ik heb vandaag geprobeerd alle langspeelplaten van Het Simplisties Verbond op MusicMeter te zetten, maar deze platen bestaan haast alleen maar uit gepraat, dus ze mogen niet op deze site.

avatar van Broem
Ted Kerkjes schreef:
Ik heb vandaag geprobeerd alle langspeelplaten van Het Simplisties Verbond op MusicMeter te zetten, maar deze platen bestaan haast alleen maar uit gepraat, dus ze mogen niet op deze site.


Sodeju. Eigenlijk zouden we een partij moeten oprichten tegen MuMe. De Tegenpartij oid

avatar van Mjuman
Ted Kerkjes schreef:
Ik heb vandaag geprobeerd alle langspeelplaten van Het Simplisties Verbond op MusicMeter te zetten, maar deze platen bestaan haast alleen maar uit gepraat, dus ze mogen niet op deze site.


Zou ik prompt de crew attenderen op de vele hiphop-albums die volstaan met veelal bozige praatdichterij. Cultuur is hier blijkbaar iets wat niet-agglutinerend dient te worden geschreven en opgevat: Kul-tuur dan wel Cult-uur!

Simpelelpee, ojee, ojee!

Ted Kerkjes
Ik denk dat MusicMeter vreest dat dan de sketches worden beoordeeld en niet zo zeer de muziek.
Supersid schreef:
Ik vind het binnen deze discussie vooral jammer als de regel maakt dat de discografie van een bepaalde artiest niet volledig kan gemaakt worden. Herman Van Veen is zo'n voorbeeld (de Carré-albums), maar er zijn er uiteraard meer...
Een tijdje terug heb ik geprobeerd Het Verhaal van de Clowns van Herman van Veen toe te voegen, maar ik kreeg als antwoord: "Ik haal uit jouw link dat het aandeel van de liedjes op dit album minder dan 50% is. In zulke gevallen mag het album niet op de site.".
Ik vraag me werkelijk af of bij sommige Bert en Ernieplaten het aandeel van de liedjes meer dan 50% is...
Maar goed, als groot Bert en Ernie-fan hoor je mij daarover niet klagen.

Aan de ene kant snap ik dat MusicMeter het liefst muziek behandeld, maar ik vind het wel erg jammer dat dit soort albums missen. Net zoals dazzler al zegt: Nederland is het cabaretland. Het zou mooi zijn als ze de norm versoepelen naar twee liedjes. Één liedje vind ik dan toch wel wat te weinig, zoals ThirdEyedCitizen mijns inziens terecht opmerkt). In dat geval zou eventueel een cabaretregistratie van Theo Maassen ook op MusicMeter mogen, omdat hij Ze maken mij de pis niet lauw zingt. Maar cabaretiers als Harrie Jekkers, die vaak vijf, zes liedjes in hun programma hebben, vind ik wel degelijk op deze site thuishoren.

avatar van titan
titan (crew)
We zijn bovenal een muzieksite, we heten niet voor niets MUSICmeter. Lijkt me duidelijk dat albums waarvan het overgrote deel niet uit muziek bestaat (en daar valt hip hop dus niet onder) niet passen op deze site.

Er zullen best albums onterecht op de site staan, omdat ze (net) niet aan het criterium van 50% voldoen. Als we dat constateren zal het album verwijderd worden.

Ted Kerkjes
Broem schreef:
Sodeju. Eigenlijk zouden we een partij moeten oprichten tegen MuMe. De Tegenpartij oid
Geen gezeik iedereen rijk!

Ted Kerkjes
titan schreef:
Er zullen best albums onterecht op de site staan, omdat ze (net) niet aan het criterium van 50% voldoen. Als we dat constateren zal het album verwijderd worden.
Maar mogen Bert en Ernie alsjeblieft op deze site blijven staan?

Kijken jullie trouwens naar puur de hoeveelheid tracks die liedjes betreffen, of ook nog naar de tijdsduur van de liedjestracks, om vervolgens uit te rekenen hoeveel procent dat van de totale tijdsduur van het album is?

Persoonlijk vind ik dat een album als die al eenmaal is toegevoegd, niet meer verwijderd hoeft te worden, maar dat is mijn mening.

avatar van GrafGantz
Ted Kerkjes schreef:
Ik heb vandaag geprobeerd alle langspeelplaten van Het Simplisties Verbond op MusicMeter te zetten, maar deze platen bestaan haast alleen maar uit gepraat, dus ze mogen niet op deze site.


En nu voel je je behoorlijk aan je taas getrokken zeker?

Ted Kerkjes
GrafGantz schreef:
En nu voel je je behoorlijk aan je taas getrokken zeker?
Nou, eigenlijk op m'n pik getrapt.

avatar van titan
titan (crew)
Ted Kerkjes schreef:
Maar mogen Bert en Ernie alsjeblieft op deze site blijven staan?

Kijken jullie trouwens naar puur de hoeveelheid tracks die liedjes betreffen, of ook nog naar de tijdsduur van de liedjestracks, om vervolgens uit te rekenen hoeveel procent dat van de totale tijdsduur van het album is?

Persoonlijk vind ik dat een album als die al eenmaal is toegevoegd, niet meer verwijderd hoeft te worden, maar dat is mijn mening.


Als de albums van Bert & Ernie aan de door ons gestelde voorwaarden voldoen mogen ze op de site blijven staan. In principe kijken we naar de tijdsduur. Er is een album van Van Kooten & De Bie waarop 8 tracks staan, waarvan 7 liedjes en 1 sketch. De sketch duurt echter langer dan alle liedjes bij elkaar en dus is er per saldo sprake van meer gesproken woord dan liedjes (en is hij dus afgekeurd).

Niet dat ik Stand-up Comedy hier op MM wil promoten of hebben. Heb ik zelf wel wat Stand-up Comedy in mijn bezit. Bill Hicks, Lenny Bruce, George Carlin, Jerry Seinfeld en ook Bob Newhart. Best interessant!.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:15 uur

geplaatst: vandaag om 16:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.