menu

De Site / Algemeen / Test: "liken" van berichten

zoeken in:
avatar van Jordy
Je kunt vanaf nu dan toch eindelijk een bericht "liken".

Ik heb hier lang over getwijfeld. Ik ben geen liefhebber van sites waar dmv plusjes en minnetjes minder populaire meningen ondersneeuwen, of zelfs onzichtbaar zijn. Ook had ik geen zin in "populariteits" wedstrijdjes, in van die "kijk mij eens veel likes halen" Facebook praktijken.

Dit is de belangrijkste reden dat er geen filters zijn waarmee je alleen populaire berichten kunt zien, en er geen toplijstjes zijn/komen van mensen die de meeste likes behalen. Je moet een "like" puur zien als een waardering voor bv. een goed geschreven bericht, of als iemand iets voor toegevoegd of uitgezocht heeft.

Deze functionaliteit is een test. Ik wil een tijdje aankijken of dit bevalt en aanslaat, en hoe het gebruikt gaat worden.

avatar van Running On Empty
Jouw eerste like is binnen

avatar van Jordy
YES! daar deed ik het natuurlijk allemaal voor

bennerd
Waar is de dislike-knop?

avatar van EttaJamesBrown
Voor mij hoeft het niet. Dat ligt vooral aan mijzelf. Ook die emoticons moet ik niet. Waardering of ergernis schrijf je uit in welgemeende zinnen, of anders helemaal niet. Als een test wel zaaf eentje gegeven omdat hij ook uber-likable is met zijn noeste jaarlijstjes.

avatar van Jordy
de mogelijkheid staat tijdelijk weer even uit ivm een technisch probleempje

buizen
Jordy schreef:
Je kunt vanaf nu dan toch eindelijk een bericht "liken".

Je moet een "like" puur zien als een waardering voor bv. een goed geschreven bericht, of als iemand iets voor toegevoegd of uitgezocht heeft.

Laat dat ".. nu dan toch eindelijk.." maar achterwege.
Waar is de tijd gebleven dat men iemand een geschreven compliment(je) maakt(e).
Het liken of disliken en plusjes en minnetjes vind ik persoonlijk helemaal niets. Weg ermee.
Wat misschien wel eens leuk is als probeersel, mits technisch mogelijk, maar dat idee heb ik niet van mezelf maar van een gewaardeerd medeMuMe'er, is het plaatsen van een 'teller' bij topics.
Een teller die bijhoudt hoe vaak iets gelezen wordt.
Je hebt soms geen idee of een bepaald topic uberhaupt wel gelezen (/gewaardeerd) wordt. Heb zelf ook wel eens een topic gestart en onderhouden en net nadat je na weken overweegt om het topic maar te stoppen omdat je de enige bent die er wat plaatst en het idee hebt dat geen hond het waardeert komt er dan ineens een positief berichtje van iemand en blijkt het toch wel gelezen te worden.

avatar van Jordy
Ik vind een anonieme teller dan weer nog minder persoonlijk dan een "vind ik leuk" systeem

buizen
Het is ook minder persoonlijk, Jordy. Beter, voor een forum.

avatar van hoi123
Ik vind het ook tof - vergemakkelijkt inderdaad waardering geven voor een recensie, stelling, opmerking etc. als je geen zin hebt of het ongewenst is om daar een heel compliment voor uit te typen. Overigens denk ik echt niet dat dit noodzakelijk ten koste zal gaan van de uitgeschreven complimenten zoals buizen bedoelt, hoor: op sites waar een likesysteem gecombineerd is met een soort van community zoals op MuMe (denk aan reddit of zo), wordt waardering wel degelijk nog uitgeschreven.

avatar van chevy93
Toen de typemachine kwam, waren er ongetwijfeld mensen die zich afvragen wat er mis was met een handgeschreven brief en datzelfde riedeltje herhaalde zich ook bij de komst van de computer. Zo stel ik mij dat voor dan, ik ben niet anders gewend dan het digitale tijdperk.

Op dezelfde manier denk ik dat je niet halsstarrig vast hoeft te houden aan het verleden en ik kan me weinig forums heugen waarbij er niet een of ander 'like-systeem' is. Of het vooruitgang is, valt te bezien, maar persoonlijk kan ik me genoeg situaties voorstellen waarbij je een berichtje wat overbodig vindt, maar je toch je waardering wilt uiten. Ik merk (vooral op Facebook) dat het krijgen van likes toch enigszins een blijk van waardering betekent.

Tot slot wil ik nog wel even waarschuwen voor inflatie door te pas en te onpas alles te 'liken', zoals sommigen op Facebook doen. Het hele idee van het systeem lijkt me daarmee teniet gedaan.

avatar van Paap_Floyd
Sorry chevy93, ik heb net een ongrappige oneliner van GrafGantz geliket

avatar van chevy93
Volgens mij is dat een tautologie.

avatar van Paap_Floyd
chevy93 schreef:
Volgens mij is dat een tautologie.
Hij heeft zn momenten.

avatar van GrafGantz
chevy93 schreef:
Volgens mij is dat een tautologie.


Waar kan ik disliken? ?

avatar van Paap_Floyd
GrafGantz schreef:
(quote)


Waar kan ik disliken? ?
?+❗


avatar van Mjuman
chevy93 schreef:
Volgens mij is dat een tautologie.


The bloody nerve ... terwijl je zelf in 1 post eerder schrijft:

chevy93 schreef:
Of het vooruitgang is, valt te bezien, maar persoonlijk kan ik me genoeg situaties voorstellen .


Geeft nix Sjef, taal is nooit écht jouw ding geweest, maar als je toch een ander de les wilt lezen, zorg dan dat je leerstof coherent is. Like it or not - en da's weer een eventueel like dat uit de kast komt.

avatar van Paap_Floyd
Het liket er op dat je een lijk verdiend hebt.

avatar van GrafGantz
Twee zelfs ?

avatar van chevy93
Mjuman schreef:
Geeft nix Sjef, taal is nooit écht jouw ding geweest, maar als je toch een ander de les wilt lezen, zorg dan dat je leerstof coherent is. Like it or not - en da's weer een eventueel like dat uit de kast komt.
Het woord persoonlijk zorgt voor nadruk op de 'ik', het is MIJN mening. Maar persoonlijk snap ik wel dat jij er weinig waarde aan hecht om daar minder genuanceerd over te doen.

Overigens goed gevonden. Hypocrisy, thy name is you!

avatar van Mjuman
chevy93 schreef:
(quote)
Het woord persoonlijk zorgt voor nadruk op de 'ik', het is MIJN mening. Maar persoonlijk snap ik wel dat jij er weinig waarde aan hecht om daar minder genuanceerd over te doen.

Overigens goed gevonden. Hypocrisy, thy name is you!


Bij voetballen ben jij ongetwijfeld de speler die als ie gescoord heeft de bal nog een keer in het doel ramt. Ik heb daar zo'n bloedhekel aan dat het me ooit rood heeft opgeleverd - en een mankelende spits bij de tegenpartij.

"Nuance" is precies het woord waarvan jij inhoud én toepassing nog moet leren kennen. En om de bal nog eens in jouw taaldoel te trappen: kan een "ik" ook onpersoonlijk iets snappen?

Verder rust ik mijn kaas ...

avatar van chevy93
Mjuman schreef:
En om de bal nog eens in jouw taaldoel te trappen: kan een "ik" ook onpersoonlijk iets snappen?
Het gaat niet om wel of niet snappen, het gaat om extra nadruk op het eigenheidsaspect. Het duidt een tegenstelling aan met - inderdaad - iets onpersoonlijks. Een simpel, doch treffend voorbeeld: van mijn baas moet ik iedere dag stipt om acht uur op mijn werk zijn, maar persoonlijk vind ik dat onzin. Of: ik heb voor de motie gestemd, maar persoonlijk ben ik tegen.

Ofschoon ik erken dat het een tautologie is (waarvoor ik al zei 'leuk gevonden'), zie ik het als stijlfiguur en niet als stijlfout, wat jij lijkt te insinueren.

P.S. De Site >> Algemeen >> Het grote taaltopic

avatar van Mjuman


Laten we daar dan verder gaan, want ik ga niet over "liken".

avatar van Jordy
Berichten verplaatst naar De Site > Algemeen > Uitschrijven

avatar van Monsieur'
Denk dat je het onbedoeld toch aan 'populariteit' o.i.d gaat linken.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:09 uur

geplaatst: vandaag om 12:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.