Genres / Electronic / New Order, Depeche Mode etc etc.
zoeken in:
0
geplaatst: 14 januari 2006, 12:38 uur
Njah, blijkbaar zijn er weer een hoop albums gecorrigeerd van dit soort groepen naar Rock / Electronic, terwijl een hoop van die dingen een tijd geleden al eens gecorrigeerd waren.
Misschien eens goed af te spreken waar je het nu best onder plaatst, en ons daaraan te houden ? Zo blijf je bezig natuurlijk
Misschien eens goed af te spreken waar je het nu best onder plaatst, en ons daaraan te houden ? Zo blijf je bezig natuurlijk

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 14 januari 2006, 12:45 uur
Misschien is het een idee om bij de genres ook een soort "meeste stemmen gelden" aan te houden? Discussie over in welk hokje een band nou "objectief" thuishoort, blijf je toch altijd houden.
(Dit ging een beetje kort door de bocht, maar ik bedoel dus dat je gewoon kunt stemmen. Trekt Depeche mode dan 47 stemmen op electronic, 36 op rock, 25 op pop en 14 op new wave, dan is het genre "electronic / rock")
(Dit ging een beetje kort door de bocht, maar ik bedoel dus dat je gewoon kunt stemmen. Trekt Depeche mode dan 47 stemmen op electronic, 36 op rock, 25 op pop en 14 op new wave, dan is het genre "electronic / rock")
0
titan (crew)
geplaatst: 14 januari 2006, 13:00 uur
Het is een lastige discussie, maar New order en Depeche mode lijken mij toch duidelijke voorbeelden van electronic (beiden wordt nota bene een pioniersrol in dit genre toebedeeld), ook al verschillen ze enorm van acts als Aphex twin en Boards of Canada die dat genre in een puurdere vorm toepassen (vandaar dat er bij New order en Depeche mode nog een ander genre bijstaat).
0
geplaatst: 14 januari 2006, 13:11 uur
Tja, mijn mening hieromtrent is ook wel bekend. Ik vind het rock met 80s synths erdoor. Als je er dan toch iets extras mee wil doen vind ik het veel logischer om het onder dance te klasseren.
0
titan (crew)
geplaatst: 14 januari 2006, 13:14 uur
Vind ik dus niet, elk zichzelf respecterende muzieksite met historisch besef zal New order en Depeche mode in de categorie electronic plaatsen. Bands als Depeche mode en New order zijn vrijwel allemaal door Kraftwerk geinspireerd, dus het is denk ik vooral electronische muziek met rock en niet andersom.
0
titan (crew)
geplaatst: 14 januari 2006, 13:31 uur
Dat zijn dan ook niet meer dan een stelletje goedwillende amateurs
. Als je Wiki citeert moet je ook eens bij Depeche mode kijken, daar noemen ze het album Violator "a gem of electronic music".
. Als je Wiki citeert moet je ook eens bij Depeche mode kijken, daar noemen ze het album Violator "a gem of electronic music".
0
geplaatst: 14 januari 2006, 13:33 uur
Resultaten 1 - 10 van circa 1.520.000 voor "new order" electronic (0,06 seconden)
Resultaten 1 - 10 van circa 2.000.000 voor "new order" dance (0,07 seconden)

En wel volledig citeren natuurlijk
Resultaten 1 - 10 van circa 2.000.000 voor "new order" dance (0,07 seconden)

Violator is considered a gem of electronic music. Though influential in the modern electronic dance scene, they remain in the alternative genre.
En wel volledig citeren natuurlijk

0
titan (crew)
geplaatst: 14 januari 2006, 13:34 uur
Tsja, zo kunnen we over en weer voorbeelden blijven noemen waaruit ons eigen gelijk blijkt....
Het citaat "Violator is considered a gem of electronic music. Though influential in the modern electronic dance scene, they remain in the alternative genre" geeft juist aan dat electronic een goede genreaanduiding voor hier op de site is. Juist omdat ze zich ook nog in andere genres begeven staat er ook nog rock bij. Als ze hier alleen onder electronic waren ingedeeld had ik je gelijk gegeven.
Het citaat "Violator is considered a gem of electronic music. Though influential in the modern electronic dance scene, they remain in the alternative genre" geeft juist aan dat electronic een goede genreaanduiding voor hier op de site is. Juist omdat ze zich ook nog in andere genres begeven staat er ook nog rock bij. Als ze hier alleen onder electronic waren ingedeeld had ik je gelijk gegeven.
0
geplaatst: 14 januari 2006, 13:42 uur
De term "electronic dance scene" die hij later gebruikt geeft vooral aan in welk perspectief "gem of electronic music" te plaatsen valt lijkt me.
Maar soit, wat jij en ik ervan denken is ondertussen al bekend. Zou liever weten wat de 5126 andere mensen hierover te zeggen hebben.
Maar soit, wat jij en ik ervan denken is ondertussen al bekend. Zou liever weten wat de 5126 andere mensen hierover te zeggen hebben.
0
titan (crew)
geplaatst: 14 januari 2006, 13:45 uur
Precies, als iedereen jouw standpunt deelt gaan we daar natuurlijk in mee. Al blijf ik het er wel mee oneens dan
.
.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 14 januari 2006, 20:48 uur
Ik kan me in beide standpunten vinden, en persoonlijk maakt me het niet zoveel uit of Depeche Mode / New Order onder electronic gezet worden, of niet.
Het is volgens mij maar net wat je genre is, en wat je daarbinnen het liefst ziet staan en wat niet.
Zo zullen menig avant-garde liefhebbers niet blij zijn met de genre-toewijzing van in mijn ogen 'electronica'-albums zoals Twilight van Lapsed. Zodra electronica ook maar iets experimenteel klinkt wordt het al onder avant-garde geplempt..
Het is volgens mij maar net wat je genre is, en wat je daarbinnen het liefst ziet staan en wat niet.
Zo zullen menig avant-garde liefhebbers niet blij zijn met de genre-toewijzing van in mijn ogen 'electronica'-albums zoals Twilight van Lapsed. Zodra electronica ook maar iets experimenteel klinkt wordt het al onder avant-garde geplempt..
0
geplaatst: 14 januari 2006, 21:46 uur
Van mij mogen die "avant-garde" aanduidingen daar ook wel weg trouwens. Eerder een overblijfsel uit de tijd dat er enkel dance was, dus toen werd het onderscheid zo gemaakt. Past allemaal mooi onder electronic, uitgezonderd enkele echt experimentele releases dan.
0
titan (crew)
geplaatst: 14 januari 2006, 21:51 uur
Eens met JB en OH, het genre Avant-garde wordt erg misbruikt hier. Heb al menig album laten corrigeren dat m.i. onterecht als Avant-garde werd aangeduid. Experimentele electronica is bijna altijd gewoon electronica.
0
Wat_Jij_Wil
geplaatst: 14 januari 2006, 21:54 uur
De laatste 4 albums van Radiohead moeten gewoon onder electronic/rock.
0
geplaatst: 14 januari 2006, 22:07 uur
titan schreef:
Experimentele electronica is bijna altijd gewoon electronica.
Experimentele electronica is bijna altijd gewoon electronica.
Dat zei ik ja ...
Maar ja, ik vind die Rock/Electronic dingen doorgaans ook gewoon Rock.
0
geplaatst: 15 januari 2006, 02:16 uur
Onderhond schreef:
Depeche Mode zou ik synth pop/rock noemen. Dat hebben we hier niet als genre, dus ik zou dan gewoon voor rock gaan. Die extra electronic of dance erbij kan, maar is zeker niet het eerste waarmee ik DM associeer als ik het hoor. Maar goed ik ben geen electro expert.
0
geplaatst: 15 januari 2006, 10:25 uur
titan schreef:
Vind ik dus niet, elk zichzelf respecterende muzieksite met historisch besef zal New order en Depeche mode in de categorie electronic plaatsen. Bands als Depeche mode en New order zijn vrijwel allemaal door Kraftwerk geinspireerd, dus het is denk ik vooral electronische muziek met rock en niet andersom.
Als ouwe lul heb ik de begindagen van beide bands zeer bewust meegemaakt. Ik denk dat DM, vanuit historich perspectief bekeken, prima het stempel electronic opgeplakt kan krijgen, al worden mn vanaf Songs of Faith etc de rockinvloeden groter. Electronic/Rock lijkt me dan ook een juiste categorie: recht doen aan het verleden en tevens hedendaagse releases meenemen in je categorisering.
Vwb New Order ligt dat volgens mij wat anders. Hun eerste cd had wat mij betreft niets met electronic te maken maar was meer een logisch vervolg op Joy Division. Daarna heeft men zich ontwikkeld tot een Dance/Pop act van formaat om met Get Ready uiteindelijk een ultieme mix van Rock en Dance af te leveren en daarme t cirkeltje een beetje rond te maken. Ik zou zeggen Dance/Rock
0
titan (crew)
geplaatst: 15 januari 2006, 14:29 uur
Dat is een goed onderbouwd verhaal VanDeGriend. Bij Depeche mode zou ik tot en met Violator eerder electronic/pop gebruiken en daarna electronic/rock. New order is denk ik wat lastiger. Bij die band is moeilijker te zeggen of hun muziek electronic of dance is. Wat betreft hun debuutalbum ben ik het wel met je eens.
Het is sowieso een kwestie van maatwerk denk ik. We kunnen niet alle synthipopbands of hoe je het ook wilt noemen op een hoop gooien en zeggen dat het wel of geen electronic is. Zo zou ik bijvoorbeeld de eerste albums van Human league onder electronic scharen en vanaf Dare niet meer. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de eerste albums van OMD.
Het is sowieso een kwestie van maatwerk denk ik. We kunnen niet alle synthipopbands of hoe je het ook wilt noemen op een hoop gooien en zeggen dat het wel of geen electronic is. Zo zou ik bijvoorbeeld de eerste albums van Human league onder electronic scharen en vanaf Dare niet meer. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de eerste albums van OMD.
0
geplaatst: 15 januari 2006, 14:45 uur
Dat hele hokjes-gebeuren zal altijd wel discussies op blijven leveren.
Wat dat aan gaat heeft de OOr dat leuk opgelost de laatste jaren. Maar ik snap ook wel dat dat voor een site als deze geen optie is.
Wat dat aan gaat heeft de OOr dat leuk opgelost de laatste jaren. Maar ik snap ook wel dat dat voor een site als deze geen optie is.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 januari 2006, 19:55 uur
Casartelli schreef:
Misschien is het een idee om bij de genres ook een soort "meeste stemmen gelden" aan te houden? Discussie over in welk hokje een band nou "objectief" thuishoort, blijf je toch altijd houden.
I rest my case

0
titan (crew)
geplaatst: 26 januari 2006, 15:36 uur
Ik heb New order op dance laten zetten. Depeche mode laat ik op electronic staan. Bij Underworld en Chemical brothers heb ik alles op dance letten zetten, maar dat lijkt me eigenlijk niet goed. Allmusic houdt het bij hen op electronic en dat lijkt mij ook beter.
0
geplaatst: 26 januari 2006, 15:43 uur
titan schreef:
. Bij Underworld en Chemical brothers heb ik alles op dance letten zetten
. Bij Underworld en Chemical brothers heb ik alles op dance letten zetten
Niet dat ik het belangrijk vind, maar die categorie lijkt me, zeker voor CB, correct.
0
geplaatst: 26 januari 2006, 15:44 uur
Eventueel een combo Dance/Electronic ? Al vind ik dat soort UK projecten toch ook vooral dance. Ook een Prodigy. Underworld staat bijv niet voor niks op een I Love Techno natuurlijk. Al is de scheiding daar inderdaad niet altijd even makkelijk te maken.
0
geplaatst: 26 januari 2006, 16:38 uur
Ik kom een aardig eind richting Onderhond. Als ik lees 'dance/electronic' weet ik tenminste wat er onder wordt verstaan. Da's wat ik vroeger ook wel disco noemde
. Probeer het maar eens te ontkennen:' Blue Monday' , 'Get the balance right', het is definitiedisco op het saaie af. Goed beschouwd is veel van Donna Summer ook electronic.
Voor wie het niet eens is, en mij als onverlaat zijn faviorieten ziet verkwanselen aan een genre dat in de ski-hut hoort: ik vind t mooi dus beschouw het maar als positief
.
OMD, Human League, Depeche Mode stonden bij mij nog lang bij een aparte categorie 'new wave', maar dat heb ik opgeheven toen er een tijdje bijna geen 'old wave' meer bij kwam, en thans staan ze al sinds jaren bij de Pop en daar is New Order uiteindelijk ook terecht gekomen, gewoon naast Randy Newman en Olivia Newton-John.
. Probeer het maar eens te ontkennen:' Blue Monday' , 'Get the balance right', het is definitiedisco op het saaie af. Goed beschouwd is veel van Donna Summer ook electronic. Voor wie het niet eens is, en mij als onverlaat zijn faviorieten ziet verkwanselen aan een genre dat in de ski-hut hoort: ik vind t mooi dus beschouw het maar als positief
. OMD, Human League, Depeche Mode stonden bij mij nog lang bij een aparte categorie 'new wave', maar dat heb ik opgeheven toen er een tijdje bijna geen 'old wave' meer bij kwam, en thans staan ze al sinds jaren bij de Pop en daar is New Order uiteindelijk ook terecht gekomen, gewoon naast Randy Newman en Olivia Newton-John.
0
geplaatst: 27 januari 2006, 11:38 uur
Noem het een rare beargumentatie, maar tussen de electronic shuffle op mijn mp3-speler wil ik liever geen Depeche Mode horen.
Na een nummer van Autechre of Aphex Twin (in mijn ogen electronic) klinkt zelfs de laatste plaat nogal misplaatst. Terwijl het tussen rock juist erg lekker klinkt.
Ik denk dat het afhangt van wat je onder electronic, rock en pop verstaat. Ik vind DM rock met popneigingen, de ander denkt holy fuck een synthesizer: dit is electronisch. De ander maakt een onderscheid tussen electronic en idm en zo kunnen we doorgaan.
Ik blijf erbij dat DM in de context van Autechre, Monolake, Squarepusher etc etc compleet niet op zijn plaats is.
Alhoewel alles elkaar beinvloedt vv. Zo heeft Monolake een remix afgeleverd voor de nieuwe Depeche Mode single
Na een nummer van Autechre of Aphex Twin (in mijn ogen electronic) klinkt zelfs de laatste plaat nogal misplaatst. Terwijl het tussen rock juist erg lekker klinkt.
Ik denk dat het afhangt van wat je onder electronic, rock en pop verstaat. Ik vind DM rock met popneigingen, de ander denkt holy fuck een synthesizer: dit is electronisch. De ander maakt een onderscheid tussen electronic en idm en zo kunnen we doorgaan.
Ik blijf erbij dat DM in de context van Autechre, Monolake, Squarepusher etc etc compleet niet op zijn plaats is.
Alhoewel alles elkaar beinvloedt vv. Zo heeft Monolake een remix afgeleverd voor de nieuwe Depeche Mode single

0
geplaatst: 27 januari 2006, 11:43 uur
de ander denkt holy fuck een synthesizer: dit is electronisch.

Het hangt er inderdaad sterk vanaf welke argumenten je aanhoudt. De een let meer op het idee achter/de sfeer rond een nummer, de ander op objectievere kenmerken zoals instrumentgebruik.
0
titan (crew)
geplaatst: 27 januari 2006, 12:47 uur
Dat je als liefhebber van Autechre of Aphex twin Depeche mode niet bij electronic thuis vindt horen kan ik me voorstellen, maar dat vind ik geen criterium. Electronic is nou eenmaal een veelomvattender genre.
Dezelfde redenatie zou een rockliefhebber ook kunnen hanteren. In de top van de rock top 50 staan bijvoorbeeld Jimi Hendrix en Explosions in the sky naast Leonard Cohen en Nick Drake. Daar zit een wereld van verschil tussen, maar het is wel allebei rock.
Objectief gezien (zie allmusic, wikipedia, popencyclopedie van Oor etc.) is Depeche mode een pionier in de electronische muziek, ook al maken ze geen piepjanknorelectronica maar behoorlijke toegankelijke liedjes die nog wel eens in een hitlijst opduiken.
Dezelfde redenatie zou een rockliefhebber ook kunnen hanteren. In de top van de rock top 50 staan bijvoorbeeld Jimi Hendrix en Explosions in the sky naast Leonard Cohen en Nick Drake. Daar zit een wereld van verschil tussen, maar het is wel allebei rock.
Objectief gezien (zie allmusic, wikipedia, popencyclopedie van Oor etc.) is Depeche mode een pionier in de electronische muziek, ook al maken ze geen piepjanknorelectronica maar behoorlijke toegankelijke liedjes die nog wel eens in een hitlijst opduiken.
0
geplaatst: 27 januari 2006, 13:12 uur
Electronic is nou eenmaal een veelomvattender genre.
Wat je ook van pop en rock kan beweren natuurlijk

En met die opmerking nog dat in een "objectieve bron" als Allemusic electronic en dance gewoon allemaal onder de noemer electronic geschaakt wordt. Valt dus erg weinig uit af te leiden in ons geval.
* denotes required fields.