MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / New Order, Depeche Mode etc etc.

zoeken in:
titan (crew)
Onderhond schreef:
(quote)

Wat je ook van pop en rock kan beweren natuurlijk

Klopt, vandaar ook mijn voorbeeld van Jimi Hendrix en Explosions in the sky versus Leonard Cohen en Nick Drake.

titan schreef:

Objectief gezien (zie allmusic, wikipedia, popencyclopedie van Oor etc.) is Depeche mode een pionier in de electronische muziek

De eerste paragraaf van de Biography op allmusic doet mij al anders vermoeden, eerlijk gezegd. De stijlen die er ook vermeld staan (synth-pop/alternative-dance etc.) vind ik persoonlijk ook erg van toepassing.

Als we het over pioniers van de electronische muziek hebben kom ik eerder uit bij Kraftwerk, Eno, en de ware pioniers uit de jaren ´50 en nog eerder, musique concrète. Daar kwamen misschien indirect synthesizers uit voort, maar de liedjes die DM er bijvoorbeeld mee maken zijn gewone popliedjes (ben ik dus met je eens).

Misschien is songstructuur een factor dan ...

Maar het probleem is duidelijk: het zijn allemaal maar meningen. En het is zeker zo dat 'electronic' een breed begrip lijkt te zijn. Toch maar stemmen tellen dan?

titan (crew)
Netlon schreef:
De liedjes die DM er bijvoorbeeld mee maken zijn gewone popliedjes (ben ik dus met je eens).

Vandaar dat bij Depeche mode naast electronic ook pop (en vanaf het album Songs of faith and devotion rock) als tweede genre is opgenomen.

Depeche mode is trouwens niet zozeer een pionier van electronic in het algemeen (jouw voorbeelden zijn beter), maar meer van electronische muziek die vanaf de jaren '90 opkwam (met name techno).

Of stemmen tellen een goed idee is weet ik niet. Dan heb je de kans dat het genre dat uiteindelijk gekozen wordt het resultaat is van een fanatieke gebruiker met een flinke lobby i.p.v. een objectieve maatstaf (bijvoorbeeld een genre-indeling die op een andere site wordt gehanteerd).

Depeche mode wordt doorgaans toch onder synthpop geschaard evenals new order.. Dus pop dus

Gast
geplaatst: vandaag om 20:52 uur

geplaatst: vandaag om 20:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.