menu

Mijn Updates +
Genres / Electronic / Freestyle

zoeken in:
Freestyle is een genre welke populair was in de jaren tachtig en begin negentig in de VS. Het is een combinatie van electro en pop.
Op Wikipedia kun je alles er wel over vinden. Freestyle music - Wikipedia - en.wikipedia.org

Nou ken ik nog vrij weinig van het genre, dus ik zat te hopen dat er hier tips binnen komen zoals goeie nummers, of albums en verzamelaars.

Om maar even een voorbeeld te geven van wat ik zelf goed vind:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=FBN9QvQSe-g

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Voor wat het waard is: I.O.U. (Freez) is ook zo'n bekende song en die is ook gecoverd op Arthur Baker - Give in to the Rhythm (1991) - daar staat nog wel een enkel ander vergelijkbaar nummer op. Baker werkt op een gegeven moment ook met New Order en op een aantal 12"s vind je die "broken beats" ook terug. Baker is trouwens ook een aardige link tussen black en white music en tussen "disco" en "electronic"

Verder doet het hop-skip-beat ritme sterk denken aan veel werk op Tommy Boys - o.a. Afrika Bambataa en Soul Sonic Force, o.m. te vinden op Tommy Boy Greatest Beats (1985)

Er is een dubbelaar - een boekje met nepleren cover - Tommy Boy Greatest Beats (1999) en die draait lekker weg.

I.O.U. (Freez) valt volgens mij meer onder disco.
Dat label Tommy Boy heeft wel freestyle uitgebracht, maar niet echt de nummers die jij hier noemt.

Om nog een voorbeeld te geven, Shannon ‎– Let The Music Play valt er volgens mij ook onder.

Exploring Freestyle - discogs.com
IP blocked - rateyourmusic.com
100 Greatest Freestyle Dance Songs - digitaldreamdoor.com

Deze is ook wel bekend: If You Leave Me Now - Jaya - YouTube

Zo, deze zijn ook lekker.

https://www.youtube.com/watch?v=RwgXm2Nxw00

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

https://www.youtube.com/watch?v=NswYygo7MVY

Heb ook even op de wiki gekeken, maar daar wordt een mens niet veel wijzer van, behalve dan de veelal US-oriëntatie.

Bambataa en Soul Sonic Force worden wel genoemd als voorloper/inspiratie - en dat kan kloppen in de tijdslijn, maar ik vind het een vrij commercieel, disco-getint geluid en die lijst 100 Greatest Freestyle Dance Songs vind ik de songs sterk divergeren qua geluid en stijl. Bomb Da Bass - Don't Make Me Wait Too long is dan blijkbaar ook freestyle (wel een mooi springerig ritme m.n. bass loop/synth), maar dat is in mijn ogen veel vernieuwender en veel minder commercieel dan veel van het spul eromheen.

Het rare is dat ik ook meteen de link legde met Jellybean en ook met andere US-remixers, later met Freestylers en Bomfunk MCs en dat vind ik dan weer een doorgeschoten vorm ervan.

geplaatst:
Fijne muziek maar een lastig labeltje, dat woord "freestyle". Een beetje zoals eind jaren 90 het woord "leftfield" als genre-indicatie gebruikt werd, of in de beeldende kunst het woord "avant garde". Allemaal weinig indicatief en je klinkt meteen als een snob als je het bij je vrienden onder de aandacht brengt

maar anyways: de muziek! Over de volle breedte is er mooi spul gemaakt waarvan al een boel genoemd is in dit topic. Graag zou ik het volgende onder de aandacht willen brengen:
- De eerdere releases van het Ninja Tune label combineren freestyle met jazz op een fantastische manier
- aan de andere kant van het spectrum: de b-boys van de bombfunk MC hebben naast hun welbekende radiohits ook onder de naam Freestyle project en Freestyle Crew werk uitgebracht dat zeker de moeite waard is!
-Egyptian Lover is weer terug uit de jaren 80 en heeft een paar stevige, afro-futuristische platen gemaakt.
- Ik zie een glijdende schaal van freestyle naar big beat. compilaties zoals "beats by dope demand", "Tektonics", "The Freestyle Files: New Beat Science" en "FSUK: The Future Sound Of The United Kingdom" zitten vol pareltjes en rariteiten die je gehoord wil hebben

Gast
geplaatst: vandaag om 03:55 uur

geplaatst: vandaag om 03:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.