menu

Genres / Electronic / Vaporwave

zoeken in:
avatar van Eis-T
Hey music-meters,

Ik ben ondertussen aardig in de ban van Vaporwave. Dat is een heropleving van Dada met een sterke focus op de maatschappij (specifieker: het consumentisme) van de jaren 80 en 90. Het aardige aan deze muziek is de gelaagdheid: Goede vaporwave is ironisch, nonstalgisch, verheerlijkend en parodiërend tegelijk.
Nederland is nog geen speler van wereldformaat in deze scene, maar er zijn zeker nederlandse vaporwave artiesten van formaat. De bekenste is toch wel 猫 シ Corp. (Catsystem Corp) die al jarenlang topkwaliteit Vaporwave uitbrengt en eigenhandig de ontwikkeling van verschillende subgenres tot stand heeft gebracht. Ook Deathbed 420 is een nederlandse artiest die hard aan de weg timmert.
In de kerstvakantie heb ik mij ook eens aan de Vaporwave gewaagd en er een eigen spin aan gegeven. Wat mij betreft is de jaren 90 eurodance (2 brothers on the 4th floor, etc) hét toonbeeld van pre-millenium optimisme en tolerantie. ik ben benieuwd wat jullie vinden van Vaporwave én van deze eerste release in de #NEDERWAVE serie.
Turn Up The VAPE | Eis-T - eis-t.bandcamp.com
https://f4.bcbits.com/img/a3104875168_10.jpg

Ponty Mython
Ik had er nog nooit van gehoord, dus bij deze maar een korte omschrijving (gejat van Wikipedia):

Vaporwave is een subcultuur en muziekstijl binnen de elektronische muziek die in het begin van de jaren 2010 is ontstaan op het internet. De stijl grijpt terug op de vergeten, "banale" muziek van de jaren 80 en 90, zoals liftmuzak, reclamemuziek, loungemuziek, obscure pop- en R&B-muziek, smooth jazz en MIDI. Het haalt veel inspiratie uit videogames en spelconsole's uit de jaren 90 zoals de Game Boy. Vaporwave bevat veel elementen die verwijzen naar de internetcultuur in de jaren 90 en begin 00. De cultuur spreekt sterk tot de zogenaamde "90's kids", mensen die hun jeugd beleefden in de jaren 90. Het succes van de stijl kan onder andere worden verklaard vanuit de heersende nostalgische gevoelens naar deze voorgaande decennia. De stijlen uit deze decennia worden gesampled en gemanipuleerd tot een zwoel, dromerig en hallucinerend eindproduct. De muziek, de bijbehorende visuele stijl en de benaming zelf, een woordspeling op vaporware, dienen als een ironische reflectie op een materialistische maatschappij.

Dus als ik het goed begrijp vallen (de soundtracks van) de Hotline Miami spellen ook onder Vaporwave?

avatar van deric raven
Grappig, ik dat even dat hier Oracular Spectacular van MGMT werd beschreven.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Het YouTubekanaal van Zero Books heeft een paar goeie video's over vaporwave.

avatar van trebremmit
2814 - Birth of a New Day is wat mij betreft het beste vaporwave album.
Het genre bestaat trouwens al wel een tien jaar volgens mij, check ook het album van chuck person (oneothrix point never) uit 2010.

avatar van -SprayIt-
Dat is dus deze geniale plaat: Chuck Person - Chuck Person's Eccojams Vol. 1 (2010)

Verder zijn Macintosh Plus - Floral Shoppe (2011) en Blank Banshee - Blank Banshee 1 (2013) erg bekend en best lekker op z'n tijd. Heb het idee dat de hype wel wat over is, al hebben artiesten als Palmbomen nog elementen van Vaporwave in hun muziek.

avatar van Eis-T
Bedankt voor alle reacties! Ik zie een aantal zeer geliefde classics voorbij komen. Tof dat er hier in NL ook liefhebbers zijn!

De miami hotline soundtrack zou ik eerder synthwave noemen, een aanverwant genre dat zich wat meer op muziek focust dan esthethiek en daarmee wat conventioneler is in de uiting van nonstalgie.

Ik betwijfel of Vaporwave "voorbij" is. Vooral omdat het nooit echt geweest is. Hoe meer het een spook van zichzelf wordt, hoe toepasselijker het is. Ook denk ik dat naarmate de wereld verder achteruit gaat dat de noodzaak voor een uitvlucht naar een andere tijd waar problemen nog oplosbaar leken aanzienlijk toe zal nemen. Vaporwave is een ultieme uitvlucht zonder te vervallen in utopisme of in maatschappijkritiek. Tot slot denk ik dat de best Vaporwave nog gemaakt moet worden, er zijn zoveel fantastische artiesten actief die de kunst verfijnen.

Leuk dat Zerobooks noemt Panjoe, mijn remix van Vektroid's Lisafrank420 zal binnekort op dat kanaal te horen zijn!

Ik zal, als ie af is, hier ook een link posten naar mijn NEDERWAVE album. Die is wat toegankelijker dan deze EP en behandeld een veel breder spectrum aan nederlandse jaren 90 muziek.

avatar van jurado
Wat mij betreft een volledig uitgemolken genre (?), er is nogal veel flauwekul te horen tussen de paar parels als Blank Banshee - Eco Zones en Blank Banshee - Metamaterial
Een aantal jaar geleden was ik, als grap, ook bezig met dit soort dingen, al zocht ik meer naar een jaren '80 sound.
Voor de liefhebber: Brainchild by KLOCKHAUS *2012 ✞2015 // CHROME by KLOCKHAUS *2012 ✞2015

avatar van Eis-T
De eerste editie van NEDERWAVE is uit. Herbeleef Candi Dulfer, Abel, Stichting BREIN, Henk Westbroek en vele anderen in een enerzijds kitche en anderszijds wat tragische context.
NEDERWAVE I | Eis-T - eis-t.bandcamp.com

Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden en wat voor herinneringen naar die optimistische jaren 90 het oproept.

avatar van KampF
Eis-T schreef:
De eerste editie van NEDERWAVE is uit. Herbeleef Candi Dulfer, Abel, Stichting BREIN, Henk Westbroek en vele anderen in een enerzijds kitche en anderszijds wat tragische context.
NEDERWAVE I | Eis-T - eis-t.bandcamp.com

Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden en wat voor herinneringen naar die optimistische jaren 90 het oproept.


Cool, ik heb 'm net gedownload. Ik kwam je naam tegen via de bandcamp pagina van 猫 シ Corp.
Ik luister zelf erg veel vaporwave en vind ECCOJAMS 1 van de beste albums ooit (grote recensie van mij daar). ik ga m luisteren.

avatar van Cellulord
Eis-T schreef:
De eerste editie van NEDERWAVE is uit. Herbeleef Candi Dulfer, Abel, Stichting BREIN, Henk Westbroek en vele anderen in een enerzijds kitche en anderszijds wat tragische context.
NEDERWAVE I | Eis-T - eis-t.bandcamp.com

Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden en wat voor herinneringen naar die optimistische jaren 90 het oproept.


"Turn Up The VAPE" was niet aan mij besteed. Ik vond er ook niet's vaporwaves aan. Track 3 vond ik nog wel o.k.
Heb dan toch nog die "NEDERWAVE" opgelegt. (speelt nu) Nou, die opend al heel lekker. Dit is de vapourwave feel.

-----------
Ja, leuk dat "Nederwave" plaatje. Glimlachen en dan denk ik van "Ah, zo klinkt dat als je bezopen bent".
Er staan zeker wat stukken op die men op een zot feestje kan opleggen, om de mensen te verbazen (of verschrikken).


avatar van KampF
Eis-T schreef:
De eerste editie van NEDERWAVE is uit. Herbeleef Candi Dulfer, Abel, Stichting BREIN, Henk Westbroek en vele anderen in een enerzijds kitche en anderszijds wat tragische context.
NEDERWAVE I | Eis-T - eis-t.bandcamp.com

Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden en wat voor herinneringen naar die optimistische jaren 90 het oproept.


Leuk plaatje, 3x gedraaid. Favoriet: GΞΞF░MΞ░ΞΞN░T0ΞK0MST

avatar van Cellulord
Misschien word ik achtervolgd door Vaporwave.
Ben ik op zoek naar een Japanse titel op Bandcamp kom ik deze Thor Kissing - 花の庭 (2016) uit Nederland tegen.


avatar van Eis-T
KampF, dank je wel!! Die is eerlijk gezegd ook mijn favoriet Qua boodschap ook spot-on vaporwave.
Cellulord Bedankt voor het luisteren en de oprechte feedback! Turn up the VAPE is nogal derivatief en niche. er is een subgenre genaamd "hardvapour" en dit is zeg maar een eurodance interpretatie ervan. ook was ik erg onder de indruk van dit conceptalbum dat een gelijksoortige focus heeft: Softcore Rave '91 | Ailanthus Recordings - ailanthusrecordings.bandcamp.com
en mooi gezegd ook: tussen verbazing en verschrikking in, I love it!

Er is nu Nederlandstalig discord kanaal met daarin vaporwave artiesten en enthousiastelingen. Ik denk dat we bijna zo ver zijn om een lokale scene op te tuigen, want aan kwaliteit ontbreekt het niet! Met name Catsystem Corp en Zer0 maken mooie dingen die goed in de markt liggen op dit moment. stuur me een berichtje als je erbij wilt in die discord, dan voeg ik je toe.


En eindelijk een nieuwe blank banshee inderdaad! het doet me op een 1 of andere manier aan ISAM van Amon Tobin denken wat zeker een goed teken is.

avatar van Toon1
Het eerste Vaporwave festival! Afgelopen weekend in New York.

avatar van Eis-T
ja ik ben aan het kijken met een aantal andere nederlandse vaporwave artiesten of we hier ook een live scene van de grond kunnen krijgen. Fijn dat vaporwave (eindelijk) het meme-niveau overstegen is in de ogen van het publiek.

avatar van Barney Rubble
Eis-T schreef:
ja ik ben aan het kijken met een aantal andere nederlandse vaporwave artiesten of we hier ook een live scene van de grond kunnen krijgen. Fijn dat vaporwave (eindelijk) het meme-niveau overstegen is in de ogen van het publiek.


Mocht het bereisbaar zijn vanuit Gelderland, dan kom ik zeker kijken.

avatar van Prugs
Cellulord

Hé, wat leuk dat mijn muziek hier gedeeld wordt. Mijn muziek heeft inderdaad een vaporwave-beïnvloede stijl. Vooral mijn werk uit 2016 is geheel in de vaporwave-stijl.
Tegenwoordig maak ik meer elektronische artpop, maar ik heb die vaporwave sound zeker niet achter me gelaten. Aarzel vooral niet om mijn discografie door te spitten
-Thor (ik heb speciaal om te reageren een account aangemaakt hier, misschien is deze site ook wel wat voor me)

avatar van Koenr
Leuk! Welkom.

Dat is een behoorlijke discografie om door te spitten. Ik zal je platen deze week eens aan de website toevoegen.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Welkom Prugs, er zijn hier w.m.b. nooit genoeg liefhebbers van leftfield pop en electronic!

avatar van Prugs
Koenr schreef:
Leuk! Welkom.

Dat is een behoorlijke discografie om door te spitten. Ik zal je platen deze week eens aan de website toevoegen.


Bedankt! Ik sta ook op Spotify, moet je maar eens kijken want ik kan nog geen links delen omdat ik nog geen 48 uur op de site zit.

avatar van voskat
Toon1 schreef:
Het eerste Vaporwave festival! Afgelopen weekend in New York.


Haha, ik dacht al dat het dát artikel was. Prachtig.
Die heldenstatus die George Clanton heeft ook.. baasje hoor.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:42 uur

geplaatst: vandaag om 10:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.