MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Tips

zoeken in:
Ik ben sinds een tijdje bezig met de elktronic muziek, maar ik lees zoveel titels en er is zoveel te beluisteren... Daarom zou ik graag wat tips hebben gebaseerd op wat ik nu goed vind. De albums die ik goed vind zijn:
Massive Attack - Mezzanine
Kruder & Dorfmeister - K & D Sessions
Amon Tobin - Bricolage
Boards of Canada - In a Beautiful Place
Mum - Finally We Are No One
De wat sprookjes achtige muziek als Sigur Ros of Bent (is niet echt electronic) vind ik ook lekker.
Dit is allemaal best rustig maar hoorde laatst van een vriend Satin Temptation van Sandling en dat vind ik ook erg goed en iets als Aphex Twins Windowlicker ook.
Alvast bedankt voor de moeite.

Je weet toch waar je aan begint he, als je hier om tips vraagt. Binnen de kortste keren weet je niet meer wat eerst te beluisteren .
Enfin, mijn tips:
Autechre : amber (eigenlijk heel de catalogus van beide heren)
Bola : soup
Funki Porcini : Head phone sex
Arovane : Tides
Odd Nosdam : No more wig for ohio
Zero 7 : Simple Things
Tosca : Suzuki

De rest van de Mume bende mag hier overnemen.

Portishead - Dummy
Tricky - Maxinquaye
Orbital - In Sides
Plaid - Not for Threes
Photek - Modus Operandi

Beide bedankt voor de moeite. Tosca, Zero 7 en Portishead ken ik al, maar ik zal eens Plaid en Autechre uitproberen om mee te beginnen.

Ik laat nog wel weten wat ik ervan vond

Autechre is zeker goed! Nu Plaid en Bola eens proberen. Vooral Bola ben ik benieuwd naar

Parabola
Yonderboi - Shallow and Profound
Shpongle - Are you shpongled?

Hoi allemaal. Na jarenlang niet naar housemuziek geluisterd te hebben, begin ik het genre langzaam een beetje te ontdekken. Bijvoorbeeld DJ Sneak vind ik vet. Zo wil ik ook muziek maken. (ik maak zelf ook graag muziek) . Plaatjes op de draaitafel en lekker met Ableton pielen tot je wat leuks hebt. Maar wat er bij mij gebeurt is dat het een geluidsbrei wordt van een paar minuten, kicks, claps, laatste 30 sec. laagafgefilter en klaar. In plaats van een echt nummer. Zo moet het niet, maar ik heb eigenlijk naast dj Sneak geen referentiekader van house. En dat zijn ook mix cd'tjes die ik heb dus geen losse nummers.
Wie heeft tips voor me qua funky house met sampletjes en waar moet je op letten bij het opbouwen van zo'n nummer?
dank u wel!

Probeer eens (oude) platen van Masters at Work, Roger Sanchez, Superfunk, Paul Johnson, Armand van Helden. Die zouden je op weg moeten helpen.

T.O. schreef:
Probeer eens (oude) platen van Masters at Work, Roger Sanchez, Superfunk, Paul Johnson, Armand van Helden. Die zouden je op weg moeten helpen.

thx! Ik zit nu de masters at work te luisteren en heb ook wat van paul johnson gevonden. Volop synthesizers gefilterde discoloopjes en congaatjes. Precies wat ik zocht, lekker hoor

Goed om te horen

Autechre spreekt me toch een stuk meer aan dan Plaid. Portishead is geweldig. Dat album van Tricky ook. Verder heb ik wat vragen aan de liefhebbers van het wat hardere werk. Ik ben nog helemaal niet zo thuis in die scene, maar als je Void Settler en Ophidian goed vind wat zijn nog meer aanraders? Ik hoorde laatst bij een vriend ook wat dingen van Hellfish. Sprak me ook aan, vooral Psychotic Breakz. Zie dat nummer niet op de albums hier staan, dus neem aan dat de titel niet klopt die ik net heb neergetypt. In ieder geval graag wat tips voor het hardere werk

Gridlock!!! Trace en Formless behoren tot het beste dat electronische muziek te bieden heeft.

Detritus - Origin
Keef Baker - The Widness Years
Architect - The Analysis Of Noise Trading
Bitcrush - Enarc

Allemaal muziek die zich met gemak aan Autechre kan meten.

Sietse
orbit schreef:

Allemaal muziek die zich met gemak aan Autechre kan meten.

Dat ben ik dus niet met je eens. Het is allemaal wel aardig, maar Autechre vind ik persoonlijk dan toch nog steeds wel een stuk beter dan al de genoemde artiesten (die ik ken dan, eigelijk alleen Detritus niet)

Dat kan..

Ik vind Autechre inmiddels wel achterhaald door deze artiesten. Gridlock is misschien een acquired taste, maar in zijn soort uniek en onevenaard.

Sietse
ik vond Formless van Gridlock niet echt heel erg boeiend...een aardig album, net boven het maaiveld, maar dan ook heel erg net.
Ik geef toe dat niet alles van Autechre super is, maar er zijn toch zeker een paar albums die echt de top in het genre zijn (LP5, Tri Repetae, Incunabula (hoe gedateert ook, toch een echte klassieker) om er eens enkele te noemen)

Sietse
ik ben het trouwens wel met je eens dat, als je autechre leuk vindt, je die andere artiesten ook wel leuk kunt vinden.

Redelijk veel overlap tussen Autechre en Gridlock ja.. maar ik vind Gridlock dus de stap die Autechre niet heeft (kunnen?) gemaakt.
Autechre heeft best een aantal zeer goede platen en ep's gemaakt, maar het is mij altijd net iets te 'tam' of vlak..

Sietse
wat bedoel je met de stap die niet heeft kunnen maken?

Gridlock is veel meer loopbased dan autechre, het heeft dat fijne Fruity Loops IDM gevoel (iets wat momenteel heel erg heerst in de hele IDM wereld) waar ik dus niet van houdt.

Ik weet niet wat je met fruity loops bedoelt, maar daar zou ik de muziek nu juist niet mee associëren.
Ik vind Gridlock de zwaardere broer van Autechre, dezelfde sferische soundscapes en waves op de achtergrond, onderbroken door organische beats. Daarbij vergeleken vind ik Autechre een beetje lichtgewichts tikjes uitdelen. Het wordt nooit echt meeslepend (op enkele tracks op hun oudere platen na). Gridlock zuigt me juist helemaal mee in hun piepende en krakende sf-wereldje. En die zware sound van gridlock heb ik vóór het bestaan van de act niet eerder gehoord trouwens.

Sietse
het klinkt inderdaad wat zwaarder, maar ook minder onderbouwd, minder ontwikkeld.
Het mist, wat voor mij autechre zo tof maakt, complexiteit. Zoals ik al zei, het zijn loopjes, patroontjes (de manier waarop fruity loops* dus werkt, met loopjes, patroontjes)

*Fruity Loops is een muziek programma dat ooit speciaal is ontworpen voor het maken van beats bij je muziek. Het is vanuit daar ontwikkeld naar een volledig muziek programma dat zich zeer oriënteert dansbare muziek, echter wel met een meer "experimentele" inslag (zoals dus IDM).
Het werkt op een ongeveer vergelijkbare manier als de oude trackers waar heel veel mensen op jongere leeftijd hebben gespeeld. Als het ware wordt er een patroon gemaakt (een loop dus), en deze wordt apart opgeslagen.
Als je meerdere loopjes hebt gemaakt, kun je deze als het ware, gaan ordenen. Je krijgt dan dus muziek die gebaseerd is op voor gedefinieerde loopjes. Iets wat je dus duidelijk kunt terughoren in de muziek.
Of zoals een vriend van me laatst zei: "it supports laziness and lazy music, which you can hear". (hij is semi-professioneel muzikant en heeft ook met fruity loops gewerkt, echter het als niet tof bevonden)

Mja, het zal wel.. ik heb toch een behoorlijk kritisch oor en mij valt de laziness niet zo op. Bovendien is het nog altijd 1000x innovatiever dan het meeste wat de electronische scène voortbrengt. En het is ook een zeer herkenbare sound, je hoort gridlock of aanverwante projecten meteen terug. Onmiskenbaar!
Ik vind Autechre dus niet zo erg complexer, en vaak zelfs het simplistische pad bewandelen. Alsof ze wat oude moves aan het herhalen zijn, die alles ontberen wat hun muziek eens nog wel innovatief en frontline maakte.

Ik denk dat het toch ook vooral smaak is, mijn smaak zal wat meer op de zware bombastische idm zijn gericht, jij houdt wat meer van luchtigheid. Prima.

Sietse
ja ik hou dus helemaal niet zo van dat bombastische gedoe...

tevens vind ik de laatste paar Autechre albums ook niet zo hoor...ook daar heb ik inderdaad het idee dat ze hetzelfde trucje steeds opnieuw uithalen maar dan het algoritme net ff iets verder hebben uitgebreid (ze werken met algoritmes)

Daar heb ik dan wel weer eens wat over gehoord.. maarja, ieder programma werkt natuurlijk volgens algoritmes
Het boeit mij vaak niet zo hoe de artiest bij zijn product komt, als het mij maar overtuigend in de oren klinkt. En gridlock is bij lange na niet voor de luie luisteraar, dan zul je toch met me eens zijn. Het is allemaal muziek voor de mensen die er wat meer energie in willen steken dan de gemiddelde trancejosti

Laten we nu gewoon de vergelijking tussen Gridlock en Autechre niet maken.

Gridlock heeft nooit de industrial teugels afgeschud terwijl daar bij Autechre nooit sprake van is geweest. Een directe vergelijking is dus niet aan de orde, ook qua complexiteit niet. Gridlock onderscheidt zich duidelijk van de rest van de IDM, Fruity Loops brol of niet.

Een zekere gelijkenis kan ik toch wel horen, maar industrial is wel de juiste term in dit verband. Al is dat ook maar een van de ontelbare hokjes en plakkertjes natuurlijk..

Sietse
orbit schreef:
Het is allemaal muziek voor de mensen die er wat meer energie in willen steken dan de gemiddelde trancejosti

DUH!!!!!

(echter ging de luiheid over de muzikant, maar goed...)

Sietse schreef:

(echter ging de luiheid over de muzikant, maar goed...)

Gast
geplaatst: vandaag om 08:15 uur

geplaatst: vandaag om 08:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.