Genres / Electronic / Acid House
zoeken in:
0
thejazzscène
geplaatst: 30 december 2006, 15:56 uur
Alright, dit is nog een interessante elektronische stijl om het over te hebben.
Acid House ontstond in de jaren '80 in Chicago. Echt een knappe stijl in de elektronische wereld.
Het welgekende geluid werd uitgevonden door pierre. Wanneer de batterij van zijn Roland uitviel maakte de piano een raar geluid. En vwala het geluid was gecreeërd. Wel interessant weetje.
Phuture en Pierre zijn de meest bekende dj's.
Voor mensen die geïnteresseerd zijn in anderen;
Unit Moebius, BS1, Rude 66, Beverly Hills 808303, Sulphur Surfer, Interr-ferrence, Funkstörung, Mononom, ...
Als iemand nog goeie kent, geeft ze maar.
Spacid vind ik momenteel een hele goeie acid dj van Vlaanderen. Hij speelt elk jaar op retro Acid. Om eens voor te proeven, moet je maar eens een mix luisteren op zijn site;
http://www.myspace.com/djspacid
Acid House ontstond in de jaren '80 in Chicago. Echt een knappe stijl in de elektronische wereld.
Het welgekende geluid werd uitgevonden door pierre. Wanneer de batterij van zijn Roland uitviel maakte de piano een raar geluid. En vwala het geluid was gecreeërd. Wel interessant weetje.
Phuture en Pierre zijn de meest bekende dj's.
Voor mensen die geïnteresseerd zijn in anderen;
Unit Moebius, BS1, Rude 66, Beverly Hills 808303, Sulphur Surfer, Interr-ferrence, Funkstörung, Mononom, ...
Als iemand nog goeie kent, geeft ze maar.
Spacid vind ik momenteel een hele goeie acid dj van Vlaanderen. Hij speelt elk jaar op retro Acid. Om eens voor te proeven, moet je maar eens een mix luisteren op zijn site;
http://www.myspace.com/djspacid
0
geplaatst: 30 december 2006, 17:49 uur
Ik ken het verhaal toch wel ietsje anders. Het typische acidhouse-geluid (de reso/cutoff bas) komt uit de Roland TB303, een apparaatje wat oorspronkelijk was bedacht om de lijntjes van de basgitarist in te kunnen opslaan en zo thuis je gitaarpartijen te kunnen oefenen (zonder dat de echte basgitarist erbij was dus). Er was ook een drum-broertje, de TR606. Maar de 303 was zo godsgruwelijk onhandig te programmeren dat je er alleen maar vrij eenvoudige loopjes mee kon maken en deze eindeloos moest laten repeaten. MIDI-code begreep het ding ook niet, naast alleen maar meelopen met de MIDI-klok. Degenen die zo'n TB303 kochten waar hij voor bedoeld was deden het onhandige ding tegen dumpprijzen weg, en mensen als Phuture kochten ze weer voor een prikkie en gingen met die eenvoudige hypnotiserende basloopjes aan de haal; door terwijl het ding de loopjes herhaalde aan de resonantie en cutoff te gaan prutsen met een TR808 of TR909 voor bonkende beats eronder natuurlijk.
0
geplaatst: 31 december 2006, 17:41 uur
Universal Indicator, een project met onder andere Aphex Twin, is wel stevige acid. Acid Junkies is ook de moeite waard als je uit de bol wil gaan met acid (de muziek dan)...
0
geplaatst: 31 december 2006, 18:11 uur
0
geplaatst: 1 januari 2007, 18:14 uur
absoluut Acidwolf gaan beluisteren. Wat een dikke shit is dat....
0
geplaatst: 2 januari 2007, 23:49 uur
Let ook op Josh Wink. Hij heeft met zijn tracks zowat elke dancestroming voorzien van acidbubbels 

0
thejazzscène
geplaatst: 27 januari 2007, 20:56 uur
Aan Jak, je vult mijn verhaal met details aan. Phuture en pierre vonden de sound uit door middel van hun Roland.
Ik ken bunker (van Den Haag) als een heel goed acidlabel.
http://www.bunker-records.com/
Ik ken bunker (van Den Haag) als een heel goed acidlabel.
http://www.bunker-records.com/
0
Joyrex
geplaatst: 7 februari 2007, 22:14 uur
Ik zou nog de naam Ceephax toe willen voegen aan jullie acid-artiestenlijstje. Any Jenkinsin AKA Ceephax (Ceephax Acid Crew op zijn snellere, puur op acid gerichte werk) laat zich hevig inspireren door het klassieke acidgeluid, maar programmeert zijn tracks bijvoorbeeld ook met oude computers, als de Amiga en Commodore 64.
Een aanrader is de EP 'Acid Varsity'
Een aanrader is de EP 'Acid Varsity'
0
geplaatst: 10 februari 2007, 18:07 uur
Kan er mij iemand zeggen waar ik die stuff gemakkelijk kan beluisteren/afhalen om er eens kennis met te maken?
0
geplaatst: 20 maart 2007, 22:07 uur
nepuufd schreef:
Kan er mij iemand zeggen waar ik die stuff gemakkelijk kan beluisteren/afhalen om er eens kennis met te maken?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ken wel een hoop losse plaatjes, maar wat zijn bv. goede verzamelaars?
0
geplaatst: 22 maart 2007, 00:59 uur
LFO behoort toch ook tot dit genre? Ik vind het sowieso en erg aardig genre 

0
geplaatst: 11 april 2007, 02:47 uur
Rob Acid draait al mee sinds begin '90. tegenwoordig maakt ie heel eigentijdse techno en minimal techno met dikke acidlijnen

0
geplaatst: 17 juni 2007, 17:04 uur
Ook een klassieker en nog steeds erg mooi;
Choice (oa Laurent Garnier) - Acid Eiffel
Of: UR - Final Frontier
Ook erg mooi: Purple Plejade - Blanche
Tegenwoordig wordt dit volgens mij hardhouse of -trance genoemd,
niet mij pakkie an, maar heb ik destijds wel van genoten;
Lochi - London Acid City
Plaatjes van Mike Ink, zoals 5 Years On Acid of Love Inc. - The Look of Love
En niet te vergeten, ons eigen Acid Junkies
Choice (oa Laurent Garnier) - Acid Eiffel
Of: UR - Final Frontier
Ook erg mooi: Purple Plejade - Blanche
Tegenwoordig wordt dit volgens mij hardhouse of -trance genoemd,
niet mij pakkie an, maar heb ik destijds wel van genoten;
Lochi - London Acid City
Plaatjes van Mike Ink, zoals 5 Years On Acid of Love Inc. - The Look of Love
En niet te vergeten, ons eigen Acid Junkies
0
geplaatst: 3 juli 2007, 15:20 uur
heel goede tips ook, voor wat ik ervan ken
Laurent X - Machines is ook een mooie classic
Laurent X - Machines is ook een mooie classic
0
thejazzscène
geplaatst: 28 oktober 2007, 18:41 uur
Acid heb je nu in verschillende Dance stromingen. Acid sounds ven 303 of 808, kom je tegenwoordig veel tegen. Je hebt nu stijlen als acid jazz en acid wordt ook gebruikt in techno, trance, elektro, zelfs fucking jump....
Maar laat ons het bij de pure houden. Type Phuture en dergelijke.
Veel luisteraars vinden het saaie elektronische muziek maar dat is het volgens mij niet. Ik vind het knap dat je met vrijwel dezelfde types van geluiden toch een geheel ander nummer kan creëren.
Ik heb overlaatst weer een acidplaat gehocht van Luke Vibert. Dit is echt erg harde house. Toch geeft ze geen techno-effect ofzo. Ze blijft in de house trant maar zit op de grens. Erg knap.
Voor mensen die vinyl kopen: koop of luister zeker eens naar platen van de reeks "Jackin' The house". Deze staan vol acid house. Dit is het echte geluid van de '80 acid house. Allerlei verschillende artiesten en hits zijn hierop te vinden.
Geliefden gaan best naar Retro Acid in de Vooruit te Gent; naar mijn zeggen het beste acidhouse feest in België te vinden.
Binnen het acid house genre, luister ik liefst naar het zwaardere werk. Zware Chicago house beats à la Blake Baxter 'Sexuality' met een lekkere acidsound achter. Dit vind ik heerlijk. Dat zijn momenten dat je gewoon met je gedachten een beeld voorstelt van hoe het moest geweest zijn in de clubs van die tijd.
Maar laat ons het bij de pure houden. Type Phuture en dergelijke.
Veel luisteraars vinden het saaie elektronische muziek maar dat is het volgens mij niet. Ik vind het knap dat je met vrijwel dezelfde types van geluiden toch een geheel ander nummer kan creëren.
Ik heb overlaatst weer een acidplaat gehocht van Luke Vibert. Dit is echt erg harde house. Toch geeft ze geen techno-effect ofzo. Ze blijft in de house trant maar zit op de grens. Erg knap.
Voor mensen die vinyl kopen: koop of luister zeker eens naar platen van de reeks "Jackin' The house". Deze staan vol acid house. Dit is het echte geluid van de '80 acid house. Allerlei verschillende artiesten en hits zijn hierop te vinden.
Geliefden gaan best naar Retro Acid in de Vooruit te Gent; naar mijn zeggen het beste acidhouse feest in België te vinden.
Binnen het acid house genre, luister ik liefst naar het zwaardere werk. Zware Chicago house beats à la Blake Baxter 'Sexuality' met een lekkere acidsound achter. Dit vind ik heerlijk. Dat zijn momenten dat je gewoon met je gedachten een beeld voorstelt van hoe het moest geweest zijn in de clubs van die tijd.
0
geplaatst: 29 oktober 2007, 00:43 uur
thejazzscène schreef:
Ja, goed nummer is dat. Vrij geil ook wel

0
geplaatst: 30 oktober 2007, 16:18 uur
mooi bericht thejazzscène 
probeer ook eens deze voor wat uitstekende originele moderne acid house. Je kunt er een paar klassiekers in herkennen. Echt iets voor mensen die in het geluid willen opgaan

probeer ook eens deze voor wat uitstekende originele moderne acid house. Je kunt er een paar klassiekers in herkennen. Echt iets voor mensen die in het geluid willen opgaan
0
geplaatst: 31 oktober 2007, 11:18 uur
In Utrecht en omstreken is 030303 natuurlijk fantastsisch bezig met heerlijke boekingen.
0
geplaatst: 11 november 2007, 15:34 uur
Leuke mixtape van Traxx (Melvin Oliphant), van die gast heb ik afgelopen nacht een 4-uur lange liveset gehad
Zijn platen geven de oude Chicago house mooi weer.
Zijn platen geven de oude Chicago house mooi weer.
0
thejazzscène
geplaatst: 14 november 2007, 12:57 uur
brooklyn schreef:
In Utrecht en omstreken is 030303 natuurlijk fantastsisch bezig met heerlijke boekingen.
Dit is een plaat die ik gekocht had van het label dat die feestjes organiseerd. Werkelijk een acidknaller. Allerlei artiesten krijgen enkel een 303 ter beschikking om hun acidgeluiden te creëren. Topplaat binnen het genre.
030303 #2 MAR0302
A1 Luke Vibert - Compartment Breasts (3:06)
A2 Ceephax Acid Crew - Prelude In 303 Major (3:49)
A3 Legowelt - Lost In The Ghetto (4:16)
B1 Mr. 76ix - Other (Acid Reflux Mix) (5:10)
B2 Kettel - Marliesje (4:49)
Ik ben van plan om eens in de analords van AFX te gaan snuffelen. Iemand voorkeuren binnen de elfdelige reeks? Nummer twee sprak sprak me wel aan. Dark electronix gecombineerd met acidsounds. Geen dancevloerknaller maar subtiel toch briljante geluiden. Maar ik heb van elk nummer maar een minuut beluisterd.
De mixtape zal ik eens beluisteren.
0
geplaatst: 14 november 2007, 16:26 uur
thejazzscène schreef:
Ik ben van plan om eens in de analords van AFX te gaan snuffelen. Iemand voorkeuren binnen de elfdelige reeks?
01, 04, 07, 10, 11 (en 01 en de laatste twee met stip)Ik ben van plan om eens in de analords van AFX te gaan snuffelen. Iemand voorkeuren binnen de elfdelige reeks?
0
geplaatst: 15 november 2007, 00:17 uur
Syntheme doet vandaag de dag puike acid dingen op o.m. Planet Mu 
En het is nog een chick ook, go figure

En het is nog een chick ook, go figure

0
thejazzscène
geplaatst: 15 november 2007, 16:08 uur
Bwa, dat roos in haar haar niet echt vind ik. http://www.syntheme.com/
Speciale acid. Het eerste lied is vrij moeilijk van concept. Lijkt op een plaat voor op de dansvloer maar met dat onregelmatig (verandering in de beats) beatwerk, maakt het dat wel een stuk moeilijker. Maar AFXs' analords zijn dat ook wel.
Wat me vooral opvalt bij acidplaten van bunker, is dat ze tamelijk wazig zijn opgenomen. De kraakpandsfeer zit al in de plaat bij wijze van spreke ook al zet je ze op in een woonkamer. Dit gevoel had ik bijvoorbeeld met de meesterwerk van een acidplaat nummer 2 van Filter Fedde op het bunkerlabel.
Het label noemt de stijl deep coma acid and maniac mantra music wat absoluut overeenstemt met de stijl. Lijkt wat op Beverly hills 808303 en funkstorung.
In vergelijking tot andere platen, is de opname helemaal anders. Om te mixen is het wel niet eenvoudig want de plaat is tamelijk maximum opgenomen dus je kan niet echt veel 'meer' (wel minder) aan je geluid toevoegen qua middentonen en bass bijvoorbeeld. Zware kerel.
Speciale acid. Het eerste lied is vrij moeilijk van concept. Lijkt op een plaat voor op de dansvloer maar met dat onregelmatig (verandering in de beats) beatwerk, maakt het dat wel een stuk moeilijker. Maar AFXs' analords zijn dat ook wel.
Wat me vooral opvalt bij acidplaten van bunker, is dat ze tamelijk wazig zijn opgenomen. De kraakpandsfeer zit al in de plaat bij wijze van spreke ook al zet je ze op in een woonkamer. Dit gevoel had ik bijvoorbeeld met de meesterwerk van een acidplaat nummer 2 van Filter Fedde op het bunkerlabel.
Het label noemt de stijl deep coma acid and maniac mantra music wat absoluut overeenstemt met de stijl. Lijkt wat op Beverly hills 808303 en funkstorung.
In vergelijking tot andere platen, is de opname helemaal anders. Om te mixen is het wel niet eenvoudig want de plaat is tamelijk maximum opgenomen dus je kan niet echt veel 'meer' (wel minder) aan je geluid toevoegen qua middentonen en bass bijvoorbeeld. Zware kerel.
0
geplaatst: 15 november 2007, 20:05 uur
Hm, op z'n minst opmerkelijk te noemen dat niemand 808 State nog genoemd heeft. Acid pioniers in optima forma lijkt me.
* denotes required fields.