MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Acid House

zoeken in:
thejazzscène
80's Acidhousemix van Spacid

Iedereen ondertussen al eens beluisterd? Heb de meeste platen verzameld van nummers die in deze mix voorkomen omdat ze zo vet zijn. Moet je dat nummer horen van Phuture: "House Rights fight for it". Echt een knallertje. De meeste komen ook op de Jackin' the house platen. Zal ze binnekort eens toevoegen.

thejazzscène schreef:
Phuture: "House Rights fight for it". Echt een knallertje. De meeste komen ook op de Jackin' the house platen. Zal ze binnekort eens toevoegen.
Phuture en die serie die je noemt horen mijns inziens ook wel bij de top van het hele acid-house gebeuren.

Trouwens, eigenlijk kan de leek het beste middels mixen of live met goede acid house een introductie maken om het goed te waarderen

Ik heb even hun eerste release gepakt. Naslunds Final Trip is zeker leuk. De rest van de nummers imponeert me niet zo.

Aanrader! : Human Action Network - Welcome to Chicago

(ook weer een alias van Benn Jordan/The Flashbulb/Acidwolf)

thejazzscène
Dj Pierre - Box Energy

Armando - Land Of Confusion

Phuture - We are Phuture

Drie oude acidhouse klassiekers.

Ohja, was bijna deze vergeten;

Hot Hands Hula - Hot Hands
Zware Chicagobeats met een acidjam op de achtergrond. Hoe heerlijk. Toch grappig dat het filmpje op deze muziek wel bijzonder goed werkt. Tanzen!

thejazzscène
Blake Baxter - Sexuality De Acid/Chicagohouse kanjer was ik nog verschuldigd in tubeformaat.

een paar nummers die meerdere genres bestrijken waarvan acid house een sterke invloed is:

Rhythm is Rhythm - It Is What It Is
Phuture - Rise From Your Grave

heerlijk beide, vooral Rhythim is Rhythim legt er diepte en gevoel in.

Extreem goede boys. Vooral Jesper, check ook het Acid Symphony Orchestra waar hij deel van is. Fins orkest met roland 303's o.l.v. Jori Hulkkonen met een 808.

Grappig nog nooit van gehoord.

thejazzscène
Deel 1 Acid Symphony docu
De andere twee delen staan er ook bij. Heel interessant hoor.
Het gaat er alleen wat over vind ik dat Hulkkonen er gekleed staat als een dirigent. Te expliciet vind ik dan en daardoor bijna belachelijk. Het serieuze gaat er op die manier af en ik denk dat dit niet de bedoeling is van deze performance.

thejazzscène
Electronic/dance liefhebbers moeten het nummer 'Compartment Breasts' van Luke vibert eens uitchecken. Heel vet acidnummer is dat.

Hier heb je al een voorsmaakje van 'luke'.

klinkt heel vet inderdaad. Heb de release ook al lang digitaal te wachten staan.

Al eerder geplaatst, maar ditmaal met link omdat het toch nog steeds 8 à 9 min. genieten/kippenvel is;

Underground Resistance - Final Frontier

En als bonus deze dan ook maar:

Underground Resistance - Jupiter Jazz

thejazzscène
Ecstasy Club - Jesus loves the aciiiieeed!
Eigelijk wel grappig dat deze, toch wat naar rave neigende, acidklassieker uit de jaren '80 afstamt.

sterk nummer inderdaad

Laurent X - Machines (oude klassieker)
Drax - Acid Generation
Universal Indicator - Red A2
(Waarschijnlijk door Aphex geproduceerd -hij heeft zelf eens gezegd de helft van de nummers van de plaat gemaakt te hebben-, het pakt ook wat van het ''Digeridoo gevoel''.)
Universal Indicator - Green - Side K (van Aphex en/of Mike Dred)
Spicelab - Lost in Spice
(de helft uit een lang nummer van een release waar allerlei stijlen waaronder acid goed worden gecombineerd om tot lange, vrij epische, diepe trips te komen. Dat zou eigenlijk véél meer moeten gebeuren. Hier is nog een deel van een nummer van die release voor de geïnteresseerden, lang uitgesponnen stuiterende rave-acid.)

thejazzscène
Lekkere nummers. Acid kan veel variatie bevatten, zo zie je maar.

Idd, hier bijvoorbeeld een meer up-lifting club-variant van acid:
Skylab 2000 - Auburn
En ik zie hierboven Fatboy Slim staan, dan mag deze natuurlijk ook niet ontbreken;
Fatboy Slim - Everybody Needs A 303
Meer old-school;
DJ Hyperactive - Slow Moving
Acid Orange

thejazzscène
Spijtig dat de Ep nog niet op de site staat maar dit is altijd één van men favo's geweest binnen het zwaarder materiaal:

Solid State - Headache
Eéntje dat onder het befaamde en beruchtePeacefroglabel valt en reeds geproduceerd in het jaar 1992.

Whats trouwens up met dat acid tracks 9 van de 10 keer het woord acid in de titel hebben, nooit iemand opgevallen? Vast wel toch... Iemand hier een verklaring voor?

Ik denk omdat het verwijst naar de muziek met een underground imago en naar de geweldige drugs: lsd (lysergic acid diethylamide). Een drugs die veel (acid) muziekmakers zeker wel geïnspireerd heeft. Die labels zijn al genoeg om sommige mensen te trekken, lijkt me.

Ik zal trouwens eens een paar persoonlijke favorieten van 808 State plaatsen die ik mede door de aankoop van hun oude album Quadrastate goed heb leren kennen. 808 State zijn Britse acid house pioniers. Voor de jaren '90 deed Gerald Simpson van A Guy Called Gerald nog mee in de groep en in die tijd maakten ze nummers die in mijn ogen nog steeds relevant kunnen zijn. Later werden ze populairder maar verdwenen de rauwe acid elementen.

De oude nummers horen toch wel bij de beste acid house, door de wat subtielere productie t.o.v. veel Amerikanen (wat Britten in techno ook vaak hebben) en ondanks dat zijn ze erg energiek.

Deepville
Flow Coma
Let Yourself Go [303 Mix]
Fire Cracker (een vrij geniaal pre-rave nummer in mijn ogen)

Alle nummers zijn uit '88, behalve Fire Cracker uit '89. Verder staan nog best wat even goede nummers niet op youtube. Het eerste album Newbuild is wat dat betreft aan te raden, evenals Quadrastate, als men deze dingen tof vindt klinken.

The Moody Boys - Acid Heaven (1988)

hemelse acid zoals de titel zegt

In Genres > Electronic > ACID techno:

Zo nu en dan worden er in Eindhoven door een bepaalde organisatie gruwelijke acid techno feesten gegeven. Sinds ik daar niet meer weg van ben te slaan (zelfs met een knuppel wens ik je succes) ben ik genadeloos opzoek naar wat pareltjes in het (sub)genre. tips krijgen bij mij een warm welkom, zowel geintreseerd in het oudere materiaal als de nieuwe stroming beats erin.
Ik ben een en al oor, alvast bedankt.

Pastichio Rocker
Van acid house val ik in slaap.
Geef die drumcomputer aan een aap.

thejazzscène
Aapekop schreef:
In Genres > Electronic > ACID techno:

Zo nu en dan worden er in Eindhoven door een bepaalde organisatie gruwelijke acid techno feesten gegeven. Sinds ik daar niet meer weg van ben te slaan (zelfs met een knuppel wens ik je succes) ben ik genadeloos opzoek naar wat pareltjes in het (sub)genre. tips krijgen bij mij een warm welkom, zowel geintreseerd in het oudere materiaal als de nieuwe stroming beats erin.
Ik ben een en al oor, alvast bedankt.

Phuture - We Are Phuture (1988)
Phuture - Acid Tracks (1987)
Unit Moebius - Acid Planet 6 (1997)
Beverly Hills 808303 - Acid Planet 4 (1994)
030303 #2 (2007)
Luke Vibert - Lover's Acid (2005)
Funkstörung - The Return to the Acid Planet (2005)

Sja, hierboven staan nog een paar tips. Er valt vrij veel te beluisteren in het (sub)genre. Ik denk dat John Doe, Brooklyn en T.O. nog wel wat tips voor je zullen hebben als je dat wilt. Je ziet er heel wat bijstaan van acid planet. Ik vind het een erg leuk oud label om te beluisteren omdat het een Europese kijk is op de acid (tegen)over de originele acid house van Chicago en Detroit die ietsiepietsie daarvoor ontstond. Maar je ziet: andere wortels, ander resultaat he.
YouTube - BEVERLY HILLS 808303 - ACID PLANET 7a
YouTube - Beverly hills 808303 - acid planet 4
Wat meer richting electro gaande ook. Gruwelijk robuuste computerverzinsels

Sinds wanneer worden acid TECHNO en acid house als 2 druppels water beschouwd ? met acid techno zit ik meer te denken aan chris liberator of dave the drummer.

Hier een voorbeeld:

thejazzscène
Check het label Peacefrog dan maar.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:17 uur

geplaatst: vandaag om 06:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.